REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tumba
    Hoj
    XS400
    Inlägg
    2 592

    Svetsa tunnplåt med migsvets

    Jag ska svetsa ett par pipor till en tvåtaktsmotor. Jag vill använda tunn plåt, max 0.8 mm, för att den ska vara lätt att böja. Nackdelen med tunn plåt är att det bränner hål när jag svetsar.

    Har tidigare svetsat 0.9 mm, då gick det bara att svetsa ca 3 cm i taget innan det blev för varmt. Att svetsa en hel pipa 3 cm i taget med 5 sek svalningspauser är tålamodskrävande! Dessutom blev det oftast läckor där jag fortsatte efter pausen. Detta var på "1:an" (lägsta effekten), med 0.8 mm tråd och MISON-gas.

    Nu funderar jag på att öppna svetsen och se om det går att fixa en "½:a" (lägre effekt) på något sätt. Kommentarer kring detta uppskattas.
    Blir det bättre av att byta till 0.6 mm-tråd?

  2. #2
    Lite bättre
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    göteborg
    Hoj
    r6
    Inlägg
    56
    Lägg en loppa i sekunden, de går rätt fort de oxå. O så lappar du över hele tiden så får du både en snygg o tät fog, Alltså du svetsar en sec, väntar en halv till en sekund då blir de kalas.

    Mvh K

  3. #3
    Lcc= lögdö county choppers ozeos avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    bergeforsen
    Hoj
    xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
    Inlägg
    12 477
    hur många faser är de..går de inte o ta bort en..
    *med risk o göra bort sig*

  4. #4
    . Crilles avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Givetvis
    Hoj
    .
    Inlägg
    921
    Svetsa du 3cm i taget utan att öppna upp svetsen och fippla med den...

    Om det är så att du får det att läcka mellan varje stop så ta en slipskiva och slipa upp lite mellan varje start och stopp sträng.....
    GiXXeR 1000Turbo

  5. #5
    Lite bättre
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    göteborg
    Hoj
    r6
    Inlägg
    56
    Ta inte bort en fas on de e trefas, for då "bluddrar" den bara.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    ESW Rotax 250/Tz 250
    Inlägg
    2 183
    Citat Ursprungligen postat av Bearing
    Jag ska svetsa ett par pipor till en tvåtaktsmotor. Jag vill använda tunn plåt, max 0.8 mm, för att den ska vara lätt att böja. Nackdelen med tunn plåt är att det bränner hål när jag svetsar.

    Har tidigare svetsat 0.9 mm, då gick det bara att svetsa ca 3 cm i taget innan det blev för varmt. Att svetsa en hel pipa 3 cm i taget med 5 sek svalningspauser är tålamodskrävande! Dessutom blev det oftast läckor där jag fortsatte efter pausen. Detta var på "1:an" (lägsta effekten), med 0.8 mm tråd och MISON-gas.

    Nu funderar jag på att öppna svetsen och se om det går att fixa en "½:a" (lägre effekt) på något sätt. Kommentarer kring detta uppskattas.
    Blir det bättre av att byta till 0.6 mm-tråd?
    Byt svets för bättre resultat, antingen gasvets eller tig.
    www.rolleslitz.se

    www.nikasilproffsen.se

    Nu är drevtillverkningen i full gång för de som vill ha tuffa drev med egen design.

    Anderstorp*Anglesey (Tÿ Croes)*Brands Hatch Indy*Cadwell Park full*Croft*Donington Park national*Gelleråsen*Kemora*Knutstorp*Midlanda*Mo I Rana*Rudskogen*Snetterton*Sviestad*Virtasalmi MotoPark*Våler

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tumba
    Hoj
    XS400
    Inlägg
    2 592
    Citat Ursprungligen postat av kenniestarfight
    Lägg en loppa i sekunden, de går rätt fort de oxå. O så lappar du över hele tiden så får du både en snygg o tät fog, Alltså du svetsar en sec, väntar en halv till en sekund då blir de kalas.

    Mvh K
    Det handlor om flera meter svets. Det är möjligt att jag har dåligt tålamod, för det tar för lång tid enligt mig.

    Citat Ursprungligen postat av ozeo
    hur många faser är de..går de inte o ta bort en..
    *med risk o göra bort sig*
    Det är enfas.

