Hur påverkas en hoj (zx6r) av bankörning?

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Chronic skrev:
Överdriver men det är mer hårdkörning än gata, fattar inte att ingen suttit på hojen på en bana och tänkt på hur jävla mycket stryk hojen får..

Jag säger inte att en banhoj är död, den har ett pris som allt, jag säger jag väljer en icke bankörd hoj före vilket otvättat as som helst. Nästan.

Men en en sporthoj är ju byggd för att varvas och köras hårt. Varför är rödmarkeringen vid 13-15 000 varv/minut om den inte klarar av att varvas så mycket?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ado skrev:
Kolla bara så att hojen inte e reggad för bankörning. Oftast måste man bygga om banhojar för att de ska va tillåtna på svenska vägarna...



:va Hur "reggas" en hoj för bankörning????
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
Om den inte är reggad för gata så borde det stå i registerutdraget från VV va?
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Chronic skrev:
Överdriver men det är mer hårdkörning än gata, fattar inte att ingen suttit på hojen på en bana och tänkt på hur jävla mycket stryk hojen får..

Jag säger inte att en banhoj är död, den har ett pris som allt, jag säger jag väljer en icke bankörd hoj före vilket otvättat as som helst. Nästan.

Ja, DU gör det. Väldigt många andra säger precis tvärtom.
Givetvis tar hojen stryk, men det gör allt av att användas. Dock verkar du förutsätta att alla kör "Nordic Superbike" med sina hojar när dom väl är på banan.

Nä, kom med lite praktiska bevis på hur mkt mer hojen slits av bankörning jämfört med vanlig körning istället, så kanske någon tror på dig. Förutom dom totala nybörjarna då...
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
CorbenDallas skrev:
Nä, kom med lite praktiska bevis på hur mkt mer hojen slits av bankörning jämfört med vanlig körning istället, så kanske någon tror på dig. Förutom dom totala nybörjarna då...

du verkar positiv till köp av en bankörd hoj iaf :)
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Mahti skrev:
du verkar positiv till köp av en bankörd hoj iaf :)

Jupp!
Hellre det än en stuntad en. Dvs en som gått på fram o bakhjul mest hela tiden. DET om något sliter på hojen.

Sen beror det klart på HUR hojen gått på bana och VEM som haft den.
Jag menar på att en som kör ofta på bana, utan att vara en fantom, utan kör bara för det är kul, han/hon ser också till att prylarna fungerar. Man utsätter sig inte för mer fara än nödvändigt.

Vill du vara rikitgt noga kan du ju ringa den förra ägaren, alltså inte han som har den nu utan den förra o se vad han hittade på med hojen.
Sen är det som Teddy säger, titta på skicket i övrigt. Du ska ju dessutom ha en guru med dig så det löser sig säkert. Att köpa beg är ju alltid en chansning.

Lycka till nu!
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
CorbenDallas skrev:
Jupp!
Hellre det än en stuntad en. Dvs en som gått på fram o bakhjul mest hela tiden. DET om något sliter på hojen.

Sen beror det klart på HUR hojen gått på bana och VEM som haft den.
Jag menar på att en som kör ofta på bana, utan att vara en fantom, utan kör bara för det är kul, han/hon ser också till att prylarna fungerar. Man utsätter sig inte för mer fara än nödvändigt.

Vill du vara rikitgt noga kan du ju ringa den förra ägaren, alltså inte han som har den nu utan den förra o se vad han hittade på med hojen.
Sen är det som Teddy säger, titta på skicket i övrigt. Du ska ju dessutom ha en guru med dig så det löser sig säkert. Att köpa beg är ju alltid en chansning.

Lycka till nu!

Guru betyder för mig: han har haft hoj ett antal år och kan meka med den hyfsat bra. känner ingen med hojkunnig :)
Har dessutom ringt den första ägaren, som förklarade för mig att ägaren efter honom tänkte ta ut hojen på bana. mer vet jag inte.. har försökt nå killen i 2 dagar nu, men hans mobil är avstängd :(

hoppas på att det löser sig imon iaf..
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Skicket och slitaget på en hoj har enligt min erfarenhet inget att göra med om den är bankörd eller inte. Det beror helt på hur ägaren(arna) vårdat och skött sin ögonsten.

Ett exempel, en medlem här på SH som kör bana regelbundet och riktigt fort lät plocka ned och mäta upp motorn på sin R6-01 som rullat >4 000mil förra vintern. Resultatet var att allt (upprepar allt) som går att mäta i motor och växellåda var inom tolleranserna, ingenting behövde åtgärdas (lager och ringar byttes när den ändå var nedmonterad)!

Samtidigt har jag upplevt hojar som varit i stort sätt slut efter en säsong på gatan.

Min slutsats: Hojarna tål att varvas och hårdköras väl inkörda och uppvärmda många säsonger och mil men blir skabbiga och slitna redan efter ett år när dom misshandlas, oavsett om det är på en bana eller på en allmänn väg.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Mahti skrev:
På lördag skall hojen hämtas :) känns underbart! den var i toppskick, hittade inga fel på den, och vi gick igenom den så gott vi kunde..

Har köpt mig min förstahoj! Nu har även jag denna som bakgrundbild :tummenupp http://www.dyphen.com/misc/spring06.html

LÄNGTAR :)

Grattis!

Och trots bankörningen så var den inte slut...vad märkligt... :rolleyes: :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
#Olsson# skrev:
Ja, det gäller att sälja dem en halv säsong innan blåröken blir allt för uppenbar. :hihi

Äsch, lite kylarcement i motoroljan och bananer i växellåda, no problemos!
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
Niklasinorr skrev:
Grattis!

Och trots bankörningen så var den inte slut...vad märkligt... :rolleyes: :)

Den var i riktigt fint skick :) vilket datum tror ni att man kan vara ute och köra?

Gottis skrev:
Hur fan får man den som bakgrundsbild

Du kopierar länken, sen högerklickar du på ditt skrivbord. Väljer skrivbord tror jag, sen anpassa skrivbord, klicka på fliken "webb", finns en knapp där det står ny.. klistra in länken och sen har du den på skrivbordet! :tummenupp

Nu har du koll på när du kan ta ut hojen :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top