Honda SP1-tråden

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Hur tänkte Honda när man måste demontera (krångligt!) höger kåpa för att kunna fylla på olja?
Varför gjorde man en sadel hård som en sandsäck?

Skulle du vilja ha mjuka, stoppade franska plyschstolar i din nya ferrari eller kupade hårda recarostolar?
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Nej min drog ingen olja. Men jag tyckte det var en dum konstruktion bara.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Hjälp, står med 2 SP1 or, båda med tanken utav. Skall åter montera dem. Men minns inte vari el-pump kontakten ska sitta, borde ju vara glasklart. Men finner ingen motsvarande kabel med kontakt. Står som ett? Gör jag. Mvh Tony
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Tidigare Öhlins SP1an byts ut......

2019. Till samlingen :) Min nyinköpta SP1, betalad i våras! Hämtad denna sommar. Nedplockad för rengöring... Den va skitig.... alltså där man ej ser. Å så ska den bli helt butiksoriginal igen.... ;-)

P. Comander 3r och GPR systemet och KN filter går bort!likaså miniblinkers....

Söker nu, originalblinkers med hela kablar, har dessa med utavklippta... kan ju lätt fixa dessa. Men orörda går bra, bättre!

IMG_20190702_134037 (1280x960).jpg IMG_20190702_134044 (1280x960).jpg
IMG_20190805_115319 (1280x960).jpg IMG_20190805_115454 (1280x960).jpg
IMG_20190805_115904 (1280x960).jpg IMG_20190906_180429 (1280x960).jpg
IMG_20190910_120927 (1280x960).jpg IMG_20190912_142717 (1280x960).jpg

Kommer så sakta ihop, Måste se över broms/kopplingsolja.... ser tjock å seg ut.

Mvh Toyman. Tony.
 

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Tänkte byta kylarvätska innan säsongsavställning. Kan/bör man vidta ngn speciell åtgärd vid byte, tex spola ut kylarna/systemet med slang? Köra med bara dest.vatten för att "spola ur" systemet innan man fyller med 50/50 glykol/vatten? Att motorn ska vara kall vid byte är jag med på:rolleyes:

Om jag förstått instr.boken rätt ska det vara etylenglykol. Soelar färg ngn roll? Olika färg-olika tillsatser eller vad gäller?? Alla tips är varmt välkomna!
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Skall du ändå spola och byta så bör färgen inte spela roll, jag trodde också att bara du hade etylenglykol så kunde du blanda den med andra etylenglykol men där sa bildelsnasaren jag köper grejer hos att det går inte.

Jag bytte och spolade inför den här säsongen, köpte en flaska kylarrengöring och körde igenom enligt instruktion först.
Jag tycker att drifttempen blev några grader lägre efter bytet men vad det beror på eller om det bara är inbillning vet jag inte säkert.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tänkte byta kylarvätska innan säsongsavställning. Kan/bör man vidta ngn speciell åtgärd vid byte, tex spola ut kylarna/systemet med slang? Köra med bara dest.vatten för att "spola ur" systemet innan man fyller med 50/50 glykol/vatten? Att motorn ska vara kall vid byte är jag med på:rolleyes:

Om jag förstått instr.boken rätt ska det vara etylenglykol. Soelar färg ngn roll? Olika färg-olika tillsatser eller vad gäller?? Alla tips är varmt välkomna!
Välj valfri etylenglykol. Jag har skrivit en del om detta på min blogg.
https://borisktm.blogspot.com/2019/01/glykol-din-van-i-kylsystemet.html?m=1
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
eftersom tråden inte vatt uppe på ett tag så tyckte jag det var dax:D, på spettan så kan man ju ev byta växelspak för att slippa länkaget- till en från en honda ?????????????- ja ni förstår, typ...
att det blir rajsväxlat vet jag och det har jag absolut inga probs med.
nån som har pejl på läget och kan tipsa om vilka årsmodeller/ modeller som kan passa för att slippa länkage??

//jj


(som inte kört en facking meter på spettan i år.....:huvet)
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
eftersom tråden inte vatt uppe på ett tag så tyckte jag det var dax:D, på spettan så kan man ju ev byta växelspak för att slippa länkaget- till en från en honda ?????????????- ja ni förstår, typ...
att det blir rajsväxlat vet jag och det har jag absolut inga probs med.
nån som har pejl på läget och kan tipsa om vilka årsmodeller/ modeller som kan passa för att slippa länkage??

//jj


(som inte kört en facking meter på spettan i år.....:huvet)
Antingen vfr 750 eller 1100xx som passar rätt på jag minns inte vilken, givetvis har jag en sån spak i nån låda om du är sugen

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
Antingen vfr 750 eller 1100xx som passar rätt på jag minns inte vilken, givetvis har jag en sån spak i nån låda om du är sugen

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

du får snart ett litet PM:hej
för länkar är inte kul....bättre med en spak o inget annat trams som glappar:tummenupp

//jj
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Det är ju 20års-jubileum i år för SP1. Verkar annordnas lite grejer kring det i andra länder. Kan bli svårt i vårt stora glesbefolkade land iof.

Jag skall fira med "långtouring" ända ned till Linköping i Augusti. ( 60 mil enkel :) ). Det är ju classic racing på Sviestad helgen v.32. Brukar vara kul.
 

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Ni som kör i storstad, gärna Stockholm; var har ni er hoj försäkrad? Jag har Folksam(hel, avställningsbar)där jag även har bil, och hus. Tycker ändå att priset är kass. Har kollat lite som hastigast, både Svedea och Bilsport&Mc vill inte ens försäkra hojen. eller ja, bara trafikförs. Åldern är mitt i livet ungefär:crash
 
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR1000 SP-1 2001
Ni som kör i storstad, gärna Stockholm; var har ni er hoj försäkrad? Jag har Folksam(hel, avställningsbar)där jag även har bil, och hus. Tycker ändå att priset är kass. Har kollat lite som hastigast, både Svedea och Bilsport&Mc vill inte ens försäkra hojen. eller ja, bara trafikförs. Åldern är mitt i livet ungefär:crash

Jag har Folksam. Enda bolaget med rimlig kostnad när man bor i Stockholm.
Har även lägenhet, bil och hund i Folksam. Betalar 527kr/månad (året runt försäkring) för helförsäkring.
2015 när jag köpte min gjorde jag en Excelfil för att jämföra försäkringspremier.
forsakringar.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top