GSXR1100-91 Avgasflänsar?

Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Tjena...

Har ett Vance & Hines-system på hojen, som togs loss å blästrades nyligen.
Nu undrar jag varför anslutningen till motorn skiljer så mycket från orginalsystemet.

Orginal har en konisk fläns i änden, medans V&H-rören saknar fläns, bara raka rörändar där.
Jag ritade en enkel bild som visar skillnaden.
Kan fota imorgon om ingen vet svaret tills dess.

Frågan är alltså, är detta normalt, eller måste jag jaga såna flänsar till V&H-rören nu?
(Verkade ju funka utan iallafall.)

OBS !!! Nya tunna avgasspackningar är redan införskaffade, så det är inte dom jag menar.
 

Bifogat

  • namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    15 KB · Visningar: 76

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Enklare att tillverka...skulle jag tro!
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Läcker det? Inte? Kör! :) Även mitt Yoshimura är helt rakt.

OBS! Har du beställt packningar till en '91a? och dom är av typ dragspel som är silver/metall färgade? Skit i dom o beställ till en '92a istället. Dom är kopparfärgade och funkar mycket bättre. '91ans riskerar du att dra gängpaj i toppen med...
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Wibbe skrev:
Läcker det? Inte? Kör! :) Även mitt Yoshimura är helt rakt.

OBS! Har du beställt packningar till en '91a? och dom är av typ dragspel som är silver/metall färgade? Skit i dom o beställ till en '92a istället. Dom är kopparfärgade och funkar mycket bättre. '91ans riskerar du att dra gängpaj i toppen med...
Nä, det ser ut som tunna "kopparbrickor", i koppar OCH silverfärg, men "dragspel" ??? :confused:

Och systemet läckte inte innan, men det saknades skruvar m.m., och har lite dålig erfarenhet på tidigare ägares mekkunskaper, därav min fråga.

Jag tror också att det bara ska vara "raka rör", men det är ju lika bra att dubbelkolla här, då det säkert finns ett dussin gixxerpiloter, med V&H-system här. :)

Känns lugnande att höra att ditt är rakt iallafall, vi får väl se om nån med ett V&H-syst skriver här sen.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Originalet har en mindre rördiameter och behöver använda den koniska flänsen för att centrera kröken i toppens avgasutlopp. V&H-systemet är stort nog att centrera med hjälp av den lilla flänsen. Dvs centrera mot avgaspackningen i toppen.

War-psycho skrev:
Tjena...

Har ett Vance & Hines-system på hojen, som togs loss å blästrades nyligen.
Nu undrar jag varför anslutningen till motorn skiljer så mycket från orginalsystemet.

Orginal har en konisk fläns i änden, medans V&H-rören saknar fläns, bara raka rörändar där.
Jag ritade en enkel bild som visar skillnaden.
Kan fota imorgon om ingen vet svaret tills dess.

Frågan är alltså, är detta normalt, eller måste jag jaga såna flänsar till V&H-rören nu?
(Verkade ju funka utan iallafall.)

OBS !!! Nya tunna avgasspackningar är redan införskaffade, så det är inte dom jag menar.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
andersbrink skrev:
Originalet har en mindre rördiameter och behöver använda den koniska flänsen för att centrera kröken i toppens avgasutlopp. V&H-systemet är stort nog att centrera med hjälp av den lilla flänsen. Dvs centrera mot avgaspackningen i toppen.
Toppen !!! :tummenupp

Misstänkte att det var så, men skönt att få det bekräftat.
Och på SH kan man lita på snabba & korrekta svar, speciellt när det gäller gammelgixxrer... av nån anledning. :D

Det verkar som den där avgaspackningen som Wibbe pratar om har ersatts av den nyare modellen.
Dom jag fick från AVA MC var som tunna kopparbrickor (2-3mm tjocka), men inre delen är silverfärgad.
Någon dragspelsfunktion verkar det inte vara, om inte den veckningen är mycket tunn.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
War-psycho skrev:
Dom jag fick från AVA MC var som tunna kopparbrickor (2-3mm tjocka), men inre delen är silverfärgad.
Någon dragspelsfunktion verkar det inte vara, om inte den veckningen är mycket tunn.

Kikar du närmre ser du förmodligen att det silvriga är flätat ståltråd, annars har du fått fel packning.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
andersbrink skrev:
Kikar du närmre ser du förmodligen att det silvriga är flätat ståltråd, annars har du fått fel packning.
Japp, nu har jag varit i garaget å fotat.

Det stämmer, koppar på utsidan, med flätad silvrig ståltråd i mitten.

Det är den bra packningen alltså?
(Inte den dåliga som Wibbe snackade om? )


Det låter bra det. :tummenupp
Tack för all hjälp.
 

Bifogat

  • Avgaspackning.JPG
    Avgaspackning.JPG
    41.4 KB · Visningar: 82

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
War-psycho skrev:
Japp, nu har jag varit i garaget å fotat.

Det stämmer, koppar på utsidan, med flätad silvrig ståltråd i mitten.

Det är den bra packningen alltså?
(Inte den dåliga som Wibbe snackade om? )


Det låter bra det. :tummenupp
Tack för all hjälp.

Det där är den bra! Den andra är ca 5mm tjock dessutom.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top