Triumph Daytona 675-tråden!

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Hej,
har en Daytona 675 -07 som bara går på bana numer. Har tyvärr problem med slirande koppling. Har bytt både lameller och stålskivor, kontrollmätt dessa och stackens höjd och allt är inom toleranser. Lade lameller i oljebad (SBK Racing) innan montering och använder endast denna olja. Bytt till hårdare kopplingsfjädrar. Jag har några mm slack på kopplingswire i utsläppt läge. Trots detta slirar den något, framförallt vid fullgasväxlingar med QS på höga växlar. Det jag noterat vid kopplingsbyte är att korgen är ganska "jackig". Kan detta orsaka slirande eller ger det mest problem vid urkoppling när kopplingspaketet skall glida isär av sig själv? Börjar få slut på idéer...
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Hej,
har en Daytona 675 -07 som bara går på bana numer. Har tyvärr problem med slirande koppling. Har bytt både lameller och stålskivor, kontrollmätt dessa och stackens höjd och allt är inom toleranser. Lade lameller i oljebad (SBK Racing) innan montering och använder endast denna olja. Bytt till hårdare kopplingsfjädrar. Jag har några mm slack på kopplingswire i utsläppt läge. Trots detta slirar den något, framförallt vid fullgasväxlingar med QS på höga växlar. Det jag noterat vid kopplingsbyte är att korgen är ganska "jackig". Kan detta orsaka slirande eller ger det mest problem vid urkoppling när kopplingspaketet skall glida isär av sig själv? Börjar få slut på idéer...

Har du bild på hur "jackig" den är? Hade slirande koppling pga en jackig korg en gång, men det var en gammal honda.
Vad är det för quickshifter? En felinställd quickshifter ska tydligen kunna äta upp både kopplingskorgar och växellådor.
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Har du bild på hur "jackig" den är? Hade slirande koppling pga en jackig korg en gång, men det var en gammal honda.
Vad är det för quickshifter? En felinställd quickshifter ska tydligen kunna äta upp både kopplingskorgar och växellådor.

Tyvärr ingen bild, men man kände det tydligt med fingrarna. Använder en Annitori QS Pro. Har kört på standardinställningar och det har varit mjukt och fint, men nu när du säger det så växlade den rätt hårt senaste bandagen nu i veckan.
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Hej,
har en Daytona 675 -07 som bara går på bana numer. Har tyvärr problem med slirande koppling. Har bytt både lameller och stålskivor, kontrollmätt dessa och stackens höjd och allt är inom toleranser. Lade lameller i oljebad (SBK Racing) innan montering och använder endast denna olja..

- Oljan skall ju vara tillräckligt tunn för att klämmas ut från lamellpaketet men samtidigt tillräckligt tjock för att smörja motorn.
Vilken viskositet kör du på?
Slirar den mer innan motorn är fullvarm?

Om jag tänker efter lite så är jacken i korgen hämmande för lamellernas fria rörlighet.
Det kan nog fan sitta i korgen, orsaken.
 
Last edited:

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
- Oljan skall ju vara tillräckligt tunn för att klämmas ut från lamellpaketet men samtidigt tillräckligt tjock för att smörja motorn.
Vilken viskositet kör du på?
Slirar den mer innan motorn är fullvarm?

Om jag tänker efter lite så är jacken i korgen hämmande för lamellernas fria rörlighet.
Det kan nog fan sitta i korgen, orsaken.

Det är 10W-50. Kör inte ut på banan utan fullvarm motor, så vet inte hur den beter sig annars, men det slirar inte mer i slutet av passet än i början iallafall.

Hackig korg låter logiskt men tänkte att kopplingsfjädrarna övervinner de ojämnheterna ganska lätt, men så kanske det inte är. Jag skall som sagt prova att fila lite ????.
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Hackig korg låter logiskt men tänkte att kopplingsfjädrarna övervinner de ojämnheterna ganska lätt, men så kanske det inte är. Jag skall som sagt prova att fila lite ????.

Prova att fila. Nya lameller, med vassa hörn på tänderna, är nog väääldigt motvilliga på att sjunka in i sina jack i korgen. Jag får känslan av att det är ny korg som gäller.....å en sådan är väl inte billig. :(
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Kommer om två veckor ha en grå Street Triple 765 RS till salu. Skriver två veckor då den ska säljas nyservad, (80mila service). Dvs hojen är knappt inkörd. Nu är clip-ons monterade, men skruvar tillbaka i originalskick innan försäljning. Utrustning: Evotech tail tidy, Evotech puckar på framgaffeln, Triumph original engine covers samt frame-sliders.

