Honda SP1-tråden

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Dr.Bike skrev:
Hur övriga saker på hojen är utformade vet jag inte: Luftburk trattar, förgasare, avgassystem osv. Men jag antar att det finns potential även i dem, då original sällan är så jätteoptimalt.
Den har direktinsprutning, inte förgasare. ;)
Angående luftburk och trattar så finns det mycket att förbättra, Roger_SWE har en del att tillägga där tror jag.
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
MickeG skrev:
Har du gjort några ställbara trattar än??? säg till jag vill ha ett par.....
Själv har jag inte tid att bygga på spettan just nu.
Nej, det har jag tyvärr inte. Min tid har gått till min nya hoj = Husa 650 motard. Toppen blev mycket fin efter Mattes portning :hihi. Den ska få ett riktigt luftfilter och en ställbar tratt som vi kan använda vid bänkkörningen. Innan, hade den 62,5 hk på hjulet. Det ska bli intresant och se resultatet efter portningen och det nya luftfiltret + tratt.

Om jag tillverkar några ställbara trattar till SP:n, så hör jag av mig :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Eldstorm skrev:
Den har direktinsprutning, inte förgasare. ;)
Angående luftburk och trattar så finns det mycket att förbättra, Roger_SWE har en del att tillägga där tror jag.

Å fan! JAg inbillade mig att 1:an hade gasare och 2:an insprut! :)
Tackar!

Roger_SWE skrev:
Nej, det har jag tyvärr inte. Min tid har gått till min nya hoj = Husa 650 motard. Toppen blev mycket fin efter Mattes portning :hihi. Den ska få ett riktigt luftfilter och en ställbar tratt som vi kan använda vid bänkkörningen. Innan, hade den 62,5 hk på hjulet. Det ska bli intresant och se resultatet efter portningen och det nya luftfiltret + tratt.

Om jag tillverkar några ställbara trattar till SP:n, så hör jag av mig :tummenupp


Tillägg: Direktinsprutning säger många...
Det är en felaktighet. Direktinsprutning innebär att bränslet sprutas in DIREKT I CYLINDRARNA.

Det är bara dieslar som har detta som konventionell lösning.
De få bensinmotorer som har och har haft detta är mig veterligen bara Mercedes Gullwing, och sedan Mitsubishis GDI-motor.
Finns säkert några uddafåglar till, men vanligt är det inte!
(apropå randanmärkningar) ;) hehe...
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Eldstorm skrev:
Den har direktinsprutning, inte förgasare. ;)
Angående luftburk och trattar så finns det mycket att förbättra, Roger_SWE har en del att tillägga där tror jag.
Här kan se hur original luftburk(3,3kg) + trattar ser ut :3freak

http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=4260
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=4261
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=4262


De här har alltid stått min önskelista, men jag blev lika besviken den här Julen också :( .
 

Bifogat

  • VTR1000 Engine Kit.jpg
    VTR1000 Engine Kit.jpg
    14.4 KB · Visningar: 899
  • VTR1000 Frame Kit.jpg
    VTR1000 Frame Kit.jpg
    15.6 KB · Visningar: 916
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Roger_SWE skrev:
Här kan se hur original luftburk(3,3kg) + trattar ser ut :3freak

Nice bilder. Har du bilder på nya burken osv?
Hur gör man rörliga trattar? (vakuumreglerade?)

Att honda har olika långa trattar kanske beror på att insugen är olika långa till fram och bakcylindern och detta då r nån kompensation?
Radfyror har ibland längre mittentrattar.
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Dr.Bike skrev:
Nice bilder. Har du bilder på nya burken osv?
Hur gör man rörliga trattar? (vakuumreglerade?)

Att honda har olika långa trattar kanske beror på att insugen är olika långa till fram och bakcylindern och detta då r nån kompensation?
Radfyror har ibland längre mittentrattar.
Original är den främre tratten är så kort för att luftfiltrena ligger den tratten! Inne i burken!


Här kan du se dom nya trattarna + luftburken.
Original luftburk: 3,3 kg & 7 Liter.
Den nya luftburken: 0,3 kg & 23 Liter.
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    110.1 KB · Visningar: 397
  • 2.jpg
    2.jpg
    126.7 KB · Visningar: 534
  • 3.jpg
    3.jpg
    105.2 KB · Visningar: 524
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Dr.Bike skrev:
doktorerat om den

Verkar som om det är vissa här som tror sig ha gjort detta :hihi Fast inte ens sattit en skruvmejsel i hojen :rolleyes: (Läs: Strider)............ (Bytt till slipon räknas inte :hihi )

