Triumph Daytona 675-tråden!

irvas

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Ort
Obyen
Hoj
Triumph Daytona 675, 06
Jag kan ju tillägga lite fakta då. Dunlop Sportsmart vann det stora sportdäckstestet i tidningen Motorrad i Augusti. Dunlop var genomgående bra i alla grenar (Bana, våttest & landsväg). I samma test rekommenderade Motorrad även Pirelli Diablo Rosso Corsa som lämpade sig lite bättre för bankörning. Fast Pirelli va å andra sidan kasst när det gällde väta. Å andra sidan finns det ju bättre däck än det nämnda om man nu vill ha bästa bandäcket. I nya numret testade man gatlegala bandäck. Det testet vanns av Metzeler Racetec K3 följt av Pirelli Diablo Supercorsa. Dessa däck har dock kortare livslängd och gör sig bäst på banan.


Jag kan ju tillägga lite fakta då. Dunlop Sportsmart vann det stora sportdäckstestet i tidningen Motorrad i Augusti. Dunlop var genomgående bra i alla grenar (Bana, våttest & landsväg). I samma test rekommenderade Motorrad även Pirelli Diablo Rosso Corsa som lämpade sig lite bättre för bankörning. Fast Pirelli va å andra sidan kasst när det gällde väta. Å andra sidan finns det ju bättre däck än det nämnda om man nu vill ha bästa bandäcket. I nya numret testade man gatlegala bandäck. Det testet vanns av Metzeler Racetec K3 följt av Pirelli Diablo Supercorsa. Dessa däck har dock kortare livslängd och gör sig bäst på banan.

Efter att jag läst på internet en hel del om dunlop sportsmart och har nog kommit fram till att ja borde pröva dom, med tanke på vad mina planer är inför nästa säsong. Har inte läst mycket dåligt om dom så antar att jag kommer vara nöjd med mitt köp.

Fick inget svar sist, så tänkte jag frågar igen. Vad gick eran 2000 mil service på?

/Irvas
 

freddan69

fredrik wallin
Gick med
16 Jun 2008
Ort
östermalm
Hoj
2008 zx6r, 2009 street 3 r
Efter att jag läst på internet en hel del om dunlop sportsmart och har nog kommit fram till att ja borde pröva dom, med tanke på vad mina planer är inför nästa säsong. Har inte läst mycket dåligt om dom så antar att jag kommer vara nöjd med mitt köp.

Fick inget svar sist, så tänkte jag frågar igen. Vad gick eran 2000 mil service på?

/Irvas

6800:- betalade jag, men då byttes även oljan i gafflarna!
 

irvas

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Ort
Obyen
Hoj
Triumph Daytona 675, 06
6800:- betalade jag, men då byttes även oljan i gafflarna!

Så det är lurt att säga till att dom ska byta olja i gafflarna också?
jag har ingen aning om det har gjorts på min hoj :confused:
Lika bra att få allting i ordning när den ändå är på service.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Njae, enligt serviceboken ska oljebyte i gaffeln ske efter fem år, men då Freddans, min och flera andras Trajjor får många mil på bana gäller lite tätare intervall.

Så vid mycket hårdkörning kan intervallet behöva reduceras till vart annat eller till och med varje år. Men vid normalåka verkar servicebokens rekommendation fungera rätt bra.
 

irvas

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Ort
Obyen
Hoj
Triumph Daytona 675, 06
Njae, enligt serviceboken ska oljebyte i gaffeln ske efter fem år, men då Freddans, min och flera andras Trajjor får många mil på bana gäller lite tätare intervall.

Så vid mycket hårdkörning kan intervallet behöva reduceras till vart annat eller till och med varje år. Men vid normalåka verkar servicebokens rekommendation fungera rätt bra.

Okej, då vet man det :tummenupp.
Är det någon som vet ifall det är okej att ha den baklampan med inbyggd blinkers vid besiktning? Har inte rört något på skylthållaren eller blinkerser så allt är orginal, ser inte bra ut alls!

/Irvas
 

ninan

Medlem
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Runt Mantorp
Hoj
Daytona 675
Okej, då vet man det :tummenupp.
Är det någon som vet ifall det är okej att ha den baklampan med inbyggd blinkers vid besiktning? Har inte rört något på skylthållaren eller blinkerser så allt är orginal, ser inte bra ut alls!

/Irvas

Det skall vara 18 cm mellan innerkanterna för blinkers bak om jag inte missminner mig. Min 2000milaservice kostade staxt under 5000kr.
 

freddan69

fredrik wallin
Gick med
16 Jun 2008
Ort
östermalm
Hoj
2008 zx6r, 2009 street 3 r
Efter att jag läst på internet en hel del om dunlop sportsmart och har nog kommit fram till att ja borde pröva dom, med tanke på vad mina planer är inför nästa säsong. Har inte läst mycket dåligt om dom så antar att jag kommer vara nöjd med mitt köp.