Skriver här om någon är på jakt. Kommer blocket annons om ca 2 veckor.

Bilder finns här:
https://www.facebook.com/OfficialTr...39653727096/10155339653097096/?type=3&theater
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Om någon har en prisvärd Daytona 675r till salu eller vet någon som har så skicka gärna ett PM till mig! Tänkt för bankörning... Tack på förhand! :)
 

V-twin

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Kawasaki Zx6r 2013
Finns det något intresse av ett Tor slipon till en Daytona 675 så kom med bud...
Stefan.
 

faloxe

Medlem
Gick med
8 Jun 2016
Ort
Uddevalla
Hoj
Daytona 675 -07 och så småning om kanske något motardliknande
Någon som är en fena på TuneECU? Mitt problem är att jag inte kan välja något alternativ i ECU-rullgardinen (ljusgrå text), vilket gör att jag inte kan connecta, läsa av hojens befintliga map etc. De två alternativen under Options > Interface är också "frysta". Ladda in map i programmet från datorn går. Någon som har förslag på lösning?

Kabeln borde det inte vara något fel på då den kommer från en Triumph-verkstad, men man vet aldrig, har någon Stockholmare en OBD2 jag kan få testa för uteslutning uppskattas det :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Någon som är en fena på TuneECU? Mitt problem är att jag inte kan välja något alternativ i ECU-rullgardinen (ljusgrå text), vilket gör att jag inte kan connecta, läsa av hojens befintliga map etc. De två alternativen under Options > Interface är också "frysta". Ladda in map i programmet från datorn går. Någon som har förslag på lösning?

Kabeln borde det inte vara något fel på då den kommer från en Triumph-verkstad, men man vet aldrig, har någon Stockholmare en OBD2 jag kan få testa för uteslutning uppskattas det :)

Fipplade lite tidigare i år och i en instruktion jag följde stod följande, oklart om det hjälper dig men funkade för mig, fick motsvarande problem som du innan, du kan ju hoppa över valda steg... -->

"6. Connecting: To connect to the bike, do the following. First, make sure any antivirus programs on your laptop are disabled and that the lap top is connected to a power source. Also, turn off any screen savers or sleep mode settings, and go into power settings and ensure the screen never dims and the computer never enters sleep mode when its plugged in. Then open up the TuneECU program from where it is saved on the C drive. Turn off the autoconnect feature of TuneECU by clicking on the options download and unclicking autoconnect. Then plug in the cable to the same USB port where you had it when you installed the drivers. Pull off the seat on your bike. Plug your bike into the tender. Remove the headlight fuse only (# 8 for the speed triple) Then connect the other end of the cable to the OBDII connector. You will have to then have the key to turned to the on position, and the kill switch to the run position, and you should be all set. Do not start the bike.

In TuneECU click on the ECU dropdown, and then connect. You should see blinking red light in the lower right hand corner which means its initializing. If all is correct, it should then turn yellow and then green as it connects and authenticates. Once connected, your vin number will appear as well as a battery icon which shows voltage."
 
Last edited:

faloxe

Medlem
Gick med
8 Jun 2016
Ort
Uddevalla
Hoj
Daytona 675 -07 och så småning om kanske något motardliknande
Fipplade lite tidigare i år och i en instruktion jag följde stod följande, oklart om det hjälper dig men funkade för mig, fick motsvarande problem som du innan, du kan ju hoppa över valda steg... -->

"6. Connecting: To connect to the bike, do the following. First, make sure any antivirus programs on your laptop are disabled and that the lap top is connected to a power source. Also, turn off any screen savers or sleep mode settings, and go into power settings and ensure the screen never dims and the computer never enters sleep mode when its plugged in. Then open up the TuneECU program from where it is saved on the C drive. Turn off the autoconnect feature of TuneECU by clicking on the options download and unclicking autoconnect. Then plug in the cable to the same USB port where you had it when you installed the drivers. Pull off the seat on your bike. Plug your bike into the tender. Remove the headlight fuse only (# 8 for the speed triple) Then connect the other end of the cable to the OBDII connector. You will have to then have the key to turned to the on position, and the kill switch to the run position, and you should be all set. Do not start the bike.

