Utkast till ett förslag till regeländring för PSB, 2006

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Följande är ett utkast för en skrivelse till SVEMO. Kommentarer tas mycket tacksamt emot men läs det hela med ett öppet sinne innan ni portar mig i depåerna nästa år.
__________________

Släpp in dom klassiska v-tvinnarna i SM

Gör Pro Street Bike till en ännu större och ännu mer attraktiv SM-klass genom att släppa in hojar med v-tvinn-motorer under dom regler som gäller för Harley Drags.

Det är inget nytt påfund. Flerfaldige Harley Drags-mästaren Anders Jakobsson drog upp den här idén för ett par år sedan, det föll tyvärr i glömska men vad jag kommer ihåg så var det många tävlande som tyckte att det var en riktigt vettig idé.

Det viktigaste argumentet är att det är bra för hoj-dragracing rent generellt och riktigt bra för SM-serien i Pro Street Bike rent specifikt. Att tillåta Harley Drags-hojar i Pro Street Bike skulle göra PSB till en ännu större och ännu mer attraktiv SM-klass. Det öppnar upp för fler startande med regelbundna 16-stegar och det skulle även öppna upp för betydligt flera marknadsföringsmöjligheter än vad som gäller nu.

Det kan te sig banalt men det fungerar: Den klassiska kultur-fajten mellan gammeljärn med ursprung i bondgårdsmaskiner från sent 1800-tal i väst och den moderna och effektivare teknologin från öst med allt vad det innebär för hälsosamma rivaliteter på banan, ny uppmärksamhet bland gamla och nya dragracingfans på läktarna och framförallt för sponsorer som får fler möjligheter att visa upp sig i en SM-serie samt nya möjligheter för utrymme i svensk och europeisk media.

Regeltekniskt sett är det inte komplicerat: SVEMO kommer överens med alla involverade parter och lägger sedan till en paragraf under Pro Street Bike i regelboken som gäller för 2006 års säsong. Lämpligt vore något som hamnar sist i listan och som skulle lyda enligt följande: "3.8.23 Övrigt. Tvåcylindriga motorcyklar som klassar in enligt SVEMOs reglemente för Harley Drags är tillåtna i Pro Street Bike."

(Eller så skriver man in parallella regler för paragraferna runt ram, motor, och vikt. Alla andra regler är lika för PSB och HD.)

Andemeningen i Harley Drags och Pro Street Bike är densamma, det är frågan om racehojar men med ett hälsosamt släktskap till mycket extrema gathojar. V-tvinn-dunder i Pro Street Bike skulle få publiken att tappa hakorna på precis samma sätt som när Anna-Lena Asplund rullade ut sin Harley Drags-hoj i lajnen på Mantorp Park och utmanade Super Gas-hojarna på deras egen spelplan för ett par år sedan. Som speaker kan jag säga att det vore en riktig höjdare att få skjuta mot öppet mål i att få ännu mer bra material för att prata fram SVEMOs SM-tävlingar under 2006 med v-tvinnar i Pro Street Bike.

Det skulle även öppna upp för en hel generation av frustrerade v-tvinn-åkare att äntligen få möjlighet att tävla i en SM-serie även om det är mot knepiga odds. SVEMO har aldrig haft några som helst intentioner på att göra SM-serie av Harley Drags p.g.a. att klassen anses vara en s.k. "märkes-klass" (det var ingen annan än SVEMO som la in ett varumärke i klassnamnet).

Prestanda. Är en Harley Drags-hoj helt fel ute i Pro Street Bike? Absolut inte. Men det är inget att sticka under stol med att under nuvarande regler har klassiska v-tvinnar en hel del att hämta upp för att kunna slå sig in i övre delen av en 16-stege i en Pro Street Bike-tävling. Ingen Harley Drags-hoj i Europa har klivit under 9-sekunders gränsen men att få vara med i en högkvalitativ SVEMO SM-serie med en klassisk v-tvinn kommer enbart att dra upp skärpan ett par snäpp och leda till ännu bättre effektivitet och högre prestanda.

Med en regeländring för att släppa in Harley Drags-hojar i Pro Street Bike så vore det ironiskt (och faktiskt rätt festligt) men på inget sätt omöjligt att europas första 8-sekunders repa med en Harley Drags-hoj skedde under en SM-deltävling för Pro Street Bike nu år 2006. De Harley Drags-åkare som idag vill åka Pro Street Bike gör det med öppna ögon och för att bättra sina egna prestanda i den extremt hårda konkurrens som gäller i Pro Street Bike.

