Göteborg Streetbike Challenge 2006

pelles

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
cb750f2
I samband med Scandinavian Dragracing Championship på Säve Depå den 14-16 juli 2006 körs det åter det populära Göteborgs Streetbike Challenge. En bracket-tävling över 402 meter för alla MC åkare.

Mer info kommer att läggas upp på:
http://www.youfindall.com/fm

Välkomna!

MVH
Pelle Stanikowski
Förenande Motorsport
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Det är alltså fritt fram för vem som helst att köra? Vad är det för regler som gäller angående fjädring, markfrigång, förlängd sving osv? Det kanske kommer uppdateras på sidan. Och vilken dag/tid?
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
Då kan vi glada amatörer köra ett race kanske.

Någon som vet ca pris?

Bracketrace är det när man ska köra så nära sin egen tid varje gång eller vad gäller?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Priset skiljer mellan arrangörerna runt om i Sverige. Exakt pris står i den inbjudan som kommer att postas på SDC eller NDRS eller vilka det nu är som arrangerar det hela.

Bracketracing är väldigt enkelt att förstå men samtidigt svårt att bli obesegrad mästare. Du ska vara först över mållinjen utan att köra för fort.

Dvs, du ska vara kobrasnabb på julgranen och köra så att du är ca 3 dm före motståndaren vid målgången. Märker du att du inte klarar av att vara först vid målgången kan man göra en s.k. sandbagging, dvs slå av på gasen precis före mållinjen och hoppas på att motståndaren har kört för fort. Det finns hur mycket tricks och tips på nätet att finna om ET/Bracket-racing. Ett av de bättre ställena är http://www.staginglight.com/guide/ET.html

Mitt eget personliga vapen är vid julgranen där jag kör med en speciellt nedräkningsprocedur (finns beskrivet här på SH i tidigare trådar) som gör att jag kommer iväg inom 0.005 till 0.030 sekunder efter grönt ljus i 9 fall av 10. Många hästkrafter är också en fördel eftersom man kan leka med gasen och veta att man inte kan bli frånåkt.

En stor fördel har man om man kan köra inom sitt "dial-in" med en repeterbarhet på enstaka hundradelar. Då behöver man bara fokusera på att få en bra start.

Dvs, det är inte hur mycket pengar man har som avgör om man vinner eller inte utan det är mest hur man kan hantera de prylar man har tillgång till.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Vad fan ska det bara vara bracket för??? :huvet Enligt min mening är ju det mest intressanta hur fort man kan köra, inte hur nära en viss tid man kommer!!! Är det ingen som vet var man kan köra några "vanliga" strippkörningar i sommar där man får tidkort?
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
MangeH skrev:
Vad fan ska det bara vara bracket för??? :huvet Enligt min mening är ju det mest intressanta hur fort man kan köra, inte hur nära en viss tid man kommer!!!
:confused: Det balla med bracketracing är ju just att man kan kombinera hela köret med att gasa 100% fullt, få sina tidkort, och vinna tävlingar.

Bracketracing är definitivt inte samma sak som att köra mot fasta index typ Super Gas och Harley BreakOut där vinnarhojarna inte körs så fort som dom har prestanda för.

PiPPi
http://HarlleyDrags.com
 

gismo

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2005
Ort
Mölndal
Hoj
yamaha vmax 1985
hojjen skall va godkänd o besiktigad av svenskbilprovning . få köras på gatan.skaten ska va betald. tror det va 450kr med engångslicens. 05 körde jag 401 meter 18 gånger på en helg. mkt profsig tidtagning rätt in i din mobil som sms om du vill.
 

RASET

Kör streetbike pb 6.36 201m. Team WCX
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åhus
Hoj
Fireblade snart 997cc och en Pro street bike Susuki+turbo
Blondie skrev:
Då kan vi glada amatörer köra ett race kanske.

Någon som vet ca pris?

Bracketrace är det när man ska köra så nära sin egen tid varje gång eller vad gäller?
Då ska jag dit också :pannkyss bara för att se dig . + köra lite själv :fyllisar med någon av hojarna. :D
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
andersbrink skrev:
99.99% chans att det är SVEMOS regler för Street Bike som gäller.

