GSX-R 1100-tråden

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
RoosRacing skrev:
Hej allihopa......får väl gästa denna tråd oxo......

Håller på med ett litet vinter projekt som börjar ta form.

Från början är det en gsxr750rk (även kallad dubbel R) från 1989. En superbike räser som tillverkades i 500 ex, worldwide. Vad jag vet finns det bara 4-5 st i sverige. Det som skiljde denna r mot en standard 1989 (förutom prislappen 149 000 kr ) Vad bla: Tank i alu, annan bakdämpare, kåpor med annan utformning i glasfiber, enkelsits, 40 mm förgasare, förstärkt svingarm,tätstegad låda, annan topp,vev,stakar, kolvar mm.

Mitt projekt är tänkt att behålla orginalstuket men med uppdaterade saker.

Motorn jag tänker använda är en 1277 cc 1100R motor från 1990.
Den är bänkad på 176 bakhjulshästar, bla med hjälp av:Keihin FCR flatslide 39:eek:r,Portad topp med 31/26 ventiler, Megacyclekammar, cuttad låda, bal. vev mm mm.

Hittils har jag renoverat framgaffeln med öhlinsfjädrar, monterat en typ 3B öhlinare i bak, polerat gaffel,sving & ram, nytt vortex clipon, Marvic 3-ekrade nylackade fälgar.

Delar som jag har är, Yoshimura 4-1 i titan med kolfiber dämpare, yoshimura varvräknare, heatshield, air kit, mm. AP sexkolvsok med skivor, AP radial bromspump.....+ saker som jag säker glömt...

bif lite bilder på före & så långt som jag kommit nu....samt lite godis.....

mvh Henrik

Mums, en 750 RR! Det är nästan helgerån att modifiera en sådan :7peta

Men nu blir man själv lite trim sugen... :3freak
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jaha då är det väll bara att önska alla Gixxer vänner ett gott nytt år. Nu blev hojen ett år äldre och lite närmare veteran, dock 6år kvar. Fast om man räknar snitt åldern på min så landar han på 89a, ska jag hävda det inför FS bolaget år 2009?

Ska nog gå ut till garaget idag och montera ur batteriet, har ju inte gjort det än :rodnar
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Qwerty skrev:
Jaha då är det väll bara att önska alla Gixxer vänner ett gott nytt år. Nu blev hojen ett år äldre och lite närmare veteran, dock 6år kvar. Fast om man räknar snitt åldern på min så landar han på 89a, ska jag hävda det inför FS bolaget år 2009?

Ska nog gå ut till garaget idag och montera ur batteriet, har ju inte gjort det än :rodnar

Tack att du påminde mig, jag måste också ta ur batteriet...


Btw, vad kör ni med för luft tryck i däcken?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
RoosRacing skrev:
Hej allihopa......får väl gästa denna tråd oxo......

Håller på med ett litet vinter projekt som börjar ta form.

Från början är det en gsxr750rk (även kallad dubbel R) från 1989. En superbike räser som tillverkades i 500 ex, worldwide. Vad jag vet finns det bara 4-5 st i sverige. Det som skiljde denna r mot en standard 1989 (förutom prislappen 149 000 kr ) Vad bla: Tank i alu, annan bakdämpare, kåpor med annan utformning i glasfiber, enkelsits, 40 mm förgasare, förstärkt svingarm,tätstegad låda, annan topp,vev,stakar, kolvar mm.

Mitt projekt är tänkt att behålla orginalstuket men med uppdaterade saker.

Motorn jag tänker använda är en 1277 cc 1100R motor från 1990.
Den är bänkad på 176 bakhjulshästar, bla med hjälp av:Keihin FCR flatslide 39:eek:r,Portad topp med 31/26 ventiler, Megacyclekammar, cuttad låda, bal. vev mm mm.

Hittils har jag renoverat framgaffeln med öhlinsfjädrar, monterat en typ 3B öhlinare i bak, polerat gaffel,sving & ram, nytt vortex clipon, Marvic 3-ekrade nylackade fälgar.

Delar som jag har är, Yoshimura 4-1 i titan med kolfiber dämpare, yoshimura varvräknare, heatshield, air kit, mm. AP sexkolvsok med skivor, AP radial bromspump.....+ saker som jag säker glömt...

bif lite bilder på före & så långt som jag kommit nu....samt lite godis.....

mvh Henrik

tjusigt :tummenupp :banana
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Qwerty skrev:
Jaha då är det väll bara att önska alla Gixxer vänner ett gott nytt år. Nu blev hojen ett år äldre och lite närmare veteran, dock 6år kvar. Fast om man räknar snitt åldern på min så landar han på 89a, ska jag hävda det inför FS bolaget år 2009?

