ER6-tråden

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Överväger en ER6 åt frun som övningshoj. Misstänker att det kan bli någon tur i backen, så installation av kraschpuckar tror jag kan vara klokt. Någon som köpt och vet vad det kostar? Bökigt att skruva dit?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Klokt val av hoj.

På min sambos 09a sitter en skyddsbåge från SW-Motech, tog en halvtimme att skruva dit. Löser sin uppgift galant och smälter bra in i hojen rent estetiskt sett.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Servicemässigt skulle jag byta olja och filter och kanske kika på bromsvätskor. Sen skulle jag titta på däcken om de känns rimliga eller hårda (oklart om jag klarar av att avgöra det iofs...). Kolla vad som står i boken om service för 1200 mil eller, eller kanske 600 mil är mer rättvisande, där ser du vad som skall göras. Om jag inte missminner mig är det servicepunkter för 600 mil eller en gång om året.
Nu får någon som kan svara :)
 

aldrig.stanna

Medlem
Gick med
18 Jun 2017
Ort
Söder om söder..
Hoj
Yamaha MT-09 SP 2018
Låter ju bra.
Du får gärna återkomma med hur du tyckte beläggen var..

Misstänker du lagret kanske du inte ska vänta för länge med att byta. Skulle det skära helt under färd så kan skadan kanske bli värre.
Har du testat att ställa hojen på depåstöd och ta bort kåpor över drev och sen låta den gå på tomgång på en växel så kan du kanske lokalisera om ljudet kommer från framdrev/motor eller från bakhjul.?
Jag får väl lämna in den på riktig undersökning.. När jag frikopplar tystnar det... Borde inte det tyda på strul med kedja eller drev, istället lager i motor?

Såg att bromsarna skickats nu... Någon som har liftat / bytt bromsvätska på hojen, det är abs? Tips?
 

Smajly

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2015
Ort
Skånes rövhål
Hoj
2015, Yamaha, MT-07
Jag får väl lämna in den på riktig undersökning.. När jag frikopplar tystnar det... Borde inte det tyda på strul med kedja eller drev, istället lager i motor?

Såg att bromsarna skickats nu... Någon som har liftat / bytt bromsvätska på hojen, det är abs? Tips?

Njaä, behöver inte betyda att det är kedja o drev när du frikopplar. Dessa snurrar ju ändå så länge hojen rör sig framåt.

Ang. bromsarna e de nog bäst att kolla i handboken hur dom vill att man ska göra.
 

aldrig.stanna

Medlem
Gick med
18 Jun 2017
Ort
Söder om söder..
Hoj
Yamaha MT-09 SP 2018
Njaä, behöver inte betyda att det är kedja o drev när du frikopplar. Dessa snurrar ju ändå så länge hojen rör sig framåt.

Ang. bromsarna e de nog bäst att kolla i handboken hur dom vill att man ska göra.
Nu är belägen på. Fram och bak. Bak märker jag ingen större skillnad, lika dåliga som vanligt ;)
Fram däremot, betydligt bättre effekt! Men..... Ett jävla störigt ljud så fort man rör broms handtaget... Läst på engelska forum att det är standard på dessa belägg... Skitstörigt. Inte gnisslande, utan mer ett typ brum.. Låter ganska högt och fult. Hade i efterhand nog hellre valt original trots att de kanske kniper mindre bra.
 

asalomonsson

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2018
Ort
Ljungby
Hoj
Kawasaki ER6f ABS 2006
Abs-problem

Hejsan. Har precis köpt motorcykel och valet föll på en er6f 2006 med Abs. Håller på att ta kort och ville ha en smidig hoj. Men jag upplever ett problem med Abs bromsen bak.
När jag startar motorcykeln tänds lampan, slocknar som den ska när jag kör iväg. Men nr jag testar att tvärnita så låser sig bakhjulet men fram känner man att Abs fungerar. Eller är Abs på bakbromsen ”segare” än fram? Är det fel på sensorn så bör väl Abs-lampan tändas? Har rengjort vid sensorn och bromsarna.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Min ER6a var lättare att få ABS att gå igång på bakhjulet, förmodligen för att det lättar lite när man bromsar. Hur är det med nivå på bromsvätska bak? Jag vet inte om det är samma ABS-pump fram och bak, det borde det antagligen inte vara, så den kan ju vara ledsen. Oklart om ABS-lampan lyser för dålig pump.
 

karrelozo

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Segeltorp
Hoj
Kawasaki ER-6N ABS 2011
Tjena! Har nyligen köpt min egna er-6n, en 2011a. Idag när jag krypkörde lite på parkeringen så råkade jag lägga hojen men väldigt försiktigt. På något sätt så trillade täckbrickan av som ska täcka för insprutning. Jag länkar en bild nedan. Den går inte att bara sätta tillbaks så undrar om någon vet hur den ska sättas fast?

http://www.mcweb.se/for-din-hoj/kawasaki/600-650cc/er-6f-06-08/tackbricka-for-insprutning

Tack!

