ER6-tråden

Andreas00

Ny medlem
Gick med
20 May 2011
Ort
stockholm
Hoj
ER-6N -09
Efter 550 mil på min pärla är bakdäcket slut. Har inte något mönster alls i mitten. Tänkte inhandla roadsmart 2 och se ifall det håller lite längre. Hur gör ni andra som bor i Stockholmsområdet, var köper ni era däck?
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Vet ej hur tungt roadsmart 2 är men dess föregångare är tyngre än dom flesta andra märkena. Tyckte att min gamla hoj er6n tappade i acc när jag hade sportsmart på. Annars är det ett bra däck. Ska du ha Dunlop så kolla in dack365.se eller däckonline. Montering fixar wheeler dealer(lösa hjul) i sjöstan eller däckshopen i haninge lösa hjul eller ride in ride out.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Har Roadsmart 2 på min nu.
På gatan är de ett klockrent däck som håller länge!
Har svårt att uttala mig om accelerations förlusten då roadsmart 2 satt på när den köptes men kommer slänga på Sportsmart nu I veckan.

Gör inte missen som många gör dvs går och köper värsta sportdäcket när man bara kör gata , det förlorar du på.
 
Last edited:

Kopåisen

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Villekulla
Hoj
Är på jakt
Köpte ett gäng rengöringprylar från Biltema... Wax å rengöring insektsborttagning osv.. Har ni bra/dålig erfarenhet av biltemas egna märken? :)

Har inte använt nått utav de, ÄN. kanske borde leta rätt på kvittot... :smasha Nåväl.. få höra, vad har ni för erfarenheter..
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Efter 550 mil på min pärla är bakdäcket slut. Har inte något mönster alls i mitten. Tänkte inhandla roadsmart 2 och se ifall det håller lite längre. Hur gör ni andra som bor i Stockholmsområdet, var köper ni era däck?
Köpte mitt framdäck på MC bolaget, åkte dit på lunchen och fick det monterat. Dock inte det billigaste stället kanske, 1860 kr med montering för ett Diablo Rosso II framdäck.
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter efter en vecka på en för mig ny ER6-n. Hojen inhandlades begagnad dagen efter jag tagit kortet. Det är en 2008 med ABS som gått 220 mil.

Plus: Jag är 188 cm och tycker varken den är stor eller liten eller trång. Jag sitter bra.
Effekten räcker gått och väl, mycket för att det är en naken hoj. Allt över 120 kräver att du håller rejält om handtagen. Accet är jättebra så länge man har rätt växel i. Jag är inte en van mc åkare och ligger nog generellt på för lågt varvtal, får försöka vänja bort det. ABS är en dröm och jag skulle inte rekommendera någon nåt annat.

Minus: sadeln ger mig träsmak efter 40 minuter. Jag måste kliva av och vandra omkring lite för att kunna fortsätta.
Vibrationerna från motorn får delar att vibrera och låta illa och backspeglarna ser man inget i för att det skakar så jäkligt i dem. Men, även om det inte skulle skaka i dem så ser man inget ändå, det sitter inte tillräckligt långt ut. Jag kommer köpa till en adapter för att få dem längre ut.

Det är mina spontana synpunkter, fråga gärna om du går i tankarna att handla en så ska jag försöka hjälpa till.

Min önskelista (original ER6:a); mer punch i låg- och mellan registret, ett lägre styre med annan vinkel, fastare/sportigare fjädring, mer bett och känsla i frambromsen, växelindikator, häftigare ljud på tomgång/låga varv. :)

Provade en Z750-R härom veckan, ungefär samma typ av hoj, men en helt annan karaktär. När man kommer direkt från ER6:an slås man av hur slikesmjukt radfyran går, på gott och ont. Lite karaktärslöst tyckte jag, den ser ju så rå ut.

Men när jag sedan gick tillbaka till ER6:an så kändes ER6:an som en moppe, så gräset är väl alltid grönare på andra sidan. :) Gillade dock Z750-R:en mer, men så är ju priset ett annat också. Trots 34 hästar mer på papperet så upplevs accet inte mycket mer på 7:an, men märks när man tittar på hastighetsmätaren. :rolleyes:
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Min önskelista (original ER6:a); mer punch i låg- och mellan registret, ett lägre styre med annan vinkel, fastare/sportigare fjädring, mer bett och känsla i frambromsen, växelindikator, häftigare ljud på tomgång/låga varv. :)

Provade en Z750-R härom veckan, ungefär samma typ av hoj, men en helt annan karaktär. När man kommer direkt från ER6:an slås man av hur slikesmjukt radfyran går, på gott och ont. Lite karaktärslöst tyckte jag, den ser ju så rå ut.

