LC4 "Moddtråden"

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
625SC Offroad/Motard
Tänkte eftersom det är så många som bygger om sina kära KTM:er så vore det väl najs om ni/vi kunde kasta upp lite bilder på förändringarna. Står själv i moddtankar och behöver all insperation som man kan få :tummenupp

Shom me what u got!! :corn :fyllisar
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Tänkte bara tillägga vad jag gjorde med min... hade en -01a supermotard 640.
Bytte förgasare till Mikuni TM40, borrade massa hål i sidan där den tar in luften och drevade ner 2 kugg. Då vaknar hojjen till!
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
kan väl inte vara sämre..

Min gamla Duke II -03
hade Mikuniförgasare
Sebring Helsystem
öppnad luftbox
Och var nedrevad fram.
 

Bifogat

  • ktm 006.jpg
    ktm 006.jpg
    82.2 KB · Visningar: 378

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Ort
In the da Kista
Hoj
KTM525 motard -06
KTM 625 -02 motard

Portad topp med större ventiler samt vassare kam.
Uppborrad till 637cc med högkompskolv.
Fet krök med titan slipon.

Bilder kan tas inom kort!
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Motortrim: 105mm cylinder med uppborrade kylkanaler, högkomp-kolv (ytbehandlad), originalslag från 620:n (ger 658cc), portad/plastad och kraftigt planad topp, 32mm avgasventiler, race-kam, Lättat och ombalanserat vevparti. Lättat kamdrev. Förgasare FCR41. Sebring Twin Titan helsystem.

Chassi: Gaffeln ombyggd hos Springzz och likaså bakdämparen, som även fått en s.k. "bladder". Beringer gjutjärnsskivor och Beringer radialpump, 3,5" och 5" motardfälgar. Originalbromsar för 18/21"-hjulen, men med 320mm motomasterskiva. Drevad 17/38 för samtliga hjul.

Går riktigt bra... :fyllisar

(ena bilden är före, den andra efter alla modifieringar)
 

Bifogat

  • ktm620sc3.jpg
    ktm620sc3.jpg
    46.8 KB · Visningar: 379
  • 658SC-20050428.jpg
    658SC-20050428.jpg
    63.2 KB · Visningar: 661
Last edited:

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Körde du din i bänk någon gång ?
Va blev det ?

TomK skrev:
Motortrim: 105mm cylinder med uppborrade kylkanaler, högkomp-kolv (ytbehandlad), originalslag från 620:n (ger 658cc), portad/plastad och kraftigt planad topp, 32mm avgasventiler, race-kam, Lättat och ombalanserat vevparti. Lättat kamdrev. Förgasare FCR41. Sebring Twin Titan helsystem.

Chassi: Gaffeln ombyggd hos Springzz och likaså bakdämparen, som även fått en s.k. "bladder". Beringer gjutjärnsskivor och Beringer radialpump, 3,5" och 5" motardfälgar. Originalbromsar för 18/21"-hjulen, men med 320mm motomasterskiva. Drevad 17/38 för samtliga hjul.

Går riktigt bra... :fyllisar

(ena bilden är före, den andra efter alla modifieringar)
 

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
KTM 640 Enduro köptes ny mot slutet av sommaren 2001.

Byggdes om till SM Spec. Betänk nu att detta var för drygt fyra år sedan, var det värsta som fanns då...


- Braking Wave framskiva 320mm, innan det vart så hypat. Fanns mig veterligen inte ens att köpa i Sverige vid tidpunkten.
- Braking Race belägg.
- Braking Race 4-kolvsok.
- Handgjorda Goodridge slangar.
- AP Racing radiell huvudbromscylinder (CP4125), gjuten i magnesium. Samma som används av toppstallen i MotoGP sas det... Über grym!

- Borttagen bakbroms

- AIM Mychron 2 instrumentering (laptimer mm mm)

- DAM Kolfibersystem med borttaget gnisskydd, ersatt mellanrör, borttagen strypning, kittad luftburk och filter. Injusterad i bänk hos Schneiders, 51 hästar på bakhjulet och en massa vrid.

- Svaranodiserade Behr fälgar med guldanodiserade Talon nav.
- 625 framskärm med kolfiberstag, lackad svart.
- Kolfiber gaffelbensskydd.
- Acerbis DHH lyse, lackad svart.
- Svingen lackerad i svart.
- Acerbis "Rally Pro" handskydd (räddade mina händer)
- Vita blinkers.
- Kortad bakskärm, uppflyttad nummerplåt.
- Borttagen kick, borttagna skjutspinnar.

