Caferacer

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
PutteLiten skrev:
2153297 Tyskland var en bra ide!

Men jag gillar inte tanken på CB500 an.
Visst går att fixa, heh, men ju mindre jobb på tanken desto bättre. (Billigare för mig eftersom det skulle bli ett bortlejt jobb)

:hej

Njjee.......... den är ju som sagt inte helt perfekt men den ligger relativt nära och priset är ju definetivt bra! 25-30k för en hyffsad :banana
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
PutteLiten skrev:
2153297 Tyskland var en bra ide!

Men jag gillar inte tanken på CB500 an.
Visst går att fixa, heh, men ju mindre jobb på tanken desto bättre. (Billigare för mig eftersom det skulle bli ett bortlejt jobb)

:hej

Jag vet inte om du bara skrivit fel, men hojen på dessa bilder är inte CB500 utan GB500. Bara en bokstav ifrån men en helt annan hoj.....

GB:n är en riktig läckerbit tycker jag. Skulle mycket väl kunna tänka mig ha en om det inte vore för min längd....
Är 192 cm i strumplästen och GB:n är inte stor.....

Grymt kul att få inspirera fler att åka caferacer! Detta sagt utan att ens försöka definiera vad en caferacer är...... :tummenupp
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
DM skrev:
2153329 Detta sagt utan att ens försöka definiera vad en caferacer är...... :tummenupp

Japp, caferacer är ju typ streetfighter, motard, mm också. Tycker iaf jag :D . Men din hoj och typ GB:n är oldstyle, precis som med olika choppers där det finns bobber, oldstyle mm.

Rätt kul igenkligen faktiskt, jag tycker vi hädanefter kallar alla byggen med lite tokracer stuk caferacers fast med olika "style" :banana :tungan
 

Doable

FacePlant[NkpG]
Gick med
5 Jul 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Wanda & Lill-Babs
DM skrev:
2153329
Grymt kul att få inspirera fler att åka caferacer! Detta sagt utan att ens försöka definiera vad en caferacer är...... :tummenupp
Måste bara gratulera till att ha byggt en av de snyggaste hojarna på sporthoj.
Har du kört den nånting ännu? Hur är den?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
:7peta
Jaaaaaaaaaa!! hur är en sådan däringa att köra?? :)
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Doable skrev:
2156359 Måste bara gratulera till att ha byggt en av de snyggaste hojarna på sporthoj.
Har du kört den nånting ännu? Hur är den?

Tackar :rodnar

Jag har ju ägt hojen i snart 12 år så nog har jag kört med den....
I nuvarande utförande har det dock bara blivit en sväng "runt kvarteret" ännu.

Man kan väl säga såhär:

Chassi?
Något vobbelstaket är det inte om man, som vanligt, ser till att man har ett chassi som är iordning. Dvs välekrade hjul, bra gaffel och dämpare samt svinglager/bussningar och styrlager i gott skick.

Bromsar?
Tja, enkolvsok på en (1) rostfri skiva ger inte direkt moto-gp bromsar, men man stannar iaf så småningom :hihi Trumman bak hjälper till så gott den kan....

Motor?
Långslagig 750 från -75. Rödstreck vid 8000 rpm. Värsta man kunde ha när den var ny. 67 hästar i papprena, mindre i verkligheten. Alltså ingen dragster men går att pressa upp i 200 km/h med tid och en låååång raksträcka. Min motor är helt standard sånär som en borrning till andra ö.d. Byte av kam och en portning skulle nog ge en hel del, men jag är nöjd med den som den är....

Körställning?
Oerhört plågsam! (Som den ska vara på denna typ av hojar (tycker jag iaf...))
Låååångt till styret, hård sadel, hård fjädring, fotpinnarna i knähöjd....
Underbart!! (hmm, börjar låta masochistiskt :va )

Med andra ord så är det en hoj som är vass jämfört med jämnåriga bågar. Kan naturligtvis inte konkurrera med nyare. Visst skulle man kunna börja byta ut grejor mot modernare och förbättra prestandan avsevärt men jag vill -60-70-tals känslan kvar. Tycker det skulle bli väldigt tråkigt med brett bakhjul, Öhlinare, USD-gaffel osv....
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
DM skrev:
2157860 Med andra ord så är det en hoj som är vass jämfört med jämnåriga bågar. Kan naturligtvis inte konkurrera med nyare. Visst skulle man kunna börja byta ut grejor mot modernare och förbättra prestandan avsevärt men jag vill -60-70-tals känslan kvar. Tycker det skulle bli väldigt tråkigt med brett bakhjul, Öhlinare, USD-gaffel osv....

