Hur mkt vågar man varva en CBR900 -92?

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
satt här och funderade i mitt stilla sinne.. Maskin är nyrenoverad, men inte balanserad osv. sitter kammar från crane i och vad jag vet std ventilfjädrar. Nu till det skumma: boxen är en lurig en, verkar inte vara ngt varvskydd i den. Iallafall inte på 12000 som det e std (tror jag) Jag brukar dra den till 12k när man jäktar på lite men den "vill" så att säga varva mer! vart ligger marginalerna? Kan man kolla varvbrytet på något annat vis än att ge kaffet och se vad som händer? Är ju rädd om min lilla dyrgrip till motor och den går ju så rysligt fint så den får ju inte gå sönder nu :Bugar :brinnerup
 

Dr.Bike

Guest
Sitter det standardfjädrar i så ska du definitivt inte varva den in på rött.
Särskilt inte med kammar som troligen lyfter både högre och brantare.
 

skitte

Ingen hör när du skriker i 300 km/h!
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Simrishamn
Hoj
Fireblade Turbo 270 hk
[]
Hej,håll dig runt 11000 varv,varvade min 13000,sköt ett staklager.
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Stor skillnad på 92 och 96?

Jag brukade dra min till 12-14 eller vad det är där varvskyddet hoppar in och fixar till det där coola ljudet... whawhawhawhawhawhawha!! Bara att hålla stumt så hörs du över hela stan.
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
mjukis skrev:
Stor skillnad på 92 och 96?

Jag brukade dra min till 12-14 eller vad det är där varvskyddet hoppar in och fixar till det där coola ljudet... whawhawhawhawhawhawha!! Bara att hålla stumt så hörs du över hela stan.



Öhh! Ta och läs på!! Jag har ju inget varvskydd!! :7peta :4skrika
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Du skrev ju "verkar inte ha".

Det kanske inte funkar før att du inte har anvænt det tillræckligt mkt :tungan



Ok, missade det, felåt.
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
HenRRik skrev:
Öhh! Ta och läs på!! Jag har ju inget varvskydd!! :7peta :4skrika

Vad har du för CDI box?
Byt fjädrar om du kör med höglyftande kammar annars kommer du förmodligen råka ut för ventilsläpp.
Om du inte kan varva din maskin kommer du förmodligen inte ha nån nytta av dina racekammar.

Fjädrarna kan du byta utan att behöva ta av toppen, ta ett gammalt tändstift och svetsa på ett rör med anslutning till tryckluft.
Ladda med 2bars tryck sedan kan du pressa ner fjädrarna för hand och ta bort knaster.
 
Last edited:

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Dr.Bike skrev:
Sitter det standardfjädrar i så ska du definitivt inte varva den in på rött.
Särskilt inte med kammar som troligen lyfter både högre och brantare.



skit oxå! Sitter och grämer mig över min enfaldhet att jag inte kollad upp fjädrarna. Eventuellt så river jag den igen om jag får ork nångång (känns avlägset) för jag skulle vilja ha den balanserad ordentligt också.
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
HenRRik skrev:
skit oxå! Sitter och grämer mig över min enfaldhet att jag inte kollad upp fjädrarna. Eventuellt så river jag den igen om jag får ork nångång (känns avlägset) för jag skulle vilja ha den balanserad ordentligt också.

Fjädrarna kan du byta utan att behöva ta av toppen, ta ett gammalt tändstift och svetsa på ett rör med anslutning till tryckluft.
Ladda med 2bars tryck sedan kan du pressa ner fjädrarna för hand och ta bort knaster, ventilerna hänger kvar där av trycket.

Ta en ventil i taget och byt ut fjädern.
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
slangarn skrev:
Fjädrarna kan du byta utan att behöva ta av toppen, ta ett gammalt tändstift och svetsa på ett rör med anslutning till tryckluft.
Ladda med 2bars tryck sedan kan du pressa ner fjädrarna för hand och ta bort knaster, ventilerna hänger kvar där av trycket.
Ett knep som inte kräver svets och tryckluft är att knöla in ett rep i cyllen genom tändstiftshålet och vrida runt motorn så att kolven knuffar upp nystanet mot ventilen och hindrar den från att ramla ner.

MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
pwillen skrev:
Ett knep som inte kräver svets och tryckluft är att knöla in ett rep i cyllen genom tändstiftshålet och vrida runt motorn så att kolven knuffar upp nystanet mot ventilen och hindrar den från att ramla ner.

MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com
Skulle du kunna förklara lite så sånna som jag förstår :D?
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
HenRRik skrev:
satt här och funderade i mitt stilla sinne.. Maskin är nyrenoverad, men inte balanserad osv. sitter kammar från crane i och vad jag vet std ventilfjädrar. Nu till det skumma: boxen är en lurig en, verkar inte vara ngt varvskydd i den. Iallafall inte på 12000 som det e std (tror jag) Jag brukar dra den till 12k när man jäktar på lite men den "vill" så att säga varva mer! vart ligger marginalerna? Kan man kolla varvbrytet på något annat vis än att ge kaffet och se vad som händer? Är ju rädd om min lilla dyrgrip till motor och den går ju så rysligt fint så den får ju inte gå sönder nu :Bugar :brinnerup

Du kan ju sluta när varvstoppet går i, finns ju av en anledning.. :hihi
 

RASET

Kör streetbike pb 6.36 201m. Team WCX
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åhus
Hoj
Fireblade snart 997cc och en Pro street bike Susuki+turbo
HenRRik skrev:
satt här och funderade i mitt stilla sinne.. Maskin är nyrenoverad, men inte balanserad osv. sitter kammar från crane i och vad jag vet std ventilfjädrar. Nu till det skumma: boxen är en lurig en, verkar inte vara ngt varvskydd i den. Iallafall inte på 12000 som det e std (tror jag) Jag brukar dra den till 12k när man jäktar på lite men den "vill" så att säga varva mer! vart ligger marginalerna? Kan man kolla varvbrytet på något annat vis än att ge kaffet och se vad som händer? Är ju rädd om min lilla dyrgrip till motor och den går ju så rysligt fint så den får ju inte gå sönder nu :Bugar :brinnerup
Gasa Gasa :yoparty Spräng den :brinnerup .Köp min sen :pannkyss
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
När du har rasat klart så har jag en hel hoj att sälja till rätt pris ;)
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Migael skrev:
Skulle du kunna förklara lite så sånna som jag förstår :D?
Vete katten hur man ska beskriva det på ett annat sätt men rep-tricket går ut på att man fyller cylindern med rep så att ventilen inte kan ramla ner i cylindern när man tar bort knaster och ventilfjädrar.

MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
pwillen skrev:
Vete katten hur man ska beskriva det på ett annat sätt men rep-tricket går ut på att man fyller cylindern med rep så att ventilen inte kan ramla ner i cylindern när man tar bort knaster och ventilfjädrar.

MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com



Jo, det är klart det borde gå.. men jag tyckte det va faaan så pilligt att montera i / ur vntilerna med toppen i knät!! Får kanske ta och kolla upp ett par fjädrar. Är ju ingen omöjlighet att dom är bytta.. Killen som byggde toppen från början verkar ha haft koll på läget i övrigt!


Om vi nu bortser från ventilfjädrarna?

RASET skrev:
Gasa Gasa :yoparty Spräng den :brinnerup .Köp min sen :pannkyss



Höddedu! :7peta :4skrika


jag ska ju ha lite koll på det här maskineriet så jag kan piska din rullande grafittivägg i sommar!! :4skrika :4skrika


för du ska köra väl? Och va är det för långmoppe du har köpt? Drängen har skvallrat!!
 

general

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
hemma
Hoj
snart
HenRRik skrev:
satt här och funderade i mitt stilla sinne.. Maskin är nyrenoverad, men inte balanserad osv. sitter kammar från crane i och vad jag vet std ventilfjädrar. Nu till det skumma: boxen är en lurig en, verkar inte vara ngt varvskydd i den. Iallafall inte på 12000 som det e std (tror jag) Jag brukar dra den till 12k när man jäktar på lite men den "vill" så att säga varva mer! vart ligger marginalerna? Kan man kolla varvbrytet på något annat vis än att ge kaffet och se vad som händer? Är ju rädd om min lilla dyrgrip till motor och den går ju så rysligt fint så den får ju inte gå sönder nu :Bugar :brinnerup

barva gasa :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top