Hur påverkas en hoj (zx6r) av bankörning?

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
Strider skrev:
Jag undrar vilka två herrar som vart ansvariga för underhållet på den motorn efter den sista renoveringen? :va :va :va :)

håll er till ämnet :tungan ska ha bestämt mig tills på lördag ifall hojen ska bli min :smasha
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
Strider skrev:
:7peta :7peta Du fick just en referens till två personer som kan tala om för dig hur du inte skall göra. Ville du inte ha tips? :va

ja det är sant. så du tycker att jag ska kontakta "Team Piratos Racing"?

undrar fortfarande vad Mostwanted menade med:
Frågan är om det går att använda en bankörd hoj efter att den gått ett par varv på banan.

Edit: skickade iväg mail till Team piratos om råd, hoppas han svarar senast imorgon.


Utdrag ur mailet jag skickade iväg, någon annan kunnig som kan hjälpa?

"Har hittat en zx6r -01 som jag vill äga. Fick idag reda på att den har blivit bankörd, antagligen ca 800 mil på bana iaf :confused:

Frågan är, bör jag fortfarande satsa på denna hoj. Och vad bör jag isf akta mig för.

Kan bli svårt att provköra den, eftersom det är snö ute och jag ska kolla på den på lördag.

I övrigt gillar jag hojen väldigt mycket :)"
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Kolla historiken dokumentation är A och O.
Kolla att den inte är lagd med bucklor i bärande ramdelar hjul och skivor ska vara runda.

Kolla att den är servad

Det som slits på en högvarvig R4 är toppen och vxl-lådan en dålig kompression eller ojämn gång kan vara dåliga ventiler.

Växellåda med urhoppande växlar eller mellanlägen .

RR förare må serva sina hojar men dom misshandlar dom rejält med brutala växlingar och har den gått mkt på bana ökar risken för att den är lagd.

mina 50 ören lycka till
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
En bankörd cykel är inga problem, en vråltrimmad bankörd cykel är garanterat problem. Är hojen original och gått mycket bana så det sällan något problem, det är som med alla andra cyklar det allmänna skicket som avgör.
Kolla glapp i svinglager, styrlager, kolla styrstoppar och kolla om den spårar (enkelt i snön). Är dom grejerna schyssta så är säkert chassit ganska bra. Du kan också gunga riktigt mycket på framgaffeln, om den är sned så brukar man se att det läcker lite olja vid packboxarna.
Har du eller säljaren ett depåstöd så kan man ställa hojen på det, starta och gasa sej igenom växlarna. Du får ju ingen belastning men du hör iallafall om det är missljud vid växlingarna. Det bästa är ju annars att köra den i bromsbänk.

Om den bara är bankörd brukar inte växellådan vara något problem heller, det är dom oändliga försöken till att få upp den på bakhjulet vid gatkörning som förstör koppling och låda. Om ovanstående är schysst och hojen ser allmänt bra ut, däck och drivpaket ser bra ut osv så är det bara att handla...om priset är rätt vill säja, det finns gott om ZX6:eek:r...
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Jag köpte min "gammelhonda" billigt och tänkte att rasar det så rasar det.... Skulle göra en genomgång innan våren (förra året alltså) och då upptäckte jag att några ventilfjädrar gått av men att ingen mer synlig skada skett. Åtgärdade detta och nu efter en säsong med ett antal träningar har det visat sig att den håller som den ska och drar endast marginellt med olja. Det är en -97:a som gått både i supersport och rookie 600 utan större missöden vad jag vet så de verkar vara stryktåligare än vad man kan tro. Sen kan ju oturen vara framme också...

Om motorn varit/är rejält vässad ska man nog vara beredd på att större haverier kan inträffa men är man beredd att acceptera det så är det ju bara att se glad ut och köra.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Det var min gamla hoj/motor på de där bilderna ;)

Problemet där var inte att den var bankörd utan duktigt trimmad och sen körd utan underhåll... Då rasar det förr eller senare. Men jäklar va snabb den var medans den gick ;)
 

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Ort
uppsala
Hoj
daytona
läste nånstans att det är däck och fjädring som tar mest stryk. däcken är ju inga problem o kolla. men kolla fjädringen också.
 