In TuneECU click on the ECU dropdown, and then connect. You should see blinking red light in the lower right hand corner which means its initializing. If all is correct, it should then turn yellow and then green as it connects and authenticates. Once connected, your vin number will appear as well as a battery icon which shows voltage."

Jag hade gått igenom verkligen alla installationsguider och drivrutiner som finns. Det var originalkabeln som inte lirade med TuneECU.. Så nu lever hojen och om någon vill ha OBD till Triumphs original mjukvara så har jag en till salu ^_^
 

Stofferider

Kör inte fortare än din ängel kan flyga
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Skärgården?
Hoj
675 Track, cbr250
Nån som funderar på att sälja sin gaturegistrerade Daytona 675? Isåfall får du gärna skicka mail med lite info till mig...
Mvh Stefan.

Hej har en polare som ska sälja min gamla Triumph Daytona 675 -2006a svenskreggad. Funkar bra och har gjort i alla år. Vi har ägt den, dem senaste 6åren. Tror han vill ha 25000kr för den. Kommer nog ut på blocket inom kort.

Gått bana dem senaste 5åren.
 

van Ulv

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki
Havererad oljekylare

Original oljekylare till Triumph 675 06-12 håller inte för hårdare bankörning, min (2010) gick sönder för någon vecka sedan vid ca 680 mil, då har den använts som enbart banhoj de senaste 2 säsongerna under mindre än 150 mil. När jag köpte den hade den gått ca 150 mil .Det verkar inte vara något problem med oljekylaren vid gatkörning, den nya modellen som kom 2013 verkar inte ha detta problem.
På andra Triumph675-forum så är det diskussioner om detta med oljekylaren som inte håller för bankörning. Det verkar vanligt bland de som är medvetna om detta att köra med luftkyld oljekylare för att original oljekylare blir förstörd av bland annat kavitation vid höga varvtal.

Min original oljekylare gick sönder och olja trycktes in i kylaren som i sin tur skickade ut en kletig blanding via expansionskärlets evakueringsslang som går till en uppsamlingsflaska vilken svämmade över .Detta kletade ner min vänstra stövel och den yttersta vänstra delen på bakdäcket vilket resulterade i en klart oväntad sladd i ingången på en vänstersväng, jag vurpade inte men det kunde ha gått illa. Inga varningslampor i instrumenteringen lyste.


Jag skaffade en oljekylare från UKRaceSupport, det kostade 175 pund och det tog ca 3 arbetsdagar att få hem den. Monteringen var inte så svår, ungefär som att byta oljefilter och det tar inte lång tid. Det följde med två pluggar till kylarslangen som kapas kort enligt UKRS. Jag använde 13 mm Biltema-slang och det verkar funka.


Det är helt klart en bättre affär att skaffa en luftkyld oljekylare direkt och slippa göra ren den vanliga kylaren flera gånger efter ett haveri, sedan blev det ju extra oljebyten också. Jag har kört med hojen efter detta byte och den funkade bra, rekommenderar verkligen byte till seriöst tillverkad oljekylare, inga kineskopior som jag tycker mig ha sett på nätet.
 

Erajk

Medlem
Gick med
29 Jun 2017
Ort
VARBERG
Hoj
Yamaha MT10 2017
Helllo!

Har en Z800 idag men sneglar lite på sporthoj och 675 daytona.
Har ni några bra förslag på vart jag ska vända mig gällande försäkring. Hutlösa priser var jag än tittar :(
 

Grahn

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2009
Ort
Nkpg
Hoj
Daytona 675
Helllo!

Har en Z800 idag men sneglar lite på sporthoj och 675 daytona.
Har ni några bra förslag på vart jag ska vända mig gällande försäkring. Hutlösa priser var jag än tittar :(


Trygghansa har en avställningsbar, kör du sällan blir det nästan gratis... kör du ofta kanske det finns billigare?
 
Last edited:

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Behåll Zätan och kör Daytonan endast på bana. Då behöver du bara en bra olycksfallsförsäkring, inte mycket pengar. Daytonan gör sig bäst på bana liksom alla andra sporthojar.
 

Meliora

Medlem
Gick med
16 Sep 2015
Ort
STOCKHOLM
Hoj
S1000r - 18; Speed triple - 16
Någon som har kåpor till daytona 675 som de vill sälja?
Eller har tips på vart man köper. Hittat rätt mycket på Ebay men osäker på passform.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top