ER6-tråden

jeppe1990

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2011
Ort
Växjö
Hoj
-16 Aprilia Tuono 1100 Factory
Köpte mitt tillsammans med Maihak, fast jag valde Carbon/Carbon istället

Ord pris på detta är 10480:- (Ink Moms, Exkl Cat)

Vad gav ni för dessa?
Vart köpte ni dom?
Jag vill höra ljud :)!

Själv funderar jag på 2brothers ink PCV för 6k(ex moms)med frakt ifrån staterna.
 
Last edited:

Zeeta

Medlem
Gick med
6 Feb 2012
Ort
Åsa
Hoj
Yamaha XT660R -05 (Såld), Kawasaki ER-6N -12 (Såld), Husaberg FE450 -12, Kawasaki Z800 PE -13
Vad gav ni för dessa?
Vart köpte ni dom?
Jag vill höra ljud :)!

Själv funderar jag på 2brothers ink PCV för 6k(ex moms)med frakt ifrån staterna.

Kolla efter en återförsäljare på www.sunbike.se, Sunbike är den svenska importören.
Svårt att få en upplevelse på ljudet via datorn, måste höras i verkligheten.

Kan göra ett försök lite senare att filma systemet om nu ljudet gör någon rättvisa via mikrofonen på kameran :rock

Tänk på att om du beställer ett system från staterna så har systemen därifrån oftast inte uttaget för lambdasensorn
Går ju fixa till med att svetsa dit uttaget själv eller att skaffa en lambdaeleminator
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Att detta ständigt kommer upp. Det är inte okej att skenförsäkra på en förälder. Den som står på försäkringen skall vara den huvudsaklige brukaren (som han i felixreklamen säger, punkt).

Min hoj är försäkrad på morsan hos Svedea (Säker, med fri utlåning).
Fick inga frågor om huvudsakliga brukare nu när jag klotade, det var bara till att pröjsa självrisken och hämta ut hojen.
Så snälla, kan folk lära sig att skilja på skenförsäkring och Svedeas "specialare" fri utlåning?



Hej på er! Är ny här på forumet, och kanske en ägare av en er6a inom snar framtid!
Har lite frågor angående er6an, jag kollade försäkring med bilsport & mc och helförsäkring för 10k/år. Då var det 25 kW eftersom jag tog kortet för drygt 2 månader sedan. Bor i Stockholm och är 20 år, har ni några tips på att komma undan med billigare försäkring?

Äger idag en BMW 650gs från 2002, eftersom den är en enstånka så kan den skaka ganska rejält. Hur är er6an? Skakar den mycket? Vad bör jag tänka på om jag köper begagnat?

Bjuder på fel då jag skriver på mobilen, tack på förhand !

Med vänlig hälsning

Köp min hoj, den är redan strypt dessutom!
Jag kollade runt på försäkringar innan jag köpte hojen och blev erbjuden en helförsäkring hos Bilsport & MC för runt 3000kr (det är väl extra billigt ifall man har begränsat kort dessutom?), självrisken på 10k lät ju inte lika roligt dock...
Valet föll efter rekommendation från säljaren av hojen på Svedea och deras "säker, fri utlåning etc yadda yadda" försäkring och den kostar mig strax över 3k om året och självrisken är ynkliga 1500kr, då försäkrad på morsan och detta är (trots alla som envisas med sitt lipande varje gång någon nämner det) helt OK och räknas inte alls som skenförsäkring.

Ang. vibrationer på hojen så är det inget man lider av, min gamla 125a var betydligt värre...
 
Last edited:

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Klart man skenförsäkrar hojen... dessutom har jag aldrig läst att den som står på försäkringen måste bruka fordonet mer än någon annan. Hur gör man med bilar då?
 

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Tuono
Skönt och höra att någon har den försäkrad på en förälder, du säljer en er6n alltså? Du kan väl skicka pm med lite info? Ang modell,pris osv.. Med vänliga hälsningar
 

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Min hoj är försäkrad på morsan hos Svedea (Säker, med fri utlåning).
Fick inga frågor om huvudsakliga brukare nu när jag klotade, det var bara till att pröjsa självrisken och hämta ut hojen.
Så snälla, kan folk lära sig att skilja på skenförsäkring och Svedeas "specialare" fri utlåning.

Köp min hoj, den är redan strypt dessutom!
Jag kollade runt på försäkringar innan jag köpte hojen och blev erbjuden en helförsäkring hos Bilsport & MC för runt 3000kr (det är väl extra billigt ifall man har begränsat kort dessutom?), självrisken på 10k lät ju inte lika roligt dock...
Valet föll efter rekommendation från säljaren av hojen på Svedea och deras "säker, fri utlåning etc yadda yadda" försäkring och den kostar mig strax över 3k om året och självrisken är ynkliga 1500kr, då försäkrad på morsan och detta är (trots alla som envisas med sitt lipande varje gång någon nämner det) helt OK och räknas inte alls som skenförsäkring.

