Triumph Daytona 675-tråden!

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Mest troligt kamkedjesträckaren. Har hojen stått så är där inget oljetryck på den precis i början utan det kommer sig sen.

- Det du säger är precis det jag misstänkte.
Före Daytonan hade jag en s1000rr. Den hade oxå oväsen för sig, en stund efter start.

År det något att oroa sig för?
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Byt! Kommer knappast och bli bättre.
Bytte själv på min cbr till en ape manuell sträckare.
2 bultar. Tips kolla youtube hur det är på din modell.

Stavas cam chain tensioner på engelska.
 
Last edited:

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
- Det du säger är precis det jag misstänkte.
Före Daytonan hade jag en s1000rr. Den hade oxå oväsen för sig, en stund efter start.

År det något att oroa sig för?

Om du inte kör trimmat så finns det egentligen ingen anledning att byta har jag fått till mig. Och det är mycket vanligt (skulle säga modelltypiskt) att det förekommer lite rassel från sträckaren just vid uppstart..
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Om du inte kör trimmat så finns det egentligen ingen anledning att byta har jag fått till mig. Och det är mycket vanligt (skulle säga modelltypiskt) att det förekommer lite rassel från sträckaren just vid uppstart..

- Nej, inget trim mer än Arrow å mappat. Drygt 1000 mil har den gått.
 

steff-650

Medlem
Gick med
1 Feb 2014
Ort
Örebro
Hoj
2009 Triumph daytona 675
Mm precis. Det måste vara standard. Min är lika dan. Har gått Cirka 2600mil


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
-Vad gäller med drevning? Har någon tips eller erfarenhet av att byta drev, till annan storlek, fram eller bak? Finns det överhuvudtaget behov för det?
Det är lite svårt att veta efter endast två dagar på räserbana.
 

tjompen13

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2017
Ort
örebro
Hoj
Kawasaki zx10r ninja 2008
vilket drivpaket rekomenderar ni till en Daytona 675a 2006 tönkte beställa till vintern då de ska göras service på hojen tänkte byta de då samtidigt
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Vad är skillnaden på en o-ring, x-ring eller qx-ringkedja?
Gissar att dreven är de samma i alla paketen på addemoto.
Funderar också på att bunkra upp för höst/vinterlek.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Vad är skillnaden på en o-ring, x-ring eller qx-ringkedja?
Gissar att dreven är de samma i alla paketen på addemoto.
Funderar också på att bunkra upp för höst/vinterlek.

Vad det är för typ av tätning i länkarna. x-ring ser ut som ett X vid genomskärning och ska täta bättre och minska friktionen jämfört med o-ring. Qx-ring tror jag var lika dan som x-ring, bara att tätningen var bredare. Lite osäker angående qx, ett tag sen jag frågade.
Själv kört med x-ring på mina gathojar. Underhållet av drivpaketet påverkar livslängden mer än vad det är för tätning.
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hittade följande i deras katalog.

Drivpaket - 3
Kedjetyp som ingår: Förstärkt japansk O-ringkedja eller X-ringkedja. (Kvalitetskedja med sömlösa rullar / bussningar, high-tech stålkvalitet)
Kedjemodeller: 520SROZ, 520SRX, 525SROZ, 525SRX, 530SROZ, 630SRO
Kedjorna motsvarar eller överträffar originalkvalitet för de flesta tidigare årsmodeller. För nyare modeller erbjuder de ett
prisvärt alternativ med goda prestanda.
Redan här på nivå 3 levereras flera drivpaket med X-ringkedja (märkta med x i drivpaketlistan).
Användningsområde: O-ringpaket / X-ringpaket i prisvärt utförande för alla modeller utom de mest effektstarka.
Alternativ: Önskas ytterligare högre prestanda / livslängd, eller ifall maskinen rullar många mil per säsong får du ännu bättre
totalekonomi och lägre milkostnad genom att gå upp till Drivpaket 4 (som ger ytterligare ca 40-80% livslängd).

Drivpaket - 4
Kedjetyp som ingår: Extraförstärkt japansk QX-ringkedja. (Kraftig 5,38mm link pin diam, lättade inre länkplattor, uppgraderad high-tech
stålkvalitet. Kedjemodeller: 520/525/530 MVXZ / MVXZ-GG. (ZVO/X kedja för specialdimensionen 532).
Motsvarar eller överträffar originalkvalitet för de flesta nyare modeller. Med sin högre draghållfasthet, lägre vikt och
avancerade materialval erbjuder QX-kedjan ytterligare 40-80% längre livslängd än konventionella std o-ringkedjor.
Tillval: Drivpaket -4 kan även levereras med färgade, kromade eller goldplated kedjor. Pristillägg 150:-.
Användningsområde: Ett idealiskt förstahandsval för de flesta maskiner upp till ca: 1000cc eller 150 hk (#530).
Alternativ: För extra vridmomentstarka modeller med stor slagvolym, eller +150 hk används Drivpaket 5 som första val.
 

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Körde SMC kurs på Kinnekulle idag. Sista passet så dör hojen på rakan. Troligtvis statorn som jag bytte för 4 veckor sedan..... Fick ringa en vän som hämta mig med släp då den inte ville hålla igång efter en snabbladdning eller rullstart... Suck, lång dag, men kul dag!

Till frågan, går statorn på Triumph garanti? Har hört talas om det, sitter en mosfet regulator på den iaf.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Vilken årsmodell har du?
Inte laddningsregulatorn som gått?
Fram tills en viss årsmodell ska regulatorn bytas på återkallelse.
Men i så fall borde den gå efter laddning i alla fall tills batteriet är tomt igen.
 

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
07, den är bytt tror jag då de sitter en mosfet. Den var hel när jag mätte den förra gången. Ska kolla nu igen. Har även läst att oljeventilen som kyler statorn kan vara täppt med metallspån, kyler dåligt, då måste man riva motorn....
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Metallspån?
Inte hört någon som haft sådana problem.
Var har du läst det?

Skulle metallspånen ge de problem du haft?
 

tjompen13

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2017
Ort
örebro
Hoj
Kawasaki zx10r ninja 2008
Nån som har en bra sida att beställa led blinkers från o skylthållare har en 2006a
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top