ER6-tråden

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Lugnt det, bara fråga om du har några fler frågor angående stålomspunnet :)
Jag kör inte med ABS på min hoj, tyvärr..

Två frågor har jag förresten:

1. Besikta med Leovince + DB-killer = Fiasko?
2. Mitt bakdäck börjar bli platt på mitten nu, tveksamt om det ens kommer klara säsongen ut. Kan man köra på ett bredare däck än 160, och vad ger det isf för egenskaper gentemot original? Vad rekommenderas för däck?

1: Går alldeles utmärkt http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4728581&postcount=7385
2: Har inte testat ngt annat än original och tror inte heller ett byte blir till det bättre.


En fråga till er andra med n: Hur glappa och "vickiga" är era framlampor?
Jag krockade med en kamikazeduva i 100(+moms) förra veckan och tycker nu lampan verkar väldigt slapp i infästningen. Den är gummiupphängd men känns nu som om den sitter fast med marschmallows. Duvan tog troligen precis mellan lampan och mätarhuset (det fanns en del att torka rent i glipan iaf :zpy efter att ha samlat ihop fjädrar till en ny kudde) men glaset har klarat sig.

Duvan slapp lida :angel
(Tror däremot jag skulle gjort det om jag fått den på kroppen, hjälmen eller en hand)
 
Last edited:

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
1: Går alldeles utmärkt http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4728581&postcount=7385
2: Har inte testat ngt annat än original och tror inte heller ett byte blir till det bättre.


En fråga till er andra med n: Hur glappa och "vickiga" är era framlampor?
Jag krockade med en kamikazeduva i 100(+moms) förra veckan och tycker nu lampan verkar väldigt slapp i infästningen. Den är gummiupphängd men känns nu som om den sitter fast med marschmallows. Duvan tog troligen precis mellan lampan och mätarhuset (det fanns en del att torka rent i glipan iaf :zpy ) men glaset har klarat sig.

Duvan slapp lida :angel
(Tror däremot jag skulle gjort det om jag fått den på kroppen, hjälmen eller en hand)

Var glad att du inte fick den på bröstet eller ennu värre: hjälmen! Då kan vi snacka om käftsmäll :näsblod

Tycker inte att lampan är särskilt vickig men mätarhuset önskar jag suttit lite bättre ( -09 ).
 

BikerBoy

Medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Södra Sverige
Hoj
Kawasaki ER-6n -09 GPR+Dynojet ..... R1 -00 Harris slipon *skrotad*
1: Går alldeles utmärkt
Duvan slapp lida :angel
(Tror däremot jag skulle gjort det om jag fått den på kroppen, hjälmen eller en hand)


För ett par år sedan fick farsans kompis en stare i bröstet, med näbben först.

Den fastnade :död

Tror till och med att näbben gick igenom skinnstället lite. :banana:banana
 

Sejko

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2005
Ort
Haninge / Handen
Hoj
Svart Kawasaki Er-6n ABS 2006
Finns det något vettigt ställe o lämna in Hojen Kawasaki (Er6) för 600mila service i Karlskrona? SOrry om frågan dykt upp tidigare, men sökfunktionen och jag har inte klämt på varandra tillräckligt, och har brister i våran kommunikation med varandra..
Funderar på att åka ner med hojen från sthlm, men kommer och spränga 600mila gränsen när jag är framme :D
 

Herr Grön

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
2007, Kawasaki ER-6n
Finns det något vettigt ställe o lämna in Hojen Kawasaki (Er6) för 600mila service i Karlskrona? SOrry om frågan dykt upp tidigare, men sökfunktionen och jag har inte klämt på varandra tillräckligt, och har brister i våran kommunikation med varandra..
Funderar på att åka ner med hojen från sthlm, men kommer och spränga 600mila gränsen när jag är framme :D

Tvings MC-service har gott rykte. Har inte servat där själv, men har kompisar som gjort det. Jonsons Bikes i Jämjö har jag testat, inget att klaga på där heller.
 