Små bilder:

ktm2_1536kbit_640x480.gif


Film med detaljstudier och lite stunt:
http://archive.potatoesmc.com/Other/ktm2_1536kbit_640x480.wmv 21Mb

Mera stunt på samma hoj, flera medverkande:
http://archive.potatoesmc.com/WheeliesStoppies/pmc-xxx.wmv 205Mb


Dagen innan den skulle varit med i ett reportage i Bike satte jag den, och mig, i ett avbärarräcke i 70 blås: (Gick "så där")

970-m.jpg




/R
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Heda skrev:
Körde du din i bänk någon gång ?
Va blev det ?

Jag körde den hos Cycle Center (som har en mycket bra och rättvisande bänk - den känner du ju till ;) ) innan senaste bytet av förgasare. Den fick då ca 63hk på topp och en fet vridkurva med 68Nm och mer än 60Nm över drygt hälften av varvregistret. Men maxeffekten kom redan vid 7.000rpm och klingade av p.g.a. en för liten förgasare. Jag har nu FCR:en med ungefär 6% större insugsarea. Ingen ny bänkning dock, så jag kan bara gissa vad för siffror det rör sig om - det borde vara 66hk och då lite högre upp i registret. Ytterligare förbättring skulle vara att helt såga upp ena sidan på filterburken och sätta in ett högflödesfilter (har nu original för att kunna absorbera allt damm). Jag får se om det blir av att pilla något med det under våren.

Att jaga mer toppeffekt känns ändå onödigt med tanke på hur kraftigt vrid som finns överallt. Den känns mycket starkare än vad siffrorna säger och tuggar lätt fram på snöiga grusvägar även på tomgång på treans växel. FCR:en är också en bättre förgasare än TM40:n och accelerationspumpen gör ett bra jobb nu. Hojen är drevad för att toppa en god bit över 200 och det ska den orka - när jag senast körde på Kinnekulle drog jag ifrån både Bodingh och Klinteberg på rakan :näsblod

Motorn har fått rulla kanske en hundra mil nu (drygt) och under året bör den gås igenom för att se om det uppstått något slitage på lager m.m.
 

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Ort
In the da Kista
Hoj
KTM525 motard -06
TomK skrev:
Jag körde den hos Cycle Center (som har en mycket bra och rättvisande bänk - den känner du ju till ;) ) innan senaste bytet av förgasare. Den fick då ca 63hk på topp och en fet vridkurva med 68Nm och mer än 60Nm över drygt hälften av varvregistret. Men maxeffekten kom redan vid 7.000rpm och klingade av p.g.a. en för liten förgasare. Jag har nu FCR:en med ungefär 6% större insugsarea. Ingen ny bänkning dock, så jag kan bara gissa vad för siffror det rör sig om - det borde vara 66hk och då lite högre upp i registret. Ytterligare förbättring skulle vara att helt såga upp ena sidan på filterburken och sätta in ett högflödesfilter (har nu original för att kunna absorbera allt damm). Jag får se om det blir av att pilla något med det under våren.

Att jaga mer toppeffekt känns ändå onödigt med tanke på hur kraftigt vrid som finns överallt. Den känns mycket starkare än vad siffrorna säger och tuggar lätt fram på snöiga grusvägar även på tomgång på treans växel. FCR:en är också en bättre förgasare än TM40:n och accelerationspumpen gör ett bra jobb nu. Hojen är drevad för att toppa en god bit över 200 och det ska den orka - när jag senast körde på Kinnekulle drog jag ifrån både Bodingh och Klinteberg på rakan :näsblod

Motorn har fått rulla kanske en hundra mil nu (drygt) och under året bör den gås igenom för att se om det uppstått något slitage på lager m.m.


Vad har du för huvud å lågfart i din FCR ?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
-MLM- skrev:
Vad har du för huvud å lågfart i din FCR ?
Den är grundställd för en 660. Ska troligen ha lite fetare huvudmunstycke för att hamna perfekt, men bänkning har som sagt inte blivit av (tändstiftsfärg och motorrespons är dock helt OK). Tomgång och lågfart ligger rätt - lättkickad i alla väder (riktigt varm behöver den dock få höjd tomgång, då varmstartknapp saknas).

Bestyckningen är: Main jet 160 (ska nog vara 165-170), air jet 200, idle jet 48, luftskruven två varv ut. Sedan var det ett munstycke som var 60 - starter jet kanske (har inte tillgång till sprängskiss). Original nålmunstycke och nål (i mittposition). Sedan har jag ställt acc.pumpen så den går igång lite senare och under kortare tid.
 

