Ktm 660

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Någon som vågar sig gissa på om den här duger som ett ''håll fingrarna borta'' skydd, eller kommer det resultera i varmgång i kablarna och usch? https://www.kjell.com/se/sortiment/...rombrytare/nyckelbrytare/nyckelbrytare-p50563

Max 2A... Finns jäkligt ont om info angående hur mycket kräm dom trycker ut, men har verkligen för mig att jag läst att 200 watt kan man förvänta sig iallafall. PUI's lag - 200w/12 = 16.5A ? Men det lär väl KNAPPAST gå genom originalbrytaren på styret? Den skapar väl bara jordfel som dödar hojen... Eller är jag helt väck nu? :va Någon annan som satt dit ''tändningslås'' på sin 660?

Fan, finns så jäkla lite info om just 660 att läsa... Kommer ifrån en drz400 innan, där jäklar fans det ett antal trådar om ventilhattar till däckspröt på australienska sidor :gnissla Är det ADVrider som gäller? Då 640 mestadels... Men mycket är ju samma. Samma sak gäller eftermarknads delar... eBay håller ju nästan bara delar till 640. Har letat som ett svin efter kinesiska pivot handtag, hittar bara med kopplingswire och inte hydraulkoppling? :tungan Har ni någon Guda-sida? (Inte ktmshop...)

Tack ni! Och godkväll på er! :krama
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Varför inte, det gjorde jag på en 690sm med anknäbben som hade gått omkull. Bökigare är det på 640 som senare kom större instrumentering. Det på bilden du skickade länk till är just en 690sm.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jupp kör på det, den som är på bilden är en 690sm.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

Blixten.

Medlem
Gick med
14 May 2016
Ort
Vid vägens ände
Hoj
Yamaha Mt07
Tjena! Jag har nu hämtat min nya 660-06 och undrar lite hur ni gör med servicerna? För hojen har ju en utökad oljevolym jämfört med tidigare modeller. Bör man fortfarande inte köra längre än 250mil per byte? Det är inte tanken att jag ska rejsa runt på den utan jag ska mest busa runt på grusvägar och leka samt att köra till plugget ibland.

Jag tycker att den rekommenderade motorex oljan är väldigt dyr, man kan få motsvarande specs på andra märken för halva priset tex motul 5100. Funkar det att köra på den eller har ni några andra rekommendationer?

Sen så undrar jag om man kan kolla ventilerna utan att tappa ur oljan?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Så länge den andra oljan har samma spec så varför inte. Var har du hört att man måste tömma ur oljan för att kolla ventilerna? Ang oljan så. Har KTM oftast haft ett samarbete m någon oljemärke därav rekommendera de den, de hade en gång shell oljan men den gjorde att kopplingen slirade.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag köper 20 liter dunk OKQ8 SBK racing på Swedol för, typ 1200,1300 kr... Finns mindre förpackningar men då är priset högre per liter..
Du bör byta olja på den angivna intervallen på 250 mil eller minst en gång om året.. Kolla oljenivån före varje start..
Behövs inte tömmas någon olja för att kolla justera ventilerna..
 

Blixten.

Medlem
Gick med
14 May 2016
Ort
Vid vägens ände
Hoj
Yamaha Mt07
Okej toppen tack för svaren! Men jag menar att i manualen för ktm 660 05/06 så står det att oljebyte sker var 500e mil och detta pga större oljevolym. Men efter jag har läst runt i denna tråden så verkar det som att man ska serva vid 250mil endå?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Olja är så billig så byt 250mil, skulle du själv vilja köra longlife olja i någon av dina bilar det skulle inte jag

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

Blixten.

Medlem
Gick med
14 May 2016
Ort
Vid vägens ände
Hoj
Yamaha Mt07
Idag när jag var ute och körde så tappade jag helt trycket i kopplingen. Jag lyckades få upp det lite med en massa pumpande men tillslut så försvann det helt. Tänkte bara höra med er om det fanns någpt kännt fel innan jag beställer nya packningar till kopplingscylindern (slavcylinder?) Det läcker hydraloja nere vid kopplingscylindern så det är något där.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Var det RFS eller LC4 också som hade problem med att cylindern flexade?

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nej det är inte kopparbrickorna

Det är en 06a om det hjälper.

Var det dig jag hjälpte på FB?

Vanligast är att o-ringen torkar. Den säljs inte från KTM utan de vill sälja hela cylindern lös för 1400kr. Men det går utmärkt med en vanlig o-ring i NBR gummi av korrekt dimension.
 

freitrich

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2017
Ort
TYRESÖ
Hoj
KTM 660
Har en 660 -04 som är bra svår att kicka igång, provat alla olika tekniker folk rekommenderar med väldigt varierande framgång. Har märkt att den ger betydligt bättre respons på kickandet om den lutar ganska kraftigt åt höger vilket ger mig en känsla av att något är fel, någon som vågar sig på en chansning vad det kan vara?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har en 660 -04 som är bra svår att kicka igång, provat alla olika tekniker folk rekommenderar med väldigt varierande framgång. Har märkt att den ger betydligt bättre respons på kickandet om den lutar ganska kraftigt åt höger vilket ger mig en känsla av att något är fel, någon som vågar sig på en chansning vad det kan vara?

https://www.google.se/search?q=kick...droid-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Finns lite att läsa i ämnet....
 

freitrich

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2017
Ort
TYRESÖ
Hoj
KTM 660

Absolut, har läst massvis åter och åter igen, det är faktumet att den ger betydligt mer respons när den lutar åt höger som gör att jag frågar då det inte känns rätt. Och om det är något fel som skapar detta problem så borde det rimligtvis gå att göra så att den får samma respons stående korrekt vilket skulle underlätta kickandet.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Är allt korrekt inställd med förgasaren?

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

Blixten.

Medlem
Gick med
14 May 2016
Ort
Vid vägens ände
Hoj
Yamaha Mt07
Har lite frågor ang min 660. Kicken rasslar så att jag blir galen, så jag tog och plocka loss den men jag får inte isär armen från fästet som svänger på kicken det är den som är glapp i, något ni har varigt med om? Sen så ska man plocka väck luftfilter locket? Och behöver man bestycka om för att den ska gå bra? Märker man någon skillnad? Sen så tycker jag att den tvekar vid hastigt gaspådrag, tex när man gasar på tomgång hastigt så tvekar den, den liksom pausar lite. Samma sak när man kör och gasar hastigt så tvekar den också.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top