ER6-tråden

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
Har drömt länge om en tur till Gotland långt långt från festandet under sommarsäsong i Visby.. Valde att åka nu efter säsongen och hade turen att slippa regn förutom litet småstänk på söndagen på väg him.

Notera tjurarna som var jättearja på mig när jag kom förbi deras hem..

Fin tur och fina bilder! Go bild den med kossorna.

Ser att du var o kikade på raukar vid Ljugarn, vi var där i somras och badade. Slår vad om att det fortfarande är lika kallt i vattnet, det var frånlandsvindar när vi skulle bada där. *hutter*

//Fredrik
 

Petrus

Biker sedan 1998
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki Freewind 650 Scrambler
Om jag gör en inbromsning till stillastående med sexans växel i, är det nästan lögn att peta ner alla 5 hacken till friläget utan att lätta lite på kopplingen. Så länge man har rull på hojen är det inget problem.

Jag trodde att detta var ett normalt beteende för det har varit likadant sen cykeln var ny. Men nu när diskussionen lyfts upp så börjar man ju fundera.

Jag körde ER6 ett bra tag, men sådär fungerar ALLA mcväxellådor... Man kan inte stå stilla och mata genom växellådan ner till ettan. (Det funkar inte åt andra hållet heller i regel om man står stilla). OBS, detta är inte ett fel, det är så det funkar så på alla hojar. :fakta
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Jag körde ER6 ett bra tag, men sådär fungerar ALLA mcväxellådor... Man kan inte stå stilla och mata genom växellådan ner till ettan. (Det funkar inte åt andra hållet heller i regel om man står stilla). OBS, detta är inte ett fel, det är så det funkar så på alla hojar. :fakta

Nu är detta säkert en jättenybörjarfråga, men jag har inte riktigt fått grepp om hur man egentligen ska växla.

  1. exempel: Ligger i femman inne i stan, rödljus på väg. släpper gas, kopplar växlar ner fyran, ut med kopplingen, in med kopplingen växlar ner trean, ut med koppling. osv osv ner till ettan
  2. eller kan man: motorbromsa ner till lagom hastighet koppla,växla ner från 5 >2, bromsa, växla ner till 1, stanna?

Vilket är rätt sätt ? (bäst för växellådan dvs) Just nu kör jag på första exemplet
 

Petrus

Biker sedan 1998
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki Freewind 650 Scrambler
Nu är detta säkert en jättenybörjarfråga, men jag har inte riktigt fått grepp om hur man egentligen ska växla.

  1. exempel: Ligger i femman inne i stan, rödljus på väg. släpper gas, kopplar växlar ner fyran, ut med kopplingen, in med kopplingen växlar ner trean, ut med koppling. osv osv ner till ettan
  2. eller kan man: motorbromsa ner till lagom hastighet koppla,växla ner från 5 >2, bromsa, växla ner till 1, stanna?

Vilket är rätt sätt ? (bäst för växellådan dvs) Just nu kör jag på första exemplet

Man kan göra vilket som, men exempel 1 känns rätt onödigt. jag (och troligtvis många andra) gör så att när det är dags att börja bromsa så drar man in kopplingen i tid och så petar man ner växel för växel tills man når ettan. många ger även lite mellangas vid varje växling för att det ska gå smidigare. personligen så växlar jag oftast inte hela vägen upp inne i stan, men det är smaksak. hoppas detta hjälper något.
 

*Tore*

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Östersund
Hoj
ER-6n -07 Orange (STENDÖD), GSX400e -83 (halvdöd)
Nu är min säsong slut. Tog tydligen sista svängen idag. Va ute och körde en timme ungefär, på väg mot garaget ca 70 meter från infarten så får jag motor haveri. All olja och vatten rinner ut och ja min säsong tog slut där och då! Undra om det går att få det på garantin? shit happen then you die
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Nu är min säsong slut. Tog tydligen sista svängen idag. Va ute och körde en timme ungefär, på väg mot garaget ca 70 meter från infarten så får jag motor haveri. All olja och vatten rinner ut och ja min säsong tog slut där och då! Undra om det går att få det på garantin? shit happen then you die
Aj fan! Så tråkigt, hoppas du får det på garantin. Är all service gjord som den ska?
Hur långt har (hade) den gått?

Hoppas att dom iaf har lite "goodwill" Är ju inte dirket ett vanligt fel vad jag förstå.

Återkom gärna om vad som egentligen gick sönder, hur illa det var och vad som händer med garantin osv.

LYCKA TILL!
 

*Tore*

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Östersund
Hoj
ER-6n -07 Orange (STENDÖD), GSX400e -83 (halvdöd)
Aj fan! Så tråkigt, hoppas du får det på garantin. Är all service gjord som den ska?
Hur långt har (hade) den gått?