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
allt är väl en fråga om priset... vad ska ha ha för hojen? det har du inte sagt?
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Allvarligt talat. Fråga nu killen vad han menar. I helsike heller den kan ha gått 950 mil på bana på 3 månader, det är näst intill en total omöjlighet om han inte bor på Nürnburg Ring eller liknande.

Det låter mer troligt att den snurrat på en o annan bankörning o det tar inte hojen nämnvärt mer stryk av än när du kör på gatan.
Tycker fortfarande det är fantastiskt duktigt att kränga in nästan 1000 mil på 3 månader, mer än vad många kör på 2 säsonger...

Är det en 01:a lär ju inte fjädringen vara några problem heller. Jag vet inte hur "perkihlen" hade tänkt du ska "kolla" fjädringen men det kan ju vara av intresse om nån packbox läcker klart, men det gäller ju alla hojar man tittar på...

Tänk på när du lyssnar på motorn att Kawa skramlar en del mer än Honda o Yamaha tex. Det hör till...

Don Quixote skrev:
Det var min gamla hoj/motor på de där bilderna ;)

Problemet där var inte att den var bankörd utan duktigt trimmad och sen körd utan underhåll... Då rasar det förr eller senare. Men jäklar va snabb den var medans den gick ;)

Problemet med den hojen var att det inte var en Kawa... :D
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
45´ är priset.. måste rusa iväg nu.

svarar på alla grymma tips när jag kommit hem igen :tummenupp

Faktist så är grejen den att det är den förre ägaren som antagligen har bankört med hojen, och jag får inte tag i honom :( har försökt ett bra tag.

Ska kolla på hojen kl 11 imorgon :) har fått en hel radda med grejer jag ska gå igenom. Perfekt :tummenupp

Om jag inte hittar något av dessa fel så kommer jag ha min första hoj om ett par dagar iaf! känns bra.

En grej som oroar mig är fortfarande att jag antaligen inte kan provköra den eftersom det kom massor med snö igår!
 
Last edited:

Peno

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R
Gustav O skrev:
Hur lyckas man köra bana 950 mil på tre månader?
Frågan är berättigad ur din horisont, men det är fullt möjligt. Fråga t-rex t.ex. hur många banmil hans hoj gick förra sommaren. De är pålitliga och snabba de däringa hojjarna. :pannkyss
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
Peno skrev:
Frågan är berättigad ur din horisont, men det är fullt möjligt. Fråga t-rex t.ex. hur många banmil hans hoj gick förra sommaren. De är pålitliga och snabba de däringa hojjarna. :pannkyss

Jag vet ju inte hur mycket killen har kört på bana, försöker få tag i honom.
Men han skulle tydligen använda den på bana...

och jag har inte hunnit bli kanonkunnig på hojar än, hoppas på att bli det efter man får en egen hoj att pyssla om.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Bankörd + ingen provkörning = jävligt osäker affär.

Bankörning = full gas-full broms-full gas-full broms-full gas-full broms osv osv den som tror att det inte sliter kan ju tänka om....typ nu.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Mahti skrev:
Den är tydligen bankörd...och hann då avverka va 950 mil.

Mahti skrev:
En grej som oroar mig är fortfarande att jag antaligen inte kan provköra den eftersom det kom massor med snö igår!

Mahti skrev:
och jag har inte hunnit bli kanonkunnig på hojar än..


D v s väldigt stor risk för att allt blir åt helvete fel! Ta reda på rätt fakta eller lägg ned.
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
#Olsson# skrev:
D v s väldigt stor risk för att allt blir åt helvete fel! Ta reda på rätt fakta eller lägg ned.

va? så om jag inte är hojkunnig bör jag inte köpa hoj?
Eller för att jag inte har fått tag i killen som köra på bana med den så bör jag avstå direkt?

har letat ett bra tag nu efter en hoj och detta är det bästa hittils + att jag slipper köra 200mil för att hämta den.

Och att provkörningen oroar mig är väl vanligt? Det finns annat folk som köper hoj utan att provköra när det är snö ute, och tänkte kolla hur dom löser det? något fel i det?

kommer aldrig lyckas köpa en begagnad hoj om jag är livrädd för att allt går åt helvete hela tiden..
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Mahti skrev:
va? så om jag inte är hojkunnig bör jag inte köpa hoj?

