ER6-tråden

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Yes högre tryck fram på sportsmart eftersom n- tec endast finns i bakdäcket.
Sänka tryck gör man endast på däck som är konstruerade för det.
Jag har kört ca 300mil med mina och dom ser ut att ha mer än halva kvar iaf :)
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Biker ja du sa att när du hade ett touring däck fram från Dunlop(original) så betedde sig hojen konstigt på vägen och jag trodde att det kanske skulle bli bättre efter ett däckbyte det var det jag undrade.

Rosso corsa tillhör samma klass som sportsmart. Jag skulle inte rek att sänka framtrycket till 2.1 på dina rosso 2. Vill du labba lite så prova att sänk lite lite bak istället men som Simon säger dom måste vara gjorda för att kunna sänkas.

Jo på bana så har man alltid lägre tryck bak än fram. Sportsmart är ett riktigt bra däck och håller väldigt bra på bana, men dom är tunga (tappar acc) och ger inte samma känsla som Pirelli. Så som alltid i livet det är kompromisser och det är bara att välja det som passar bäst för dig :)
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
hej alla ER6 ägare

nu är det dags att fråga om hjälp, vill beställa en pakethållare och någon hårdskalsväska till den. Ska passa min er6f 2007 och vara hyffsat lättmonterad. Finns säkert någon som är ute och reser där och har bra tips/länkar till webbutiker. Hjälp mig! :)


Jag har en begagnad som ligger. Skicka PM om du är intresserad. Den är knappt använd så den är i mycket gott skick
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Hur långt kom du på ditt pirelli?

Jag körde en bandag på gåsen då var dom helt nya och ca 485 gat mil i högt tempo då var bakdäcket nästan slut. Jag kör inte ner på corden. Dom har ju satt ett väldigt mjukt gummi på kanterna bak på DRC ska vara SC2 gummi vet ej om det stämmer, så dom håller nog inte lika länge som Sportsmart.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Somsagt de enda negativa med sportsmart är väl att den blir mindre kvickstyrt men greppet är super bra !
Har hört att rosso corsa ska vara väldigt lättsvängt dock . Vi får se om jag provar det sen :)
 

Andreas00

Ny medlem
Gick med
20 May 2011
Ort
stockholm
Hoj
ER-6N -09
Har precis köpt ett nytt bakdäck (Dunlop roadsmart 2) och det sägs ju att man skall köra in däcket ett antal mil innan man belastar det fullt. Saken är den att jag gillar att köra fort men kör bara på allmän väg och har väl inte riktigt tekniken för att ligga allra ytterst på däcket särskilt ofta. När jag väl gör det så vill jag förstås ha bra grepp. Hur gör ni för att köra in era däck? Sandpapprar lite lätt eller ska man bara strunta i det hela och köra som vanligt?
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Biker ja du sa att när du hade ett touring däck fram från Dunlop(original) så betedde sig hojen konstigt på vägen och jag trodde att det kanske skulle bli bättre efter ett däckbyte det var det jag undrade.
Aha, nu minns jag. :) Skillnaden mellan (det rejält slitna original) Dunlopdäcket och Pirellidäcket (Diablo Rosso 2) fram är som natt och dag.. Hade ständigt småsläpp över skarvar i asfalten med Dunlopdäcket, aldrig nu..

Med det nya däcket fram insåg jag att jag hade mycket bättre grepp fram än bak, bak satt ett Pirelli Diablo däck som var väldigt fräscht (mycket mönster) när jag köpte hojen. Men jag hade tre släpp bak vid olika tillfällen vilket förvånade mig då jag inte pressade så värst vid dessa tillfällen, sedan kollade jag DOT-märkningen och såg att däcket var tillverkat 2005... :glömdet

Det som dock var possitivt vid alla tre tillfällena då det släppte var att släppen var väldigt odramatiska. Hur som helst så är greppet i mitt "nya" Rosso 2 bakdäck grymt mycket bättre än det gamla Diablo däcket.
Rosso corsa tillhör samma klass som sportsmart. Jag skulle inte rek att sänka framtrycket till 2.1 på dina rosso 2. Vill du labba lite så prova att sänk lite lite bak istället men som Simon säger dom måste vara gjorda för att kunna sänkas.
Jag läste ett test om Rosso 2 och där stod det att Pirelli rekomenderade att max gå ner 0.3 bar fram och bak, så lite verkar det vara ok att gå ner. :) Men sen är väl frågan om man "tjänar" mycket grepp genom att sänka trycket (lite)?

Jo på bana så har man alltid lägre tryck bak än fram. Sportsmart är ett riktigt bra däck och håller väldigt bra på bana, men dom är tunga (tappar acc) och ger inte samma känsla som Pirelli. Så som alltid i livet det är kompromisser och det är bara att välja det som passar bäst för dig :)
Ok, ja det är väl bara att prova sig fram och se vad man föredrar, vore tråkigt om däckval vore lätt :hihi
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Biker ja du sa att när du hade ett touring däck fram från Dunlop(original) så betedde sig hojen konstigt på vägen och jag trodde att det kanske skulle bli bättre efter ett däckbyte det var det jag undrade.
Aha, nu minns jag. :) Skillnaden mellan (det rejält slitna original) Dunlopdäcket och Pirellidäcket (Diablo Rosso 2) fram är som natt och dag.. Hade ständigt småsläpp över skarvar i asfalten med Dunlopdäcket, aldrig nu..

