Triumph Daytona 675-tråden!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
iRunfast skriver: Min fråga är om det går att byta enhet från Mpg till Kph?

På många hojar går det byta från Mph till Kph till Mph genom knapptryckningar på displayenheten.
Ja eventuell tryckt text på displayen byts inte. Men instrumentet visar farten i km/h.
Och det finns länkar !
https://www.qwant.com/?q=Triumph daytona 675 change from Mph to Kph&t=web
Lycka till !

En länk
Tryck på selectknappen i 10 sekunder så byts från Mph till km/h.
 
Last edited:

iRunfast

Medlem
Gick med
20 Nov 2014
Ort
Sollentuna
Hoj
Daytona 675 -10
Tack för svar Comeback och Geten. Det Geten säger, stämmer det? Då lirar vi ju i en helt annan bollpark...
Glad midsommar alla fartfantomer!
 

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Hej på er!
Har fått problem med daytonan nu. Ibland vill den inte starta.
Vrider om nyckeln och den kör ”uppstarten” som vanligt när jag trycker på tändningen går startmotorn snabbt igång för att sedan ett ”klick” stannar av och kör uppstartfasen igen på mätaren. Har märkt att det går lättare om man rullar till lite på gasen vid startögonblicket, då kan den gå igång och man lyckligt köra iväg.
Samt Ibland inga problem alls, då startar den som vanligt.
I början trodde jag batteriet va boven så skaffade ett nytt. Problemet kvarstod.. Införskaffade en multimeter och mätte upp nya batteriet; 12,7 när hojen är avstängd, runt 12 när man vrider på tändningen och 12,2 när den är på tomgång. Skickar med en länk till youtube där samma problem visas:
https://m.youtube.com/watch?v=-9XI6tbT-YU

https://m.youtube.com/watch?v=KygAZifO7FE

Har nya stift, olja och filter hemma snart till service så skulle vilja passa på att byta, vad det kan tänkas vara, när den ändå är nerplockas.
 

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Ska tillägga att jag nu ikväll skruvat ner laddningsregulatorn och mätt på denna = får lika värden för samtliga 3 trådar, skiljer som mest 0,07. Så den borde vara ok. Ska öppna upp och kolla statorn i helgen, dock aldrig sett en fräsch så inte mycket att jämföra med..
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Den där tycker jag ser bränd ut vid kl.21! De lindningarna verkar kass, så och tendens på några andra. Lukta och känn om det luktar brännt.
 

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Det är ju helt klart brännt! Därmed kass? Mätningarna verkar ju dock ok men lika bra att stoppa i nytt kanske när det ändå är nere. Så drygt bara att vänta på leveranser.. hela sommaren går ju nu..suck.
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Ebay är fullt av dem.
"Lichtmaschine, Stator, Alternator Triumph Daytona 675 2006-2014"
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mangedif skriver Citat:
Införskaffade en multimeter och mätte upp nya batteriet; 12,7 när hojen är avstängd, runt 12 när man vrider på tändningen och 12,2 när den är på tomgång. slut citat.
Laddningsfel som du redan konstaterat.
Har 14,3 Volt på tomgång från generatorn på Sprint RS , samma 14,3 volt på GSX1300R med tänd belysning.
Mäter du mellan en av generatorkablarna och en skruv på motorn har du troligen mindre än 100 kOhm. Dvs kortis mellan lindningarna
och motorn.
Statorn kass,
Skulle rekommenderar att du också skaffar en ny laddningsregulator av sk MOSFET typ.

Den "klassiska" MC-regulatorn kortsluter generatorlindningarna med tyristorer när batteriet är uppe i 14,3 Volt.
Och det som brinner pga värmeutvecklingen vid kortslutning är
laddningsregulatorn (på min SV650S)
och eller generatorn tydligt i ditt fall.
Eller både generator och laddningsregulator.

Ett alternativ är att linda om generatorn.
 

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Tack för svaret!
Mätte på statorn nu efter tips mellan fas och "blocket" ska vara 0 men det är det ej i mitt fall. Jag lyder ditt råd. Kommer beställa hem både stator och regulator nu när allt är nere.
Måste även passa på att ge kritik till triumphs placering av regulatorn -usel! Skitsvår att montera bort, måste plocka ner halva cykeln nästa för att komma åt att koppla bort kablage etc. Å andra sidan har jag nu kunnat kontrollera allt kablage, vaccumslangar etc om ligger dolt.

Kommer med en uppdatering senare i sommar om mitt problem löser sig!
Tack!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack för svaret!
Mätte på statorn nu efter tips mellan fas och "blocket" ska vara 0 men det är det ej i mitt fall. Jag lyder ditt råd. Kommer beställa hem både stator och regulator nu när allt är nere.
Måste även passa på att ge kritik till triumphs placering av regulatorn -usel! Skitsvår att montera bort, måste plocka ner halva cykeln nästa för att komma åt att koppla bort kablage etc. Å andra sidan har jag nu kunnat kontrollera allt kablage, vaccumslangar etc om ligger dolt.

Kommer med en uppdatering senare i sommar om mitt problem löser sig!
Tack!

"Mätte mellan fas och blocket." Det ska vara mycket högt motstånd. Helst ska det vara så högt så så multimetern inte kan mäta det.
Är det lågt motstånd så beror det på att statorlindningar brunnit, kortslutning till blocket.

"Skitsvår att montera bort."
Känns igen från min SV650S 2001.
Regulatorn var placerad under och innanför plasten på höger sida av hojen mellan förarsadel och passagerarsadel.
Där möjligheten till frisk kall luft för kylning var liten. Så regulatorn på min SV650S dog väl värmedöden.
Sju år senare hade Suzuki insett att regulatorn behöver kylning så på GSX1300R -08 sitter regulatorn så lågt det går framför bakhjulet.

