Suzuki RF600R/RF900R - Tråden

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Då tar jag saken i egna händer och startar en tråd för alla oss som har en RFXXXR-modell.
Jag har nyligen införskaffat en 600 -93 och är nöjd som fan! Sen vet jag att många inte gillar bakänden på den men det gör jag.
Alla ni som har en RF....dela med er av era erfarenheter, tips & tricks m.m.

Länkar:
http://www.suzuki-rf.de/

Sprängskisser:
RF600/900R (Välj årsmodell)

Servicemanualer/Rephandbok:
RF 600R
RF900R

// JKay
 
Last edited:

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
JKay skrev:
Då tar jag saken i egna händer och startar en tråd för alla oss som har en RFXXXR-modell.
Jag har nyligen införskaffat en 600 -93 och är nöjd som fan! Sen vet jag att många inte gillar bakänden på den men det gör jag.
Alla ni som har en RF....dela med er av era erfarenheter, tips & tricks m.m.

// JKay

Hade en sådan innan, den sålde jag fortare än kvickt. Det var rena skräpet, spec min hoj, gick värre än världens sämsta riskokare. Stackars han som har den nu ;)










Hi hi, nä då helnöjd med den med gott ljud i den med det blåset på. Rock on!!!!!!!!!!!!
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Tro katten att du tycker det! Det är ju DIN gamle hoj! :tummenupp
 

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Furulund
Hoj
GSX-R 750
Som sagt, stackars jävel som har köpt den :D:D Han kommer inte långt :D:D
 

AI

Tack och adjö, på återseende... kanske..
Gick med
7 Oct 2005
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Ducati 748s, Suzuki LT50, Yamaha PW50
Hade en RF600 tidigare... Trevlig och helt OK hoj!
Tyckte att 600:an va trött på låga varv eller rättare sagt, den hade en lucka i motoraktivitet mellan 5000-10000rpm...
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Allt är nästan bättre än vad jag hade tidigare...eller har fortfarande. Fast den säljs i helgen. En GSX 750 ES
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
JKay skrev:
Då tar jag saken i egna händer och startar en tråd för alla oss som har en RFXXXR-modell.
Jag har nyligen införskaffat en 600 -93 och är nöjd som fan! Sen vet jag att många inte gillar bakänden på den men det gör jag.
Alla ni som har en RF....dela med er av era erfarenheter, tips & tricks m.m.

Länkar:
http://www.suzuki-rf.de/

// JKay

21(samma som till tändstiften) mm hylsa till Oljepluggen(rf 900), kan vara bra att köpa oljefilteradapter, som passar över filtret, den har en 17 mm bultskalle.
Tempmätarna på RF brukar bara klättra ca 1/4 av mätarskalan, men det brukar vara normalt på dessa, både 600/900 modellen.

Personligen har jag haft problem med bränslerören, då inte reserv/orginal lirar ihop just nu, men tror det är igensatt ena röret, så jag kör jämt på reserven för tillfället, men det är bara armaturen i tanken som måste bytas.

Sen brukar medbringaren för laddningen till generatorn mellan Växellådan och generator ge upp runt 3000 mil på dessa, och jag har hört att kommer man åt en piratdel i nylon, så är det bättre än orginalbiten med gummiinfattning i stålringen, som håller ca 3000 mil alltså, lite visst beroende på åldrandet också, men kan vara bra att veta, är denna bytt 1 gång så har den gått varjefall minstl 3000 mil, 2 ggr så är den inne på 6000 mil el mer.

Tändstift: NGK-R CR 8 EK, 4 st kostade mig 472 kronor, Vet ej om det var orginal, men köpte samma som satt i då hojen gått bra på den!

Fram och bakhjul har 27 mm hylsa.

Bromsoket bak sitter med 12 mm hylsa
Kedjejustering: 12 mm
för att skruva bort bakdrev: 14 mm

Bromsok fram 14 mm hylsa.
 
Last edited:

MrD13

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2004
Ort
Västerås
Hoj
Sålda :(
Hade en RF600 -93 fram till till slutet av förra sommaren. Det var en trevlig hoj som jag tyckte gick väldigt bra och som detsutom är snygg, tycker att det är en av de snyggaste hojarna.

Men sen kom det en dag då min bror kom hem med en sprillans cbr600rr, då var jag såld. Märkte direkt stor skillnad, då kändes plötsligt rf ganska stor och tung, så jag köpte en r6:a.