Fick inget svar sist, så tänkte jag frågar igen. Vad gick eran 2000 mil service på?

/Irvas

Jag har ett set liggandes hos min däckfirma. Skall bara få ändan ur och demontera fälgarna. Har du kört på dessa i år och i så fall vad tycker du om dem i jämförelse med ev andra märken du kört på din pärla?

Jag är jättenöjd med sportsmarten, dock så krävs det klart mer kraft för att få in hojjen i sväng, men sen håller dom i dom strykjärn genom svängen! Funkar också bra i regn! 7 dagar fick jag ut på bakdäcket vilket är helt ok, men nu måste det bytas! Kommer nog att ge gp211 en
chans då den bara går på bana!
- värmare köpes eller om ngn har tips på prisvärda...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag, Niklas m fl kör ju Race-Tech från England, 89.95£ + frakt på E-bay. Gjorde jag nu rätt så finns en länk till dessa på ansiktsboken, annars fixar jag en länk imorgon om intresse finns?

...däcksvärmare köpes eller om ngn har tips på prisvärda...
 

Cicci W

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2007
Ort
Fruängen, Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675 -10
Hello och kul med ytterligare en lady bland alla Gents. Upptäckte inte dig förrän nu fast jag brukar följa min favotråds uppdateringar. Ses på någon bana nästa år.
/Nina

Jepp det vore skoj att ses :). Hoppas allt är bra med er!

/Cicci

Jag behöver nämligen enbart höger backspegel för när ja köpte min hoj så var den sönder så det är enbart höger jag behöver egentligen men jag tvivlar på att det finns någon som vill sälja enbart 1 därav skriver jag backspeglAR :D. Jag har TOR-sliponet på min redan men tänkte något lite brutalare. Jag tänkte bli medlem i SMC så att jag kan anmäla mig till kurserna eftersom jag har hört mycket gott om dom. Många från tråden som brukar dra iväg och köra på bandagarna?

/ Irvas

Det gör du rätt i, vad väntar du på? Anmäl ditt medlemsskap du!

Har varit å kört SMC:s kurser sen jag tog mitt kort -05 och sen har det rullat på om jag säger så ;). Jättekul och väldigt givande är det. En ny värld öppnas!!
 
Last edited:

irvas

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Ort
Obyen
Hoj
Triumph Daytona 675, 06
Jag är jättenöjd med sportsmarten, dock så krävs det klart mer kraft för att få in hojjen i sväng, men sen håller dom i dom strykjärn genom svängen! Funkar också bra i regn! 7 dagar fick jag ut på bakdäcket vilket är helt ok, men nu måste det bytas! Kommer nog att ge gp211 en
chans då den bara går på bana!
- värmare köpes eller om ngn har tips på prisvärda...


tack för ditt råd! Verkar som att dom däcken kommer lämpa sig bäst för mitt bruk nästa säsong och priset på däcken är ju inte helt fel heller.

Jepp det vore skoj att ses :). Hoppas allt är bra med er!

/Cicci



Det gör du rätt i, vad väntar du på? Anmäl ditt medlemsskap du!

Har varit å kört SMC:s kurser sen jag tog mitt kort -05 och sen har det rullat på om jag säger så ;). Jättekul och väldigt givande är det. En ny värld öppnas!!

Kul att höra att du haft det roligt och att kurserna varit givande. Har faktiskt inte pratat med någon som klagat på deras kurser så det verkar riktigt lovande! Fan också att det bara är så långt kvar alltså :huvet
Får hoppas på att tiden bara rinner iväg nu i vinter här så att man slipper lida så jävligt.

/Irvas
 
Last edited:

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Till nya Daytona ägare: Välkommen till tråden! Lägg gärna in en bild på pärlan!
Många av oss har köpt upp en massa prylar, reservdelar och tillbehör. Kolla gärna här först om ni behöver något, tex så vill jag köpa en ban-kuts..

Till Irvas: Obyen? Var ligger det?

mvh/ Henrik
 

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Jag måste rekomendera Michelin Power One Competition för er som bara kör bana. Jag har kört ett sett hela sässongen, visst jag är ingen fartfantom men så långsam är jag inte..

2 kvällsträningar
3 dagar gotland ring
3 kvällsträningar
2 heldagar gelleråsen
1 heldag mantorp

Ändå gott om gummi kvar, samt ett kanon slitage. KAn lägga upp bilder senare på dom..

:Bugar
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Till nya Daytona ägare: Välkommen till tråden! Lägg gärna in en bild på pärlan!
Många av oss har köpt upp en massa prylar, reservdelar och tillbehör. Kolla gärna här först om ni behöver något, tex så vill jag köpa en ban-kuts..

