Triumph Daytona 675-tråden!

Clittan

Räzer aspirant
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Kinna
Hoj
Suzuki GSXR 750 -88, KTM EXC 450 -04
Provkörde en 675:a i helgen på Johans MC.. Om jag inte är helt bakom flötet hade den OEM sliponet monterat. Det första man slogs över var hur liten den kändes, nästan för liten :rolleyes: Jag är ju iofs 170 någonting, så det är ju inget problem.. Men det var sjukt hur rapp den var i styrningen.. Hojen gjorde precis som jag ville, dock var det våt vägbana så man kunde ju inte testa hojen på det sätt den förtjänade, men jag måste säga att detta är en hoj jag kan tänka mig att lägga mina slantar på..

Nu till mitt "problem".. Eftersom jag tidigare kört ducati vart man självklart lite förvånad när man vred på nyckeln. Symaskin :rolleyes: Men när man gasade vart det helt annorlunda! Ett riktigt udda, skönt ljud som jag inte hört innan.. Dock alldelles för lågt i min mening. Det skall ju höras när man kommer :tungan :D Så, vad har ni för slip-on? Hur låter det? Dovt? Skrikigt? Rassligt? Är alltså inte ute efter "köp yoshimura, dom låter jättebra" svaren, utan lite mer ingående vad ni gillar med dom.. Ljudet är nästan det viktigaste för mig när jag köper hoj, så vill veta mina möjligheter. Finns det några frågor till mitt flummiga sätt att förklara är det bara att fråga :)

Tack på förhand, och ha en fortsatt trevlig dag.

//Christian
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
... Så, vad har ni för slip-on? Hur låter det? Dovt? Skrikigt? Rassligt? ...//Christian

Bilder samt i många fall ljudklipp över de flesta system. Jag och några till kör TBR - dovt och mulligt.

http://www.triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?t=5133&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Jardine - jänkarnas favvo. Låter raspigare, gällare och tydligen högre än TBR.

Bägge systemen låter mer än TOR-dämparen från Triumph. TBR levereras med en ljudplugg, och funkar bra på de banor där ljudmätning förekommer.

Det finns ett antal system som annonseras på ebay - BOS brukar vara ofta förekommande. Bodis kommer med ett nytt och snyggt system (Jardine kombinerat med TOR) IXIL och Shark är snygga men något tyngre än de förstnämnda.

REMUS har för övrigt ett prisvärt helsystem:yoparty

Lycka till med ditt val!
 

Clittan

Räzer aspirant
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Kinna
Hoj
Suzuki GSXR 750 -88, KTM EXC 450 -04


...

Lycka till med ditt val!


Precis sådan information jag sökte, tack för ett snabbt och fylligt svar! Vill någon annan fylla på så är det bara att köra hårt..

-Edit- Det vart fan inte lättare att bestämma sig efter den länken :hihi
 
Last edited:

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Fan,shit va snygg!!
Gillar egentligen inte svart,men den här var helt ok:tummenupp

Ser riktigt elak ut även om han som designat de nya dekalerna har fått hjärnsläpp.

Är hojen mattsvart eller är det jag som har dimmsyn? om den är mattsvart så måste den se uberbrutal ut irl:tummenupp .
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Är hojen mattsvart eller är det jag som har dimmsyn? om den är mattsvart så måste den se uberbrutal ut irl:tummenupp .


Heter det satin? Jag fastnade i alla fall för kontrasterna. Nåväl - StephanD, Perra72 och alla carbonfreak - Ni har väl inte missat den ultimata setup-en?

http://www.triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?t=14138&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Jag vet att denna tråd diskuterades tidigare, men den förtjänas att uppmärksammas än en gång:yoparty

Ha de!
 

Sebbe_H

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Hypermotard 939 -17
Det hann bli en halv provtur till skolan med det nya sliponet, sen blev det vurpande och hojjen är skrot. Blir till att lämna in till Johans mc imorgon så får jag väl se den nästa säsong.
 

Prylis

Sporthoj suger!
Gick med
8 Feb 2006
Ort
På norr
Hoj
Ducati Diavel Carbon, Ducati Sport
Det hann bli en halv provtur till skolan med det nya sliponet, sen blev det vurpande och hojjen är skrot. Blir till att lämna in till Johans mc imorgon så får jag väl se den nästa säsong.

Nej du milde!! Vad hände,lider med dig:confused:
 

Clittan

Räzer aspirant
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Kinna
Hoj
Suzuki GSXR 750 -88, KTM EXC 450 -04
Det hann bli en halv provtur till skolan med det nya sliponet, sen blev det vurpande och hojjen är skrot. Blir till att lämna in till Johans mc imorgon så får jag väl se den nästa säsong.


Lider med dig :näsblod Hur gick det med sliponet? Sälja? :rolleyes: :D
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...sen blev det vurpande och hojjen är skrot...

Tusan också - jag hoppas Du klarade Dig helskinnad:näsblod :pannkyss . Vad hände (kalla däck)? Vilka skador blev det - i första hand på Dig, i andra hand på hojen?