Med det nya däcket fram insåg jag att jag hade mycket bättre grepp fram än bak, bak satt ett Pirelli Diablo däck som var väldigt fräscht (mycket mönster) när jag köpte hojen. Men jag hade tre släpp bak vid olika tillfällen vilket förvånade mig då jag inte pressade så värst vid dessa tillfällen, sedan kollade jag DOT-märkningen och såg att däcket var tillverkat 2005... :glömdet

Det som dock var possitivt vid alla tre tillfällena då det släppte var att släppen var väldigt odramatiska. Hur som helst så är greppet i mitt "nya" Rosso 2 bakdäck grymt mycket bättre än det gamla Diablo däcket.
Rosso corsa tillhör samma klass som sportsmart. Jag skulle inte rek att sänka framtrycket till 2.1 på dina rosso 2. Vill du labba lite så prova att sänk lite lite bak istället men som Simon säger dom måste vara gjorda för att kunna sänkas.
Jag läste ett test om Rosso 2 och där stod det att Pirelli rekomenderade att max gå ner 0.3 bar fram och bak, så lite verkar det vara ok att gå ner. :) Men ökar greppet motsvarande det ökade slitaget?

Jo på bana så har man alltid lägre tryck bak än fram. Sportsmart är ett riktigt bra däck och håller väldigt bra på bana, men dom är tunga (tappar acc) och ger inte samma känsla som Pirelli. Så som alltid i livet det är kompromisser och det är bara att välja det som passar bäst för dig :)
Ok, ja det är väl bara att prova sig fram och se vad man föredrar, vore tråkigt om däckval vore lätt :D
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Skönt att det löste sig för dig efter däcksbytet. Jag tror inte lösningen är sänkt tryck utan behöver du mera grepp så byt modell istället :)
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Såja 600mila servicen gjord.
Dock ett skämt att dom tar över 500kr för den när den endast innehåller kontroll av bromsar som man gör på 10 min?
Bytade oljan gjorde jag själv , använde motul 5100 och kawasaki oljefilter för att garantin fortfarande ska gälla.
Hojen går fortfarande som en klocka :)
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Skönt att det löste sig för dig efter däcksbytet. Jag tror inte lösningen är sänkt tryck utan behöver du mera grepp så byt modell istället :)

Japp, otroligt vilken påverkan däck har för hur en mc upplevs. :)

Har du kört rosso corsa och sportsmart på bana i regn? Vilka har bäst våtegenskaper?
 
Last edited:

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Japp, otroligt vilken påverkan däck har för hur en mc upplevs. :)

Har du kört rosso corsa och sportsmart på bana i regn? Vilka har bäst våtegenskaper?

Hej ja olika däcks typer påverkar mer än man tror. Det är lustigt att då ett touringdäck har allt grepp man behöver på gata så blir hojen mycket trevligare körmässigt med ett sportigare däck. Nej har faktiskt haft tur med vädret på bandagarna. Sportsmart är snabbare när det är blött runt en bana men jag vill minnas ett test då dom bromsade 100 km/h - till stopp i väta och då var DRC flera meter bättre än Sportsmart. Jag bryr mig personligen inte om våtegenskaper hos ett däck då jag ogärna kör i regn :)
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Hej ja olika däcks typer påverkar mer än man tror. Det är lustigt att då ett touringdäck har allt grepp man behöver på gata så blir hojen mycket trevligare körmässigt med ett sportigare däck. Nej har faktiskt haft tur med vädret på bandagarna. Sportsmart är snabbare när det är blött runt en bana men jag vill minnas ett test då dom bromsade 100 km/h - till stopp i väta och då var DRC flera meter bättre än Sportsmart. Jag bryr mig personligen inte om våtegenskaper hos ett däck då jag ogärna kör i regn :)
Ja kunde man välja bort regnet på bandagar så vore det ju bra, men med den regnigaste juni på 100 år så riskerar man att inte få köra över huvudtaget om man är så kräsen :tungan

Våtegenskaperna på mina Rosso 2 tycker jag är riktigt bra, nästan så att man är sugen på att köpa ett till set fälgar med utpräglade "torrdäck" monterade på och ha Rosso 2 däcken för bandagar då det regnar typ 30 % av tiden eller mer... :) "Riktiga" regndäck känns lite over kill nu som det känns, kostar ju en slant också, inte minst sett till livslängden..
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Såja 600mila servicen gjord.
Dock ett skämt att dom tar över 500kr för den när den endast innehåller kontroll av bromsar som man gör på 10 min?
Bytade oljan gjorde jag själv , använde motul 5100 och kawasaki oljefilter för att garantin fortfarande ska gälla.
Hojen går fortfarande som en klocka :)
Min har gått ca 1200 mil, varav ca 250 av mig sedan mars. :)

Angående servicekostnader så mailade jag fyra verkstäder angående 1200-mila servicen, det varierade mellan 1600 och 3600 tror jag, rätt intressant att det kan variera så mycket för exakt samma jobb...

Min garanti har ju gått ut för länge sedan så jag har bestämt mig för att göra all service själv, sparar ju en bunt tusenlappar på det som istället kan läggas på exempelvis bensin :)

Har i alla fall bytt olja två gånger i år redan, den lilla oljevolymen (2.4 liter) i kombination med bandagar bör ju göra att det kanske är bra att byta lite oftare.. Biltemas helsyntetiska racingolja är ju inte direkt dyr ändå :tungan
 

Pabu

Ny medlem
Gick med
5 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER6N 2008
Tjena, är det någon som vet var man kan få tag i sidokopor (de som sitter vi sidoblinkers) för en svart ER6n 08 till ett bra pris. Kollade med kawasaki åf och de ska ha 850kr vilket inte är så dyrt men tänkte ändå höra mig för här om det är någon som har ngt bra tips. Behöver även ett bromshandtag...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top