GSX 1400-tråden

Gigator

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki GSX1400 04
Hej igen kan någon hjälpa mig att svara på om orginalgrenrören på en K4 och en K5 är identiska,(har ej samma artikellnr) skall försöka
byta till 4 till 2 på K5an behöver ju byta fördelaren efter grenrören också samt fästena där dom bakre fotpinnarna sitter där finns ju fästena för avgasrören på 04an, finns säkert dom som tycker det är stolligt att nergradera, men tycker det är mycket snyggare med 2 blås, har precis köpt en 05.a så nu är man ägare till två GSX, men kan bara inte vänja mig med ett blås, ser ut som cykeln har slagsida i mina ögon, tacksam för alla upplysningar och eventuellt strul med denna modifiering

mvh
 
Last edited:

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Hej igen kan någon hjälpa mig att svara på om orginalgrenrören på en K4 och en K5 är identiska,(har ej samma artikellnr) skall försöka
byta till 4 till 2 på K5an behöver ju byta fördelaren efter grenrören också samt fästena där dom bakre fotpinnarna sitter där finns ju fästena för avgasrören på 04an, finns säkert dom som tycker det är stolligt att nergradera, men tycker det är mycket snyggare med 2 blås, har precis köpt en 05.a så nu är man ägare till två GSX, men kan bara inte vänja mig med ett blås, ser ut som cykeln har slagsida i mina ögon, tacksam för alla upplysningar och eventuellt strul med denna modifiering

mvh

Grenrören är olika men ändå samma :va :D ,skilnaden med grenrören ligger dock endast i att upp till K4 är dom i kromat stål efter är dom i rostfritt :tummenupp
Så har du 2-1 mellanrören o ljuddämpare behöver du endast införskaffa vänster passagerar fotstöd o även göra en liten ändring på centralstödet om du har det monterat (har för mig att det var någon skillnad på fästet mellan dom tidigare o senare stöden så dom passar inte direkt o byta).

Smaken är ju som :arsele , vet att i Uk så vill dom ha sk, wheelbarrow look dvs. två blås :) .
Själv gillar jag 4-2-1 men som sagt det är min smak :D.

Kul med två hojar ångrar ibland att jag sålde min K5:a :( men vem vet kanke köper en till längre fram :D .

PS. tror vi vill se lite bilder på fullbloden :tummenupp DS.

/Maveric
 
Last edited:

Gigator

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki GSX1400 04
IMAG0102.jpg
Cykeln stog på blocket en förmiddag i helgen, köpte den direkt, har gått strax över 1000 mil och jag gav 50 K för den
kanske för mycket, men cykeln verkar vara i nyskick, har inte fått hem den ännu, skall hämta den om 14 dagar
har förskottsbetalat en liten summa på den, men bazookan skall som sagt av och det blir 04.ans dubbla blås.
Är det själva centralstödet som är annorlunda eller är det ramfästena till stödet som måste modifieras ? tack förövrigt för ditt utförliga svar, synd att jag undgått att grenrören inte är kromade efter 04.a enda smolket i bägaren, hade jag faktiskt inte en aning om, men finns ju en hel del skrotade cyklar verkar det som så kanske byter grenrören också, gillar att få det precis som jag vill, bifogar bilder
Skulle någon ha delar för min ombyggnad till 4:2 till rimligt pris så är jag intresserad.
DSC_2588.jpg
 
Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Cykeln stog på blocket en förmiddag i helgen, köpte den direkt har gått strax över 1000 mil och jag gav 50 K för den
kanske för mycket, men cykeln verkar vara i nyskick, har inte fått hem den ännu skall hämta den om 14 dagar
View attachment 391556

Den röda ser jättefin ut ! Håller tummarna att köpet går bra. Är det orginal däcket bak eller ytbytt ?
 

banditen73

Medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Vidunge city
Hoj
DKW 250rt-52 Kawasaki zx9r-00 Bansmiskaren Suzuki gsx 1400-03
Hej på er!
Har lagt till några foton till på min i garaget.
Titta gärna in.:tummenupp
 

Gigator

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki GSX1400 04
Den röda ser jättefin ut ! Håller tummarna att köpet går bra. Är det orginal däcket bak eller ytbytt ?

Tror det är orginaldäcket men är inte 100
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Inte ska en GSX1400 dö på skroten!!

Hoj hoj
Tittar in i tråden en stund, har gått och köpt en GSX1400 som ska bli ett projekt är det tänkt, utlovar dock ingen tidplan för detta... :D
Till saken har läst tråden från start till slut synd att inte alla har det jösses vad många ämnen som återkommer:hej. Massor av bra info och några experter på området finns det här vilket är kalas!!
Brink ifrågasatte tidigt varför man inte portade topparna har sett i mitten på tråden att några börjat med det. Så min fråga är är denna topp lika begränsad som gamla GSX1100 var. Ingen vad jag förstår har bytt ventiler men hur ser de ut som sitter i? Diameter och längd samt tjocklek. Någon som vet max mått innan man behöver flytta ut styrningarna? Någon som vet någon som portat denna motor full ut och kanske monterat spjällhus från en senare GSX1000R?
Alternativet blir ju mindre upphetsande - fläkt...
Vad klarar motorn i effekt om man väljer turbo och resterande orginal plus en kompsänkning med packning?
Vad behöver man förstärka om man kan optimera toppen för turbo och når 350 kusar?