Ang. vibrationer på hojen så är det inget man lider av, min gamla 125a var betydligt värre...

Det stämmer säkert att det står fri utlåning, men det betyder inte fri utlåning om du läser försäkringsvillkoren vilket du säkert har gjort.

"2.2.2 Vem försäkringen gäller för
Försäkringen avser endast försäkringstagarens eget ekonomiska intresse som ägare till
motorcykeln. Detta intresse skall vara lagligt. Det innebär att ingen del av egendomsskyddet
gäller om du låter någon annan stå som ägare och försäkringstagare till din
motorcykel." (Hämtad från http://motor.svedea.se/media/33715/villkor_mcforsakring_nytt 0911 webb.pdf, s. 9)
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Att detta ständigt kommer upp. Det är inte okej att skenförsäkra på en förälder. Den som står på försäkringen skall vara den huvudsaklige brukaren (som han i felixreklamen säger, punkt).

Det var va moderna försäkringar rekommenderade mig att göra. Försäkra den på mamma fast på min ålder.
 

revolve

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2011
Ort
Stockholm
Hoj
ER-6n 2006
Snabb fråga, ska lägga en beställning på ny kedja och funderar på att dreva ner fram till 14T. Funkar det fortfarande med kedjan som har 114 länkar?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Det stämmer säkert att det står fri utlåning, men det betyder inte fri utlåning om du läser försäkringsvillkoren vilket du säkert har gjort.

"2.2.2 Vem försäkringen gäller för
Försäkringen avser endast försäkringstagarens eget ekonomiska intresse som ägare till
motorcykeln. Detta intresse skall vara lagligt. Det innebär att ingen del av egendomsskyddet
gäller om du låter någon annan stå som ägare och försäkringstagare till din
motorcykel." (Hämtad från http://motor.svedea.se/media/33715/villkor_mcforsakring_nytt 0911 webb.pdf, s. 9)

Klart jag inte har läst igenom några villkor, försäkringen gäller ju bevisligen, så varför skulle jag läsa igenom något? :fakta
 

ThaBazZ

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
-05 Yamaha MT-01
Köpte mig en Er6N -12 Svart igår, hemleverens tisdag. :yoparty

Kan tillägga att svedea märkes försäkring gick på 13k ca året. Övningskör, Garage, ej utlåning, utrustning.
 
Last edited:

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Ni som kör 2012or får ni också såna har ringar på era gaffelben? IMG_1344.jpg
Läcker ingen olja utan får bara såna är beläggningar.
Vore shyst om nån med en 12a skulle kunna kolla på sina ben hur dom ser ut :)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Ni som kör 2012or får ni också såna har ringar på era gaffelben? View attachment 366324
Läcker ingen olja utan får bara såna är beläggningar.
Vore shyst om nån med en 12a skulle kunna kolla på sina ben hur dom ser ut :)

Var ute och kollade på min nyss, inga ringar vad jag kan se.
Har förvisso bara hunnit med 250 mil ännu så det kommer kanske senare...
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Man ser det tydligast om man tittar uppifrån och ner , svårare att se om man tittar i samma höjd som benen eller underifrån.
 

Zeeta

Medlem
Gick med
6 Feb 2012
Ort
Åsa
Hoj
Yamaha XT660R -05 (Såld), Kawasaki ER-6N -12 (Såld), Husaberg FE450 -12, Kawasaki Z800 PE -13
Ni som kör 2012or får ni också såna har ringar på era gaffelben? View attachment 366324
Läcker ingen olja utan får bara såna är beläggningar.
Vore shyst om nån med en 12a skulle kunna kolla på sina ben hur dom ser ut :)

Var ute nu mitt i natten å checkade mina, kunde bara skymta lite smutsränder som jag lätt tog bort med fingret
kan kolla i morgon under dagljus för att se om det blivit något permanent

Hojjen har nu rullat 180 mil


IMG_0966.jpg
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Gott tack! Frågan var nog egentligen om originalkedjan är 114 länkar inser jag nu i efterhand, men det verkar den vara. Har beställt nytt framdrev, kedja, tändstift och filter, så nu ska det bli lite service.

Hoppas du även beställde nytt bakdrev. Om inte gör det så hela drivpaketet är nytt o fräscht.
 

revolve

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2011
Ort
Stockholm
Hoj
ER-6n 2006
Hoppas du även beställde nytt bakdrev. Om inte gör det så hela drivpaketet är nytt o fräscht.

Det gjorde jag inte, vilket jag kanske borde ha gjort men bakdrevet ser väldigt fräscht ut. Fast med tanke på att det är en rätt liten kostnad i det hela så lägger jag kanske till det i beställningen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top