Honda SP1-tråden

hallenberg

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2016
Ort
Gävle
Hoj
Honda VTR 1000 SP1 -01
Jag har en liten fundering. Införskaffade mig en SP1 för ett par månader sedan och har en bänkning samt mappning innestående på firman jag köpte den utav och har därför köpt en PC5a. Det sitter ett micron effektsystem på och det jag funderar på är hur jag ska göra med luftflödet? Byta luftfilter är tydligen verkningslöst (?) eftersom orginal luftburk fortfarande har sitt att säga till om. och jag känner att jag inte har råd eller lust att lägga ut ex antal tusen på en ny luftburk, som den här t.ex. http://shop.durbahn.de/shop/en/bikes/Honda_-_SP1__and__RC51?bikecat=26 . Så är det nån som har lite tips och trix på hur jag skulle kunna justera luftflödet eller om det ens är nödvändigt får ni gärna göra er röst hörd.

Ursäkta om det blir en dubbelpost. Orkade inte gå igenom alla 200 sidor i denna tråd.

Tacksam för svar och all hjälp jag kan få. :):yoparty:hihi
Ska väl tillägga att jag är en rookie när det kommer till avseendet att skruva. Så har ni något tips på moddning får ni gärna förklara så en okunnig förstår. :D
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
nu har man syndat, men synden öppnade mina ögon till viss del. synden bestod i en provkörning av en cbr1000r- lågmilad och väldigt fin. ögonöppningen bestod i att se att det faktiskt går att köra i stadstrafik utan att överhetta eller slira koppling eller andra nödvändiga övningar man utsätts för på en spetta- det gick lugnt och fint och pluttra runt på högväxel, underbart chassie som var väl avstämt och jävligt lättsvängt!!, satt gjorde man utan konstiga vinklar på handleder- som hand i handske kändes den (skulle nog prestera fina varvtider på den!)
men, var var mellan registret? var var punchen? var var karisman? var var vrööölet? var var klippet på höga varv? var var ALLT?? (det som fanns var ett underbart chassie- thats it)

i en underbar värld skulle spettan's rova sitta i ett "bättre" chassie (asså modernare!)- då skulle nirvana vara uppnått!!

det var en fin cykel, mycket fin den jag provade, och en klar kandidat till ersättare för spettan- men det är ingen spetta.....men lättsvängt och mysigt på sitt sätt. men spettan känns elakare, råare, hårdare- en helt annan typ av cykel mao, kanske man blir lurad av mjukheten på cbr'en- men armarna talar ett tydligt språk känns det som (möjligt att cbr'en skyfflar på bättre vid runt 10 000 varv och upp till 13 000- där ska ju vara 170 kusar i en sån!!:brynad.
spettan är nog en jävligt ok cykel- även jämfört senare alster, det jag avundas är chassiet! (bromsarna efter min modd på spettan var bättre:fakta!)

så, vad faaaaen ska jag göra?

//jj

Slutsatsen av ditt resonemang är väl möjligen att man inte bara kan ha en hoj i garaget? :D :fakta

Delar helt din uppfattning om Bladen: hands down en riktigt riktigt bra superbike som hur man än vrider och vänder på det funkar bättre än SP1/2, såväl på gata som på bana. Men kanske är den för bra, för förfinad -ut i minsta kåpskruv?

Den saknar SP1/2 råhet, den där kärva karaktären som direkt visar sig när man slänger över benet, "oj den är rätt tung den här...", kommer på rull med tungjobbad, slirande koppling och lite av/på feeling i gashandtaget. Det där lite motspänstiga "men snälla, jag är ingen jävla pendlingshoj, jag är HRC!!!!" som man kan köra bort när man vrider på rullen, börjar röra sig i sadeln och kurvorna lägger upp sig framför kåpglaset. Det kanske är just det faktum att man måste jobba lite med den för att få dansa som är grejen?

Parallellen är slående hur jag resonerade när jag efter mycket funderade bytte bort min SP2 mot en Ducati 848 -som förra året blev två andra, en 900 ss och en 1098 s. Visst det finns snabbare (och möjligen bättre ihopskruvade....:gnissla) hojar men precis som SP1/2 så har mina italienska damer en nerv, en attityd och en direkt kommunikation mellan maskin och förare som är isolerad på ett helt annat sätt på dom allra flesta andra hojar. Det kan låta som mumbojumbo men det är så det känns. Och det är den känslan jag väljer hoj efter numera snarare än antalet hästar, serviceintervaller mm. Hjärta, inte hjärna (jo lite kanske...:))

Så behåll SPn och fundera ett varv till:tummenupp Sen köper du en Ducce:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:rock:rock:rock:tummenupp
 

MrAndy

Ny medlem
Gick med
2 May 2016
Ort
Klippan
Hoj
Söker första hoj
Hej allihopa! I årtal har jag tänkt ta mc kort och köra spetta.... I onsdags klarade jag min uppkörning och idag köpte jag mig en egen sp1a.