  8. #8
    Kung Master_s avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Eskilstuna
    Hoj
    Kawasaki zx9r ninja
    Inlägg
    487
    Citat Ursprungligen postat av Bearing
    Jag ska svetsa ett par pipor till en tvåtaktsmotor. Jag vill använda tunn plåt, max 0.8 mm, för att den ska vara lätt att böja. Nackdelen med tunn plåt är att det bränner hål när jag svetsar.

    Har tidigare svetsat 0.9 mm, då gick det bara att svetsa ca 3 cm i taget innan det blev för varmt. Att svetsa en hel pipa 3 cm i taget med 5 sek svalningspauser är tålamodskrävande! Dessutom blev det oftast läckor där jag fortsatte efter pausen. Detta var på "1:an" (lägsta effekten), med 0.8 mm tråd och MISON-gas.

    Nu funderar jag på att öppna svetsen och se om det går att fixa en "½:a" (lägre effekt) på något sätt. Kommentarer kring detta uppskattas.
    Blir det bättre av att byta till 0.6 mm-tråd?
    Det är ju samma probelm ibland med bilplåt. Det är stor skillnad mellan 0,8 och 0,6 tråd. rekomenderar starkt att du testar 0,6. Fibbla inte i svetsen den kommer bli hel knäpp då tippar jag på. Om du kör med 0,6 tråd lägsta effekt och prova dej fram med matningen på tråden så ska du se att det funkar bättre.

  9. #9
    Skogsåkare! Jparacings avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Ludvika
    Hoj
    KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
    Inlägg
    1 249
    Använd Tig när du svetsar tunnplåt...

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tumba
    Hoj
    XS400
    Inlägg
    2 592
    Citat Ursprungligen postat av Master_
    Det är ju samma probelm ibland med bilplåt. Det är stor skillnad mellan 0,8 och 0,6 tråd. rekomenderar starkt att du testar 0,6. Fibbla inte i svetsen den kommer bli hel knäpp då tippar jag på. Om du kör med 0,6 tråd lägsta effekt och prova dej fram med matningen på tråden så ska du se att det funkar bättre.
    Ok, ska testa 0,6! Hoppas det går bättre då!

    Citat Ursprungligen postat av Rolle Rotax
    Byt svets för bättre resultat, antingen gasvets eller tig.
    Citat Ursprungligen postat av gixxxerracing
    Använd Tig när du svetsar tunnplåt...
    Har varken gas- eller tigsvets. Skulle antagligen bara använda en TIG för att göra något enstaka avgasrör, blir ganska dyra rör då..

  11. #11
    Siktar högt, kommer lågt AleXs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Flyinge
    Hoj
    CBR929CBR600R6
    Inlägg
    7 339
    Kan funka att sätta en diod på strömkabeln då får du ca 160v... men jag vet inte om den klarar av o köra eller bara står stilla..

    Annars e de bara o skynda sig o svetsa.. eller se till o kyla metallen
    Svetsar Aluminium och Rostfritt mm.
    Trädfällning i Skåne fråga mig

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tumba
    Hoj
    XS400
    Inlägg
    2 592
    Citat Ursprungligen postat av AleX
    Kan funka att sätta en diod på strömkabeln då får du ca 160v... men jag vet inte om den klarar av o köra eller bara står stilla..
    All effekt som "försvinner" kommer utvecklas i dioden, den blir nog för varm/brinner upp är jag rädd. Det jag funderat på är att sätta en kondensator i serie, då minskar spänningen utan att någon effekt bränns bort.

    Om jag nu skaffar en TIG, vad behövs förutom denna:
    http://www.biltema.se/products/produ...iItemId=100780
    Går det att använda en vanlig svetstransformator till den?

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Vimmerby
    Hoj
    Gott och blandat
    Inlägg
    988
    Såvitt jag vet är migsvets inte lämplig för att bygga tvåtaktspipor. Svetsarna spricker.
    The Federal Trade Commission has charged Quaker State - Slick 50, Inc., the manufacturer of Slick 50, the best-selling auto engine treatment in the U.S., with making false and unsubstantiated advertising claims.

    https://www.ftc.gov/news-events/pres...ng-ftc-charges

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tumba
    Hoj
    XS400
    Inlägg
    2 592
    Citat Ursprungligen postat av Flummo
    Såvitt jag vet är migsvets inte lämplig för att bygga tvåtaktspipor. Svetsarna spricker.
    De 2 jag gjort har hållt, men snygga svetsar är det inte.