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Ort
In the da Kista
Hoj
KTM525 motard -06
TomK skrev:
Den är grundställd för en 660. Ska troligen ha lite fetare huvudmunstycke för att hamna perfekt, men bänkning har som sagt inte blivit av (tändstiftsfärg och motorrespons är dock helt OK). Tomgång och lågfart ligger rätt - lättkickad i alla väder (riktigt varm behöver den dock få höjd tomgång, då varmstartknapp saknas).

Bestyckningen är: Main jet 160 (ska nog vara 165-170), air jet 200, idle jet 48, luftskruven två varv ut. Sedan var det ett munstycke som var 60 - starter jet kanske (har inte tillgång till sprängskiss). Original nålmunstycke och nål (i mittposition). Sedan har jag ställt acc.pumpen så den går igång lite senare och under kortare tid.

Misstänkte att min KTM gått för fett i toppen. Kollade just huvudmunstycken och det var på 178 :skrämd
Stiftet var dessutom alldeles svart och sotig.

Jag måste nog gå ner till 165-170 kanske. Har dock inte kollat de andra änn. Lågfart är nog bra då den är väldigt lättstartad och går väldigt bra i botten och mellanregister.



En pinsam fråga.. Vad är en air jet för nåt ? var hittar man den ?

En annan fråga.. hur ser man skillnad mellan den "gammal" FCR som Heda brukar säga och den nyare ? Jag antar att jag har den äldre då min KTM är en 02a..
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Spider skrev:

Jo, efter att vi justerade luftskruven - remember ? ;) (innan dess - pain in the arse!!)
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
-MLM- skrev:
En pinsam fråga.. Vad är en air jet för nåt ? var hittar man den ?

En annan fråga.. hur ser man skillnad mellan den "gammal" FCR som Heda brukar säga och den nyare ? Jag antar att jag har den äldre då min KTM är en 02a..

Air jet, tja... ett av alla de små munstycken som sitter där inne :) Jag letade reda på en sprängskiss någonstans när jag hade isär förgasaren och kollade upp vad som var vad. Det var dock ett tag sedan och jag kommer inte ihåg placering och utseende (bör vara ett avlångt munstycke med en "spets", men...). Det var instämplat 200 på det. Ska se om jag kan leta reda på dokumentation.

Den gamla FCR:en (som jag har) saknar den stora röda varmstartknappen. Den nyare som heter MX borde också ha detta stämplat på sidan (?).
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
TomK skrev:
Jo, efter att vi justerade luftskruven - remember ? ;) (innan dess - pain in the ass!!)
Vet jag väl. Kunde inte låta bli bara när du bjöd in så där. :)
 

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
625SC Offroad/Motard
Skapliga hojar ni håller på med, själv hållar jag på att samla på mig plast å dekaler till min 02a så den kommer ut i ny kostym till våren.. en TM40 fugge å slipon är oxå planerat, vi får se hur det blir..

Någon som vet vart jag kan få tag på dessa dekaler, inte dom dom som lelles har som det står USD på utan "WP racing" (se bifogad bild)
 

Bifogat

  • ktmwp.jpg
    ktmwp.jpg
    56.5 KB · Visningar: 291

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jonasson skrev:
Någon som vet vart jag kan få tag på dessa dekaler, inte dom dom som lelles har som det står USD på utan "WP racing" (se bifogad bild)
Hos valfri KTM handlare.Dom heter 5200.0026 med klar film och 5200.0025 i ful kolfiberlook.
 

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Ort
In the da Kista
Hoj
KTM525 motard -06
TomK skrev:
Air jet, tja... ett av alla de små munstycken som sitter där inne :) Jag letade reda på en sprängskiss någonstans när jag hade isär förgasaren och kollade upp vad som var vad. Det var dock ett tag sedan och jag kommer inte ihåg placering och utseende (bör vara ett avlångt munstycke med en "spets", men...). Det var instämplat 200 på det. Ska se om jag kan leta reda på dokumentation.

Den gamla FCR:en (som jag har) saknar den stora röda varmstartknappen. Den nyare som heter MX borde också ha detta stämplat på sidan (?).

Vad påverkar en air jet ?


Alltså är varmstartknappen den enda som skiljer mellan den gamla och den nyare ?
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Såhär ser min baby ut.
Borttagen stänkskärm, skylten fastklämd i hjulhuset, små blinkers (ska bli dioder till sommaren) som sitter i ramen, egna dekaler.
 

Bifogat

  • rightsidenice.jpg
    rightsidenice.jpg
    64.6 KB · Visningar: 679
  • zoomfront.jpg
    zoomfront.jpg
    91.3 KB · Visningar: 369
  • halfrightside.jpg
    halfrightside.jpg
    99.5 KB · Visningar: 473
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top