Återigen! Kan inte fatta varför det skall vara vissa PMS:are i fel trådar och snacka en massa skit. Vad är felet? Får inte bestämma hemma, kör långsamt, eller nåonting annat tyngre :va

Strider: Som jag skrev innan så blev min hoj väldigt mycket snabbare med de moddarna jag gjorde. Man behöver inte köpa HRC prylar för att i vissa delar uppnå samma resultat! På en SP1:a räcker det med lite svetskunskaper och läsa på elen för att kunna komma mycket långt. Sedan så är ju akilleshälen fortfarande fjädringen. Men tro mig, om hojen blir lättare kan jag säga att även fjädringen börjar uppföra sig mycket bättre! Jämnförelsevis med en tex R1 av idag så har en R1 inte lika många punkter man kan andra på för att få den bättre. Inte utan att börja betala stora pengar! Med tanke på att en SP1 är från den "gammla stammen" så kan jag lova att resultatet med de billiga moddarna blir enormt. Om man nu vill ha en snabbare hoj.
 
Last edited:

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
bebbe skrev:
Verkar som om det är vissa här som tror sig ha gjort detta :hihi Fast inte ens sattit en skruvmejsel i hojen :rolleyes: (Läs: Strider)............ (Bytt till slipon räknas inte :hihi )

Återigen! Kan inte fatta varför det skall vara vissa PMS:are i fel trådar och snacka en massa skit. Vad är felet? Får inte bestämma hemma, kör långsamt, eller nåonting annat tyngre :va

Strider: Som jag skrev innan så blev min hoj väldigt mycket snabbare med de moddarna jag gjorde. Man behöver inte köpa HRC prylar för att i vissa delar uppnå samma resultat! På en SP1:a räcker det med lite svetskunskaper och läsa på elen för att kunna komma mycket långt. Sedan så är ju akilleshälen fortfarande fjädringen. Men tro mig, om hojen blir lättare kan jag säga att även fjädringen börjar uppföra sig mycket bättre! Jämnförelsevis med en tex R1 av idag så har en R1 inte lika många punkter man kan andra på för att få den bättre. Inte utan att börja betala stora pengar! Med tanke på att en SP1 är från den "gammla stammen" så kan jag lova att resultatet med de billiga moddarna blir enormt. Om man nu vill ha en snabbare hoj.
Jag håller med dig, själv har jag byggt i två år på min och den funkar riktigt bra. Men som du skriver är det fjädringen som man måste jobba med. själv har jag sp2 swing och en Öhlinare bak med 72Kg fjäder och skillnaden mot orginal är enorm. Problemet med sp 1:an är att den understyr pga orginalfjädringen är för hård, därav att den kan kännas tungstyrd i tvära kurvor. Jag har flyttat batteriet och startrelät och monterat det under oljefiltret vilket är den bästa modden man kan göra på alla hojar. I år har jag polerat upp gaffelbenen invändigt och bytt till Öhlinfjädrar, samt tagit bort hydralstoppen. Bakpartiet och bakram är helt rensat från all elektronik, det väger just nu 1.5Kg ink baklampa, blinkers regplåt. All elektronik är monterad vid motorn. Luftburken är bytt mot kolfiber 22 liters..så även snorkeln. I år kommer även nyportade sp2 toppar och insprutning på. Hydral kopplingen är bytt mot wirekoppling.
Kolfiber skärmar bak/fram. Flappervalve mod. Pairsystem mod. Frontmonterade kylare. Camdrives quitening gear är borttagna. Titan/carbone helsystem. Carbone bakram. Isr bakok med ny upphängning. PCIII.
Durbahn kåpor samt en del saker jag glömt!!!! Som du säger, tycker man det är kul att mecka går det att få till spn till en jävligt fet hoj. Så bröder jobba på, vi ses i sommar!!!!!!!
 

Dr.Bike

Guest
Roger_SWE skrev:
Original är den främre tratten är så kort för att luftfiltrena ligger den tratten! Inne i burken!


Här kan du se dom nya trattarna + luftburken.
Original luftburk: 3,3 kg & 7 Liter.
Den nya luftburken: 0,3 kg & 23 Liter.


Vackert så man vill gråta....