  15. #15
    Medlem Fräds avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Örebro
    Hoj
    Japanskt och Österrikiskt
    Inlägg
    512
    Citat Ursprungligen postat av Flummo
    Såvitt jag vet är migsvets inte lämplig för att bygga tvåtaktspipor. Svetsarna spricker.
    Stämmer mycket bra att det har en tendens att spricka med MIG. Funkar dock bra till att punkta röret lite smått med

  16. #16
    Medlem Mats757s avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Hedemora
    Hoj
    FZR1000, ISR, SV650, Super Tenere
    Inlägg
    2 576
    0,6 blir skillnad som natt och dag.

  17. #17
    Min urBlaDe är min furiousrages avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Motala
    Hoj
    fireblade
    Inlägg
    54
    Jag svetsar 1 mm rör med mig hela dagarna med 0,8, det är dock inte att rekomendera till en nybörjare men 0,6 bör gå bra då.
    Stämpla till munstycket så att det nyper lite och kapa gashylsan så munstycket och gashylsan är lika långa är ett tips.

  18. #18
    Teases and Dares GlennBs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
    Inlägg
    210
    Vad är det för tjafs om att man måste TIG'a ? MAG (MIG) fungerar alldeles utmärkt för denna plåttjockleken, visst TIG är säkert bättre men det är ju inget man har hemma direkt.

    Det jag tror är problemet för ursprungspostaren är att hans svets är kass, hobbysvetsar är generellt sett inte speciellt bra, speciellt inte enfasarna.

    Jag skulle testa att öka på gasen lite och se om det hjälper.. men helst byta svets.
    Nothing beat cubic inches... ...except technology.

  19. #19
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tumba
    Hoj
    XS400
    Inlägg
    2 592
    Citat Ursprungligen postat av furiousrage
    Jag svetsar 1 mm rör med mig hela dagarna med 0,8, det är dock inte att rekomendera till en nybörjare men 0,6 bör gå bra då.
    Stämpla till munstycket så att det nyper lite och kapa gashylsan så munstycket och gashylsan är lika långa är ett tips.
    Uppskattar att du ger mig tips, men förklara gärna vad de ger för effekt.
    Ska jag stämpla munstycket för att 0,6 mm ska passa?
    Och varför kapa gashylsan?

  20. #20
    Gubbfan åker knarr!
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Eskilstuna
    Hoj
    Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
    Inlägg
    4 127
    Citat Ursprungligen postat av Bearing
    ... All effekt som "försvinner" kommer utvecklas i dioden ...
    Nej, det gör den inte alls det. Effektutvecklingen blir spänningsfallet över dioden medan den leder (dvs 0,6-1 v) * strömmen. Det blir alltså inte så att den effekt som "försvinner" utvecklas i dioden. Den är nämligen inget motstånd (då hade det stämt).
    Det blir istället så att svetsen kommer att gå halvvågslikriktad, därav den lägre späningen (som för övrigt bara är lägre i genomsnitt).
    Men jag tror å andra sidan att svetsen i bästa fall kommer att fungera som en påse nötter.


    Mina råd:
    1. En trefasssvets är våldsamt bättre än en enfasare. Tyvärr är prisskillnaden ungefär lika stor. Jag har nyligen bytt upp mig till en trefas Kemppi och det är som natt o dag och då är ändå den gamla som jag jämför med en Kemppi, dock en enfasare.
    2. Kyl plåten. Kylningen är A och O. Då jag svetsar karosseriplåt brukar jag hålla en blöt strumpa (bara ta en direkt ur ena dojan! ) i vänsterhanden. Svetsar någon cm, kyler, svetsar igen. Alternativt, om det är vertikala ytor (ex vis byte av skärmkant) så använder jag en blomspruta för direktkylning med vatten.
    Ja, det blir säkert en aningens hårdare men det blir faktiskt inte knallhårt eftersom vi pratar blötjärn med låg kolhalt = ej härdningsbart.


    Edit: Gas ger betydligt mer värmeutveckling än MIG, dock ger det mjukare fogar men dom blir sååå krokiga.
    TIG ger något mer värmeutveckling än MIG. Dessutom blir oftast produktiviteten lägre, dvs färre svetsade meter per timme.
    Senast redigerat av Robban_C den 2006-01-17 klockan 15:44.
    The more I learn about women the more I love my bikes!

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här