Karim
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Kommer bedömt åka och kolla på en er6f, 2006a, i helgen åt en kollega som ska köpa sin första hoj. Hojmodellen som så är ju en ganska perfekt modell för någon som snart ska ta kortet, men är det något särskilt som bör kollas på just den modellen? Några vanliga fel på den generationen?
 

aldrig.stanna

Medlem
Gick med
18 Jun 2017
Ort
Söder om söder..
Hoj
Yamaha MT-09 SP 2018
En del har fått dåliga, glappande övre motorfästen på tidiga modellen.

- - - Updated - - -

Kommer bedömt åka och kolla på en er6f, 2006a, i helgen åt en kollega som ska köpa sin första hoj. Hojmodellen som så är ju en ganska perfekt modell för någon som snart ska ta kortet, men är det något särskilt som bör kollas på just den modellen? Några vanliga fel på den generationen?
En del har fått dåliga, glappande övre motorfästen på tidiga modellen.
 

deccept

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2018
Ort
Helsingborg
Hoj
2014 Kawasaki er-6n
Hej
Jag är en nybliven ägare till en er-6n 2014. Skulle vilja sätta på en crash bar, engine protection. Men kan inte hitta nån som passar. Är det puckar som gäller för min årsmodell?
Tacksam för alla svar.
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Vad har ni för slip-on? Kollat lite på GPR furore/ghisa men hittar få bilder på hur dom ser ut monterade på en er6a
Har ni någon bild på vad ni har så släng gärna upp :) :hej
 

lettmjolk

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2018
Ort
Vallentuna
Hoj
2008, Kawasaki Er-6F
Hej!

Jag blev ägare till min första MC i somras, en Er6F 2008 som jag är mycket nöjd med hittils. Har dock lite funderingar angående serviceintervaller och vad som behövs göras och när. Jag är väldigt mycket nybörjare när det kommer det att skruva med motorcyklar och den manualen jag hittade online var lite svår att tyda (hojen och alla papper är 70 mil ifrån mig just nu eftersom jag pluggar).

När jag köpte den hade den gått 2800 mil och skulle vara relativt nyservad, helt nya däck fram och bak mm. I dagsläget har den gått 3200 mil och jag är lite fundersam på vad exakt jag behöver fixa med den nu i vinter? Har tänkt byta kedja och drev då jag tyckte att kedjan inte var i toppskick. Är det några andra större ingrepp som behövs göras då hojen passerat 3000 mil?

Många frågor men man är ju lite nervös som nybliven hojägare.. ;)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Hej!

Jag blev ägare till min första MC i somras, en Er6F 2008 som jag är mycket nöjd med hittils. Har dock lite funderingar angående serviceintervaller och vad som behövs göras och när. Jag är väldigt mycket nybörjare när det kommer det att skruva med motorcyklar och den manualen jag hittade online var lite svår att tyda (hojen och alla papper är 70 mil ifrån mig just nu eftersom jag pluggar).

När jag köpte den hade den gått 2800 mil och skulle vara relativt nyservad, helt nya däck fram och bak mm. I dagsläget har den gått 3200 mil och jag är lite fundersam på vad exakt jag behöver fixa med den nu i vinter? Har tänkt byta kedja och drev då jag tyckte att kedjan inte var i toppskick. Är det några andra större ingrepp som behövs göras då hojen passerat 3000 mil?

Många frågor men man är ju lite nervös som nybliven hojägare.. ;)

Du bör nog kolla vad som gjordes på servicen. Intervallerna är ju var 600 mil. 2400 är en större servi, 3000 en liten, 3600 en större.

Köpte du på en firma och den är gjord enligt bok så är den ju ordentligt servad.
Köpte du den privat så tycker ju en del att ett oljebyte är en service.
Hojen är tio år gammal så inte säkert att en firma heller gjort en ordentlig service.

Så, är den ordentligt servad så räcker det med ett oljebyte bara.

70 mil bort från Vallentuna antar jag är typ i Umeå?
 

KawasakiJohn

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2019
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6-N ABS 2013
IMG_0622.jpgIMG_0627.jpgIMG_0582.jpg
Har nyligen bytt nummerhållare på min ER6-N från 2013 och tycker det blev riktigt bra i jämförelse med originalet. Men är osäker på hur besiktningsmannen ser på en sån här hållare. Jämför man med originalet så sticker den varken lika långt bak eller ner. Är det någon som gjort ett liknande ingrepp och genomgått besiktning?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top