Svingdemontering

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Ska plocka bort svingen på Busan och grubblar över bästa sättet att stabilisera hojen på inför detta. (Har givetvis sökt i tidigare trådar men hittar inte den info jag letar efter) Har möjlighet att hänga i takögla så jag lurar på att låta hojen stå på sidostödet och fästa spännband "någonstans" i ramen på hö sida och hänga i taköglan.
Frågan är var bästa stället för att fästa spännbandet i hojen kan vara ? bakramen, håller den ? i ramen nedanför sadeln = baktung hoj ? passagerarfotpinne, håller den ? (fördelen är att då kommer fästpunkten långt bak för bra balans, takupphängning - sidostöd - framhjul)
Skulle ju kunna hänga upp hela bakramen i taköglan men är lite skeptisk till balansen iom att bara framhjulet då är i backen + det blir stor påfrestning på taköglan under den tid hojen står utan sving (nån vecka)

Någon som har lite tips på detta ? Alternativ ?

Har även funderingar på svingaxelns låsmutter som kräver specialvertyg egentligen (hylsa med klackar) borde gå att offra en överbliven hylsa och justera till den med rondellen så att den passar i låsmutterns profil ?
Andra tips ?

Annat att tänka på vid svingdemontering ?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
När jag skulle ta bort svingen på min hoj hängde jag upp bakdelen med spännband i bakramen, ganska nära dess infästning i "stora ramen" då. Det borde la funka bra på Busan också, om dom nu inte har ovanligt vek bakfram.

Angående balansen så kan du stabilisera hojen med ett par brädbitar under stödet på ena sidan, och en pallbock eller domkraft på andra sidan.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top