1bar = 2ggr atmosfärtryck? = 2ggr hk? 2bar = 3ggr hk?

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
andersbrink skrev:
Trögflytade singelmalt som gör att bajset lukar nytjärad båt i 2 veckor borde förbjudas, det är min åsikt.
:va
Aha du menar typ Laphroaig....

:7peta Rekomendation ....
1: ta Alltid ur batterierna på brandvarnaren (redan när du korkar upp)
2: Drick bara ett glas "köpesprit" fyll på med "fulsprit"( dock ej mettis) HB elle import ( billigare), samt att du bara får dom "normala odörerna" :fyllisar utan brandrök.
3: Klubba på en utomhusfigga med bra "drag" (blåser nordost nu )
:brinnerup Sicket skitsnack!

4:.......
Fyll på
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
SSDD skrev:
+ att när man komprimerar luft så blir den varm , 1liter luft innehåller en viss mängd värme ,om vi nu trycker in 1 liter luft till på samma volym = 2 "liter" luft på en liters volyme = 2 ggr värme (minst) dvs om vi börjar med 20 grader = 2 x 20 grader + "masseringen" av laddaren
DVS ( kompressor ,turbo ) Lr verkningsgrad Adibiatisk= ifrån 30% ( roots ) till 92% (lysholmskruv) turbosarna ligger på 70-80 %

DVS 2 x 20 grader + 2 ggr massage ger en massa grader "ingastemp"redan vi 1 kg laddtryck (14PSI)
många Grader i ingas = täthet (varmluft är lättare än kall(varmluftsballongerflyger) = mindre syre)( därav intresset för InterCooler Lr mellankylare)
Så att säga 0 kg laddtryck=5hk ,1 kg laddtryck=10 hk osv ,,,, räcker inte..

Mao rätt viktigt att bestämma laddtryck ,typ av "laddare" samt bränsle (spikningsbeständighet) till sin motor...
mer åsikter ?



Hejsan alla.
Ja, det kan ju tom bli mer effekt ,,men ett hyfsat sätt att snabbt få besked om den ungefärliga effekten,,,,,
T.ex. så gav Mc-Xpress Hayabusa 685 hk/bakhjulet med 2,3 bars laddtryck!
Så om en original Busa har ca 150 hk/bakhjulet,,och man använder ovanstående "formeln" , och laddar säj 2 bar, så blir det ju och blir det 150 x 4 = 600 hk,,men visst finns det fler parametrer,,helt rätt.
M.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
SSDD skrev:
+ att när man komprimerar luft så blir den varm , 1liter luft innehåller en viss mängd värme ,om vi nu trycker in 1 liter luft till på samma volym = 2 "liter" luft på en liters volyme = 2 ggr värme (minst)

Nej, det funkar inte så. Jag var tvungen att fundera varför ett tag och till och med fråga en kille på jobbet varför det blir så, men det du säger är inkorrekt.

I en plötslig kompression så föser du in energi rent kinetiskt i gasen: impellerbladen/kolven "knuffar" och "puttar" på molekylerna så att de får ökad rörelsenergi. Värme är inget annat än rörelseenergi.

Sker kompressionen dock väldigt långsamt, så är temperaturen i det närmaste konstant.

Så man kan inte säga att om du komprimerar 20-gradig luft till +1 bar, så får du minst 40 grader.

turbobiker44 skrev:
Så om en original Busa har ca 150 hk/bakhjulet,,och man använder ovanstående "formeln" , och laddar säj 2 bar, så blir det ju och blir det 150 x 4 = 600 hk,,men visst finns det fler parametrer,,helt rätt.
M.

Hur kan du få det till en faktor 4?

/J
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Om jag kommer ihåg rätt så är det inte hastigheten på kompressionen som avgör tempökningen,
utan om gasen hinner kylas av mot omgivningen eller inte. Dvs. långsam komprimering med
god värmeisolering ger samma temphöjning som snabb komprimering.

Det avgörande är om gasen hinner kylas eller inte. Isoterm kompression kallas extremfallet när gasen kyls så bra att
den inte blir ett dugg varmare. Adiabatisk när kompressionen är så snabb att den inte hinner ge
ifrån sig nåt av kompressionsvärmen.

Kompressionen vid överladdning är i princip adiabatisk, den sker snabbt.

Förutom uppvärmningen pga kompressionen värmer kompressor upp gasen lite till. Det är väl det som är
kompressorns verkningsgrad. Eller snarare förlusterna (= 1-verkningsgraden) värmer upp luften lite extra.
turbobiker44 skrev:
T.ex. så gav Mc-Xpress Hayabusa 685 hk/bakhjulet med 2,3 bars laddtryck!
Så om en original Busa har ca 150 hk/bakhjulet,,och man använder ovanstående "formeln" , och laddar säj 2 bar, så blir det ju och blir det 150 x 4 = 600 hk,,men visst finns det fler parametrer,,helt rätt.
M.
Räkna linjärt på absoluta trycket (1 bar = ej överladdat alls, absolut inte kvadratiskt på
överladdningstrycket) är VÄLDIGT grovt, spec f höga laddtryck. Möjligen, möjligen som en optimistisk hint
för laddtryck upp till .5 bar eller nåt. Nästintill oanvändbar tumregel tror jag.
/u
 
Last edited:

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
1 bars laddtryck är ofta lika med ungefär dubbelt så många hk...eller?

Marklund har ett hayabusakit som ska ge 400 hk på hjulet vid 1,2 bar. Måste vara väldans bra grundmotor i så fall.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
andersbrink skrev:
Mäter man mellan tummen och arslet stämmer det någorlunda om turbon är hyffsat dimensionerad.

Visst...
:fatta!
Skit i Värme å tryck i en Blåst motor det märker man ju...
:va
... Men hur gick det nu med Wasabåts oset på Figgan efter förtärning av Whiskey??

Vavava !!
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
heliac skrev:
1 bars laddtryck är ofta lika med ungefär dubbelt så många hk...eller?
Marklund har ett hayabusakit som ska ge 400 hk på hjulet vid 1,2 bar. Måste vara väldans bra grundmotor i så fall.
Kanske den är. Är det med eller utan llk ? (så enkelt är det att passera tumregelns giltighet.)

fyi: mitt ifrågasättande av giltigheten för den tumregeln var mest ämnad för turbobiker44.
Av flera av hans inlägg har jag fått intrycket att han inte ännu hunnit så långt i texten om
hur överladdning funkar. Innan han kommit fram till om jag har rätt där eller inte, så har han
kommit en bit till i texen sas. :D

Det är alltid (tror jag) åt det hållet jag vill att folk ska gå; lära sig mera.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top