Men det är absolut en hoj som jag kan rekommendera och jag hoppas att min gamla rf mår bra hos sin nya ägare på gatorna i stockholm.
 

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
JKay skrev:
Då tar jag saken i egna händer och startar en tråd för alla oss som har en RFXXXR-modell.
Jag har nyligen införskaffat en 600 -93 och är nöjd som fan! Sen vet jag att många inte gillar bakänden på den men det gör jag.
Alla ni som har en RF....dela med er av era erfarenheter, tips & tricks m.m.

Länkar:
http://www.suzuki-rf.de/

// JKay

Jag hade en 600 -97:a förut. Var helt sjukt slö på låga varv men bättre på höga. Tungstyrd och tråkig fast bra om man skulle köra längre. Gick bra att skjutsa på. Jag är glad att jag sålde den.
 

eightball

Attero Dominatus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00
Hade en RF -96 och tyckte att den va lite slö på dom låga varven. Annars tyckte den va helt ok faktiskt. "Gälarna" fram uppväger ankröven. :nicka
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Liten fråga om kopplinglameller till 600:an....
Är det likadana lameller till 600:an som 900:an?
 

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
JKay skrev:
Liten fråga om kopplinglameller till 600:an....
Är det likadana lameller till 600:an som 900:an?

Ursäkta att jag lägger näsan i blöt igen i denna tråd men kunde inte låta bli att kolla upp detta lite. Enligt Touringbutiken är det inte samma grejor, artikelnummer är inte detsamma. Kolla t ex på http://www.ronayers.com/ o klicka vidare till microfiskarna o sen jämför artnr på de två modellerna. Borde väl ge ett hyfsat korrekt svar eller nått :)
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
OKej...då blir det till att leta...om det blir dax ngn gång.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Vad har ni för däck på era RFar?
Något som är prisvärt eller rent av det bästa som ni tycker er uppleva.

Ps. Uppdaterar första posten med matnyttig info efter hand. Ds.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
JKay skrev:
Vad har ni för däck på era RFar?
Något som är prisvärt eller rent av det bästa som ni tycker er uppleva.

Ps. Uppdaterar första posten med matnyttig info efter hand. Ds.

Jag har kört med Michelin macadam, säkert slitstarka som f-n. då jag satte i 500 mil i de och de hade säkert suttit på ett par säsonger. Men kanske inte bästa kurvdäcken..

Jag köpte Pirelli dragon mtr 21:eek:r, 2300 kr för fram och bakdäck, Hos Mark Jennings i Kvicksund(Eskilstuna) tyckte de däcken är kanoners för mig, lite hårdare i mitten och mjukare på sidorna, så både slitstyrka rakt fram och bra grepp i kurvorna, har kört 600 mil med dessa däck, ser till utseende ut nästan som pirelli supercorsa.. skall dock byta bakdäcket då jag fick punka i slutet på säsongen :gnissla annars har det säkert räckt 200-300 mil till om jag inte gjort några "rökare"....

däcket(scrolla ner):
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=23074&page=34&pp=20
 
Last edited:

CeZar

Medlem
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Visby
Hoj
KTM 660 SMC -04
Är det svårt att ta bort tanken när den är full med bensin? Tänkte byta luftfilter..

Hur sitter slangen kan man lyfta tanken lite och komma åt filtret? eller måste man koppla loss kablar o slang?
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
CeZar skrev:
Är det svårt att ta bort tanken när den är full med bensin? Tänkte byta luftfilter..

Hur sitter slangen kan man lyfta tanken lite och komma åt filtret? eller måste man koppla loss kablar o slang?

Jag plockade ner min i somras, full på soppa..nåja ca 20-30 kg beroende på hur stor volym samt vad tanken väger.

Jag kom inte åt mitt filter om jag inte lyfte bort tanken helt o hållet!, Stäng av soppakranen!! På min är det en skruv för själva kranen, man lyfter ur den ur en bajonettfattning, sen är det ett "skvaller" rör som drar in under motorn/växellådan, sitter med ned stålbygel (el vad det heter) som nyper åt.

Kan vara bra om man är 2, både lyfta bort o tebax, jag var själv, jäkla pussel för finliret, sen gäller det att ha fina mjuka ytor att lägga tanken på för att inte repa den.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top