Caferacer

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
:rodnar :rodnar :rodnar

Tackar!
Känns otroligt kul att ni gillar bygget!

Har bara hunnit provköra den en liten vända på ett par kilometer ännu, men jag kan säga att körställningen är inte att leka med...
Man känner sig som fastfrusen i en plågsam armhävning med knäna uppe vid öronen. Som en förvuxen gräshoppa ungefär :tummenupp

Precis som det ska vara på en caferacer!!!!

Jag är ändå drygt 190 cm lång, en som är "normallängd" kommer garanterat att få det ännu kämpigare....

Tack än en gång för dom glada tillropen! De värmer.....
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
:yoparty Det blev riktigt bra.
Jag hittade en sida med cafferäsers men du kanske har hittat den själv :confused:
http://www.cb750cafe.com/
Om inte: mycket bilder och text, håll till godo.
 

Bifogat

  • cb750.JPG
    cb750.JPG
    66.4 KB · Visningar: 383

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Nä! Nu fick jag lust att bygga själv! Vill bygga ihop en båge som går att använda som ja.. "caferacer". Din blev näst intill som jag själv skulle byggt den! Grym!
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Bara att sätta igång och bygga då, grabbar!

Sverige behöver fler hojbyggen och inte minst fler caferacers!

Faktum är att Sverige är ett av de bästa landen som finns för att bygga och bygga om fordon. Det ska vi ta vara på!!

Måste bara passa på att ge en eloge till dig, Swedie. Tycker du sköter ditt Sporthoj.com på ett föredömligt sätt - inte lätt att hålla styrsel på ett så stort forum utan att det barkar iväg i fel riktning och läggs ned.

Sajten är en fantastisk samlingsportal för alla tvåhjulingsburna och jag hoppas verkligen att den får fortsätta vara det!
Bra jobbat! :tummenupp
 

Jocks

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
..skulle varit kul.
Otroligt läckert bygge!!

Jag är på jakt efter en billig förstahoj och kan en CB750 bli så snygg så kanske man ska köpa en? Någon som vet om man kan köpa färdiga Cafe kit typ, har nog inte kunskapen eller verktygen för att bygga tank/sadel själv.

Några andra hojar (under 10k) som är lämpliga för cafe bygge?
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Jocks skrev:
2146130 Otroligt läckert bygge!!

Jag är på jakt efter en billig förstahoj och kan en CB750 bli så snygg så kanske man ska köpa en? Någon som vet om man kan köpa färdiga Cafe kit typ, har nog inte kunskapen eller verktygen för att bygga tank/sadel själv.

Några andra hojar (under 10k) som är lämpliga för cafe bygge?

Jag har en lång glasfibertank med tillhörande ensitssadel liggande som ska säljas. Ser ut som tanken och cutsen på den nedre röda 750:n på denna sida.
http://www.airtech-streamlining.com/hondaz/cr750.htm
Skulle nog gå att få dit på de flesta hojar med gammaldags vaggram. Vill ha 2000 kronor för alltihop. Hör av dig om du (eller nån annan för den delen) är intresserad.
 

Jocks

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
..skulle varit kul.
DM skrev:
2146454 Jag har en lång glasfibertank med tillhörande ensitssadel liggande som ska säljas. Ser ut som tanken och cutsen på den nedre röda 750:n på denna sida.
http://www.airtech-streamlining.com/hondaz/cr750.htm
Skulle nog gå att få dit på de flesta hojar med gammaldags vaggram. Vill ha 2000 kronor för alltihop. Hör av dig om du (eller nån annan för den delen) är intresserad.


Den här?
cr750.gif


Har du sadel också eller bara glasfiber delarna?
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Jocks skrev:
2147714 Den här?
cr750.gif


Har du sadel också eller bara glasfiber delarna?

Har tank med tanklock. Ingen kran men kran från CB 750 K0-K2 passar. Kostar ca 300 kronor ny.
Cuts enligt bilden med klädd dyna. Har dock tagit loss klädseln eftersom skumgummit bör bytas ut.

Hade ursprungligen tänkt använda delarna på min hoj men ville ha kvar dragen från originaltanken. Gjorde därför en egen....

Alltihop är gjort av glasfiber nån gång på 80-talet med lack från samma tid.
Ganska fräsch faktiskt men inte så snygg enligt mitt tycke :hihi

Tror jag har nån bild nånstans som jag kan lägga ut här. Ska kolla....

Hittade dem:
 

Bifogat

  • und.jpg
    und.jpg
    42.7 KB · Visningar: 171
  • CR HONDA.JPG
    CR HONDA.JPG
    136.8 KB · Visningar: 251
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
DM skrev:
2147831 Har tank med tanklock. Ingen kran men kran från CB 750 K0-K2 passar. Kostar ca 300 kronor ny.
Cuts enligt bilden med klädd dyna. Har dock tagit loss klädseln eftersom skumgummit bör bytas ut.

Hade ursprungligen tänkt använda delarna på min hoj men ville ha kvar dragen från originaltanken. Gjorde därför en egen....

Alltihop är gjort av glasfiber nån gång på 80-talet med lack från samma tid.
Ganska fräsch faktiskt men inte så snygg enligt mitt tycke :hihi

Tror jag har nån bild nånstans som jag kan lägga ut här. Ska kolla....

Hittade dem:

Hehe......... fin lackering där :hihi
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
:confused: Vilka kriterier finns för en "kafferäser"? Är det clipon, obekväm :D samt hysteriskt trimmad på gränsen till tom plånbok :yoparty i så fall har jag en sådan.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Tooby skrev:
2148608 :confused: Vilka kriterier finns för en "kafferäser"? Är det clipon, obekväm :D samt hysteriskt trimmad på gränsen till tom plånbok :yoparty i så fall har jag en sådan.
Minimikraven är väl clip-on eller Laverdastyre, tillbakaflyttade fotpinnar, solosadel, alla onödiga delar bortrensade samt att bakersta punkten ska vara bakdäcket. Sedan kan man komplettera med en liten kåpa eller en keps på den oftast stora runda lampan. En förlängd tank eller en handknackad Manx-tank i aluminium skadar inte heller.

En SRX är en excellent utgångspunkt för en Caféracer :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
bebbe skrev:
2142028 Kul sida :tummenupp Får en ju att vilja bygga en själv :banana


Kan bara hålla med.
Började ju till och med kolla om det fanns några billiga CB 750 tillsalu.. :hihi

Lite synd att det inte var vinter nu... :rolleyes:


:hej
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
PutteLiten skrev:
2153036 Kan bara hålla med.
Började ju till och med kolla om det fanns några billiga CB 750 tillsalu.. :hihi

Lite synd att det inte var vinter nu... :rolleyes:


:hej

Fast vill man ha en med en gång så tror jag nog att det inte är helt fel med en sådan här http://www.mobile.de/SIDX2c36tMcozC...deliverability=-2&doSearch.x=48&doSearch.y=12 . Är ju redan lite café stukad från början, behöver bara en liten personlig prägel. Funderar faktiskt på om man skulle åka till Tyskland och hämta en :tungan

En länk med GB till http://lovik.tripod.com/Clubman.html
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tyskland var en bra ide!

Men jag gillar inte tanken på CB500 an.
Visst går att fixa, heh, men ju mindre jobb på tanken desto bättre. (Billigare för mig eftersom det skulle bli ett bortlejt jobb)

:hej
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top