Får man köra med förlängd sving enligt svemos regler i streetbike om den inte är besiktigad med det?
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
MangeH skrev:
Får man inte ens köra eller räknas man inte med i tävlingen?

Annars är det väl bara att reg.besiktiga den eller hur funkar det?
Vete katten varför det blir så komplicerat. Grunden till att Göteborg Street Bike Challenge körs är att man har haft rediga problem med racing på gatan och att det inte är helt lätt att få till en motsvarighet för hojarna till bilarnas Blackrace p.g.a. att dagens gathojar går alldeles för fort på 201 meters gatstumpar.

Förenande Motorsport har jobbat hårt och länge för en lösning på det här problemet och har alltid haft en ambition att hjälpa till att låta gatåkare åka fullt på bana, med 100% betoning på gatåkare, därav Göteborg Streetbike Challenge.

Vad gäller SVEMOs Street Bike klass så är den i grunden en klass för hojåkare som är helt färska i dragracing och som åker på "kontrollmärkeshojar", alltså hojar som kan visa upp aktuella & godkända besiktningspapper, skatt och försäkring.

Det som gäller är gatkörda hojar som luftas friskt, inga byggen med specialchassien som körs två kilometer om året på gatan med mycket stress för att Tommy Hamrén finns i samma härad. Det är en s.k. instegsklass där man inte förväntas köra mycket mer än en eller två säsonger för att få koll på om dragracing för hoj är en sport som passar och vill man mer så kliver man vidare till raceklasser utan att försöka trassla till det för den grundklass som Street Bike är.

Ett mycket bra tecken på att man inte platsar i Street Bike är att man försöker hitta på sätt att gå runt ovanstående tänk i stället för att helt enkelt ha en vass gathoj som inte har problem med besiktning.

MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
MangeH skrev:
Får man inte ens köra eller räknas man inte med i tävlingen?

Annars är det väl bara att reg.besiktiga den eller hur funkar det?

Eftersom det är ett absolut krav på att man kör långsammare än 10 sekunder är det ingen vits att montera långsving. Skulle du råka köra 9.999 sekunder har tävlingsledningen rätt att stoppa din körning, både under kvalet och elimineringen. Break-out/index gör en långsving väldigt onödig.

Med 145 hästar på bakhjulet, sänkt chassi och 75 kilo förare kör du 10 blankt, om du har en hyffsad startteknik. Vill du prova på att köra snabbare än 10 sekunder (och du vet att du kan det), anmäl dig till Pro Street Bike och kör upp för licens samtidigt, kostar inget speciellt extra - well, förrutom den lite högre anmälningsavgiften. Köra fortare än 10 sekunder får du iaf göra, utan att bli avstängd.

Jag har/hade samma dilemma som dig. Båda mina hojar är registreringsbesiktade med "lagom" lång sving, båda med turbo. Kör oftast bara på Lunda flygfält i Outlaw-cupen och Open-tävlingarna med dem numera, dvs man har flyttat från gatan in till ett lämpligare ställe.
 

RASET

Kör streetbike pb 6.36 201m. Team WCX
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åhus
Hoj
Fireblade snart 997cc och en Pro street bike Susuki+turbo
[

Annars är det väl bara att reg.besiktiga den eller hur funkar det?[/QUOTE]

Det går inte att rega om den för EU. upp till -99 gick det efter det så är dom eu godkända får inte ändra något. :huvet :huvet =eu
 

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen alls :(
Min importhoj blev inte klar i tid (regbesiktning på måndag :3freak ), men jag ska i alla fall kolla på er på lördagen, kanske ses, ha de gött / Anders
 

gismo

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2005
Ort
Mölndal
Hoj
yamaha vmax 1985
låna grannens hojj. min är inte heller klar. kör med gammla bettan.(kör utan skyllt. det blir ju besiktning på banan .det är ju bara till o från banan du kan få problem.) det är nog många hojjar som skulle behöva regbesiktigas.det är bara bror duktig som bryr sig.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top