BikerBoy

Medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Södra Sverige
Hoj
Kawasaki ER-6n -09 GPR+Dynojet ..... R1 -00 Harris slipon *skrotad*
Tvings MC-service har gott rykte. Har inte servat där själv, men har kompisar som gjort det. Jonsons Bikes i Jämjö har jag testat, inget att klaga på där heller.

Fan va najs, vart i Karlskrona ligger Tvings MC ? Då blir det fan och köra ner hojen på söndag!

Det ligger ju inte i Karlskrona direkt, men ca 2,5 mil utanför kanske inte är så farligt.

Servade min 125:a där en gång för måååånga år sedan då vi har vår sommarstuga i Karlskrona. Farsan brukar serva sin där och alltid fått bra bemötande. Mer än så kan jag nog inte säga om stället. Men här har du lite länkar.

Vägbeskrivning (Från K-kna centrum)

Hemsida:
http://www.tvingmcservice.se/
 

Krickie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2010
Ort
Hägersten
Hoj
ingen ännu.
Kanske jag rätt och slätt blir kuperad när denna fråga dimper ner. Jag har alldeless nyss, läs förra veckan, tatt kortet. Så jäkla underbart!

Och nu går och omkring och dreglar och spanar efter min första hoj. Har då snubblat över en fin er6n ABS-08. Jag är ingen meckar kung, men jag drog öronen åt mig när jag såg olja, helt svart. Den har enligt ägaren bytts för cirka 100 mil sedan.

Då är min fråga är det rätt av mig att dra öronen åt mig. Hojjen har gått 1400 dryga. Att oljan är svart innebär ju att den har gjort sitt jobb, men efter 100 mil? Extremt tacksam för svar.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Kanske jag rätt och slätt blir kuperad när denna fråga dimper ner. Jag har alldeless nyss, läs förra veckan, tatt kortet. Så jäkla underbart!

Och nu går och omkring och dreglar och spanar efter min första hoj. Har då snubblat över en fin er6n ABS-08. Jag är ingen meckar kung, men jag drog öronen åt mig när jag såg olja, helt svart. Den har enligt ägaren bytts för cirka 100 mil sedan.

Då är min fråga är det rätt av mig att dra öronen åt mig. Hojjen har gått 1400 dryga. Att oljan är svart innebär ju att den har gjort sitt jobb, men efter 100 mil? Extremt tacksam för svar.


Du kan aldrig se oljans skick genom fönstret eller färgen.
Att oljan är svart redan efter 100mil är helt normalt.
Er6 har inga större problem med sina motorer :)
 

Michelle88

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
2010 Ducati 848
Vet någon om det går att sätta lampan från en er6n 2010 på en er6 2008??
Det var för knäckande när syrran tyckte den liknade en moppe framifrån... :p
 

Modin.M

Medlem
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Vallentuna
Hoj
ER6-n -06
Montering av PCIII

Är det någon i Sthlms området / norra Sthlm som kanske har lust att hjälpa till att pula på en PCIII:a?
Eller att någon är så duktig att kunna förklara var allt ska sitta på ett ungefär?
 

RiccyRockstar

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Falun
Hoj
-09 ER6N
Hejsan alla.

Vet att detta står någonstans i denna otroligt långa tråd samt att man kan söka men jag har försökt men ej lyckats hitta det jag söker.

Provade en Ducati Monster -10 idag och då slog det mig att styret på hojen måste bytas pronto!! (Skön hoj i övrigt)

Så har någon här bytt till ett crosstyre från tex Biltema och isåfall vilket? (Länka gärna) Passar det med kablar o vajrar osv?

Mvh/ Richard
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Jag var och köpte min allra första MC idag (Lördag) och det blev en ER6 från 2006 med 2.000 mil på nacken. Hojen går som den ska och jag är nöjd bortsett från att jag helst hade velat ha bränslemätare, förvaringsfack och lite mjukare gång men jag är i det stora hela rätt härdad så jag stör mig inte på det som så. Det hade bara varit skönt :)

Hursomhelst har jag lite frågor, vi kör.

1. Vid växling så känns det oftast som att växeln inte går in men så släpper jag kopplingen och märker att den visst gjort det. Är detta vanligt? Jag har inte kört någon annan ER6a så jag har inget att jämföra med.

