Suzuki RF600R/RF900R - Tråden

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Njet - tror inte det funnits eller finns som alternativ. Fixar mina egna behov vid service och underhåll med ett simpelt depåstöd - nästan lika snabbt och säkrare!
 

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Scania-land
Hoj
Kardansporttourer
Då får man väl köpa ett depåstöd.....eller sälja hojen till förmån för en hoj som har detta. ;)
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Har fått nys om en Rf600R -94 som har gått 1900 mil, Men tvåans drev är defekt men funkar. Hur dyrt skulle det bli ca att byta? Lite bra att veta om man ska pruta eller leta vidare efter en annan. Hojen kostar 17000:-
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Oljefilteradapter

Har ett oljefilteradapter till Rf 900 som blivit över.. passar över oljefiltret som man kan ta med 17 mm hylsa, har man spärrskafft och förlängare kommer man åt mellan de innre grenrören.

for free :)

Edit:borttingad!
 
Last edited:

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Nån som får byta stift ofta???????
Trots nya emulsionsrör & tunad i bänk för 500 mil sen så är mina stift sotiga.
Stiften har suttit 700 mil NGK CR9E
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
När blir de sotiga? Vid hård körning eller vid fis-körning i stan eller på tomgången? Vad är sotigt, isolatorn eller ringen runt stiftet och hur ser sotet ut? Svartblött, mattsvart eller märkbrunt?
 

fredwild

Ny medlem
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RF900 Fighter
Någon som är intresserad av kåpor och lysen till en RF900 -95a?
Har det mesta i varierande skick till salu om nån behöver res. delar.
 

fredwild

Ny medlem
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RF900 Fighter
Just det, glömde en förgasar fråga...

Jah har en -95:a som har justerbara clips på nålarna, är det standard eller är den dynojet kittad? :confused:

Någon som har en rekomendation på hur de skall ställas in...
 

fredrikö

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Umeå
Hoj
Rf900r
Förgasarna har i standrardutförande justerbara clips.
Originalinställningen är i mitten alltså på tredje spåret.

:tummenupp
 

hades

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki RF900R 1998
Kör RF900

Hej och hopp!

Kör också Rf, en 900 från 98 i mitt fall. Köpte den förra sommaren, hade bara gått drygt 1100 mil och var i toppskick. Toppenhoj om du frågar mig, går (och låter) som f-n med fullflödesljuddämpare och DynoJet-kit:yoparty

Förra ägaren hade kört sönder 2:ans växel, men fått det fixat hos Mats på MP-Racing i Billesholm (mkt duktiga). Tydligen är detta ganska vanligt på denna cykel och hända om man har otur och missar en växel.

Ett par frågor till er andra med Rf:

1. Jag tycker mig ha ett skapligt glapp i kraftöverföringen vilket ibland gör det svårt att vrida på gas mjukt ur kurvorna, blir gärna lite ryckigt. Kan det vara ryckutjämnaren i bakhjulet som blivit bakelit eller är det helt enkelt glapp inne i lådan?

2. Tycker att den raktangulära framlyktan börjar se rejält omodern ut, någon som vet om det finns det någon alterntiv ljusinsats (t.ex. med 2 mindre strålkastare) som man kan stoppa dit istället?

Annars tycker jag att det är en ovanligt snygg cykel, särskilt gälarna och jag gillar faktiskt UFO-rumpan också. Hade en bandit 600 tidigare, men den känns som en moppe nu:)
 

LasseMaja

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Boden
Hoj
Yamaha FJR 1300
Hej Hades

Jag har en Rf 900 -94 som gått ca 3300 mil
Jag upplever inte att jag har det problemet som du beskriver på min hoj.
men jag vill minnas att jag läst om detta fenomen att Rf är lite kända för att ha lite glapp i transmissionen, rätt eller fel ska jag vara osakt.

Det enda jag upplever är att växellådan är lite väl klonkig när man lägger i ettan och skall iväg.
Har du samma fenomen på din???
Annars en kanonhoj till utseende och att köra tycker jag. :)
 

hades

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki RF900R 1998
LasseMaja skrev:
2490313 Hej Hades

Jag har en Rf 900 -94 som gått ca 3300 mil
Jag upplever inte att jag har det problemet som du beskriver på min hoj.
men jag vill minnas att jag läst om detta fenomen att Rf är lite kända för att ha lite glapp i transmissionen, rätt eller fel ska jag vara osakt.

Det enda jag upplever är att växellådan är lite väl klonkig när man lägger i ettan och skall iväg.
Har du samma fenomen på din???
Annars en kanonhoj till utseende och att köra tycker jag. :)

Märkligt att min som är en bit nyare glappar...har för mig att jag också hört ngt om att transmissionsglapp är vanligt på dem.

