Suzuki RF600R/RF900R - Tråden

MrDavi

bättre me ränder i backen än i kallingar
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Sjöstan
Hoj
Kawasaki zxr750 -92 såld,Suzuki rf600r -93
Har samma fråga som GR_COO.
Står så här i regbeviset på min:
MOTORCYKELN PROVAD OCH GODKÄND MED ANGIVEN EFFEKT
URSPRUNGLIG EFFEKT 74 KW (100 HK) SÄNKT GENOM BEGRÄNSNING I FÖR
GASARE, ÄNDRADE KAMAXLAR OCH ÄNDRAD TÄNDNING

Låter lite väl avancerat för en strypning?
 

Pjatt

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki 1995 RF900
Hej
Precis köpt mig en Suzuki rf900 från 1995 gått ca 4000 , hittils kanon nöjd med den!
Men jag försöker hitta en ägare manual till den , hittar servicemanual på internet men ingen ägare manual :/.
Någon som bor i Göteborgs trakten så man kan låna och kopiera eller någon som har hittat på nätet?

Tacksam för svar
 

Systray

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2012
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki RF900 -94
Hallå kamrater!

Någon som fortfarande åker RF?? Har äntligen kunnat börja åka på min (900 -94) efter byte bromsskivor, belägg, vätskor, hjullager etc.. Men lite kvar att ordna men ska väl ändå gå igenom en besiktning nu!

Min ska enligt uppgift vara "Dynojetad" och har ett Yoshimura-slipon i övrigt rätt original!

Det känns dock som att den går otroligt blött. Enligt förra ägaren får man INTE använda choken och byter man till original-systemet när den är kall så dränker man stiften direkt.. Vad tror ni om det? Enkelt att fixa förgasarna? Hur märker man ifall man behöver justera/shimsa ventilspel?

Bakbromsen tar även den otroligt dåligt (både lågt ner och svagt men känns inte direkt svampig) trots ny bromsvätska och nya belägg, går ej att justera mer heller. Plocka ner oket eller pumpen? Byta slangar?

Thaaanks!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Min ska enligt uppgift vara "Dynojetad"

Dynojet = jävulens påfund. Byt till original emulsionsrör, original trottelnålar och original huvudmunstycke. Shimsa upp originalnålarna med en eller två M3-brickor om nålarna bara har en clips-position. Sitter det ett K/N luftfilter, byt till originalet. Original RF900 ljuddämpare fungerar bra som effekt-system på en Bandit 1200 så bestycknigen med buller monterat gör att man inte behöver bestycka om förgasarna annat än att fetta upp lite i låg/mellanfart mha trottelnålarna.

Att bara byta belägg om skivorna redan är använda/slitna kräver att man kör in beläggen innan de börjar nypa ordentligt. Om du inte kan rita med bakbromsen efter ett par hundra mil, byt skiva och belägg.

RF'ens shimsade ventiler behöver kollas på sin höjd var 3000 mil. Lite för stort spel kan du ignorera. För litet spel kan förorsaka nysningar vid låga varvtal trots fullt uppvärmd motor och brända ventiler om du kör inspirerat.

<edit>Med 0.05 eller mer på insug och 0.10 eller mer på avgas kan du vänta till vintern med att shimsa ventilspelet.</edit>
 
Last edited:

Systray

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2012
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki RF900 -94
Nu har det gått en stund och besiktningen gick kanon mer än att snubben inte ville lämna tillbaka cykeln :smasha
Den går som den är säsongen ut men i vinter blir det att renovera oken fram och bak och kika på förgasarna.

En sak till som jag känner mig helt tappad bakom är drevningen, någon före mig har drevat UPP ett kugg men jag har snarare läst om att folk kuggat NER för att få en roligare cykel. Jag blev sugen på att beställa hem både 15 och 14 kugg för att testa mig fram (sitter 16 på nu) men kan inte hitta 14tagg till RFen? Hur vet jag vilka som "passar"? Det lär väl vara någorlunda universal men jag förstår inte riktigt vad jag ska beställa för att inte skjuta mig i foten :dummer
 

OlaP

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2018
Ort
Halmstad
Hoj
-95 Suzuki RF900R
Jag har också införskaffat en RF900R från -95. Går bra tycker jag, lite ojämn tomgång som jag tänkte testa åtgärda med en förgasarsynkronisering :)
 

Artninja

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2019
Ort
Tullinge
Hoj
1993 Suzuki Rf600r
Tjena! Lever tråden ännu? Undrar om det är någon som har koll på grenrör till rf600r. Har en -93 vars grenrör har rostat sönder. Försöker hitta något att ersätta den med, Men det är ganska sparsamt med alternativ till rimliga priser. Om jag har förstått rätt så är det skillnad på grenrören från rf600r -95. Vet någon om det stämmer? Vet någon om ett grenrör från en annan höj passar. Läste någonstans att bandit 600s från samma år ska ha samma, men inte lyckats bekräfta det.
 

JTF74

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2015
Ort
Fagersta
Hoj
RF900R
Clips till rf900 tändspolar, fisk du tag på några?

Tjenare jag har lite problem med min hoj
första problemet är kanske lite enklare, det har att göra med tändspolarna och kablarna som går in i dem från tändstiften, då jag har bytt tändkablar så har mina "clips" som håller fast kablarna i tändspolen gått sönder, så nu funderar jag hur jag får tag i nya clips utan att köpa nya tändspolar.

Andra problemet är att den går som en poset skit under 6 tusen varv,
misständer och baktänder jag allt, den går som bara på 3 av 4 burkar, men dock vid 6tusen varv då tänder den på alla och sticker iväg som ett skott
Fast när det är fuktigt ute och regn då går den som en gungbräda oavsett varv, misständer och dylikt.

Tredje problemet är kanske rot till allt ont, men en ventiljustering kanske är på tal nu? den har gått 4800 mil lite drygt och jag vet inte om det är justerat något på den.

Mvh

Andreas

Fick du tag på några clips till dina tändspolar på din rf900 och vart i så fall?
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Någon som kan rekommendera en bra olja till min suzuki rf900r? Står att den ska ha 10/40 olja. Funkar xlmotos olja, typ den som är från Castrol?
Mvh
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Wooosh. Can of worms opened.

JASO-certad olja i spannet 10w40, anything goes. Huvudsaken _att_ du byter olja och filter.
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Wooosh. Can of worms opened.
JASO-certad olja i spannet 10w40, anything goes. Huvudsaken _att_ du byter olja och filter.

Det jag tänkte lite på var en sak jag läste för ett tag sedan. Då var det en som köpt en olja som inte alls lira med kopplingen. Slirade rätt mycket. Men efter oljebyte så funkade det kanon. För det är väl våtkoppling på suggan?
Okej. Men jag testar å kör på xl motos castrol 10/40
 

JLjunggren

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Öland
Hoj
Suzuki RF600R
Vad ska man ha för betäckning på tändstiften till rf600r - 97? ????
Fanns ju en hel uppsjö på ngk stiften...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top