ER6-tråden

tomcool

bossmc.se
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Skogås
Hoj
Kawasaki ER-6n Gul
Däcktryck.

Eftersom inte stackars jag fick någon instruktionsbok till hojen så undrar jag om det finns någon vänlig själ som vet vad för däcktryck det skall vara?
 

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Resonansljud?

Hej på Er!

Jag har idag hämtat min gula ER-6:a och undrar efter premiärturen om ni andra hör ett märkligt ljud vid 4000 v/min? Låter som resonans någonstans ifrån. Eller är det avgassystemet som låter så?

Annars är jag efter 5 mil (i lite duggregn till och från) jäkligt nöjd. Är första hojen för min del så jag har inte mycket att jämföra med men fanken vad kul det är! :)

Jag har inte hunnit kolla i instruktionsboken än men har du inte fått svar imorgon tar jag reda på däckstrycket!

Ha det
/Eilert
 

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Färingsö
Hoj
KTM Superduke 08:a
Skarp benvinkel ?

Tjenare funderar på en Er6-a som andra hoj (frugan måste ju ha en hoj eller hur?). Provsatt en hos Sulas och tyckte benvinkeln var lite väl skarp, trots att jag 'bara' är 178. Går ju att köpa en sadel med lite 3 cm extra har jag för mig, någon som testat denna?

Kommer att åka på Sulas Kawasaki provkörningsdag 20 maj, så då får jag ju svart på vitt om benvinkeln är besvärande eller ej, men intressant att höra vad ni här på den stora Er6-n tråden tycker.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Kung Eilert skrev:
2117446 Hej på Er!

Jag har idag hämtat min gula ER-6:a och undrar efter premiärturen om ni andra hör ett märkligt ljud vid 4000 v/min? Låter som resonans någonstans ifrån. Eller är det avgassystemet som låter så?

Annars är jag efter 5 mil (i lite duggregn till och från) jäkligt nöjd. Är första hojen för min del så jag har inte mycket att jämföra med men fanken vad kul det är! :)

Jag har inte hunnit kolla i instruktionsboken än men har du inte fått svar imorgon tar jag reda på däckstrycket!

Ha det
/Eilert

Nä, det är något som låter vid 4000 varv på min också. På med hörselproppar och gasa mer löser dock problemet. :D
 

dannew

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
ER-6n / RD350
tomcool skrev:
2115111 Eftersom inte stackars jag fick någon instruktionsbok till hojen så undrar jag om det finns någon vänlig själ som vet vad för däcktryck det skall vara?

2,25 kilo fram och 2,5 kilo bak vid kalla däck.
 

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW s1000rr 2012
Skit snygg TJEJ hoj den där ER-6.. mina tjej polare satt på den och kollade massor när vi killarna var borta och kollade in kill hojarna då.

Killhojar = mer hästkrafter för det är coolt med hästkrafter

:hihi :hihi :hihi
 

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Vissa av oss gillar att köra motorcykel för att det är kul och behöver inte ha den fräckaste hojen för att stå och spänna oss vid korvkioskens fjortisgäng...

:arsele
 

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW s1000rr 2012
Kung Eilert skrev:
2119498 Vissa av oss gillar att köra motorcykel för att det är kul och behöver inte ha den fräckaste hojen för att stå och spänna oss vid korvkioskens fjortisgäng...

:arsele

:hihi :hihi hehe någon tog illa vid tydligen.. men du erkände i alla fall att jag har fräckare hoj än dig det gillade jag :hihi


nej men seriöst ER-6 jävligt fräck, snygg underbar hoj och BILLIG att köpa och drift. Fått super betyg i många tester jag läst. Skulle gärna velat ha en.... :tummenupp
 

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Eddi skrev:
2119526 :hihi :hihi hehe någon tog illa vid tydligen.. men du erkände i alla fall att jag har fräckare hoj än dig det gillade jag :hihi


nej men seriöst ER-6 jävligt fräck, snygg underbar hoj och BILLIG att köpa och drift. Fått super betyg i många tester jag läst. Skulle gärna velat ha en.... :tummenupp

Kan inte säga jag tog åt mig speciellt utan ville mest mucka tillbaka :)
Blir ju lite ilsken när jag fick hojen igår och det regnar idag :(

När jag lärt mig köra ordentligt skulle jag mycket väl kunna byta bort min :tuttar -hoj till en sporthoj för jag kan förstå tjusningen.