Min är också rätt klonkig när man lägger i 1:an, har iofs fått för mig att många cyklar är det just på 1:an.

Om det blir bra väder så skall jag förresten upp till Claessons i Bromölla på lör och testa en CBR1000RR-06. Hoppas jag fortfarande gillar Rf:en efteråt:rolleyes:
 

hades

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki RF900R 1998
hades skrev:
2490407 Om det blir bra väder så skall jag förresten upp till Claessons i Bromölla på lör och testa en CBR1000RR-06. Hoppas jag fortfarande gillar Rf:en efteråt:rolleyes:

Testade Hondan igår, himla fin cykel, kände mig som hemma direkt. Lätt som en plätt, går att kasta som en vante i kurvorna.

Är dock fortfarande nöjd med RF:en som känns mer oborstad och rå på ett bra sätt:)
 

Tomas 900

tompa 900
Gick med
27 Sep 2006
Ort
Lappland
Hoj
Suzuki RF900R
fredwild skrev:
2476349 Någon som är intresserad av kåpor och lysen till en RF900 -95a?
Har det mesta i varierande skick till salu om nån behöver res. delar.

Jag skulle behöva en bakskärm till att börja med om den är någolunda hel och om priset är ok.

Tomas 900
 

JTN

Så kan det gå.......
Gick med
7 Oct 2006
Ort
Norge
Hoj
2001 Honda CBR 600, 2019 Honda CBR 1000 Fireblade SP1
Hei hei alle rf åkare.

Jeg lurte på om det er noen her som har testet å kjørt med 180/55/17 bakdekk på en rf 600r? erfaringer? Jeg trenger nye dekk i løpet av vinteren, og vurderer 180 dekk bak.

Hva gjelder erfaringer med sykkelen kan jeg bare si at jeg er storfornøyd med den. Dette er/var min første sesong, (kjøpte hojen i slutten på juli) og rf'en er min første hoj, så jeg har ikke så mye å sammenlikne med, men som førstesykkel er jeg som sagt storfornøyd

hei og hopp:)
 

CeZar

Medlem
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Visby
Hoj
KTM 660 SMC -04
JTN skrev:
2521952 Hei hei alle rf åkare.

Jeg lurte på om det er noen her som har testet å kjørt med 180/55/17 bakdekk på en rf 600r? erfaringer? Jeg trenger nye dekk i løpet av vinteren, og vurderer 180 dekk bak.

Hva gjelder erfaringer med sykkelen kan jeg bare si at jeg er storfornøyd med den. Dette er/var min første sesong, (kjøpte hojen i slutten på juli) og rf'en er min første hoj, så jeg har ikke så mye å sammenlikne med, men som førstesykkel er jeg som sagt storfornøyd

hei og hopp:)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=132537
 

fredwild

Ny medlem
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RF900 Fighter
Tomas 900 skrev:
2511877 Jag skulle behöva en bakskärm till att börja med om den är någolunda hel och om priset är ok.

Tomas 900

Menar du läppen som hänger ner bakom bakhjulet eller bakkåpa runt sätet?
Själva skärmen som hänger ner är kapad av tidigare ägare.
 

Tomas 900

tompa 900
Gick med
27 Sep 2006
Ort
Lappland
Hoj
Suzuki RF900R
fredwild skrev:
2535510 Menar du läppen som hänger ner bakom bakhjulet eller bakkåpa runt sätet?
Själva skärmen som hänger ner är kapad av tidigare ägare.


Jag menar skärmen som går in och är fäst i ramen, ej bakkåpan. Har du en bild på skärmen? samt vet du om den passar på en rf900r -97
 

JTN

Så kan det gå.......
Gick med
7 Oct 2006
Ort
Norge
Hoj
2001 Honda CBR 600, 2019 Honda CBR 1000 Fireblade SP1
CeZar: takk for linken. :tummenupp

Så var det noen andre småting som jeg lurte på. Har noen aning om det er mulig å få tak i undertail til en RF? Jeg har letet og letet, men finner ikke dette noe sted. Og så hadde jeg tenkt til å sette på tailriser, har noen her erfaring med dette, og da tenker jeg ikke på kjøremessig, men utseendemessig. (vil ikke at hojen skal bli unaturlig høy bak, samtidig som jeg vil ha den noe høyere enn det den er) Jeg vurderer 3 cm eller 5 cm høyning.

Jon
 

sll-man

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2006
Ort
Haninge
Hoj
Honda CBR 1100 XX
Någon som kan hjälpa mig att till en bra sida att ladda ner en verkstadshandbok.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top