Turbo, hur dyrt och hur svårt??

-shoyo-

fattig student
Gick med
8 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR 750 -03
Tja på er allihop,
sitter här med en Gixxer 750 -03 som snart ska ut på sin andra säsong. Jag har varit lite sugen på att byta till en lite starkare cykel, typ nya 1000-kubikarna. Tyvärr så kommer inte plånboken tillåta detta så jag går och funderar på om man kan göra något annat med cykeln. Turbo är ju givetvis den första tanken som dyker upp så nu kommer lite inledande frågor som jag hoppas få svar på.

Vad kan kalaset komma att kosta om man gör det mesta av monteringen själv (jag skulle vilja ha en effektökning på ca 40 hk samt ett grymt ljud)??
Jag är hyfsat händig när det gäller att skruva ihop delar så länge jag inte behöver tillverka dom själv. Samtidigt är jag ju helt ny på det här med turbo så jag lurar ju lite på hur svårt det är egentligen.
Vilka delar är det som behövs i ett komplett kit och vilka kan man köpa klara och vilka måste tillverkas och vad kostar det osv??
Tror ni att det här är ett projekt som går att ro iland eller ska jag vara nöjd med cykeln som den är??

Tacksam för svar/ shoyo

Ps. Om någon sitter på en likadan hoj med turbo så skulle det ju vara riktigt intressant att se hur bygget ser ut. Ds.
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Köpa fördiga kit gör man hos www.mc-xpress.com ca. 30-50 tusen ex. montering.

Vill du ha lite mer mos i grejjerna så ordnar andersson turbo här på forumet din hoj för 50-60´ startklar med de bästa grejjerna och den största *bling, bling* faktorn.

Att bygga själv med lösa delar kostar från 15´- 30´.....

Det finns massor med kompetens här på forumet, så att bygga själv kan vara ett roligt - och väldigt lärorikt projekt. All hjälp du behöver finns här på SH så länge du frågar i forumet.

Bästa tips - starta en byggtråd om din hoj!
 
Last edited:

frikie

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Buell 1125R, tidigare Suzuki sv 650s, Suzuki RG 125 - 87
Den rätta adressen tilll mcxpress

Hej, den rätta adressen till mcxpress är Mc-xpress

Med en Gsx-r 750 - 03 så får du 200 HK, med det hela kittet. Kostar 46800 hos Mc-xpress

Såg att webspy upptäkt sin felande länk o nu rättat till det.

//Daniel
 

High_Velocity

Sponsra din lokala trafikpolis, KÖR FORT
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Såld
-shoyo- skrev:
Tja på er allihop,
sitter här med en Gixxer 750 -03 som snart ska ut på sin andra säsong. Jag har varit lite sugen på att byta till en lite starkare cykel, typ nya 1000-kubikarna. Tyvärr så kommer inte plånboken tillåta detta så jag går och funderar på om man kan göra något annat med cykeln. Turbo är ju givetvis den första tanken som dyker upp så nu kommer lite inledande frågor som jag hoppas få svar på.

Vad kan kalaset komma att kosta om man gör det mesta av monteringen själv (jag skulle vilja ha en effektökning på ca 40 hk samt ett grymt ljud)??
Jag är hyfsat händig när det gäller att skruva ihop delar så länge jag inte behöver tillverka dom själv. Samtidigt är jag ju helt ny på det här med turbo så jag lurar ju lite på hur svårt det är egentligen.
Vilka delar är det som behövs i ett komplett kit och vilka kan man köpa klara och vilka måste tillverkas och vad kostar det osv??
Tror ni att det här är ett projekt som går att ro iland eller ska jag vara nöjd med cykeln som den är??

Tacksam för svar/ shoyo

Ps. Om någon sitter på en likadan hoj med turbo så skulle det ju vara riktigt intressant att se hur bygget ser ut. Ds.