Tror jag sett foton av någon "Customhoj" med regulatorn lågt framför motorn mitt i friska luften bakom framhjulet.
 
Last edited:

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Okej?
Om jag sätter multimetern på ohm mätning vad ska den typ visa för att vara frisk? Det ska läsas av OL (open line?)
Själv fick jag montera bort hela bakdelen, avgassystemet samt tanken för att kunna skruva bort laddregulatorn..
Ska kanske planera en flytt av denna mot bakhjulet, behöver dock dra längre kablage då. Daytonan blir ju jäkligt varm i stadskörning så det hettar ju bra där regulatorn är monterad idag.
 
Last edited:

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Hej på er igen!
Försökt googla men hittar inte, någon som vet vart tippsensorn sitter?

Samt ang. mitt problem ovan slog tanken mig om startrelä samt solenioden.. Kan man testa dessa två komponenter på något smart sätt när det värken finns ström, soppa eller olja i hojen?
För visst sitter solenoiden mellan batteriet och tanken, samt startreläet vid säkringsboxen vänster fram?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Okej?
Om jag sätter multimetern på ohm mätning vad ska den typ visa för att vara frisk? Det ska läsas av OL (open line?)
Själv fick jag montera bort hela bakdelen, avgassystemet samt tanken för att kunna skruva bort laddregulatorn..
Ska kanske planera en flytt av denna mot bakhjulet, behöver dock dra längre kablage då. Daytonan blir ju jäkligt varm i stadskörning så det hettar ju bra där regulatorn är monterad idag.

Vill du kolla isoleringen mellan generatorlindningarna och blocket så ska helst mostståndet vara så högt så att när du mäter mellan en sladd från generatorn och blocket så ska det var jättehögt motstånd.
Samma utslag på mätaren som när mätstiften är i luften. Men i praktiken får man väl acceptera 100 kOhm eller högre motstånd.
OL som visas då betyder Over Limit, dvs motståndet är så högt / stort så att det inte kan mätas. Vilket ju blir Open Line kort och gott.
http://www.autoshop101.com/forms/elec01.pdf

Idealplaceringen för regulatorn är som jag ser det framtill på hojen. För där är luften kallast.
Kanske högt upp framför kylaren. Högt upp för att minska stänk från framhjulet.
Ja , man får ju förlänga sladdarna. Använde själv 2,5 mm2 när jag byggde regulatorn till min SV650S. Jag använde triacs för att bryta bort generatorn när batteriet inte behövde mera laddström men det är samma function i de nya MOSFET regulatorerna.
 

Bifogat

  • 3-2xTriacar-2x1-Fas-Likriktare.JPG
    3-2xTriacar-2x1-Fas-Likriktare.JPG
    111.8 KB · Visningar: 23
  • 2-UnderVerktygenLaddregulatorn.jpg
    2-UnderVerktygenLaddregulatorn.jpg
    237.8 KB · Visningar: 28

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Verkar vara mycket som hänt på samma gång.. Då verkar det dock som att statorn funkar som den ska trotts dålig laddning. Har ändå beställt hem en ny, lika bra när packningar etc får bytas.
Men efter lite googlingar på test av solenoiden har jag inget ”klick” i denna när jag testar mot ett fulladdat batteri. Däremot mätningar mot startmotor är ok.. så får köpa hem även detta.. Sen ska jag erkänna att jag inte har en aning om hur jag använder multimeter...
 

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Skrev lite snabbt statorn är kass också.. tråden har koppling till ”blocket”, kör piptest och det piper mellan fas och block..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Kan ju testmäta på nya grejerna när de kommer. Kommer även mätvärden då tänkte jag på old vs new. Både stator, regulator och solenoid/startrelä.
Stift och nya filter sitter på plats nu iallafall!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kan ju testmäta på nya grejerna när de kommer. Kommer även mätvärden då tänkte jag på old vs new. Både stator, regulator och solenoid/startrelä.
Stift och nya filter sitter på plats nu iallafall!

Om du mäter på regulatorn så kan det vara läge med försiktighet.
Kan tänka mig att regulatorn inte gillar en Ohmmätning där den anslutning som normalt får + (plus) under drift får - (minus) från under Ohmmätningen från Multimetern.

Nöjt mig med att konstatera på stator
Lågt motstånd mellan anslutningssladdarna = inga avbrott i lindningarna
Högt motstånd mellan anslutningsladd och Blocket = isoleringen OK på lindningarna.

Efter monterat statorn, monterat regulatorn kopplat ihop allt och efter startat hojen ska du ha ca 14,3 Volt över batteriet med tänd belysning redan vid tomgång. I varje fall om ljuset tänds direkt när motorn är igång. För det har jag på GSX1300R och på min fixade Sprint RS
https://www.sporthoj.com/forum/show...h-Sprint-RS-Lucas(-)-Moonlight-och&highlight=

Har du manuell tändning av ljuset som på Triumph Sprint RS så kan batterispänningen ligga på 13,9 Volt med tänd belysning.
För vem körde med tänd belysning dagtid 2001 (utom Finsk militär som gav iden) och svenskar som fått kravet på sig.
(OffTopic: När jag läst om den finska militärens erfarenhet av tänd belysning på fordon dagtid i Armenytt(?) började jag och två vänner köra med tänd belysning dagtid på våra hojar. På slutet av 1960-talet. Djävlar anamma vad mötande blinkade åt oss dagtid.)
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top