Ktm 660

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
motardnisse skrev:
Absolut inte, det är på banan som det avgörs. Har vi båda tur så möts vi nästa år på någon av dem så får vi se vad som händer. Hög effekt eller jämn kurva det är frågan! :D
Jag är med också, med låg effekt å ännu mindre hästkrafter och brantare kurva. Jag står för låg vikt då.
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
Nog om hästkrafter. Det största problemet med 660:n är att man får styrvobbel så lätt, har varit nära att vurpa flera gånger pga det. Var inne på att skaffa styrdämpare, men hittade ingen förutom Öhlins och den kostade 5000:-+++. Är det någon som har lyckats få bort vobblet?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
ceasar skrev:
Nog om hästkrafter. Det största problemet med 660:n är att man får styrvobbel så lätt, har varit nära att vurpa flera gånger pga det. Var inne på att skaffa styrdämpare, men hittade ingen förutom Öhlins och den kostade 5000:-+++. Är det någon som har lyckats få bort vobblet?

När får du vobbel? :va
När du slår ned efter wheelie eller vid höga farter...... :confused: :va
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
Rasorblade skrev:
När får du vobbel? :va
När du slår ned efter wheelie eller vid höga farter...... :confused: :va

Har kört 3st 660:s och alla är vobbelbenägna, bl a. när man slår ner från en högfartswheelie, men det kan också uppkomma när man pressar hårt ut ur en kurva.

Det läskigaste jag var med om var när jag drog upp en wheelie i ca 100 km/h ståendes på fotpinnarna och satte ner i ca 140-150. Fick sånt styrvobbel att det gick i styrstoppet flera gånger, var helt säker på att jag skulle vurpa (fortfarande ståendes på fotpinnarna) men jag höll i mig och till slut gick det över efter ca 100 meter. Men efter den resan blev jag lite rädd för hojen och vågade inte riktigt åka som man skulle vilja. Det var i samma veva jag letade efter en styrdämpare. Zana åkte precis bakom och till och med han såg blek ut... :hihi

När jag körde på Sviestad med den, vobblade den lite i knixen på rakan varje varv. Det var aldrig nära att det skulle gå över styr, men när man ligger i 175-180km/h och svänger, vill man inte att cykeln ska leva sitt eget liv.

Det måste ju vara fler än jag som har problem med detta, eller?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
ceasar skrev:
Har kört 3st 660:s och alla är vobbelbenägna, bl a. när man slår ner från en högfartswheelie, men det kan också uppkomma när man pressar hårt ut ur en kurva.

Det läskigaste jag var med om var när jag drog upp en wheelie i ca 100 km/h ståendes på fotpinnarna och satte ner i ca 140-150. Fick sånt styrvobbel att det gick i styrstoppet flera gånger, var helt säker på att jag skulle vurpa (fortfarande ståendes på fotpinnarna) men jag höll i mig och till slut gick det över efter ca 100 meter. Men efter den resan blev jag lite rädd för hojen och vågade inte riktigt åka som man skulle vilja. Det var i samma veva jag letade efter en styrdämpare. Zana åkte precis bakom och till och med han såg blek ut... :hihi

När jag körde på Sviestad med den, vobblade den lite i knixen på rakan varje varv. Det var aldrig nära att det skulle gå över styr, men när man ligger i 175-180km/h och svänger, vill man inte att cykeln ska leva sitt eget liv.

Det måste ju vara fler än jag som har problem med detta, eller?

fifan! Har du standardinställning på dämpningen...?
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
Rasorblade skrev:
fifan! Har du standardinställning på dämpningen...?

Har inte kvar den hojen, men har ju kört flera med samma problem, har en kompis som också tycker att 660:n är nervös. Jag pillade aldrig på min fjädring, så den var nog standard. Problemet uppkommer när framhjulet bara har lite kontakt med asfalten t ex under hård accelration. Vet att Aprilia mille kan bete sig lite på det viset också.. Dock inte R:en då den har styrdämpare.

Menar du att du aldrig fått minsta styrvobblet med 660:n? Kanske är min körstil det är fel på? :va
Hur hårt kör du då? Problemet uppdagas ju inte om man håller på och fiser runt...
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
ceasar skrev:
Har inte kvar den hojen, men har ju kört flera med samma problem, har en kompis som också tycker att 660:n är nervös. Jag pillade aldrig på min fjädring, så den var nog standard. Problemet uppkommer när framhjulet bara har lite kontakt med asfalten t ex under hård accelration. Vet att Aprilia mille kan bete sig lite på det viset också.. Dock inte R:en då den har styrdämpare.

Menar du att du aldrig fått minsta styrvobblet med 660:n? Kanske är min körstil det är fel på? :va
Hur hårt kör du då? Problemet uppdagas ju inte om man håller på och fiser runt...
Har bara provkört 660´n men funderar att köpa en. (därför intresserad)

Däremot tyckte jag att min Duke var ganska nervös i högre farter, men inget vobbel där. :va
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Konstigt, har aldrig uppfattat 660 som orolig alls faktiskt. Köpte första årsmodellen när den kom -03 och körde 250 mil med den utan problem. Va i och för sig inte så värst säker på varken bakhjulskörning eller bankörning då.

Köpte en ny -04 i våras och har avverkat 350 mil med den i sommar utan att ha upplevt nått vobbel alls. Dom flesta av milen har avverkats på bakhjulet och den har körts på gocartbana ett antal ggr.

Känner dessutom 5st till här i uppsala som kör 660 och ingen av dom har någonsin klagat över vobbel....
 

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Kalmar
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
Min vill också vobbla vid nersläpp vid högfartwheelies.
Har ej pillat nått med fjädringen + att jag kör med orginaldäck fram...