Är det en märklig övning att blanda så olikt maskinmaterial i hojracing? I Sverige är det inte vanligt idag men i andra länder sker det med stor framgång. Oavsett vad man tycker om USA så har man där kört nationella dragracing-serier sen femtio år tillbaks i tiden med långa säsonger och med tillgång till tid och pengar att pröva sig fram. Ett mycket bra och aktuellt exempel är NHRAs proffessionella klass Pro Stock Bike som levde en tynande tillvaro tills man gjorde slag i saken 2002 och släppte in hojar med v-tvinn-maskiner med helt andra regler än för de traditionella rad-fyrorna. Det ansågs mycket kontroversiellt men NHRA Pro Stock Bike har sedan dess tagit en mycket bra fart med ett förnyat och mycket starkt intresse från nya teams men viktigare är att nya sponsorer, ny publik och ny media har fått upp ögonen för klassen och hojdragracing genom nytänkandet.

Dragracing i sig är en liten sport i Sverige och motorcykeldragracing är ännu mindre. Man måste tänka utanför mönstret för att det ska ske en utveckling: Gör svensk hoj-dragracing bättre genom att släppa in dom klassiska v-tvinnarna i klassen Pro Street Bike.

MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com

/edit - snällare mot SVEMO...
/edit - snällare mot SGB...
 
Last edited:

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
"ruskar på huvudet"
Du gör det igen, vad har du mot dom som väljer att köra SGB?

Men du förklarar väl snart för mig vad som är viktigt eller hur? :Bugar pillen
 
Last edited:

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
RPM lover skrev:
"ruskar på huvudet"
Du gör det igen, vad har du mot dom som väljer att köra SGB?
Sorry men så illa var det väl inte? Ändrade iallafall utkastet för du har helt rätt, den kommentaren var onödig.

Gott Nytt År
PiPPi
http://HarleyDrags.com
/edit - fel adress i siggen :3freak
 
Last edited:

Ronny Nordgren

Ronny N
Gick med
8 Jan 2004
Ort
eköping
Hoj
suzuki gsxr turbo
Hej pippi ämnet har varit uppe till diskusion för nått år sedan och jag tycker att det låtter som en bra ide..Men vad är chansen att det blir av och hur många är intreserade av det??
//R
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Ronny Nordgren skrev:
Hej pippi ämnet har varit uppe till diskusion för nått år sedan och jag tycker att det låtter som en bra ide..Men vad är chansen att det blir av och hur många är intreserade av det??
Jo, det går som sagt tillbaks ett par år men det fanns kanske inte den generella kunskapen om hur/att det faktiskt skulle gå att få till plus att det är lite annan sammansättning på folk i både SVEMO och föreningarna nu än då.

Jag tror att det går att få till redan för 2006 i och med att det faktiskt inte är frågan om en teknisk regeländring. Det är inte heller något som påverkar nuvarande topp-8 i PSB utan det hela är enbart ett sätt att göra PSB till en större och mer attraktiv SM-serie.

Jag har funderat en hel del men kan faktiskt inte se ett enda skäl till att man inte skulle ta det här steget, har även aktivt efterlyst negativa kommentarer men det har ännu inte dykt upp en enda motståndare till det hela.

En annan sak som gör förslaget helt okomplicerat att förslaget faktiskt är helt okomplicerat. Om SVEMO inför ändringen så gasar alla vidare under exakt samma förutsättningar som tidigare, det krävs ju ingenting i garaget för att anpassa existerande PSB- eller HD-hojar. Kommer det HDs till PSB 2006 så blir det en än roligare SM-serie och gör det inte det så har det inte kostat pengar eller tid för en enda racer.

Nu gäller förslaget enbart en ändring av PSB-reglerna och inte HD men de Harley Drags-åkare som jag har pratat med tycker det är en bra idé och det gäller både nuvarande och några som har klivit vidare till Top Gas/Pro Stock. Inget att hymla om, det kommer inte att bli någon rusning av HDs till PSB om det går igenom nu 2006 men det kommer garanterat att bli HD i PSB redan i år om SVEMO tar det här ända till mål.

Tycker man att det är en bra idé så är bästa sättet att få det i hamn att säga så här på Sporthoj eller på http://www.prostreetbike.se/forum

MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
pwillen skrev:
Jo, det går som sagt tillbaks ett par år men det fanns kanske inte den generella kunskapen om hur/att det faktiskt skulle gå att få till plus att det är lite annan sammansättning på folk i både SVEMO och föreningarna nu än då.

Jag tror att det går att få till redan för 2006 i och med att det faktiskt inte är frågan om en teknisk regeländring. Det är inte heller något som påverkar nuvarande topp-8 i PSB utan det hela är enbart ett sätt att göra PSB till en större och mer attraktiv SM-serie.

Jag har funderat en hel del men kan faktiskt inte se ett enda skäl till att man inte skulle ta det här steget, har även aktivt efterlyst negativa kommentarer men det har ännu inte dykt upp en enda motståndare till det hela.

