GSX 1400-tråden

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ang min best så filurar jag på om det skulle se fräckt ut med ett clip-on styre... vad tror ni?
Jag har också funderat på clip-on eller ett uppochnervänt tt-styre för att få lite caferäserstuk. :yoparty
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Jag har också funderat på clip-on eller ett uppochnervänt tt-styre för att få lite caferäserstuk. :yoparty

Det var lite min tanke... men då skulle man kanske vilja flytta ned framlyset lite också. blir lite bättre linjespel. Men då måste mätarna ner också... hmmm...
Vintern är lång... man hinner säkert ändra sig en hel massa gånger.:)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det var lite min tanke... men då skulle man kanske vilja flytta ned framlyset lite också. blir lite bättre linjespel. Men då måste mätarna ner också... hmmm...
Vintern är lång... man hinner säkert ändra sig en hel massa gånger.:)
Jo, ner med lyset en 4-5cm kanske. Och ner med mätarna, fast det kan nog bli lite svårare. Sedan en bricka eller något för att täcka hålen efter gamla styret om man kör med clip-on.

Eller så kanske man blir lite wild and crazy och klämmer på en klassisk halvkåpa samtidigt, och fäster instrumentering och lyse i den.
DUC917%7E1.JPG


Just det där med att klämma på en kåpa på GSX1400 är något som känns lite lockande. Hetast vore ju en klassisk Katanakåpa, men de är inte helt lätta att få tag i och kräver nog en del ombyggnad. Eller kanske helkåpan från en tidig GSX-R 1100 med dubbellyse. GSX-R 1400, i blå/vitt med någon röd dekal för att matcha fjädrarna på bakstötdämparna... :drool
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Jo, ner med lyset en 4-5cm kanske. Och ner med mätarna, fast det kan nog bli lite svårare. Sedan en bricka eller något för att täcka hålen efter gamla styret om man kör med clip-on.

Mmmm... jag kanske måste använda hålen i kronan för att fästa mitt lull lull som tex handtagsvärmarreglaget och GPS:en. Vi får se.
Var kan man hitta ett clip-on till 46mm gaffelben då?:va
Satte en köpesannons här på sporthoj ifall någon ligger och ruvar på ett.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Ibland går det undan!
Klickade in på ebay.co.uk och se där fanns ett clip-on från en SV1000 som händelsevis har samma gaffelbensdiameter som GSX 1400.
£36 så kommer det väl med posten så småningom.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ibland går det undan!
Klickade in på ebay.co.uk och se där fanns ett clip-on från en SV1000 som händelsevis har samma gaffelbensdiameter som GSX 1400.
£36 så kommer det väl med posten så småningom.
Trevligt

Då är det ju bara en Muscle Machine kaross som fattas dig. http://www.blocket.se/vi/12928941.htm?ca=3_s
Nudge nudge...
Fast något säger mig att det kan krävas en hel del arbete innan den passar på en GSX1400.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Trevligt

Då är det ju bara en Muscle Machine kaross som fattas dig. http://www.blocket.se/vi/12928941.htm?ca=3_s
Nudge nudge...
Fast något säger mig att det kan krävas en hel del arbete innan den passar på en GSX1400.

Nja... jag hade inte tänkt kapa i ramen så mycket...
Kanske lite för kantig iallafall?
Man skulle ha fått tag på en snygg café tank att våldföra sig på. Den måste ju tyvärr vara rätt bred och innehålla soppapumpar och elände.
Alternativt så kapar man botten ur tanken man har och lägger på ett nytt "lock".
Nåja... kan ta tid... skall vattenkonvertera huset och byta kök innan jul också. :näsblod
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Clip-on:s låg i brevlådan idag!
Varför i hela friden tar det kortare tid att få grejjor från Storbritanninen och Tyskland än om jag beställer nåt här i Sverige.
Det är ju samma post som fraktar grejjorna åtminstone sista biten.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Maggy skrev:
Nja... jag hade inte tänkt kapa i ramen så mycket...
Kanske lite för kantig iallafall?
Man skulle ha fått tag på en snygg café tank att våldföra sig på. Den måste ju tyvärr vara rätt bred och innehålla soppapumpar och elände.
Alternativt så kapar man botten ur tanken man har och lägger på ett nytt "lock".
Nåja... kan ta tid... skall vattenkonvertera huset och byta kök innan jul också.
Muscle Machine är en klassisk, svensk, caféräserkaross från 70-talet. Det kan aldrig bli för kantigt. Och helst ska den kompletteras med fotpinnar och avgassystem från Raask. :tummenupp
Jupp, tanken på GSX1400 är hyfsat bred, och det går inte att ha så mycket smalare. Plus att det som du säger ska finnas plats för soppapump etc. Det är ett otyg det där om man vill ha lite snyggare stuk.