Polaren däremot kör skuret slicks fram och har styvat upp fjädringen fram
(inskruvad comp + rebound) och den är hur stabil som helst vid nerslag.

Så vill man så är det inga problem att åtgärda problemet, jag har dock inte brytt mig om det pga av att jag kör en del grusväg o vägar med urselt
underhåll.
 

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Ort
back in Gbg
Hoj
det blir nog en röd
Jag har upplevt att 660 blir wobblig vid långa svepande svängar på motorvägen i 120 - 130 km/h...

Det känns svårt att hålla en konstant svängningstakt (i brist på bättre ord). Jag måste justera hela tiden...

Men sen har jag varierat min sittställning på hojen och om jag sitter längre bak på sadeln så upplever jag inte samma problem.

Man har ju en tendens att sitta långt framme på sadeln på motard - och det gör ju att tyngdpunkten blir "fel" ...

Tilläggas bör att jag itne har mycket erfarenhet av att köra hoj...
 

dukeIIfbg

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2004
Ort
FALKENBERG
Hoj
KTM 950 SUMO
anledningen till att 660 vobblar är flera! de kan som flera har sagt vara fel stötdämpar inställning men de kan oxå vara felaktiga kraschpuckar på hjulaxlarna de kan vara kylarvingarna som tar upp för mycke vind eller för stora handtagsskydd, de kan vara för att de inte är några hål i fram skärmen närmast kylaren! mvh markus
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
ceasar skrev:
Nog om hästkrafter. Det största problemet med 660:n är att man får styrvobbel så lätt, har varit nära att vurpa flera gånger pga det. Var inne på att skaffa styrdämpare, men hittade ingen förutom Öhlins och den kostade 5000:-+++. Är det någon som har lyckats få bort vobblet?


Mmmm! hade du prövat höja respektive sänka gaffeln för att känna ev efter skillnad på det sättet?

Det är ett exempel på vad vissa enduroförare alt sporthojs killar gör om det vill ha en snabbstyrd hoj ELLER så får man spara ihop pengar tilll en UNIC!
 

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
Tl 1000r
olika effekt

Hej!

Jo ag har en fråga, går o funderar på att köpa en supermotard, o det lutar mot en ktm.

Jo om jag kollar på effekt så har 625 o 660 21 Kw

o duken o lc4 40 Kw.

Är dom strypta? vad rekomederar ni att man gör med hojarna för att få ut mesta körglädje?, även lc4 o duken.

Tacksam för svar
david
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Tolf skrev:
Hej!

Jo ag har en fråga, går o funderar på att köpa en supermotard, o det lutar mot en ktm.

Jo om jag kollar på effekt så har 625 o 660 21 Kw

o duken o lc4 40 Kw.

Är dom strypta? vad rekomederar ni att man gör med hojarna för att få ut mesta körglädje?, även lc4 o duken.

Tacksam för svar
david

Sök på 660 i forumet så kommer du finna massa timmars läsning!
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
ceasar skrev:
Det läskigaste jag var med om var när jag drog upp en wheelie i ca 100 km/h ståendes på fotpinnarna och satte ner i ca 140-150. Fick sånt styrvobbel att det gick i styrstoppet flera gånger, var helt säker på att jag skulle vurpa (fortfarande ståendes på fotpinnarna) men jag höll i mig och till slut gick det över efter ca 100 meter. Men efter den resan blev jag lite rädd för hojen och vågade inte riktigt åka som man skulle vilja. Det var i samma veva jag letade efter en styrdämpare. Zana åkte precis bakom och till och med han såg blek ut... :hihi

Jodå, kommer fortfarande ihåg det... Lååånga svarta ränder från framdäcket som åkte fram å tillbaks... Trodde defenitivt att du skulle dyka rätt ut i spenaten, men du höll dig fan på hjul.. Hehe...

Min har jag inte kännt haft tendenser till vobbel, men jag pressar den nog inte ens 40% lika mycket som dig... :)
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
hade 3 delikata styrslag i somras på 660:n. Alla gångerna efter nedslag i högre hastigheter...ca 140-150. Första gången efter ett lite snett nedslag i en kurva... Ritade ett 60 m långt ormspår på vägen o styrstopparna tillknackade. Tänkte bara "Ajöss" när det small i styret...

2:a o 3:dje gången pga mina egna dåliga växlingar.... Har en förmåga att sitta med styret lite snett o åka...alltid vridet år vänster. Växlar mellan 4-5:an o efter ngn/några sekunder hoppar 5:an ur.... PANG !...Nerslag med snett styre är inget kul. Har i alla fall hållt mig på rätt köl.....

Har däremot aldrig haft problem ur böjar eller vid hårda påslag...
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
sirSmokealot skrev:
Jag har upplevt att 660 blir wobblig vid långa svepande svängar på motorvägen i 120 - 130 km/h...

Det känns svårt att hålla en konstant svängningstakt (i brist på bättre ord). Jag måste justera hela tiden...

Men sen har jag varierat min sittställning på hojen och om jag sitter längre bak på sadeln så upplever jag inte samma problem.

Man har ju en tendens att sitta långt framme på sadeln på motard - och det gör ju att tyngdpunkten blir "fel" ...

Tilläggas bör att jag itne har mycket erfarenhet av att köra hoj...

Tycker det låter som du har fel fjädringsintällning. Testa släpp ut bakfjädern lite så hojjen blir lägre bak vilket gör att framgaffelvinkeln blir flackare.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
motardnisse skrev:
Hög effekt eller jämn kurva det är frågan! :D

Både och! :) Massor med effekt, men i ett körbart register - det är grejer det...
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
TomK skrev:
Både och! :) Massor med effekt, men i ett körbart register - det är grejer det...


Jo ja tackar, smakar det så kostar det plenty!

Hur många timmar har din hoj gått nu?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top