Ktm 660

RirkarD

Vem? jag?
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Honda crf 250X -06
ceasar skrev:
Har inte kvar den hojen, men har ju kört flera med samma problem, har en kompis som också tycker att 660:n är nervös. Jag pillade aldrig på min fjädring, så den var nog standard. Problemet uppkommer när framhjulet bara har lite kontakt med asfalten t ex under hård accelration. Vet att Aprilia mille kan bete sig lite på det viset också.. Dock inte R:en då den har styrdämpare.

Menar du att du aldrig fått minsta styrvobblet med 660:n? Kanske är min körstil det är fel på? :va
Hur hårt kör du då? Problemet uppdagas ju inte om man håller på och fiser runt...

min är likadan vill gärna vobbla lite vid hård acc när framhjulet har taskig markkontakt, likadant när man kommer upp i lite högre fart, då får man knipa bra med knäna för at den inte ska åla sig fram
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
motardnisse skrev:
Jo ja tackar, smakar det så kostar det plenty!

Hur många timmar har din hoj gått nu?

Inte riktigt säkert, men knappast mer än motsvarande 150 mil sedan den byggdes om (för två år sedan). Det är ju vad man annars gör per vecka med landsvägsmaskinerna. Onödigt dyrt för så "lite", men det är skönt att inte längre hitta några större brister på hojen :) (möjligen tyngden och det tröga chassit, men den är ju byggd för stora utrymmen)

Apropå instabilitet, så finns det en del att göra på 660 för att styva upp fjädringen och få hojen lugnare (kolla hänget och öka på dämpningen för "motardanpassning"). Man har byggt hojen för att vara kvick i styrningen och det gör att den kan bli en aning orolig. Oftast räcker det med att krypa ner lite och gasa hårdare, så släpper det :)
 

henq

hcjevel
Gick med
19 May 2003
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia SXV550
vobbeldiskussioner är intressant.

för det första verkar det skilja mellan olika hojar. Jag provade en 660 innan jag köpte, den gick knappt att köra rakt fram i 100 för då började den vobbla.
När jag fick ut min (exakt likadan 660-04, fast ny) så var den mycket stabilare, har aldrig haft problem rakt fram.

Men vid nerlägg kan det bli hårigt, speciellt märks det i den långa svepande TV-kurvan på kinnekulle. Varenda varv studsar det och har sig just där. Har testat att köra med både originaldäcken och Sportec M1, det blev lite bättre med M1.

För övrigt får man helt enkelt sätta ner rakt efter bakhjulsåkningarna, annars smäller det rejält i styrstoppen...
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
TomK skrev:
Apropå instabilitet, så finns det en del att göra på 660 för att styva upp fjädringen och få hojen lugnare (kolla hänget och öka på dämpningen för "motardanpassning"). Man har byggt hojen för att vara kvick i styrningen och det gör att den kan bli en aning orolig. Oftast räcker det med att krypa ner lite och gasa hårdare, så släpper det :)

Jag tycker att fjädringen är ganska styv orginal. Min GasGas 450 SM var mycket mjukare, men den visade aldrig någon tendens till vobbel, inte ens när man slog ner från en wheelie i 140km/h med 'stillastående' framhjul.

Vad ska hänget vara då?

Det skulle vara väldigt intressant att prova 660:n med styrdämpare, ingen som har provat, eller vat vart man kan få tag i en billigt?
 

eppe

51 veckor kvar
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Husabusaberg
Sitter här o letar motard. Va först inne på husa 650 men har börjat snegla på 660:n. Är de nån här som har "kört" mot en husa och isåfall hur stor va skillnaden i öset..? har hört att husa ska va värst och dom motardburna här hemma åker till 99% just husaberg 650. blir ja avhängd om ja köper KTM? De skulle man ju aldrig kunna leva me :död
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
henq skrev:
Men vid nerlägg kan det bli hårigt, speciellt märks det i den långa svepande TV-kurvan på kinnekulle. Varenda varv studsar det och har sig just där. Har testat att köra med både originaldäcken och Sportec M1, det blev lite bättre med M1.
Det där är standard fjädringsjustering :) Inget inbyggt fel alltså ;) Min räser studsade som fan innan jag fick vettigare inställningar. Även om den gör det lite nu också.