Ska nog gå ut till garaget idag och montera ur batteriet, har ju inte gjort det än :rodnar

Ja, gott nytt år på allihop! :fyllisar Hmmm, min är ju en 86:a, så då kan man kanske veteranförsäkra den? Eller måste den vara i s.k. "fint originalskick" då? Den är ju inte så hemskt original... Vilka bolag erbjuder sådant, eller är det alla? Jag har Trygghansa nu. 2500:- hel/hel, så det är kanske inte lönt att försöka... :confused:
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
lahi skrev:
Ja, gott nytt år på allihop! :fyllisar Hmmm, min är ju en 86:a, så då kan man kanske veteranförsäkra den? Eller måste den vara i s.k. "fint originalskick" då? Den är ju inte så hemskt original... Vilka bolag erbjuder sådant, eller är det alla? Jag har Trygghansa nu. 2500:- hel/hel, så det är kanske inte lönt att försöka... :confused:

yup nu är det veteranstatus på 86.orna. Jag kommer att försäkra min via Classic Suzuki klubben (MHRF/Folksam) from 06, 950 spänn hel/hel. I juli har jag varit medlem i ett år, då blir premien 450 kr...blodigt :rolleyes: Dock finns det ju vissa krav på originalskick, fan vet om din pärla kvalar in...kolla på www.classicsuzuki.com.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
fazerfun skrev:
yup nu är det veteranstatus på 86.orna. Jag kommer att försäkra min via Classic Suzuki klubben (MHRF/Folksam) from 06, 950 spänn hel/hel. I juli har jag varit medlem i ett år, då blir premien 450 kr...blodigt :rolleyes: Dock finns det ju vissa krav på originalskick, fan vet om din pärla kvalar in...kolla på www.classicsuzuki.com.
Tackar för länken! Nu har jag läst igenom villkoren och... det sket sig nog angående originalskicket :rolleyes: Attan! Jag får nog behålla min nuvarande försäkring då...
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
lahi skrev:
Tackar för länken! Nu har jag läst igenom villkoren och... det sket sig nog angående originalskicket :rolleyes: Attan! Jag får nog behålla min nuvarande försäkring då...

trodde nog det..2500 spänn...fi faen, livet är motigt :huvet ...slå ut det per slanghäst så känns det nog lättare :hihi
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
fazerfun skrev:
trodde nog det..2500 spänn...fi faen, livet är motigt :huvet ...slå ut det per slanghäst så känns det nog lättare :hihi
Hehe, ja, det får jag göra :hihi Iofs så är ju inte 2500 spänn så hemskt mycket, men ändå.. jaja, jag får försöka spara någon annanstans istället! :)
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
fazerfun skrev:
yup nu är det veteranstatus på 86.orna. Jag kommer att försäkra min via Classic Suzuki klubben (MHRF/Folksam) from 06, 950 spänn hel/hel. I juli har jag varit medlem i ett år, då blir premien 450 kr...blodigt :rolleyes: Dock finns det ju vissa krav på originalskick, fan vet om din pärla kvalar in...kolla på www.classicsuzuki.com.

450:- för hel/hel !!!!!!

Jag måste byta till en -86!
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
JT skrev:
450:- för hel/hel !!!!!!

Jag måste byta till en -86!

:tummenupp :) Nä, du ska KOMPLETTERA med en urgixxer. Minst två hojar i garaget så det kan snacka med varandra.

Det finns fö 192 st gsxr 1100 -86 reggade i Sverige så det är bara att välja och vraka :hihi
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
JT skrev:
Btw, vad kör ni med för luft tryck i däcken?

Jag brukar köra, normala sommardagar 2,5 fram och bak. Ska jag upp till lunda brukar jag låta det falla lite i bak till ca 2.

JT skrev:
450:- för hel/hel !!!!!!


Vafaan. Jag betalar ju 10ggr mera för min halv/hel.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Qwerty skrev:
Jag brukar köra, normala sommardagar 2,5 fram och bak. Ska jag upp till lunda brukar jag låta det falla lite i bak till ca 2.




Vafaan. Jag betalar ju 10ggr mera för min halv/hel.