Sen är försäkringen på 980 kr helår en stor fördel med ER-6 :tummenupp

Ha det så bra och vi ses (eftersom du bor i Lund)
/Eilert
 
Last edited:

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Kung Eilert skrev:
2119571
Sen är försäkringen på 980 kr helår en stor fördel med ER-6 :tummenupp

Ha det så bra och vi ses (eftersom du bor i Lund)
/Eilert

Snälla säg att du missade en nolla där?

Om inte pliiiz berätta bolag och förutsättningar.... alltså zon(2?), ålder, kk ålder.

Eller det kanske är en sådan där 1-årsvibjuderpåvagnskadagrej?
 

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Jo det stämmer faktiskt!
Försäkringspapperna har visserligen inte hunnit hem men så låg premie blev det :D

Det är en sådan där 1-årsvibjuderpåvagnskadagrej som Kawasaki har, Bilsport & MC, 30 års försäkring, körkort sen -98, och zon 3 (tror jag). Nästa år ska den gå på runt 2500 kr vilket jag inte heller kan klaga på. B & MC klassade även ner den till klass 4 så det hjälper till.

Lyckades även få ner priset med 5 tusen på en ABS-modell då MC-Huset hade 40-års jubileum med fina erbjudanden så jag har inget att klaga på.

Kollade på begagnade nakna 750 men kom fram till att det var mer ekonomiskt att köpa en ny ER-6:a istället då allt är nytt och det bara är att tanka den, den närmsta tiden.

Det sägs att Sverige-tilldelningen är slut och det bara är cyklar som står hos handlare som är kvar så är du sugen är det nog bäst att åka iväg och testa den närmsta tiden.

Ha det
/Eilert
 

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW s1000rr 2012
Kung Eilert skrev:
2119571 Kan inte säga jag tog åt mig speciellt utan ville mest mucka tillbaka :)
Blir ju lite ilsken när jag fick hojen igår och det regnar idag :(

När jag lärt mig köra ordentligt skulle jag mycket väl kunna byta bort min :tuttar -hoj till en sporthoj för jag kan förstå tjusningen.

Sen är försäkringen på 980 kr helår en stor fördel med ER-6 :tummenupp

Ha det så bra och vi ses (eftersom du bor i Lund)
/Eilert


nja sporthoj har väl sina fördelar. Men har läst mycket om ER-6 (hade köpt en om jag hade råd) och även den inte har lika bra motor mm som en typ r1 så ska den vara jäkligt kvick och den är ju så snygg... ska bli kul att få se en live!!!

ja vi ses på vägarna! ska kankse ut idag och öva lite wheelis och stoppis
 
Last edited:

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
ingen som har ngt negativt att säga om Er6:an??

går i köptankar själv och ska kika/köra på lördag (om det finns ngn kvar)
 

Gamebox

Monster
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Skåne
Hoj
Kawasaki Versys 1000
friction skrev:
2128150 ingen som har ngt negativt att säga om Er6:an??

går i köptankar själv och ska kika/köra på lördag (om det finns ngn kvar)

Det finns bara en sak som jag kan komma på som är negativt.
Det är att det inte finns någon bensinmätare.
Det finns bara varning när den går över på reserven.
 

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
friction skrev:
2128150 ingen som har ngt negativt att säga om Er6:an??

går i köptankar själv och ska kika/köra på lördag (om det finns ngn kvar)

Bromsarna har fått godkänt i tester utan att briljera.
Det är inte mycket man kan få ner under sadeln. (Vet heller inte hur andra är)
Utseendet på mätarhuset tar nog ett tag att vänja sig vid.
(Sune Andersson tyckte i MC-Nytt 5.06 att den har "gay-styre" :yoparty )

Det är vad jag har att komma med efter 3 turer på totalt 20 mil.

Annars skitnöjd men jag har heller inte mycket att jämföra med.
Jag som är 1.88 blev rädd ju mer tester jag läste, för att jag skrivit kontrakt på en hoj jag inte skulle kunna sitta på för benvinkelns skull men jag kan inte klaga på det heller nu efter några mil. Tycker att det är en normal körställning.

(Jo, jag provkörde innan jag skrev på men jag var för upptagen med att köra, nybörjare som jag är. :rolleyes: )

Motorn håller jag på att köra in och litar på Bike och MC-nytt som har gett den bra betyg.

/Eilert
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Finns det inga andra styrkronor till den så att man kan montera dit ett fatbar styre. Tror nog att det hade gjort en hel del på känslan för hojen också :)
 

R.R.B

JO ¤_¤ HAN
Gick med
18 May 2005
Ort
uppsala
Hoj
. . . . .
tycker det saknas bilder i tråden så här kommer en
 

Bifogat

  • PICT0724.jpg
    PICT0724.jpg
    117.7 KB · Visningar: 574
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top