eppe skrev:
Sitter här o letar motard. Va först inne på husa 650 men har börjat snegla på 660:n. Är de nån här som har "kört" mot en husa och isåfall hur stor va skillnaden i öset..? har hört att husa ska va värst och dom motardburna här hemma åker till 99% just husaberg 650. blir ja avhängd om ja köper KTM? De skulle man ju aldrig kunna leva me :död

Med avgassystem å så blir du inte så hemskt mycke efter, men husan har fortfarande lägre vikt å mer att åka med. Jag tycker KTMen duger dock te både gatåka och bana.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
ceasar skrev:
Jag tycker att fjädringen är ganska styv orginal. Min GasGas 450 SM var mycket mjukare, men den visade aldrig någon tendens till vobbel, inte ens när man slog ner från en wheelie i 140km/h med 'stillastående' framhjul.

Vad ska hänget vara då?

Fjädringen är mjuk jämfört med en maskin avsedd för rejsing, men för lite gott-och-blandat på grus och gata är det nog optimalt. Men det är egentligen inte där "felet" ligger - min 620 med endurofjädring var hur kursstabil som helst och det chassit är mycket snarlikt det på 660:n. Samma sak med 625:eek:rna. Det är småförändringarna för att få ett vassare och aggressivare chassi som gjort 660:n en rackare med nervösa tendenser. Med andra däck, andra fjädringsinställningar eller bara sittställning kan man lätt förbättra (men även förvärra) situationen.

Styrdämpare är inte så tokigt, men har man väl vant sig vid det, är det svårt att köra utan. Bara att slanta upp en 4-5 tusen så är det fixat :D

Jag fick hjälp med häng-inställningarna (statiskt/dynamiskt) efter Springzz-ombyggnaden och då skulle hänget vara: fram 15-20 mm statiskt och 70-80 mm dynamiskt, bak 20-30 mm statiskt och 60-80 mm dynamiskt. Det kan dock skilja en del beroende på hur styv fjädringen är - jag ställde in på statiskt häng och har fjädringen byggd efter min vikt, så då blir det dynamiska hänget mindre viktigt.
 

eppe

51 veckor kvar
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Husabusaberg
Olof Eriksson skrev:
Med avgassystem å så blir du inte så hemskt mycke efter, men husan har fortfarande lägre vikt å mer att åka med. Jag tycker KTMen duger dock te både gatåka och bana.

MAO e man bara lite dummare så e de finnemang... eller?
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
motardnisse skrev:
Ok! och dessa hästar kommer du kunna hantera utan problem eller?
:va

HK är inte allt ibland snarare hur effektkurvan ser ut, vill hellre ha en hoj vars effekt ligger i botten/mellan än en som har stort sett bara topp effekt eller undvika nån jäkla effektpuckel..

Ta ett exempel som i gamla moto GP där det nästan bara var Doohan som klarade av big bang motorn i Hondan, men sen var han ett otroligt bra förare. Om du skulle sätta dig på en sådan hoj, hur mkt skulle du utnyttja av effekten?
660 må vara en bra hoj med bra effekt men varför all denna Hk hysteri??????
Varför mer effekt!!?? Tja.. varför hänger man turbo på redan urstarka sporthojar, eller tar bort strypningar osv.. Kanske räcker en EU-moppe för vissa, men jag vill ha kraft!!!! (Dessutom har jag kört hoj i 20 år, och vet ev vad jag pysslar med).. Pilutta dig!! :arsele

Tycker också det är synd att "bitcha" sönder en vettig tråd!!
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
wannagofast skrev:
Varför mer effekt!!?? Tja.. varför hänger man turbo på redan urstarka sporthojar, eller tar bort strypningar osv.. Kanske räcker en EU-moppe för vissa, men jag vill ha kraft!!!! (Dessutom har jag kört hoj i 20 år, och vet ev vad jag pysslar med).. Pilutta dig!! :arsele

Tycker också det är synd att "bitcha" sönder en vettig tråd!!

Bitcha sönder en tråd???