Ska du ha turbo till mc så har jag bra erfarenhet av Marklunds, det visste tydligen vad dom pyssla med :yoparty
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
-shoyo- skrev:
Tyvärr så kommer inte plånboken tillåta detta ...

....så länge jag inte behöver tillverka dom själv.

:va
Svår kombination, svets, svarv och fräs kunskaper är nog ett måste om man ska hålla nere budgeten.
 

Chippen

wwhhaa pttsssiii wwhhaa pttssiii whhaaaa
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Turbo Gixxer
Crille skrev:
Du har ju CHIPPEN_no1 här som åker gixxer 750 turbo, du kunde ju ta ett snack med honom....

http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=13153

Du har även Ronny "Lucka" 070/7921077 på NCRacing.com som bygger turbohojjar, han byggde min.....http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=107894


Japp riktigt nöjd med min! byggd av en som jobbade på Mc xpress, har bromspapper på 234hk på bakhjulet, men ska nu va ca 250hk... går hur fint å snällt som hellst, inget svårkört monster, skickar upp framhjulet nästan precis jämt :)
har även en laddtrycks switch monterat på styret så man kan åka med lägre ladd Ca 180-190hk för dom fina södags turerna ;)

så klart du skall fixa turbo kitt på din 750, du kommer aldrig ångra dig det är klart!
 

-shoyo-

fattig student
Gick med
8 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR 750 -03
Jo alltså, jag har numera körkort för er som undrar (vet ej hur man ändrar och har inte orkat ta reda på det...).

När det gäller budgeten så är ett marklund-kit på 50k bara att glömma, då skulle jag ju lika gärna kunna byta till en ny cykel (och gå miste om ljudet visserligen). Kommer det över 20k så får det nog vänta till senare i livet.

Bygget ska ju hållas så enkelt som möjligt, inget ställbart laddtryck eller liknande. Det som verkligen skulle hjälpa är ju om någon kunde skriva en lista på alla delar som behövs och framförallt i vilken ände man ska börja.

Behöver man ändra mycket på cykelns originaldelar?? Jag har sett bilden på marklunds kit till Suzukis 1000cc och där finns ju både avgassystem och ny kylare. Är detta nödvändigt?? Jag är som sagt ingen hejare på att bygga om saker...

Och du Chippen, om du skulle kunna skicka lite bilder från insidan av din cykel så skulle det verkligen uppskattas...

Mvh/ shoyo
 

Chippen

wwhhaa pttsssiii wwhhaa pttssiii whhaaaa
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Turbo Gixxer
har tyvär inga bilder just nu... ska försöka ta lite när jag börjar skruva med den om nån månad....
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
CHIPPEN_no1 skrev:
har tyvär inga bilder just nu... ska försöka ta lite när jag börjar skruva med den om nån månad....

Nån månad? :jisses Jag räknar timmarna tills det är körbart :hihi

Hur är hållbarheten på nyare R750-motorer om man turbokonverterar? Har du fått byta mycket i motorn? Överlever växellådan och kopplingen dom där 100 nya hästarna?
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Tjena!

Jag la in en sån här tråd hösten 2004...
Tanken var att göra ett så billigt bygge som möjligt...
Hittade begagnade nya grejer och allt verkade frid och fröjd... Våren kom, sommarn ko, å hösten kom. Jag hade fortfarande bara provat hojen ett varv runt garaget.

Nu sitter jag här nästan 40 000:- fattigare, och har FORTFARANDE inte fått ihop skiten! Hehe, men ihop ska den till sommarn!

Sensmoral: Har du mycket tid och kan kasta upp 2000:- på saker du inte alls trodde du behövde, kör... Om inte, tjacka ett kit!

Finns de inga begagnade kit till gsx-r 750? Borde finnas!
 