Men när jag sedan gick tillbaka till ER6:an så kändes ER6:an som en moppe, så gräset är väl alltid grönare på andra sidan. :) Gillade dock Z750-R:en mer, men så är ju priset ett annat också. Trots 34 hästar mer på papperet så upplevs accet inte mycket mer på 7:an, men märks när man tittar på hastighetsmätaren. :rolleyes:

Gjorde samma sak provkörde en Z750 satan vilken hoj :tummenupp men sen när man satte sig på er6 an så kändes som en moppe :huvet, därför bytte jag bort min er6f 09 efter 700 mil till en honda vtr 1000 har inte ångrat mig än :tummenupp
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Min önskelista (original ER6:a); mer punch i låg- och mellan registret, ett lägre styre med annan vinkel, fastare/sportigare fjädring, mer bett och känsla i frambromsen, växelindikator, häftigare ljud på tomgång/låga varv. :)

Testa en -12 så ska du se att nästan allt på din lista är fixat, fast jag hade också gärna haft ett annat styre, får bli fatbar när ekonomin tillåter...
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Simon du är en jäkel på att köra det vet jag. Våga prova Pirelli diablo rosso corsa :tummenuppTyckte min gick bäst med det däcket. Jag fick ett otroligt förtroende för dessa däck och det fanns hur mycket grepp som helst. Det är lätt så du vinner nog lite tid i acc på bana med. Sportsmart är tyngst i klassen. DRC är ju lite vassare än sportsmart och gillar att köras hårt på gata din typ av körning.:)


Har Roadsmart 2 på min nu och har averkat 3 bandagar redan.
Roadsmart 2 fungerar bra på bana och jag har bara fått ett släpp och det var när jag var lite väl tidig med gasen.
På gatan är de ett klockrent däck som håller länge!
Har svårt att uttala mig om accelerations förlusten då roadsmart 2 satt på när den köptes men kommer slänga på Sportsmart nu i veckan eftersom jag kör en del bandagar och för att jag var djävuskt nöjd med det däcket när jag hade min gamla hoj som det kördes mycket på bana med!

Gör inte missen som många gör dvs går och köper värsta sportdäcket när man bara kör gata , det förlorar du på.
 
Last edited:

Eesti89

Ny medlem
Gick med
22 May 2012
Ort
Halmstad
Hoj
2009, Kawasaki ER6n
Hejsan! Jag köpte en ER6n 2009 för några veckor sen och håller på att ta körkortet nu!
Jag undrar dock om någon har tips på schysst nummerskyltshållare som är lite sportigare
och inte allt för j*vla dyr. Kan inte hitta något vettigt.
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Sådär.. Där är man ägare av en Kawasaki ER6-N 07:a :)! Krypköra tills man har lappen :3freak.
 

Richard_Uppsala

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Uppsala
Hoj
-07, Honda CBR1000RR
Tja! Tänkte bara säga att jag betalade under 1800kr för 1200mil service på MC-kompaniet i Väringe... Dock valde jag jag bort byte av stift (eftersom dom är iridium) ... fick ta med mig egen olja och filter. Så jag är rätt nöjd med det priset. Servicen är grymt bra där f.ö.! Köpte hojen där för ett år sedan och dom är alltid trevliga att ha att göra med! Glad sommar kära vänner!
 

Eesti89

Ny medlem
Gick med
22 May 2012
Ort
Halmstad
Hoj
2009, Kawasaki ER6n
Börjar bli mer och mer sugen på att inhandla en slipon! Har ni bra tips eller någon favorit ni har att rekommendera till min ER6n 2009! Den får gärna vara snygg och passa min svarta hoj :)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Akra är ju alltid trevligt, självfallet titan :)

Skickat via Tapatalk 2
 

Zeeta

Medlem
Gick med
6 Feb 2012
Ort
Åsa
Hoj
Yamaha XT660R -05 (Såld), Kawasaki ER-6N -12 (Såld), Husaberg FE450 -12, Kawasaki Z800 PE -13
80 mil drygt på mätarn, dax att boka 100 mila-servicen, sen hoppas jag det finns lite alternativ till andra avgassystem på marknaden, har sett att Acra släpper sitt v22, nån annan som fått tag i nått trevligt system till sin -12:a ?

Har ju fortfarande inte fått lappen, därav dom få milen..... (Risk2 den 30:e)
IMG_0030.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top