Håller med dig helt och hållet! Det är som att äga en gammal klassiker, typ Porches gammla 60 talare eller liknande. Inte fanken sätter man 18 tums lågprofilare och neonlysrör på den :hihi
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
bebbe skrev:
2157981 Håller med dig helt och hållet! Det är som att äga en gammal klassiker, typ Porches gammla 60 talare eller liknande. Inte fanken sätter man 18 tums lågprofilare och neonlysrör på den :hihi

Det är fett med smala däck.... :tummenupp
 

Bifogat

  • IMG_0014liten.JPG
    IMG_0014liten.JPG
    137.3 KB · Visningar: 219

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
DM skrev:
2157860 Tackar :rodnar

Jag har ju ägt hojen i snart 12 år så nog har jag kört med den....
I nuvarande utförande har det dock bara blivit en sväng "runt kvarteret" ännu.

Man kan väl säga såhär:

Chassi?
Något vobbelstaket är det inte om man, som vanligt, ser till att man har ett chassi som är iordning. Dvs välekrade hjul, bra gaffel och dämpare samt svinglager/bussningar och styrlager i gott skick.

Bromsar?
Tja, enkolvsok på en (1) rostfri skiva ger inte direkt moto-gp bromsar, men man stannar iaf så småningom :hihi Trumman bak hjälper till så gott den kan....

Motor?
Långslagig 750 från -75. Rödstreck vid 8000 rpm. Värsta man kunde ha när den var ny. 67 hästar i papprena, mindre i verkligheten. Alltså ingen dragster men går att pressa upp i 200 km/h med tid och en låååång raksträcka. Min motor är helt standard sånär som en borrning till andra ö.d. Byte av kam och en portning skulle nog ge en hel del, men jag är nöjd med den som den är....

Körställning?
Oerhört plågsam! (Som den ska vara på denna typ av hojar (tycker jag iaf...))
Låååångt till styret, hård sadel, hård fjädring, fotpinnarna i knähöjd....
Underbart!! (hmm, börjar låta masochistiskt :va )

Med andra ord så är det en hoj som är vass jämfört med jämnåriga bågar. Kan naturligtvis inte konkurrera med nyare. Visst skulle man kunna börja byta ut grejor mot modernare och förbättra prestandan avsevärt men jag vill -60-70-tals känslan kvar. Tycker det skulle bli väldigt tråkigt med brett bakhjul, Öhlinare, USD-gaffel osv....
Vad ska man säga... :D Underbar beskrivning av en superfrän hoj.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
PutteLiten skrev:
2153036 Kan bara hålla med.
Började ju till och med kolla om det fanns några billiga CB 750 tillsalu.. :hihi

Lite synd att det inte var vinter nu... :rolleyes:


:hej

gjorde precis som du...kom fram till samma sak.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
bebbe skrev:
2153172 Fast vill man ha en med en gång så tror jag nog att det inte är helt fel med en sådan här http://www.mobile.de/SIDX2c36tMcozC...deliverability=-2&doSearch.x=48&doSearch.y=12 . Är ju redan lite café stukad från början, behöver bara en liten personlig prägel. Funderar faktiskt på om man skulle åka till Tyskland och hämta en :tungan

En länk med GB till http://lovik.tripod.com/Clubman.html


Kolla även på XBR500. Ser ut att vara väldigt lika...
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Jahapp, då var caferacern besiktigad och godkänd. Kan säga att den inte är vacker med originalbakskärm, limpa, skjutspinnar och jätteblinkers....
Men vad gör man inte för att blidka våra vänner på bilprovningen :pannkyss

Blev tio mil igår och ännu har inget trillat av :tummenupp

Förresten, vem tillverkar de bästa miniskyltarna?
Vill ha en schysst skylt även om den kostar lite mer än de billigaste, helst en aluminiumskylt....
Tips?
 

Viklund73

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2005
Ort
Piteå
Hoj
Bandit 1200 Speedtriple 1050 07
Tja!!

Måste kolla in din tråd. Har missat att du har fått så mycket positv respons! Kanske därför du har varit så lycklig på sista tiden......

Har du fått bort bromstjutet? (satt ute och fika när ett otroligt volvotjut tjöt över bygden.)
Ljudet stämde inte ihop med vad som uppenbarade sej på infarten.

Ni ska se den live, det är en riktig läckerbit och då menar jag hojen!!
Vi hörs DM!!!!
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Bromstjutet är borta, löstes med en liten klick aluminiumpasta på baksidan av bromsbeläggen. Inga fler Volvotjut.... :tummenupp
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Det slutliga resultatet (för i sommar iaf... :rolleyes: )
 

Bifogat

  • P5280014liten.JPG
    P5280014liten.JPG
    127.6 KB · Visningar: 4,238
  • P5280016liten.JPG
    P5280016liten.JPG
    109.4 KB · Visningar: 505
  • P5280015liten.JPG
    P5280015liten.JPG
    112.8 KB · Visningar: 585
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top