FreddaGädda

Guest
Hur får ni ihop det till så mycket pengar? Många fulkonverterar ju sina skrotbilar för ett par tusenlappar, det är ju bil då också men så stor skillnad är det ju inte. Motor som motor.
Agg, ic, slangar, bänkning och justering. Hur kan kostnaderna skena så mycket om man gör arbetet själv?
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
FreddaGädda skrev:
Hur får ni ihop det till så mycket pengar? Många fulkonverterar ju sina skrotbilar för ett par tusenlappar, det är ju bil då också men så stor skillnad är det ju inte. Motor som motor.
Agg, ic, slangar, bänkning och justering. Hur kan kostnaderna skena så mycket om man gör arbetet själv?

Man kan få ihop det billigare men då gäller det att vara mekvan, ha kompisar som jobbar på rätt ställen eller själv ha tillgång till vissa saker såsom svets svarv mm...

Allt kostar pengar och man glömmer lätt att räkna med småsaker samt att vissa saker kommer man inte ifrån oavsett..
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag byggde mina turbogrejor för runt 17000:-, och då lämnade jag bort plenumbygget. I det priset ingår även en extra cylinderrad med kolvar. Så det går att komma undan billigt, men det gäller att ha kontakter. Min farbror helsvetsade mitt grenrör och svetsade mitt avgasrör mm gratis efter att jag punktat ihop det :tummenupp Där sparade jag ju lite pengar också. Sådana grejor kan man ju försöka få till genom kontakter. Billigare så.
 

Chippen

wwhhaa pttsssiii wwhhaa pttssiii whhaaaa
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Turbo Gixxer
Hoztic skrev:
Nån månad? :jisses Jag räknar timmarna tills det är körbart :hihi

Hur är hållbarheten på nyare R750-motorer om man turbokonverterar? Har du fått byta mycket i motorn? Överlever växellådan och kopplingen dom där 100 nya hästarna?

Har alldeles för mycket "jobb" jobbar dyngnet runt just nu... så om nån månad finns tid till mina egna bilar och hojen...

Verkar inte va nått problem med hållbarheten, har moddad koppling, motor orginal (förutom topppackning), orginal låda.
 

-shoyo-

fattig student
Gick med
8 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR 750 -03
God middag, gott folk.

Jag blir inte riktigt klok på det här med kostnaderna. Vad är det som kostar pengar egentligen??
Som jag ser det behövs ett grenrör, ett turboaggregat, ett rör upp till plenumet och ett plenum. Vad kostar dessa grejer och vad är det som tillkommer??

Jag tycker ju att kostnaderna borde gå ner lite iaf om man som jag nöjer sig med lite mindre effekt och lite mindre finlir. Jag varken behöver eller vill ha en effektökning på mer än hundra hästar och ställbart laddtryck mm som ni andra har.

Mvh/ shoyo
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
-shoyo- skrev:
God middag, gott folk.

Jag blir inte riktigt klok på det här med kostnaderna. Vad är det som kostar pengar egentligen??
Som jag ser det behövs ett grenrör, ett turboaggregat, ett rör upp till plenumet och ett plenum. Vad kostar dessa grejer och vad är det som tillkommer??

Jag tycker ju att kostnaderna borde gå ner lite iaf om man som jag nöjer sig med lite mindre effekt och lite mindre finlir. Jag varken behöver eller vill ha en effektökning på mer än hundra hästar och ställbart laddtryck mm som ni andra har.

Mvh/ shoyo

ungefärliga priser på delar om du ska köpa alla grejor! vissa saker går att hitta billigare begagnat! å det blir inte billigare för att du inte ska ha ut högre effekt. delarna behöver du ändå!

turboaggregat ca 3500:-
plenum ca 3000:-
grenrör ca 3000:-
laddluftkylare 2-3000:-
tryckrör + slangar ca 1500:-
bränslepump 1000-1500:-
bränsletrycksregulator 1000:-
toppackning 1000:-
+ en massa slang å klammer som kan bli hur dyrt som helst beroende på hur fina grejjor du vill ha!!

sådärja :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top