Ett tips om Ni råkar ut för något är att prova förhandla med bolaget om det är kosmetiska skador och Ni gillar att fixa själv. Min kompis på en Warrior 1700 la hojen i en rondell för någon månad sedan, och lyckades efter att hojen besiktats göra en deal med FB så att vissa delar (OEM - tank etc) köptes via FB (momsen) medan han fick en summa för övriga delar (slip-on, fotpinnar, luftfilterkåpa etc) samt arbete för att laga upp hojen. Villkor är att han fotar eller visar upp hojen efter reparationen.

Detta innebär att han kan skaffa de eftermarknadsprylar han själv vill ha i stället för att återigen införskaffa originalprylarna. Naturligtvis värderar han sin egen arbetstid till 0:- och skaffar luft- och bullerprylar i stället:)

Operation övertalning pågår så att han struntar i detta och i stället skaffar banhoj:rolleyes:

Nåja - Lycka till och berätta hur det går för Dig, Sebbe:tummenupp
 
Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Det hann bli en halv provtur till skolan med det nya sliponet, sen blev det vurpande och hojjen är skrot. Blir till att lämna in till Johans mc imorgon så får jag väl se den nästa säsong.

Dang! Hoppas du klarade dej utan skador! Förresten, vad betalar du i försäkring på din hojj? du är inte så gammal va? Hoppas du får tillbaka den snart så du har något att putsa på i vinter! :yoparty
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Det hann bli en halv provtur till skolan med det nya sliponet, sen blev det vurpande och hojjen är skrot. Blir till att lämna in till Johans mc imorgon så får jag väl se den nästa säsong.

Tur att du klarade dig själv i alla fall, det är 13 grader i vägbanorna i gbg med omnejd så däcktemp borde du få upp, dock får vi börja passa oss för löv, nog tom värre en lite kalla däck.

Du får ta ny tag till nästa år.
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Heter det satin? Jag fastnade i alla fall för kontrasterna. Nåväl - StephanD, Perra72 och alla carbonfreak - Ni har väl inte missat den ultimata setup-en?

http://www.triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?t=14138&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Jag vet att denna tråd diskuterades tidigare, men den förtjänas att uppmärksammas än en gång:yoparty

Ha de!


Carboncutsen är nice, tror dock det blir lite mycket på min med all annan carbon där bak...:va ......:va ......:va

Eller vänta nu.. det KAN nog aldrig bli för mycket vid närmare eftertanke:D .
 

Sebbe_H

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Hypermotard 939 -17
Då kan jag berätta min tråkiga historia.

Jag kom körandes på en väg, la ner hojjen inför en sväng i runt 60 kanske. Skulle ta nytt grepp om gashandtaget, handsken som är lite för stor tenderar att vika sig ibland, vilket den gjorde även nu, som resulterade i att handsken fastnade och jag råkade dra i gasen rätt rejält. hojjen reste till och vips så gled jag på asfalten. Har hört att just den svängen är ovanligt hal, så det kan ha varit ett hopkok av min klantighet och hal vägbana.

Med mig blev det inga större skador, klarade mig rätt bra ändå, dum som jag är så har jag endast skinnjacka och ryggplatta när jag kör till skolan. Det blev ett halvkasst knä, slag mot höften, och diverse skrapsår.

Med hojjen gick det däremot värre. På vänster sida är sidokåpa, bakkåpa helt förstörda, tanken är inbucklad och skrapad. Fotpinnar gick av, växelspak böjd åt helvete. Motorkåpan skrapades upp och läckte olja. Styret sönder, blinkers sönder, bakspegel skrapad. Har säkert glömt nått.

Till den som frågade så är jag 18 år gammal, jag betalar 10900kr i försäkring, den står på farsan eftersom jag bor hemma fortfarande.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...dum som jag är så har jag endast skinnjacka och ryggplatta när jag kör till skolan. Det blev ett halvkasst knä, slag mot höften, och diverse skrapsår.

Med hojjen gick det däremot värre. På vänster sida är sidokåpa, bakkåpa helt förstörda, tanken är inbucklad och skrapad. Fotpinnar gick av, växelspak böjd åt helvete. Motorkåpan skrapades upp och läckte olja. Styret sönder, blinkers sönder, bakspegel skrapad...

Mmm, jag kan tänka mig att det stramade och ömmade både här och där när Du klev upp i morse:näsblod . Nåja, vi får vara glada att det inte blev några bestående men. Trista lärpengar, men det är väl som man säger: "-...det som inte dödar, det härdar!":rolleyes: :)

Det låter på Din beskrivning som en rätt kostsam smäll, men är ramen intakt kan den nog fixas i a f. Det beror nog också på hur mycket skit som kan ha kommit in i motorn genom den skrapade sidkåpan. Det vore intressant att höra hur verkstan bedömer repkostnaden...

Som sagt - bra att Du klarade Dig så pass bra, hojar och kåpor finns det gott om:tummenupp

Ha de!
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Lite photoshop



bilderna är plåtade ur aningen olika vinklar, därav blev dom inte riktigt rätt, men lite kul ändå!

675 vs 1050
 
Last edited:

peterf

Dra en repa?
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450HM
Var på Anderstorp igår och körde genom Humlans arrangemang.
Fri körning mellan 16.00 och mörkrets inbrott (19.00).

Fan vilken hoj vi har gubbar!

Iom att Anderstorp är en stor bana blev jag nyfiken på Arrow helsystem för att få lite mer pulver.
Kör nu med TOR, frågan är om det kommer att märkas när man har trotteln i botten?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top