Hoppas att dom iaf har lite "goodwill" Är ju inte dirket ett vanligt fel vad jag förstå.

Återkom gärna om vad som egentligen gick sönder, hur illa det var och vad som händer med garantin osv.

LYCKA TILL!

829 mil står mätaren på. Vi får se vad som händer det e ju helg nu men på måndag ska jag ta tag i liket.

100 mila servicen blev gjord enligt schema 600 mila har jag dragit ut på men enligt service manualen så är det i princip bara inspektion av bromssystemet. Olja byter jag själv.
 

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
829 mil står mätaren på. Vi får se vad som händer det e ju helg nu men på måndag ska jag ta tag i liket.

100 mila servicen blev gjord enligt schema 600 mila har jag dragit ut på men enligt service manualen så är det i princip bara inspektion av bromssystemet. Olja byter jag själv.

Borde juh gå på garantin. man har juh 5årig fabriksgaranti.
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Borde juh gå på garantin. man har juh 5årig fabriksgaranti.

Det där är faktiskt lite olika, beroende på var hojen är köpt. Kawasaki själva står för 2 år, medan man hos handlaren kan få upp till 5 år.

Vi får hoppas att det löser sig på bästa sätt för Tore iallafall!!

All olja o vatten rinner ut? Var rann det ut?:va
 

*Tore*

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Östersund
Hoj
ER-6n -07 Orange (STENDÖD), GSX400e -83 (halvdöd)
Det där är faktiskt lite olika, beroende på var hojen är köpt. Kawasaki själva står för 2 år, medan man hos handlaren kan få upp till 5 år.

Vi får hoppas att det löser sig på bästa sätt för Tore iallafall!!

All olja o vatten rinner ut? Var rann det ut?:va

Framtill på motorn, runt vattenpumpen och oljefiltret, det var svårt att se exakt vart det rann ut, men ut kom det. Efteråt så var det kondens på oljenivå fönstret så vatten i oljan blev det.
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Framtill på motorn, runt vattenpumpen och oljefiltret, det var svårt att se exakt vart det rann ut, men ut kom det. Efteråt så var det kondens på oljenivå fönstret så vatten i oljan blev det.
Du säger att du byter olja själv.
Det kan inte vara så att du fyllt på något mer än vad man ska?
Bli ju rejält tryck i motorn, speciellt med för mkt olja i.
 

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Manual.

Hej alla glada, frugans er6 2006 har gått 1400 mil nu och ska servas ordentligt nu under vintern, ställa ventiler och byta alla vätskor kjedja, dock inte dreven, dom e fina än.

Jag orkar inte läsa hela tråden nu, "bara 345 sidor", men jag skulle vara tacksam om det finns reparationshanbok, eller liknande att tanka ner. Och om det finns så skulle jag tro att ni här inne vet vart, och det skulle jag villja ha reda på.

:banana
 

*Tore*

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Östersund
Hoj
ER-6n -07 Orange (STENDÖD), GSX400e -83 (halvdöd)
Hej alla glada, frugans er6 2006 har gått 1400 mil nu och ska servas ordentligt nu under vintern, ställa ventiler och byta alla vätskor kjedja, dock inte dreven, dom e fina än.

Jag orkar inte läsa hela tråden nu, "bara 345 sidor", men jag skulle vara tacksam om det finns reparationshanbok, eller liknande att tanka ner. Och om det finns så skulle jag tro att ni här inne vet vart, och det skulle jag villja ha reda på.

:banana

Här finns servicehandboken för nerladdning!
LADDA NER

Du säger att du byter olja själv.
Det kan inte vara så att du fyllt på något mer än vad man ska?
Bli ju rejält tryck i motorn, speciellt med för mkt olja i.

Jag är noga med att ha rätt mängd olja, Och jag tycker att det är märkligt att det skulle orsaka haveri efter 400 mil. Men men Jag har listat ut att vattenpumpen drivs av balansaxeln och det rann kylarvatten ur vattenpumpen så något är ordenligt trasigt tror jag.
 

Frostis

Frost
Gick med
1 May 2007
Ort
Ånge
Hoj
Puch
Även min är till salu, men har svårt att bestämma mig, så ja nöjer mig med en "dyr" annons på SH, är det nån som är jäklit sugen så blir det en snabb affär, annars kommer jag att ångra mig och behålla hojen :)

Den kostar ju inte multum när den står heller, men 300mil i sommar är faktiskt tragiskt lite.. Och nu är det husköp på G..
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Fler som går i hoj-bytar-tankar alltså. Samma här, känner att om jag ska prova något annat så är det nu, när ekonomin finnes. Exakt vad det blir istället återstår att se, inte helt lätt!
 

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
oj det var kort, knappt 600mil. tror du kommer sakna smidigheten på er6an :)
hur långt har ni andra kört med era?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top