Pjååår rajjsingg!
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
MickeG skrev:
Jag håller med dig, själv har jag byggt i två år på min och den funkar riktigt bra. Men som du skriver är det fjädringen som man måste jobba med. själv har jag sp2 swing och en Öhlinare bak med 72Kg fjäder och skillnaden mot orginal är enorm. Problemet med sp 1:an är att den understyr pga orginalfjädringen är för hård, därav att den kan kännas tungstyrd i tvära kurvor. Jag har flyttat batteriet och startrelät och monterat det under oljefiltret vilket är den bästa modden man kan göra på alla hojar. I år har jag polerat upp gaffelbenen invändigt och bytt till Öhlinfjädrar, samt tagit bort hydralstoppen. Bakpartiet och bakram är helt rensat från all elektronik, det väger just nu 1.5Kg ink baklampa, blinkers regplåt. All elektronik är monterad vid motorn. Luftburken är bytt mot kolfiber 22 liters..så även snorkeln. I år kommer även nyportade sp2 toppar och insprutning på. Hydral kopplingen är bytt mot wirekoppling.
Kolfiber skärmar bak/fram. Flappervalve mod. Pairsystem mod. Frontmonterade kylare. Camdrives quitening gear är borttagna. Titan/carbone helsystem. Carbone bakram. Isr bakok med ny upphängning. PCIII.
Durbahn kåpor samt en del saker jag glömt!!!! Som du säger, tycker man det är kul att mecka går det att få till spn till en jävligt fet hoj. Så bröder jobba på, vi ses i sommar!!!!!!!

Jäklar vad fräckt!! Verkar som om du har förverkligat mina drömmar :tummenupp Du har inte lite bilder så att man kan se åket någonstans :)
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
bebbe skrev:
Jäklar vad fräckt!! Verkar som om du har förverkligat mina drömmar :tummenupp Du har inte lite bilder så att man kan se åket någonstans :)
Jodå, här kommer ett par
 

Bifogat

  • sp1 9.jpg
    sp1 9.jpg
    60.6 KB · Visningar: 1,074
  • sp1 13.jpg
    sp1 13.jpg
    59.5 KB · Visningar: 999
  • sp 1 8.jpg
    sp 1 8.jpg
    56.5 KB · Visningar: 987

ViktorW.

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
R1-04 race/banhoj
Sitter här och imponeras stort av att man kan skala av runt 30kg på en hoj för billiga pengar :Bugar .
Inser förstås att 30kg inte är möjligt på min egen, men har ni några billiga tips på hur jag kan skala av några onödiga kilon så skulle jag vara väldigt tacksam.
mvh/viktor
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
ViktorW. skrev:
Sitter här och imponeras stort av att man kan skala av runt 30kg på en hoj för billiga pengar :Bugar .
Inser förstås att 30kg inte är möjligt på min egen, men har ni några billiga tips på hur jag kan skala av några onödiga kilon så skulle jag vara väldigt tacksam.
mvh/viktor
Varför inte flytta saker som väger tex batteriet till lägsta möjliga punkt på din hoj. Kommer att kännas som du har halv tank trots att du just tankat den full. detta kostar bara din tid...
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
MickeG skrev:
Varför inte flytta saker som väger tex batteriet till lägsta möjliga punkt på din hoj. Kommer att kännas som du har halv tank trots att du just tankat den full. detta kostar bara din tid...

Fan att det sk vara så kass väder... vill ju kunna fota hojen lite och visa upp den med nylackade fälgar å allt.... !! :4skrika
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
MickeG skrev:
Jodå, här kommer ett par

Ahhh..... mycket snyggt :kär Kan ju inte påstå att jag blev direkt mindre sugen på en spetta igen nu :rolleyes:

Det sitter lite kul saker på din hoj från han den där Tysken va?
 

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Hej på er!
Hoppas ni inte har något emot lite riktad "reklam" mitt i tråden.
Jag har fått in några pallar med nya Micron som säljs ut med 50% rabatt.
I denna dröse av burkar finns det 3 uppsättnigar till Honda VTR 1000 SP1.

Alu high flow för 3.450:-. Ord. nypris ca 6.900:-

Titan high flow, högdraget för 4.990:-. Ord. nypris ca 9.990:-

Titan oval high flow för 4.990:-. Ord. nypris ca 9.990:-

Fraktkostnad tillkommer.


Ha det bra!


Sören Johnson
BIKE Demonteringen
demontering@biketrollhattan.se
www.biketrollhattan.se
0520 - 48 80 39
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
bebbe skrev:
Ahhh..... mycket snyggt :kär Kan ju inte påstå att jag blev direkt mindre sugen på en spetta igen nu :rolleyes:

Det sitter lite kul saker på din hoj från han den där Tysken va?
En del saker har man ju köpt av honom...Och man får ju lite ideer
när man kollar på hans mega bygge
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Kan inte låta bli att lägga upp en bild...
Tog denna precis när jag hade köpt den...

img439c4ab12bf74.jpg



Dom är ju så jävla snygga.... :kär :kär :kär
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
ngn som kan hjälpa mig med regnummer till sp1 eller sp2! tack på förhand :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top