Ktm 660

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
Eftersom det dyker upp nya trådar om Ktm 660 hela tiden, så tänkte jag att det vore bra att den hojen får en egen tråd där saker och ting kan diskuteras.
Det tycker jag att den hojen är värd..
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag vägde mellan 625 och 660 idag. 625 vägde tyngst. Hämtar ut den nästa lördag med fettaste motardkittet och fettaste endurokittet, perfekt till fettaste föraren! :D
Är 660 klart starkare rakt fram? Inte fått testa nån :(
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
-PLM- skrev:
Jag vägde mellan 625 och 660 idag. 625 vägde tyngst. Hämtar ut den nästa lördag med fettaste motardkittet och fettaste endurokittet, perfekt till fettaste föraren! :D
Är 660 klart starkare rakt fram? Inte fått testa nån :(
Jag tycker inte de skiljer så tookmycket på dem, men, vem är jag att dömma? Jättemycke erfarenhet har man väl inte ;)
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
-PLM- skrev:
Jag vägde mellan 625 och 660 idag. 625 vägde tyngst. Hämtar ut den nästa lördag med fettaste motardkittet och fettaste endurokittet, perfekt till fettaste föraren! :D
Är 660 klart starkare rakt fram? Inte fått testa nån :(

Blir det nån iskörning i vinter då? Jag har inte testat någon 625a, men den väger ju lite mer och har lite mindre effekt...
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
ceasar skrev:
Blir det nån iskörning i vinter då? Jag har inte testat någon 625a, men den väger ju lite mer och har lite mindre effekt...

Japp, har endurodubbade däck som ligger å väntar!
Var så mkt strul med 660 om man ville ha endurofälgar. Svarva bromsok, tvungen att ha stor skiva osv... Så blev 625 med elstart riktiga endurofälgar+bromsar samt motardkit med ballare bromsar än 660. :banana
 
Last edited:

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
-PLM- skrev:
Jag vägde mellan 625 och 660 idag. 625 vägde tyngst. Hämtar ut den nästa lördag med fettaste motardkittet och fettaste endurokittet, perfekt till fettaste föraren! :D
Är 660 klart starkare rakt fram? Inte fått testa nån :(
Hmm.. Ja, 625 väger tyngst (10kg?).. Den större motorn, 654 vs 625 går bättre och är starkare!! Jag kommer att ha ca 60hk på hjulet med Akrapovic (660 -05) och det får man knappast med 625cc motorn, som 625 delar med 640!!! (brukshoj!!)
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
wannagofast skrev:
Den större motorn, 654 vs 625 går bättre och är starkare!! Jag kommer att ha ca 60hk på hjulet med Akrapovic (660 -05) och det får man knappast med 625cc motorn
Nej,men 58 hk på hjulet får man ut.....
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
-PLM- skrev:
Jag vägde mellan 625 och 660 idag. 625 vägde tyngst. Hämtar ut den nästa lördag med fettaste motardkittet och fettaste endurokittet, perfekt till fettaste föraren! :D
Är 660 klart starkare rakt fram? Inte fått testa nån :(

Då är det en SXC du köpt?

sirSmokealot skrev:
Me2!!! :yoparty



Så det lutar åt en 660 huh?? :D

för tillfället..... :D
 

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Ort
In the da Kista
Hoj
KTM525 motard -06
wannagofast skrev:
Hmm.. Ja, 625 väger tyngst (10kg?).. Den större motorn, 654 vs 625 går bättre och är starkare!! Jag kommer att ha ca 60hk på hjulet med Akrapovic (660 -05) och det får man knappast med 625cc motorn, som 625 delar med 640!!! (brukshoj!!)


Det är en STOR skillnad mellan 625 å 640.. Dessvärre går det att få ut 60hk i en 625 också!
 

Malmö-motard

Radical Riders
Gick med
16 May 2005
Ort
Lite här o där...
Hoj
ja
Stor skillnad på -04 & -05 i raktframprestanda! Brorsan har en -05 med Akra-slipon, jag en -04 med Akra helsystem. Det skiljer en hel del mellan våra två. Min känns mkt brutalare i effektkurvan. Nån annan som testat båda modellerna och kan bekräfta skillnaden eller är det mitt helsystem som gör skillnaden? Isåfall förstår jag inte varför det rullar 660 utan Akra helsystem :D
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
Malmö-motard skrev:
Stor skillnad på -04 & -05 i raktframprestanda! Brorsan har en -05 med Akra-slipon, jag en -04 med Akra helsystem. Det skiljer en hel del mellan våra två. Min känns mkt brutalare i effektkurvan. Nån annan som testat båda modellerna och kan bekräfta skillnaden eller är det mitt helsystem som gör skillnaden? Isåfall förstår jag inte varför det rullar 660 utan Akra helsystem :D