Det är en jäkla skillnad på att ta bort en strypning och trimma hojen!!!
Och sen förstår jag fortfarande inte folk varför de sätter på turbo på hojar som bara verkar fungera för rakt fram körning! Å fan 20år, men det betyder fortfarande inte att du skulle kunna köra bättre än andra men kanske så har du mer erfarenhet av hojkörning. Om du nu vill ha kraft så börja med dragracing då!!!! Tycker denna tråd ska handla mer om hojen än just alla Hk som diskuteras, ta t,ex fjädring, den är a & o så är den tip top så behöver du inte ha en massa effekt för att kunna dra andra på banan. Btw: du är verkligen sorglig som är tvungen att använda en arsele smilies, bevisar bara ytterligare att du är omogen fast du är -69!
 

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
jaaa så lägger vi ner pajkastning och istället:

-Berätta för mig hur ni ställt fjädringen om ni ligger runt 90 pannor. Är det nödvändigt att byta fjädrar? Ni som ställt om, kommer ni ihåg hur många hack på skruvarna ni har?
Min är också vobblig när jag gasar ur kurvor, inte när man sätter ner framhjulet dock, fast jag kanske är noga med att få ner det rakt.

-Berätta vart man kan köpa ktms crashpuckar, bara dom svarta...
alternativt, vart får man tag i schyssta skateboardhjul som slits ungefär lika som en puck?

-Jag letar efter schyssta framskärmsdekaler, har sett nån med redbullgrejs på, vet ni vart man får tag i den?

-In med lite bilder på era hojjar om ni moddat nåt!
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
psykomotard skrev:
-Berätta för mig hur ni ställt fjädringen om ni ligger runt 90 pannor. Är det nödvändigt att byta fjädrar?

90kg + utrustning på ca 10 kg ? Då kommer du att hamna över den vikt som hojen är grundinställd för. Jag har kvar originalfjädrar i gaffel och bakdämpare och väger 75kg + utrustning. Men dämpningen är ombyggd och med helt annan shimsning. Du skulle säkert få en trevligare hoj med hårdare fjädrar (inte absolut nödvändigt, men som sagt lite roligare).
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
psykomotard skrev:
-Berätta vart man kan köpa ktms crashpuckar, bara dom svarta...
alternativt, vart får man tag i schyssta skateboardhjul som slits ungefär lika som en puck?

Du kan köpa dem hos handlare med Ktms "powerparts" sortiment. (Tror det heter så). Du kan beställa dem från Lelles på postorder, dem har antagligen puckarna på hyllan. Pris ca 750:- För fram + bak har jag för mig.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
psykomotard skrev:
-Jag letar efter schyssta framskärmsdekaler, har sett nån med redbullgrejs på, vet ni vart man får tag i den?

-In med lite bilder på era hojjar om ni moddat nåt!

Tyvärr hann jag inte modda min 660 då den förblev bara svart innan jag sålde den! Men här är lite bilder jag har lyckats hitta!

annars är det bara att söka på google efter bilder på t,ex ktm660
 

Bifogat

  • album_pic.php.jpg
    album_pic.php.jpg
    37.1 KB · Visningar: 698
  • ktmlc40401if.jpg
    ktmlc40401if.jpg
    28.5 KB · Visningar: 562
  • ktmlc40419bu.jpg
    ktmlc40419bu.jpg
    28.7 KB · Visningar: 476
  • ktmlc40581pr.jpg
    ktmlc40581pr.jpg
    103.4 KB · Visningar: 543
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Några till!
 

Bifogat

  • ktmcrome.jpg
    ktmcrome.jpg
    115.5 KB · Visningar: 658
  • ktm28wx.jpg
    ktm28wx.jpg
    94.4 KB · Visningar: 774
Last edited:

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
KTM PORR!



vdbktm.jpg
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
ceasar skrev:
Åkte Thierry Van den Bos på en 660 2003?

Osäker, men visst har han kört 660 men vilket år vet jag inte. Tror han hade en hoj för lilla klassen och 660 för den stora klassen. Chambon tror jag körde en mindre storlek!
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Ni som har bytt bakstänka till en 525:a är det svårt/mkt att ommodifiera för att den skall passa? :va
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top