Eller för att jag inte har fått tag i killen som köra på bana med den så bör jag avstå direkt?

har letat ett bra tag nu efter en hoj och detta är det bästa hittils + att jag slipper köra 200mil för att hämta den.

Och att provkörningen oroar mig är väl vanligt? Det finns annat folk som köper hoj utan att provköra när det är snö ute, och tänkte kolla hur dom löser det? något fel i det?

kommer aldrig lyckas köpa en begagnad hoj om jag är livrädd för att allt går åt helvete hela tiden..

Min enda poäng är att sammantaget och efter vad du skrivit, är det en stor risk. Om du vill ta den så är det naturligtvis ok.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Bankörd hit och bankörd dit. Strunt samma. Du ska köpa en motorcykel punkt slut. Om du inte kan ett skit om hojar och inte har en uppfattning om marknadsvärdet ökar risken att du gör en dålig affär, om du kan något om hojar och har en uppfattning om marknadsvärdet ökar chansen att du gör en bra affär. Det finns inga garantier för att en affär blir bra, inte ens Gud själv kan garantera att en affär blir bra. Kontrollera skicket på motorcykeln så noga du kan och betala så lite som möjligt. Bankörning är inte lika med döden, det är inte någon sjukdom eller något smittsamt, inte heller kommer bankörda motorcyklar från någon annan planet, de kommer från samma fabriker som alla andra hojar, de gatkörda, de stuntkörda, de bakhjulskörda och de sönderkörda. Gemensamt för alla dessa är att de uppvisar likadana symtom när de blir slitna. Om bankörningen har påverkat motorcykelns skick bör du märka det, om du inte märker det så har inte bankörningen påverkat motorcykelns skick. Svårare än så är det faktiskt inte. Lycka till med ditt hojköp!
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Kolla så tip-sensorn fungerar ordentligt. Den slits extra mycket då dessa hojar lutas väldigt mkt :) Den testas enklast genom att starta hojen och slänga den i marken, dör den inte så köp en annan :hihi
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
HanneZ skrev:
Kolla så tip-sensorn fungerar ordentligt. Den slits extra mycket då dessa hojar lutas väldigt mkt :) Den testas enklast genom att starta hojen och slänga den i marken, dör den inte så köp en annan :hihi


HAHAHAHA :D
HAHAHAHA :D
HAHAHAHA :D
HAHAHAHA :D
HAHAHAHA :D
HAHAHAHA :D
HAHAHAHA :D

(idiot)

Teddy skrev:
Bankörd hit och bankörd dit. Strunt samma. Du ska köpa en motorcykel punkt slut. Om du inte kan ett skit om hojar och inte har en uppfattning om marknadsvärdet ökar risken att du gör en dålig affär, om du kan något om hojar och har en uppfattning om marknadsvärdet ökar chansen att du gör en bra affär. Det finns inga garantier för att en affär blir bra, inte ens Gud själv kan garantera att en affär blir bra. Kontrollera skicket på motorcykeln så noga du kan och betala så lite som möjligt. Bankörning är inte lika med döden, det är inte någon sjukdom eller något smittsamt, inte heller kommer bankörda motorcyklar från någon annan planet, de kommer från samma fabriker som alla andra hojar, de gatkörda, de stuntkörda, de bakhjulskörda och de sönderkörda. Gemensamt för alla dessa är att de uppvisar likadana symtom när de blir slitna. Om bankörningen har påverkat motorcykelns skick bör du märka det, om du inte märker det så har inte bankörningen påverkat motorcykelns skick. Svårare än så är det faktiskt inte. Lycka till med ditt hojköp!

Kommer antagligen satsa på hojen. Eftersom jag känner att risken att hitta ett bra köp inte kommer bli större om jag fortsätter leta hoj..

Mycket kommer bero på hur jag uppfattar säljaren antagligen, kommer ställa mycket frågor och om det verkar bra så köper jag den.

Alla tips på felsökning jag fått kommer jag iaf gå igenom så att jag kan känna mig lite säkrare och eventuellt hitta fel om det finns några.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top