Till Irvas: Obyen? Var ligger det?

mvh/ Henrik
Nån som har lite fart över? Skulle behöva -5 sekunder till Knudan...:näsblod
 

irvas

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Ort
Obyen
Hoj
Triumph Daytona 675, 06
Till nya Daytona ägare: Välkommen till tråden! Lägg gärna in en bild på pärlan!
Många av oss har köpt upp en massa prylar, reservdelar och tillbehör. Kolla gärna här först om ni behöver något, tex så vill jag köpa en ban-kuts..

Till Irvas: Obyen? Var ligger det?

mvh/ Henrik

Tack för välkomnandet!

Är riktigt nöjd med att jag har hittat hit så man kan få svar på allmäna frågor om hojen utav folk som har kunskap :).

När ja regga mig på sidan så bodde jag i Oslo byen och byen betyder staden på norska, därav Obyen:gnissla

Hoppas ja ska kunna lära mig mycket genom att vara här och läsa men samtidigt också få svar på frågor rörande träffar osv.

/Irvas
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Tack för erbjudandet! Den duger alldeles säkert! Nuförtiden är jag inriktad på funktion före bling. Men jag vill ha varianten som går ända fram till tanken och neopren sadel, det är väl inte en sån du har?

Ska föresten ära piteälvdal med ett besök i helgen, kanske herr Skog bjuder på en kopp?

Jag har en som bara behöver lite spackel på högersidan som Du kan få (om den duger)..?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nope, en sådan är det inte:) Bara att slå en signal, kaffepannan lär puttra när Du svänger in på gårdsplanen...

Tack för erbjudandet! Den duger alldeles säkert! Nuförtiden är jag inriktad på funktion före bling. Men jag vill ha varianten som går ända fram till tanken och neopren sadel, det är väl inte en sån du har?

Ska föresten ära piteälvdal med ett besök i helgen, kanske herr Skog bjuder på en kopp?

:D Själv tappar jag ett par förargliga sekunder per varv på Mittsverige och Kemora (mål 1.02 M-Sverige och 1.18 Kemora komforttempo, inte enstaka varv) och fick följande goda råd från några "vänner":

1 - Banta. -3 kg = +1 hk enligt någon besserwisser.
2 - Använd öronproppar.

Ett av förslagen går fetbort, det andra kanske kan provas, men ljudet är ju en del av upplevelsen...:brinnerup

Förresten lär man väl ändå inte komma fram någon annanstans om än man hittar dom däringa sekunderna, så jag överväger starkt att låta dom vara...

Nån som har lite fart över? Skulle behöva -5 sekunder till Knudan...:näsblod
 
Last edited:

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Jag borde kanske inte ge mig in i diskussionen, men jag kan ju inte låta bli att tycka lite:gnissla
Däck ja..jag blev helt förälskad i mina Pirelli Diablo Supercorsa SP som sitter original på de nyare (-09 o framåt)...9 dagar på bana och fortfarande lite kvar. Det går att vända dem nu och jag gissar att det är kanske 3 dagar kvar då..
Som Roffe sagt, kanske en del placebo, men jag hade förtroende för dem. Det påverkade definitivt min körning :yoparty
Jag hade inte samma förtroende för mina SportSmart...faktiskt.
Men det sitter rätt mycket i huvudet..inget annat.
 
Last edited:

irvas

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Ort
Obyen
Hoj
Triumph Daytona 675, 06
Varför valde ni här inne att köpa just daytona 675?
Hade varit intressant att höra.

Detta är min första hoj och jag valde den för den var go och köra, kändes "smidigare" än dom andra cyklarna ja pröva. Även pga billig försäkring trots min ålder. Så är den ju självklart riktigt snygg!

/Irvas
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
:D Själv tappar jag ett par förargliga sekunder per varv på Mittsverige och Kemora (mål 1.02 M-Sverige och 1.18 Kemora komforttempo, inte enstaka varv) och fick följande goda råd från några "vänner":

1 - Banta. -3 kg = +1 hk enligt någon besserwisser.
2 - Använd öronproppar.

Ett av förslagen går fetbort, det andra kanske kan provas, men ljudet är ju en del av upplevelsen...:brinnerup

Förresten lär man väl ändå inte komma fram någon annanstans om än man hittar dom däringa sekunderna, så jag överväger starkt att låta dom vara...
Banta? Aldrig i livet, då kanske man börjar frysa och jag hatar att frysa.

Jag borde kanske inte ge mig in i diskussionen, men jag kan ju inte låta bli att tycka lite:gnissla
Däck ja..jag blev helt förälskad i mina Pirelli Diablo Supercorsa SP som sitter original på de nyare (-09 o framåt)...9 dagar på bana och fortfarande lite kvar. Det går att vända dem nu och jag gissar att det är kanske 3 dagar kvar då..
Som Roffe sagt, kanske en del placebo, men jag hade förtroende för dem. Det påverkade definitivt min körning :yoparty
Jag hade inte samma förtroende för mina SportSmart...faktiskt.
Men det sitter rätt mycket i huvudet..inget annat.
Och vad sa herrn om Supercorsa på Knudan i regn...? :tungan
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top