2. Vad gör ni av era skivlås under färd? Tips? Trix? Råd? Nåt?

3. Klarar man bes. med ett Leo Vince Slip on (Ja jag är medveten som att jag inte behöver besiktiga förrän 2012)?
 

adezafar

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Ort
Göteborg
Hoj
ER6n-07 ABS
Idag böjde jag min andra nyckel när jag tankade... fattar inte va fan jag håller på med :S Är det bara jag som tycker att dom är gjorda av typ aluminium eller något? Kan man inte speciall beställa i materialet bornitrid eller något annat oförstörbart :p?

Tror den här tanklåset är av dålig kvalite (billig). Jag hade problem med tanklåset, låset var riktigt trög och till slut kunde jag inte ens öppna låset. Tog den till Johans Mc i Göteborg. HAn tog en kil och hamrade lätt på cylinder samtildigt som han spreja lite C-56 och efter ett tag fick han upp låset och nu fungerar den fint. Problemet är att smuts lät samlas runt låscylindern vilket gör den blir trög och ibland fastnar. Vilket leder till att nyckeln kan gå sönder. Försök rengöra cylinder och spreja lite fett så öppnar sig låset lättare och då behöver ingen ny nyckel.
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Jag var och köpte min allra första MC idag (Lördag) och det blev en ER6 från 2006 med 2.000 mil på nacken. Hojen går som den ska och jag är nöjd bortsett från att jag helst hade velat ha bränslemätare, förvaringsfack och lite mjukare gång men jag är i det stora hela rätt härdad så jag stör mig inte på det som så. Det hade bara varit skönt :)

Hursomhelst har jag lite frågor, vi kör.

1. Vid växling så känns det oftast som att växeln inte går in men så släpper jag kopplingen och märker att den visst gjort det. Är detta vanligt? Jag har inte kört någon annan ER6a så jag har inget att jämföra med.

2. Vad gör ni av era skivlås under färd? Tips? Trix? Råd? Nåt?

3. Klarar man bes. med ett Leo Vince Slip on (Ja jag är medveten som att jag inte behöver besiktiga förrän 2012)?
Hej och välkommen i gänget! :)

Jag kör med ett sånt här skivbromslås http://www.mopedlagret.com/images/bemaskivlock.jpg

Det får plats under sadeln vid sidan innanför kåpan, passar perfekt.

Enligt uppgift ska den gå att besiktiga med Leo Vince med DB-killer i.
Att den ska besiktigas 2012 beror ju på om den redan är besktigad i år.

Jag har en 2006:a och den ska besiktigas första gången nu i år och sen inte innan 2012 som du säger.
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Hej och tacK :)

Jag fick ett lås av märket Oxford som ska va godkänt men axeln som går igenom skivan är för tjock för att gå igenom det runda hålet som låset är monterat i på bilden. Utan jag får istället låsa det genom någon av de "rektangulära" öppningarna som finns i skivan. Gör detta någon skillnad? Är tanken att man ska montera det i just de runda öppningarna som går runt skivan eller är det OK att göra som jag gjort?

Jag kollade upp det på Transp.sty. och det står att den är besiktigad i April 2010 så det är därför jag utgår från att det är 2012 som gäller. Ang. DB Killer...med risk att låta helt tappad nu, hur ser det ut och var sitter det exakt? :confused: Jag kan bilar men MC är en helt ny värld för mig så jag har ingen koll alls. Jag förstår ju vad en DB Killer gör men vet inte hur den ser ut osv på ett MC system.

Tack för svaren hittills iaf. :tummenupp
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
....DB Killer...med risk att låta helt tappad nu, hur ser det ut och var sitter det exakt? :confused: Jag kan bilar men MC är en helt ny värld för mig så jag har ingen koll alls. Jag förstår ju vad en DB Killer gör men vet inte hur den ser ut osv på ett MC system.

Tack för svaren hittills iaf. :tummenupp

Hej och välkommen!

kolla länken till ett tidigare svar (av mig) på DB-killer. Finns en bild med också :)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4844078#post4844078
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top