En annan sak som gör förslaget helt okomplicerat att förslaget faktiskt är helt okomplicerat. Om SVEMO inför ändringen så gasar alla vidare under exakt samma förutsättningar som tidigare, det krävs ju ingenting i garaget för att anpassa existerande PSB- eller HD-hojar. Kommer det HDs till PSB 2006 så blir det en än roligare SM-serie och gör det inte det så har det inte kostat pengar eller tid för en enda racer.

Nu gäller förslaget enbart en ändring av PSB-reglerna och inte HD men de Harley Drags-åkare som jag har pratat med tycker det är en bra idé och det gäller både nuvarande och några som har klivit vidare till Top Gas/Pro Stock. Inget att hymla om, det kommer inte att bli någon rusning av HDs till PSB om det går igenom nu 2006 men det kommer garanterat att bli HD i PSB redan i år om SVEMO tar det här ända till mål.

Tycker man att det är en bra idé så är bästa sättet att få det i hamn att säga så här på Sporthoj eller på http://www.prostreetbike.se/forum

MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com




Hur ligger det till med hjulbasen i HD klassen??




julbasen= tomten :tomten höhö
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
andersson turbo skrev:
Hur ligger det till med hjulbasen i HD klassen??
Chassie-reglerna är en av sakerna som skiljer PSB och HD åt en del.

- Hjulbas: När MCM drog igång Harley Drags för sisådär ett decennium se'n så var de flesta hojarna rena chopperbyggen. Att regelsätta klassen baserat på hjulbasen på standardhojar var inte helt realistiskt så man satte gränsen genom att mäta avståndet mellan vevaxelns centrum och bakaxeln. Måttet som gäller är 930 millimeter och det är där alla Harley Drags-teamen ligger idag. Av topp-5 årets Harley Drags Cup så är det bara 5-an som har lite Chopper-stuk.

- Standardchassie: Inte ens i närheten.

- Sving: I princip hela ligan kör med stela bakramar utan sving.

- Vikt: I HD har man både minimivikt på hojen samt minimivikt på hoj + förare vilket iallafall jag tycker är bra.

Men notera att mitt förslag inte på något som helst sätt går ut på att slå ihop några tekniska regler utan förslaget går enbart ut på att tillåta Harley Drags-klassade hojar att tävla i Pro Street Bike.

MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Efter en lång process där vi har matchat upp SVEMOs alla krav på svar på frågor och mer i det här ärendet så tog SVEMOs dragracingsektion i går kväll ett beslut om att inte godkänna förslaget.

Det känns riktigt tråkigt. Det som stör mest är SVEMOs sedvanliga inkonsekvens i sin hantering av hojdragracingen där man först skyllde på att det inte ska in några nya regler i nuvarande regelbok. Detta samtidigt som SVEMO nu i årsskiftet och innan säsongen ändrar på tekniska regler och klassindelningsregler för snöskoterdragracers, släpper E85 till vissa hojklasser och ändrar regler för stegarna i SM i Super Twin Top Gas.

Vårt förslag är inte ens en teknisk regeländring på något sätt och när vi sköt hål i ovanstående argument så blev nästa svepskäl till att säga nej att man ville veta vad Harley Drags-åkarna tyckte. Ett mycket rimligt krav, men vid en direkt fråga på hur SVEMO hade tänkt att det skulle gå till så kom det inget svar. Undertecknad såg då till att Harley Drags-föreningens ordförande bjöd in SVEMOs dragracingsektion till föreningens årsmöte som hölls i Jönköping den 19 februari. Sektionen tackade ja och Harley Drags-föreningens ordföranden fick besked från SVEMO att SVEMO kommer att representeras av Tommy Andersson som är sammankallande i SVEMOs dragracingsektion.

När jag sitter i bilen på väg till Jönköping så får jag ett telefonsamtal från Tommy Andersson med förfrågan om jag kan tänka mig att vara domare på några av tävlingarna i sommar. Jag tyckte att det kan vi diskutera när vi träffas i Jönköping om en timme varpå Tommy säger att han inte kommer till mötet, detta utan att ha meddelat någon i Harley Drags-föreningen. Trist av flera anledningar, det var flera punkter på dagordningen där det var viktigt med input från SVEMO.

På Harley Drags-föreningens möte togs det här regelförslaget upp under ”Övriga frågor” där fokus låg på att hitta brister i regelförslaget. Det var en bra diskussion som slutade i att det gick till protokollet att Harley Drags-föreningen inte hade något att invända mot det lagda regelförslaget.

Vi har alltså fått med oss 100% av alla spelare, inte en enda röst har förts mot förslaget. Tävlande i olika hoj- och bil-klasser ser förslaget som mycket bra, sponsorer instämmer, publik och arrangörer likaså.

Förslaget har fullt stöd i alla läger men går ej igenom. Den officiella anledningen är nu tillbaks till ruta ett och det är att ”det ska inte göras några regeländringar i gällande regelbok”. Som sagt, det man blir mest besviken på är SVEMOs inkonsekvens.

MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top