Mår som en kung.. Vilken maskin och jag förstår nu ännu mer varför ni gillar denna maskin!
Min sambo undrade om hon kom till att se mig något nu i det närmaste och jag var på väg att fråga henne : vem är du?

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
 

MrAndy

Ny medlem
Gick med
2 May 2016
Ort
Klippan
Hoj
Söker första hoj
Enkelsits till dessa fantastiska maskiner.... var fan hittar man sådanna?:0

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Ebay, facebook och den finns även som nos-del från tex. David silver spares. Beställer du nytt (inte gratis direkt) så måste du beställa själva locket plus delen som låser fast i ramen.

- - - Updated - - -

Och bild på nyförvärvet vill vi ha !! :)
 

MrAndy

Ny medlem
Gick med
2 May 2016
Ort
Klippan
Hoj
Söker första hoj
Var på Facebook hittat jag dem då:) ? Ebay tycker jag att jag har granskat men utan framgång :( kan man inte sno delen som låser locket ifrån skinpallen man har därbak idag? ;)

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
2 grejor som jag måste få ur mej:
1 grejen är- vad är det som gör att vår koppling rasslar som den bästa torrkopplning?
2 grejen är en fundering- förra året så hade jag nybytta gummi i ryckutjämnaren (org honda), nu efter att ha ha kört ett antal mil (vettefan hur mycket- vi drar till med 500), så upplever jag cykeln som så där som hon var innan bytet= ryckig och bråkig, ibland lite seg i lådan. kedjans spänning är som den ska vara, men min teori är att dessa ryckutjämnare kan spöka lite om dom blir en aning slappa/ glappiga (dom gamla flapprade runt en del medans dom nya fick man övertala in på plats.
så, nu i vinter blir det en ny beställning av gummi. ni andra lyckliga själar- byter ni gummi ngn gång (asså på cykeln.....vill inte veta mer.....:D)

//jj
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
Vid mätningen visade den 98 db ganska stumt. 91 db står det på plåtskylten på ramen, han sa att 91+5 skulle vara ok. Efter att ha ojjat en stund fram och tillbaks sa han att det var på håret och att den fick gå igenom trots ett par db för mkt. :kär:tummenupp:[/QUOTE]


det var ju inte så farligt-----tillomed lite mesigt----:D, 102.8 hade jag, 118 när dom drog lite i rullen:tummenupp. vad dom sa så gick gränsen vid 103Db- så dom körde kanske en liten vit lögn mot dej.

//jj

(spettor SKA låta!!)
 

MrAndy

Ny medlem
Gick med
2 May 2016
Ort
Klippan
Hoj
Söker första hoj
MrAndy. Jag hittade mina grejer på www.cmsnl.com

http://www.cmsnl.com/search.php?But...rt_hotitem=&model_id=6398&part_category=Frame

Första gången köpte jag bara locket..det blev lite snopet..du behöver också själva fästet.
Tack det var det billigaste stället jag hittat dom grejerna än:) hittade en dansk sida också men där kom man ju upp i 2200spänn innan det ens var över vattenpölen.

Lutar nog till att beställa därifrån :)

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Någon som har en fräsch instrumentpanel? Söker en till min ena SP2, den som sitter på nu har blivit bränd och smält av solen...

Sugen på ett helsystem från Akrapovic också, men bara för det hittar jag inga just nu.
 

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Ort
Sverige
Hoj
Honda VTR SP2-02
Vad har jag missat? Känns ju som helt fel pris? Fattar inget
1 ägare sen 2004! Och Ser jättefin ut


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

MrAndy

Ny medlem
Gick med
2 May 2016
Ort
Klippan
Hoj
Söker första hoj
Verkar vara svensksåld också :( typiskt när man nästan precis köpt en sp1a

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Vad har jag missat? Känns ju som helt fel pris? Fattar inget
1 ägare sen 2004! Och Ser jättefin ut


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nästan så man undrar om det är nåt skumt?! Vem ( och en firma dessutom) säljer en fin SP2 för detta underpris? Som att sälja en RC30 för 100.000:-! Nej det här stämmer inte!
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Ser nu på bilden att det inte tycks vara en äkta SP2! En sån har en mer helgjuten sving, inte som SP1 har dvs med en förstärkningsbrygga i överkant. Så om jag inte har fel; en SP1 med kinakåpor. Dock billig och fin!!
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top