Vattenkonvertera huset och byta kök? Hur ska du då hinna med att pyssla något med pärlan hade du tänkt?

Clip-on:s låg i brevlådan idag!
Varför i hela friden tar det kortare tid att få grejjor från Storbritanninen och Tyskland än om jag beställer nåt här i Sverige.
Det är ju samma post som fraktar grejjorna åtminstone sista biten.
Har du varit ute i garaget och provmonterat dem än då? :brynad
Hur är frigången mellan tank och styre med clip-on? Bilder?

Det beror nog på vad man beställer. Om man t.ex. beställer cd-skivor från UK kan ta några veckor innan de levereras.

Men det är alltid lika frustrerande att sitta och följa grejjer när man har fått paket-id hos posten. Här så är det så att om paketen kommer till Ånge (liten håla 10 mil bort) sent på torsdag så har man inte grejjerna förens vid lunch på måndag. Lagomt kul när grejjerna ligger bara en timme bort och man måste vänta hela helgen på att kunna hämta dem.

Varför finns det förresten ingen mekhandbok från Haynes eller Clymer eller liknande till GSX1400?
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR

Vattenkonvertera huset och byta kök? Hur ska du då hinna med att pyssla något med pärlan hade du tänkt?
Jadu... det vete rackarn... men vi har ju bara fem barn så nog skall det lösa sig!



Har du varit ute i garaget och provmonterat dem än då? :brynad
Hur är frigången mellan tank och styre med clip-on? Bilder?
Hållt upp lite torrt bara. Väntar på lykt och mätarhusfäste att kapa i så man får ner dem såpass att man får clip-on:et under övre gaffelkronan.
De skickas från Storbritannien så de ligger säkert redan i lådan... beställde dem i onsdags!:D
Bilder kommer.



Varför finns det förresten ingen mekhandbok från Haynes eller Clymer eller liknande till GSX1400?
Det finns ju original på CD...
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jadu... det vete rackarn... men vi har ju bara fem barn så nog skall det lösa sig!

Hållt upp lite torrt bara. Väntar på lykt och mätarhusfäste att kapa i så man får ner dem såpass att man får clip-on:et under övre gaffelkronan.
De skickas från Storbritannien så de ligger säkert redan i lådan... beställde dem i onsdags!:D
Bilder kommer.

Det finns ju original på CD...
Ni har inte funderat på att skaffa sju till så ni har ett jämnt dussin?

Hur går det? Har grejjerna kommit än?

Jag vet att det finns original på CD. Men inte som jag har. Har hittat den på nätet, men får inte ner den. :mad:
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Ni har inte funderat på att skaffa sju till så ni har ett jämnt dussin?

Hur går det? Har grejjerna kommit än?

Jag vet att det finns original på CD. Men inte som jag har. Har hittat den på nätet, men får inte ner den. :mad:


Jag har den liggande som pdf 23.5mb till k2 men utöver avgassystemet verkar det vara lika.
Har även reservdelslista som pdf 55.2mb.
hör av dig om intresse finns:)
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
pakethållare

