Kedjebrytar kit???

jerry78

Medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha Dragstar 1100
Hej
undrar hur ett kedjebrytar verktyg funkar, behöver man slipa nått eller den bryter kedjan direkt???
mvh jerry
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Abloy skrev:
2041354 Verktyget pressar ut niten, ingen slipning behövs
NJA slipning skall inte behövas men min erfarenhet av dyliga verktyg är att skall man få isär kedjan utan att riskera att skada några rullar är det bäst att ta fram filen och fila ner stora delar av nithuvudet innan man använder verktyget.

Det är väldigt trist att lägga 1500 på en kedja som behöver kortas en länk och sedan när man kortar den förstör man två länkar av bara farten, nä fram med filen en runda först :tummenupp
 

yahman

Ben Spies+YAMAHA=Winner!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
banhoj
Hur gör man sedan när man skall sätta dit kedjan? En 520 kedja som jag köpt.
Åt vilket håll skall "säkrings sprinten" sitta? Skall man kleta in den i något, ex silikon för att det skall sitta säkert? Släng gärna upp någon bild så att man förstår :tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
yahman skrev:
2041660 Hur gör man sedan när man skall sätta dit kedjan? En 520 kedja som jag köpt.
Åt vilket håll skall "säkrings sprinten" sitta? Skall man kleta in den i något, ex silikon för att det skall sitta säkert? Släng gärna upp någon bild så att man förstår :tummenupp

Om kedjelåset är på den övre kedjehalvan (den ovanpå svingen) så skall öppningen på clipset vara bakåt.
Efter att du monterat clipset och noggrant tillsett att det har klickat på plats i spåret så tvätta med bensin (icke oringkedja) eller avfettning om du har ringkedja applicera därefter silicon.
Ett alternativ är att najja vill du ha blider sök på kedjelås i racingforumet.

Glöm dock inte bort kedjelåset helt då kedjelås slits och de bör bytas minst en gång under kedjans livslängd, du ser att det är dax att byta när clipset börjar bli tunt och mister sin elasticitet vid montage/demontage.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Boris JR skrev:
Glöm dock inte bort kedjelåset helt då kedjelås slits och de bör bytas minst en gång under kedjans livslängd, du ser att det är dax att byta när clipset börjar bli tunt och mister sin elasticitet vid montage/demontage.

Ska inte clipsen alltid bytas? :va Jag har alltid sett dom som engångsprylar! Ett kedjelås kostar ju ca 60kr, och det får det vara värt! Kör jag 2-3 mil mindre med hojen så har jag tjänat in det :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hoztic skrev:
2041704 Ska inte clipsen alltid bytas? :va Jag har alltid sett dom som engångsprylar! Ett kedjelås kostar ju ca 60kr, och det får det vara värt! Kör jag 2-3 mil mindre med hojen så har jag tjänat in det :)

Jo för gatbruk när man inte öppnar kedjan oftare än efter ett par hundra mil men när man i raceapplikationer kanske byter utväxling flera gånger per helg så kan clipsen återanvändas sålänge de inte är skadade.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Boris JR skrev:
2041851 Jo för gatbruk när man inte öppnar kedjan oftare än efter ett par hundra mil men när man i raceapplikationer kanske byter utväxling flera gånger per helg så kan clipsen återanvändas sålänge de inte är skadade.

Iofs, hojarna rullar ju inte många mil mellan kollarna, men ändå. Går det att köpa lösa clips? Eller måste man köpa alltihop?
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Köp ett nitlås till kedjan så vet du att den sitter där och du behöver inte bry dig mer.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Hoztic skrev:
2041878 Iofs, hojarna rullar ju inte många mil mellan kollarna, men ändå. Går det att köpa lösa clips? Eller måste man köpa alltihop?
Clips går väl att köpa lösa, men vill man det?
I min lilla inskränkta värld så har jag alltid bytt hela kedjelås så att jag vet att dels clipset har rätt passning mot pinnarna, dels för att veta att pinnarna inte är nötta.
//Tobbe

Martinus skrev:
2041895 Köp ett nitlås till kedjan så vet du att den sitter där och du behöver inte bry dig mer.
En halvbra nitad kedja utan riktiga verktyg är inte bättre än ett clipslås.
Jag har kört hoj länge och väl, jag har tappat ett clips.
Kedjan delade på sig som följd, detta var på min Kawa KX125-81 som jag hade i min pengafrånvarande ungdom och kedjan var då inte den nyaste.
Men jag har kört med clipslås sedan dess och inte har jag tappat ngr clips.
Visst är det utan tvekan bättre med ett nitlås, men jag tvivlar mer på ett nitlås om jag ska knacka ihop detta med slägga och polygrip än ett riktigt monterat clips.
Till saken hör att jag nu när jag kör stånka funderar starkt på att skaffa mig ett nitverktyg för att få den där extra säkerheten.
//Tobbe
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Boris JR skrev:
2041851 Jo för gatbruk när man inte öppnar kedjan oftare än efter ett par hundra mil men när man i raceapplikationer kanske byter utväxling flera gånger per helg så kan clipsen återanvändas sålänge de inte är skadade.

Risken är väl att när Händige Herbert meckar så används först polygripen som bara slinter, sen en skruvmejsel som också slinter i försök att trycka bort niten, då kommer man på den brinjanta iden att "öppna" låset genom att vrida på skruvmejseln i själva clipset och vipps så är det snedt och vint, men det klämmer man ihop lite med polygripen som ligger brevid.

Därför tycker jag att det är bättre att se clips som engångsprylar även om du kanske skulle kunna använda det fler gånger.


/fredde
 

jerry78

Medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha Dragstar 1100

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Lam-Kaka skrev:
2071050 För klent nitvertyg troligen. Riktiga vertyg brukar kosta runt 1000:-

Eller snarare ett par tusen.
Billigaste varianten är nog att betala verkstan för att nita kedjan. Max 30 min arbete och hur ofta nitar man kedjan?
 

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
jerry78 skrev:
2071047 Hej!!
tack för svaren all!! men nu har jag större problem skulle nita kedjan, men verktyget jag köpt gick sönder direkt,,, hur hårda är nitarna?? vad göra??
det e då en X-ring 530 kedja.

verktyget jag köpte e denna http://www.eracing.se/shop/product_info.php?cPath=41&products_id=130


undrar då om man kan köpa denna?? står iochförsig till o ring http://www.eracing.se/shop/product_info.php?cPath=41&products_id=129
Fan jag har precis beställt ett såntdär nitverktyg du pajade för att nita min x-ring 530 kedja med.... låter ju inte bra att det gick sönder med en gång?... det kostade mig 998kr på touringbutiken. :(

Jag får kräva pengarna tillbaka om det inte håller... Det sa att man ska kunna nita alla typer av kedjor med det där verktyget. Lelles har ett annat verktyg för 1795:- kanske skulle köpt det istället....

Men det där för 140kr då.. är det nått att ha?. Ser ut som man skulle kunna göra ett själv.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top