Kör också med 2,5.

Ok, jag ljög....premien är 428 kr hel/hel :hihi men då måste man varit medlem i CSCS i 1 år och hojen ska vara i originalskick. Vad som är original finns det 13 åsikter på dussinet av men Folksam accepterar vissa modifieringar som är gjorda under hojens första 10 år.
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Gott nytt år på er old gixxer fans!
Laddar upp en suddig bild på min båge, trots att det är en 750!
 

Bifogat

  • Bild25.jpg
    Bild25.jpg
    81.1 KB · Visningar: 251

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Jag har 4st vanliga tändstiftnyklar och INGEN kommer åt i hållen på toppen! Hur gör ni? Tips mottages i all vänlighet! :)

Upptäckte att det inte finns någon säkring överhuvudtaget på hojen, så nu får det bli att åka till biltema och köpa en sådan där säkringshållare med tillhörande säkringar, vilken styrka behövs och var plaserar jag den bäst? Direkt in på batteriet eller? Varför finns det ingen säkring är då nästa fråga, standard?

Utväxlingen på hojen är 14/42, alltså nästan precis samma utväxlingsförhållande som original, men varför då inte ha originaldrevstorlek?

Oj, nu var jag sååå frågvis igen, ni får ursäkta.

/Henrik
 

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Hindås med Goiting
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450
Henkka skrev:
Jag har 4st vanliga tändstiftnyklar och INGEN kommer åt i hållen på toppen! Hur gör ni? Tips mottages i all vänlighet! :)

Upptäckte att det inte finns någon säkring överhuvudtaget på hojen, så nu får det bli att åka till biltema och köpa en sådan där säkringshållare med tillhörande säkringar, vilken styrka behövs och var plaserar jag den bäst? Direkt in på batteriet eller? Varför finns det ingen säkring är då nästa fråga, standard?

Utväxlingen på hojen är 14/42, alltså nästan precis samma utväxlingsförhållande som original, men varför då inte ha originaldrevstorlek?

Oj, nu var jag sååå frågvis igen, ni får ursäkta.

/Henrik
Jag fick svarva ner en lång 1/2 18-hylsa då det är rätt tajt blev det tunt gods i den...

Om det är hojen du frågar om på din avatar tycker jag mig skönja säkringshållaren på höger sida av batteriet (vit å stor som en kortlek)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Postar lite bilder ifrån Old Gixxer Tour i Norge, Old Gixxers Rular :yoparty

Man kan köra bana med loken oxo :tungan
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    55.7 KB · Visningar: 283
  • 2.jpg
    2.jpg
    45.2 KB · Visningar: 243
  • 11.jpg
    11.jpg
    61.4 KB · Visningar: 238
  • 12.jpg
    12.jpg
    60.9 KB · Visningar: 252
  • 15.jpg
    15.jpg
    54.5 KB · Visningar: 170
  • GSXR110_0911.jpg
    GSXR110_0911.jpg
    66.3 KB · Visningar: 198

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Blitzen skrev:
Jag fick svarva ner en lång 1/2 18-hylsa då det är rätt tajt blev det tunt gods i den...

Om det är hojen du frågar om på din avatar tycker jag mig skönja säkringshållaren på höger sida av batteriet (vit å stor som en kortlek)

Okej, får kolla om jag hittar nån 18mm hylsa som passar osvarvad först.
Jasså, på så sätt.. var det så många boxar och lådor att jag missade den, ska kolla imorrn.
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Henkka skrev:
Upptäckte att det inte finns någon säkring överhuvudtaget på hojen, så nu får det bli att åka till biltema och köpa en sådan där säkringshållare med tillhörande säkringar, vilken styrka behövs och var plaserar jag den bäst? Direkt in på batteriet eller? Varför finns det ingen säkring är då nästa fråga, standard?

Oj, nu var jag sååå frågvis igen, ni får ursäkta.

/Henrik

Säkringsdosan är vit och sitter under sadeln, bakom batteriet. Det finns fem säkringar, head 20 amp, signal 10 amp, ignition 10 amp, tail 10 amp och power source 10 amp.

GSXR1100R skrev:
Postar lite bilder ifrån Old Gixxer Tour i Norge, Old Gixxers Rular :yoparty

Man kan köra bana med loken oxo :tungan

Trevliga bilder :tummenupp

Det vore kul med en Gixxer träff i sommar!
 
Last edited:
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top