Vet någon om det finns någon pakethållare till gsx1400 som är lätt att sätta på vid behov ex. till sommaren när vi ev skall köra en lite längre runda.
Frugan kan inte ha ryggsäck några längre stunder pga. värk o det är ju skoj om vi kan åka tillsammans.
Tänkte sätta på en topbox på packethållaren (vet att det inte är snyggt men tillfälligt får man bita ihop):rolleyes:.
Desto större anledning att jag inte vill göra någon åverkan på hojen.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vet någon om det finns någon pakethållare till gsx1400 som är lätt att sätta på vid behov ex. till sommaren när vi ev skall köra en lite längre runda.
Frugan kan inte ha ryggsäck några längre stunder pga. värk o det är ju skoj om vi kan åka tillsammans.
Tänkte sätta på en topbox på packethållaren (vet att det inte är snyggt men tillfälligt får man bita ihop):rolleyes:.
Desto större anledning att jag inte vill göra någon åverkan på hojen.
Alurack har ju en hyfsat clean design (varken en orgie i styggt svetsade rundrör eller en massa plast), finns antingen i ren alu eller svartlackad.
48-1236.jpg

Sedan kompletterar man den med passande fäste för den toppbox man köper.
 

Kalle Kanon

Kung av Kanelien
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Sölvesborg
Hoj
Suzuki GSX1400
Vet någon om det finns någon pakethållare till gsx1400 som är lätt att sätta på vid behov ex. till sommaren när vi ev skall köra en lite längre runda.
Renntec i England, http://www.renntec.co.uk/, har en som också är relativt liten (något större än den på bilden ovan). C:a tusenlappen med frakt. Jag har haft dem på flera av mina hojjar och de fungerar utmärkt. :tummenupp
 

Kalle Kanon

Kung av Kanelien
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Sölvesborg
Hoj
Suzuki GSX1400
Drevning

Jag har bytt drevning 18 -> 17 fram. Skiljer 6% på varvet. Märks framför allt i 5:an o 6:an som blir ännu mer direkta än vad de redan är.

Nackdelen är naturligtvis att hastighetsmätaren inte följer med eftersom den går på växellådan.

Någon annan som har drevat om? Synpunkter?
:2cool
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Jag provade på min... den gick lika hejdlöst upp på bakhjulet som med 18 kugg fram... så jag märkte ingen skillnad. Så nu har jag 18kugg fram igen och ett 17 kuggs Renthaldrev som fått 3mil i "bra att ha" lådan.
Kanske är en positivare upplevelse på en otrimmad hoj.

Film med 18 kuggs framdrev.
http://www.youtube.com/watch?v=UHN3XUS_xVU
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Ja, då var man väl en av oss ;)

Köpte en GSX 1400 igår, 04:a. Helt underbart! :D
Då är det bara att börja byta saker. *Slänger lysna blickar på akra-systemen*
Fick helt nya däck och bromsar till. Men det var ett riktigt helvete att få hojen till Blekinge från Varberg inatt. :huvet Inte så roligt med minusgrader :(

Vi får väl se hur det blir med pengar till sommaren. Ett helsystem, nytt luftfilter och en ordentlig inställd PCIII kommer nog ge mycket glädje. Men först en ventiljustering, den tickar lite oroväckande...

Gått 2200 mil, firman hade slarvat bort serviceboken. De skulle försöka fixa fram den och skicka den. Är det någon som kan säga när jag kommer behöva ventiljustera igen? Jag vet att en liten service precis är gjord, med bland annat olja osv.

Någon får gärna svara här eller PMa, gärna lista alla serviceintervaller och vad som behöver göras, det vore schyrre :)
 

andreas b

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2006
Ort
jönköping
Hoj
vässad GSX1400
hej grabbar!
är det någon som har tittat om det finns ett komplett turbo kit ? mc express är ju lite stängt på en lördags kväll.. om man lämnar in så kostar det ju lite mycket men om man mekar dit själv. hur svårt är det tror ni?:va

fan måste ju ha haft maskin med turbo innan man blir gammal....:)
 

Kalle Kanon

Kung av Kanelien
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Sölvesborg
Hoj
Suzuki GSX1400
Gått 2200 mil, firman hade slarvat bort serviceboken. De skulle försöka fixa fram den och skicka den. Är det någon som kan säga när jag kommer behöva ventiljustera igen? Jag vet att en liten service precis är gjord, med bland annat olja osv.
Stor service med ventilinspektion vid 2400. Dock brukar det sällan behöva justeras så tidigt.

Var i Blekinge?
:2cool
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top