Turbo, hur dyrt och hur svårt??

-shoyo-

fattig student
Gick med
8 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR 750 -03
Tjo,
tack Magnus :tummenupp , det var precis vad jag sökte. Då är frågan i vilken ände man ska börja luska i. Det bästa skulle ju vara att ha någon typ av kopplingsschema för alla rör och slangar så man vet hur allt ska se ut (jag kan förhoppningsvis hitta någon som hjälper mig med svetsning och liknande).
Och om nu någon sitter på lite pedagogiska bilder så skulle det vara jättefint om man fick se hur det ser ut.

Ha de bra/ shoyo
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
-shoyo- skrev:
Tjo,
tack Magnus :tummenupp , det var precis vad jag sökte. Då är frågan i vilken ände man ska börja luska i. Det bästa skulle ju vara att ha någon typ av kopplingsschema för alla rör och slangar så man vet hur allt ska se ut (jag kan förhoppningsvis hitta någon som hjälper mig med svetsning och liknande).
Och om nu någon sitter på lite pedagogiska bilder så skulle det vara jättefint om man fick se hur det ser ut.

Ha de bra/ shoyo

Sälj "lillen", köp en större Sukka! ...efter de...turbo! :D ...börja m turbo på oljekylt & förgasare om Du e ute efter mindre slangar o graj...eller för att förenkla första bygget...men bygger man turbo ska man inte ha d lätt för sig :tungan :yoparty :banana
 

Bifogat

  • 20 dec -05 001.JPG
    20 dec -05 001.JPG
    65.3 KB · Visningar: 197

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
-shoyo- skrev:
Tjo,
tack Magnus :tummenupp , det var precis vad jag sökte. Då är frågan i vilken ände man ska börja luska i. Det bästa skulle ju vara att ha någon typ av kopplingsschema för alla rör och slangar så man vet hur allt ska se ut (jag kan förhoppningsvis hitta någon som hjälper mig med svetsning och liknande).
Och om nu någon sitter på lite pedagogiska bilder så skulle det vara jättefint om man fick se hur det ser ut.

Ha de bra/ shoyo

hehe... Nu har jag plitat ihop ett litet kopplingschema...
Hojta om jag glömt något...
 

Bifogat

  • Turboschema.gif
    Turboschema.gif
    28.9 KB · Visningar: 295

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
-shoyo- skrev:
Jag varken behöver eller vill ha en effektökning på mer än hundra hästar och ställbart laddtryck mm som ni andra har.

Mvh/ shoyo


Att du inte behöver köper jag....men att du inte vill ha är en ren lögn. Vänta bara tills du börjar skruva på laddtrycket. Det är precis som att dricka sprit, jag tar bara två groggar för jag vill inte ha mer...säkert :D
 

-shoyo-

fattig student
Gick med
8 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR 750 -03
Klart man vill ha, men ändå inte. Hela anledningen till att jag köpte en 750 istället för 1000 var att det förmodligen skulle gått illa annars. Med andra ord kommer det skita sig nu istället och därmed är det onödigt att betala mer än vad man måste.
Däremot kan jag hålla med om att två groggar är lite lite. Om det inte är busgroggar förstås :fyllisar
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
-shoyo- skrev:
Klart man vill ha, men ändå inte. Hela anledningen till att jag köpte en 750 istället för 1000 var att det förmodligen skulle gått illa annars.


Trådens namn: Turbo, hur dyrt och hur svårt ??

:va
 

-shoyo-

fattig student
Gick med
8 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR 750 -03
Jo, alltså, jag vill ha turbo. Men...jag vill inte ha den beryktade "krascha på fem minuter inklusive tiden det tar att ta på sig skinnstället-turbon" utan den lite lugnare varianten "krascha men bara om du klantar dig-turbon".
Och det jag främst är ute efter är ljudet...
 

Piteå

f.d medlem i 4 H
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
Svart med trampor.
Ljudet ,, vilket ljud är det du är ute efter? avgassljudet minskar väl när du har turbo, måste vara nåt annat ljud du är ute efter.


jag är ocskå sugen på att bygga turbo , men det känns som att det är för mycket jobb med att göra på på min Hornet, skulle vilja göra det på en förgasarhoj istället, känns enklare, rätta mig nån om jag har fel.
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Stefanp skrev:
Ljudet ,, vilket ljud är det du är ute efter? avgassljudet minskar väl när du har turbo, måste vara nåt annat ljud du är ute efter.


jag är ocskå sugen på att bygga turbo , men det känns som att det är för mycket jobb med att göra på på min Hornet, skulle vilja göra det på en förgasarhoj istället, känns enklare, rätta mig nån om jag har fel.
Har spruthoj själv och vad jag förstår verkar det enklare att görat på en spruthoj. Dock måste man ju då använda ett annat insprutningssystem eller en Piggyback... Men jag har fått för mig att man har "mer koll" på vad som händer med sprut!?
 

Piteå

f.d medlem i 4 H
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
Svart med trampor.
Totte skrev:
Har spruthoj själv och vad jag förstår verkar det enklare att görat på en spruthoj. Dock måste man ju då använda ett annat insprutningssystem eller en Piggyback... Men jag har fått för mig att man har "mer koll" på vad som händer med sprut!?


har hört talas om piggyback, dock inte en susning om vad det är , det är just det där med annat sprut som känns lite si och så ,, man vill ju allt allt ska fungera som det ska när man vrider på nyckeln ocskå, inte en massa felmedelanden t.ex,, men jag vet inte , är inte så hemma på det där.

men vad är dyrare att konvertera,en hoj med sprut eller med förgasare? och då menar jag om man gör jobbet själv,, mekandet är ju halva nöjet..
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Stefanp skrev:
men vad är dyrare att konvertera,en hoj med sprut eller med förgasare?

Förgasare är billigast.

Förgasare är även enklast för novisen med lite goda råd från SH (det finns mycket BRA information att läsa sig till om turbo här på SH) och en vända i bromsbänken. Sprut tenderar att dra iväg tids- och kostnadsmässigt om det är första gången. Har man ett facit (dvs någon annans referenshoj) att kika på blir allt så mycket enklare.
 

Piteå

f.d medlem i 4 H
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
Svart med trampor.
Då har jag inte varit helt ute och cyklat med mina tankar.

Är väldigt sugen på att hänga på en turbo på en hoj , har läst en del om det här på sh, dock bara konverterat en bil , (toyota celica -92) och där fick jag avsmak för att konvertera nåt med sprut.

Turbohoj ska klämas in i budgeten nånstans bland ständigt för små barnkläder,, trodde att dom skulle sluta växa när dom fyllde 3.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top