Min kompis hade en 660-03 med Sebring helsystem (dubbla) och den kändes nog snäppet värre än min 660-04 med Sebring slipon. Tyvärr ägde vi inte hojarna samtidigt, så vi kunde inte rejsa dom mot varandra. Men jag rejsade min mot Zeb_Macahans 660 som har orginalsystem. Vi körde på 4:an i typ 80km/h och gasade på, då drog min ifrån direkt, men effekten på högre varvtal var det typ ingen skillnad på. Så slipon gör mycket på mellanregistret, dock tror jag faktiskt att min hoj hade högre toppfart med orginalsystem.
Var uppe i 189km/h på Sviestadrakan med orginal. Tyvärr får man ju inte köra med "öppet" system på Sviestad, så jag har inte kunnat jämföra, men jag har aldrig varit över 180km/h med sliponet på.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
wannagofast skrev:
Hmm.. Ja, 625 väger tyngst (10kg?).. Den större motorn, 654 vs 625 går bättre och är starkare!! Jag kommer att ha ca 60hk på hjulet med Akrapovic (660 -05) och det får man knappast med 625cc motorn, som 625 delar med 640!!! (brukshoj!!)

Ok! och dessa hästar kommer du kunna hantera utan problem eller?
:va

HK är inte allt ibland snarare hur effektkurvan ser ut, vill hellre ha en hoj vars effekt ligger i botten/mellan än en som har stort sett bara topp effekt eller undvika nån jäkla effektpuckel..

Ta ett exempel som i gamla moto GP där det nästan bara var Doohan som klarade av big bang motorn i Hondan, men sen var han ett otroligt bra förare. Om du skulle sätta dig på en sådan hoj, hur mkt skulle du utnyttja av effekten?
660 må vara en bra hoj med bra effekt men varför all denna Hk hysteri??????
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
motardnisse skrev:
Ok! och dessa hästar kommer du kunna hantera utan problem eller?
:va

HK är inte allt ibland snarare hur effektkurvan ser ut, vill hellre ha en hoj vars effekt ligger i botten/mellan än en som har stort sett bara topp effekt eller undvika nån jäkla effektpuckel..

Ta ett exempel som i gamla moto GP där det nästan bara var Doohan som klarade av big bang motorn i Hondan, men sen var han ett otroligt bra förare. Om du skulle sätta dig på en sådan hoj, hur mkt skulle du utnyttja av effekten?
660 må vara en bra hoj med bra effekt men varför all denna Hk hysteri??????

Det går ju inte att jämföra med banhojar. På gatan kan man inte få nog med effekt, jag hade gärna haft 100hk i min 660. Så fort det inte svänger så är det ju lätt att hojen känns slö. Du har självklart rätt i att effektkurvan är viktig, men den kan inte bli mycket bättre än på en 660, enligt mig iallafall.

Självklart kan man ha för mycket effekt på bana. Min Yzf450 cross, en fabrikshoj från Holland, som bl a. har högkompskolv och helsystem har alldeles för mycket effekt för mig när man kör på bana iallfall. Men snart ska man ju ut på isarna och då kommer jag säkert vilja ha ännu mer effekt efter ett tag.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
sirSmokealot skrev:
Varför inte? Klart att det spelar roll :D :D :D avundsjuk eller???:)


Absolut inte, det är på banan som det avgörs. Har vi båda tur så möts vi nästa år på någon av dem så får vi se vad som händer. Hög effekt eller jämn kurva det är frågan! :D


Sen att du tydligen är -78 och enligt din profil på väg att ta körkort visar ytterligare ett tecken på att du kanske borde köra orig först innan du börjar meka!

Det roliga är när det börjar svänga och inte av att dra en 2km wheelie!
 
Last edited:

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Ort
back in Gbg
Hoj
det blir nog en röd
motardnisse skrev:
Absolut inte, det är på banan som det avgörs. Har vi båda tur så möts vi nästa år på någon av dem så får vi se vad som händer. Hög effekt eller jämn kurva det är frågan! :D


Sen att du tydligen är -78 och enligt din profil på väg att ta körkort visar ytterligare ett tecken på att du kanske borde köra orig först innan du börjar meka!

Det roliga är när det börjar svänga och inte av att dra en 2km wheelie!

it´s on! :mad:
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top