ER6-tråden

aldrig.stanna

Medlem
Gick med
18 Jun 2017
Ort
Söder om söder..
Hoj
Yamaha MT-09 SP 2018
Lite sugen på att uppgradera bromsarna... Metalrör / ledningar ska tydligen ge en hel del skillnad. Borde man byta ut hela skiten? Brembo eller dylikt alltså utöver bromsledningarna. Bakbromsen är ju ett skämt.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Lite sugen på att uppgradera bromsarna... Metalrör / ledningar ska tydligen ge en hel del skillnad. Borde man byta ut hela skiten? Brembo eller dylikt alltså utöver bromsledningarna. Bakbromsen är ju ett skämt.

Jag tror att jag har stålspunnet fram efter förra servicen och den är fortfarande svampig. Skall nog ta och lufta till våren innan jag kränger den. Det KAN iofs vara abs:en också har jag hört.

/R
 

flyers90

Medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 900 Rally Pro -20
Ser inte dumt ut det där!
Har du hunnit testa växelindikatorn något ännu?
Var kylarskyddet lätt att montera?

Inget av de var svårt att montera.
Växelindikatorn har jag bara testat på så sätt att den lyser upp när man vrider på tändningen.
Den fungerar bara när motorn är igång och kopplingen är utsläppt sen annars. Det har jag inte gjort då det är isgata här hemma, så inte velat köra något än.
 

flyers90

Medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 900 Rally Pro -20
Har nu även beställt hem ett K&N sportluftsfilter till hojen!
En Powercommander 5 är även beställd som lär dyka upp i brevlådan om någon dag!

28460582_10156277412649783_1680612702_o.jpg
28460927_10156277412654783_786470740_o.jpg
 

purex

Medlem
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Ronneby
Hoj
1997 TL1000S
Ska titta på en 06a med Abs åt frun :)
Hoppas hon vill ha hojen.

Det jag undrar är, har läst lite om att Absen kan strula på dessa hojar med bla rostiga kontakter osv.
Har aldrig testat en Er6 förut och vet ej hur deras Abs ska kännas.
Hur beter sig dessa om absen är dålig?
Visserligen en firma som säljer, men jag är alltid skeptiskt ändå.
 

purex

Medlem
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Ronneby
Hoj
1997 TL1000S
Hojen var inget å ha, läcker kylvätska, svampig framfjädring samt slirade på kopplingen.
 

aldrig.stanna

Medlem
Gick med
18 Jun 2017
Ort
Söder om söder..
Hoj
Yamaha MT-09 SP 2018
Får psyk bryt snart. Hållt på med kedjan i två dagar nu. Spänt, alltid smörjt. Cirka 500 mil gammal. Ett år. Första gången den spänns nu. Ett helt otroligt vinande ljud har uppstått som kvarstår fast jah släppt igen. Efter första spänningen vibrerade den som sjutton. Sen spänne jag, då började det vina. Har släppt ytterligare idag och det fortsätter vina.

Har en 2006. Finns för fan inga hjälpmedel för att se att hjulet sitter rakt heller. Vad tror ni, handhavandefel eller defekt kedja, eller annat?
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Först och främst måste du ju kolla så att allt är rakt. Det är bara att ta fram centimeterstocken eller ögonmåttet.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Smajly

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2015
Ort
Skånes rövhål
Hoj
2015, Yamaha, MT-07
Last edited:

aldrig.stanna

Medlem
Gick med
18 Jun 2017
Ort
Söder om söder..
Hoj
Yamaha MT-09 SP 2018
Fick du rätt på oljudet? https://www.youtube.com/watch?v=uDmn-zngFRY


Sintrade går väl bra till vanlig åka också.. Kostar kanske lite mer än andra men det är trots allt det som ska bromsa hojen..
Nej... Har fått hjälp att lyssna och titta. Ingen vet vad det är. Börjar tänka lagret i utgående axel för framdrev, eller rent av skevt drev. Har använt mig av mätmetoden i videon du skickade. Har inte köpt alignment tool än, men jag ska :) Är det lagret lär det väl bli sämre allt eftersom och troligen låta mer, men inte mycket att göra åt nu i såfall.

Beställd ECB belägg, sintrade, från xlmotos ( tips: rea just nu) och ny bromsolja. Ska bli spännande att prova de nya belägen! Bromsarna börjar bli bra slut. 1450 mil.
 

Smajly

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2015
Ort
Skånes rövhål
Hoj
2015, Yamaha, MT-07
Nej... Har fått hjälp att lyssna och titta. Ingen vet vad det är. Börjar tänka lagret i utgående axel för framdrev, eller rent av skevt drev. Har använt mig av mätmetoden i videon du skickade. Har inte köpt alignment tool än, men jag ska :) Är det lagret lär det väl bli sämre allt eftersom och troligen låta mer, men inte mycket att göra åt nu i såfall.

Beställd ECB belägg, sintrade, från xlmotos ( tips: rea just nu) och ny bromsolja. Ska bli spännande att prova de nya belägen! Bromsarna börjar bli bra slut. 1450 mil.

Låter ju bra.
Du får gärna återkomma med hur du tyckte beläggen var..

Misstänker du lagret kanske du inte ska vänta för länge med att byta. Skulle det skära helt under färd så kan skadan kanske bli värre.
Har du testat att ställa hojen på depåstöd och ta bort kåpor över drev och sen låta den gå på tomgång på en växel så kan du kanske lokalisera om ljudet kommer från framdrev/motor eller från bakhjul.?
 

Langelus

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2016
Ort
Söderort
Hoj
Su zuuuu kii GSR750
Har en fråga till er som kanske har lite mer koll :D

Skulle behöva nytt bakdäck på min ER6N -15, vad rekommenderas?
 

HaloGuilty

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2007
Ort
Örkelljunga
Hoj
2008 Suzuki GSX 650 F, Yamaha YBR 125
Lite service rådgivning skulle uppskattas.

Har en ER 6F ABS 2010 års modell som jag köpte i höstas och tänkte börja köra lite smårundor med frugan. Den är servad som följer:

100 mil service 2011-07-12 (96 mil)
600 mil service 2013-09-12 (533 mil) olja, filter
641 mil service 2015-09-11 (641 mil) olja, filter, bromsvätska fram och bak.

När jag köpte boken hösten 2017 stod den på 700 mil och körde den hem. Nuvarande ställning är 717 mil.

Garanti har ju gått ut så vad skulle Ni rekommendera för service?

Tacksam för förslag.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top