ER6-tråden

stantemo

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Ort
Lund
Hoj
2012, Kawasaki, ER-6N
Trevligt men jag har aldrig förstått mig på den kameravinkeln :p

Var det dig jag mötte på e6:an i morse? Tyckte det var en vit er6:a.
Den körde söderut och det var mellan Lund och Lödde ungefär.
 

solle

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki Z750 -09
Hej på er!

Är så sjukt nära att byta in min R1 mot en er6 -12. Kan ni pusha mig den sista biten, snälla? :)

Någon som gått från dubbla effekten och är nöjd? Är 190 cm lång också, sitter man ok ändå eller? Så trött på körställningen på R1an...
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Gick från min street triple r till er6 men de var mest av ekonomiska skäl.
Jag tycker er6 är minst lika kul att gasa runt på och sen är det ett stort plus när
Man ser hur låg ägandekostnaden är! På allmän väg har man inga problem att hänga med 1000 hojar heller för den delen.
 
Last edited:

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Såg denna skönheten i Malmö idag när jag lämnade min på service. Är det någon här som har beställt en?
Någon som vet hur mycket nytta en liten ruta som den på bilden gör mot fartvinden? Brukar ligga på körkortsräddande 139 km/h under transportsträckor på motorväg vilket jag tycker funkar helt okej om man viker ihop sig lite, men lite mer skydd hade ju inte skadat under just transportsträckor.
 

stantemo

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Ort
Lund
Hoj
2012, Kawasaki, ER-6N
Någon som vet hur mycket nytta en liten ruta som den på bilden gör mot fartvinden? Brukar ligga på körkortsräddande 139 km/h under transportsträckor på motorväg vilket jag tycker funkar helt okej om man viker ihop sig lite, men lite mer skydd hade ju inte skadat under just transportsträckor.

Det där är originalrutan och den gör kanppt nån nytta alls tycker jag. Pendlar också motorväg till jobbet så en större ruta hade inte skadat.
 

Toxcity

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VTR1000 SP1 - 01
Jag har en lite större ruta på min (se bilder några sidor bak) men kan inte säga att den hjälper mycket alls. Men den är rätt snygg ;):tummenupp
 

POLECAT

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
HD Sportster 48 2012
Är det nån som har skaffat stålomspunna framslangar fram till sin ER-6a -09?
vart har ni köpt dem isåfall?
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Det där är originalrutan och den gör kanppt nån nytta alls tycker jag. Pendlar också motorväg till jobbet så en större ruta hade inte skadat.

Jag har en lite större ruta på min (se bilder några sidor bak) men kan inte säga att den hjälper mycket alls. Men den är rätt snygg ;):tummenupp
Det var ju synd att den inte gör mycket nytta, för snygg är den som sagt. :tuttar Antar att det inte finns någon större/effektiv ruta som snyggt smälter ihop med hojen...
 

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Om någon är intresserad så har jag en PCIII USB och ett GPR GPE Evo slipon samt lambda eliminator till salu för en billig peng.
 

Engineer1980

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
Torsby
Hoj
Kawasaki ER6-N Svart -09
Varför e man sugen på en Z1000SX? :kär :dummer övertala mig nån att lägga ned och varför... Annars kan min svarta 09-a med ca800mil bli er för 40k, ej ABS... 0705-121940...
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Dålig känsla och bett i frambromsen

Har en 06:a med ABS, tycker min hoj kräver rejält med handkraft för kraftiga inbromsningar med enbart frambromsen. Tar man i rejält bromsar det bra, men man får som sagt ta i ganska rejält, och känslan är inget vidare. Är detta normalt på ER6 06-08 med ABS? Det är mycket kvar av bromsbeläggen, bromsvätskan är dock inte bytt i år...

Har kört en 13 år äldre CBR 600F, en 93:a, den hade mycket bättre bett och känsla i frambromsen...
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Har en 06:a med ABS, tycker min hoj kräver rejält med handkraft för kraftiga inbromsningar med enbart frambromsen. Tar man i rejält bromsar det bra, men man får som sagt ta i ganska rejält, och känslan är inget vidare. Är detta normalt på ER6 06-08 med ABS? Det är mycket kvar av bromsbeläggen, bromsvätskan är dock inte bytt i år...

Har kört en 13 år äldre CBR 600F, en 93:a, den hade mycket bättre bett och känsla i frambromsen...

Kolla över vätskan som du säger och prova göra rent skivorna med bräkleeeeen. Du kan ha fått någe skit på skivorna.
Jag tyckte min er6a hade bra feeling och tog tillräckligt bra för min körning.
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Kolla över vätskan som du säger och prova göra rent skivorna med bräkleeeeen. Du kan ha fått någe skit på skivorna.
Jag tyckte min er6a hade bra feeling och tog tillräckligt bra för min körning.
Hm, får väl byta bromsvätska och prova Bräkleen då, hoppas det gör skillnad. :)
 

danne.H

Ny medlem
Gick med
31 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki ER-6n -07
Framhjulet mitt har fått sig en rejäl kyss och det går inte att rikta tillbaka. Någon som har en framfälg som ligger och skräpar? Eller vet var jag kan få tag på en? Kostar 5500:- ny...

Har en Er6 -07 (silverfärgad fälg)
 

Muster

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2012
Ort
Västerås
Hoj
KTM EXC-F 2008 & Triumph Tiger 800 2011 & Yamha XT600e 1989
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter efter en vecka på en för mig ny ER6-n. Hojen inhandlades begagnad dagen efter jag tagit kortet. Det är en 2008 med ABS som gått 220 mil.

Plus: Jag är 188 cm och tycker varken den är stor eller liten eller trång. Jag sitter bra.
Effekten räcker gått och väl, mycket för att det är en naken hoj. Allt över 120 kräver att du håller rejält om handtagen. Accet är jättebra så länge man har rätt växel i. Jag är inte en van mc åkare och ligger nog generellt på för lågt varvtal, får försöka vänja bort det. ABS är en dröm och jag skulle inte rekommendera någon nåt annat.

Minus: sadeln ger mig träsmak efter 40 minuter. Jag måste kliva av och vandra omkring lite för att kunna fortsätta.
Vibrationerna från motorn får delar att vibrera och låta illa och backspeglarna ser man inget i för att det skakar så jäkligt i dem. Men, även om det inte skulle skaka i dem så ser man inget ändå, det sitter inte tillräckligt långt ut. Jag kommer köpa till en adapter för att få dem längre ut.

Det är mina spontana synpunkter, fråga gärna om du går i tankarna att handla en så ska jag försöka hjälpa till.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top