Hoppas någon sitter på lite fakta, alternativet är att bygga vidare på en GSX1100 den klarar 1650cc och når effekter över 200hkr med fuggar å en hel del trix.

Ni som portat och mirrafräst hur mycket bättre flödar toppen?

//NH
 

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Ser mycket fin ut....:tummenupp:tummenupp Håller på och letar efter en GSX igen..... : ):)
 

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
B King GSX 1400
Hoj hoj
Tittar in i tråden en stund, har gått och köpt en GSX1400 som ska bli ett projekt är det tänkt, utlovar dock ingen tidplan för detta... :D
Till saken har läst tråden från start till slut synd att inte alla har det jösses vad många ämnen som återkommer:hej. Massor av bra info och några experter på området finns det här vilket är kalas!!
Brink ifrågasatte tidigt varför man inte portade topparna har sett i mitten på tråden att några börjat med det. Så min fråga är är denna topp lika begränsad som gamla GSX1100 var. Ingen vad jag förstår har bytt ventiler men hur ser de ut som sitter i? Diameter och längd samt tjocklek. Någon som vet max mått innan man behöver flytta ut styrningarna? Någon som vet någon som portat denna motor full ut och kanske monterat spjällhus från en senare GSX1000R?
Alternativet blir ju mindre upphetsande - fläkt...
Vad klarar motorn i effekt om man väljer turbo och resterande orginal plus en kompsänkning med packning?
Vad behöver man förstärka om man kan optimera toppen för turbo och når 350 kusar?

Hoppas någon sitter på lite fakta, alternativet är att bygga vidare på en GSX1100 den klarar 1650cc och når effekter över 200hkr med fuggar å en hel del trix.

Ni som portat och mirrafräst hur mycket bättre flödar toppen?

//NH

Hej Nisse
Har väl inge bra svar på dina frågor då ja inte portat.

sen angående spjällhus så är det inte lika "offset" mellan kanalerna men
det skulle vara intresant o ha ett o göra om.

Med fläkt så klarar toppackningen ca 300hk sen får den jobbigt
så över det krävs det en starkare o eventuellt stakar.

Bottendelen är ju som du vet skottsäker ja det är väl kopplingen
som är svagaste länken sen.:tummenupp
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Hej
Har inte lyft av toppen ännu, troligen får det vänta tills dess att nya ramen passats in och den rullar. Tyvärr så ligger en GSX1100, en Katana och en Harris före i kön så trimmet kommer troligen nästa vinter dock så måste jag redan denna vinter bestämma om jag ska satsa på turbo eller bygga en sugmotor med lite mera effekt allt för att installationen i ramen ska bli bra.
Orginal 1400 blir nog en ganska medioker historia då jag gillar när det är lite tryck i grejerna... trots det är jag frestad att porta den men det skiljer en del på portning för sug eller turbo mao jag försöker få fram så mycket info som går innan dremmeln ylar...

Offsetet mellan cyl 2 och 3 skiljer sig naturligtvis men om det inte är någon större skillnad mellan 1-2 så ska det nog gå att ordna relativt enkelt att banka på ett busa hus. Men i en turbo blir det nog inte aktuellt med byte, ojojoj det är mycket att fundera över..
 

banditen73

Medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Vidunge city
Hoj
DKW 250rt-52 Kawasaki zx9r-00 Bansmiskaren Suzuki gsx 1400-03
Var på Gotlandrings 10års jubileum o körde lite.
De går o svänga med dom här hojarna me.:banana
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Hoj hoj
Tittar in i tråden en stund, har gått och köpt en GSX1400 som ska bli ett projekt är det tänkt, utlovar dock ingen tidplan för detta... :D
Till saken har läst tråden från start till slut synd att inte alla har det jösses vad många ämnen som återkommer:hej. Massor av bra info och några experter på området finns det här vilket är kalas!!
Brink ifrågasatte tidigt varför man inte portade topparna har sett i mitten på tråden att några börjat med det. Så min fråga är är denna topp lika begränsad som gamla GSX1100 var. Ingen vad jag förstår har bytt ventiler men hur ser de ut som sitter i? Diameter och längd samt tjocklek. Någon som vet max mått innan man behöver flytta ut styrningarna? Någon som vet någon som portat denna motor full ut och kanske monterat spjällhus från en senare GSX1000R?
Alternativet blir ju mindre upphetsande - fläkt...
Vad klarar motorn i effekt om man väljer turbo och resterande orginal plus en kompsänkning med packning?
Vad behöver man förstärka om man kan optimera toppen för turbo och når 350 kusar?

Hoppas någon sitter på lite fakta, alternativet är att bygga vidare på en GSX1100 den klarar 1650cc och når effekter över 200hkr med fuggar å en hel del trix.

Ni som portat och mirrafräst hur mycket bättre flödar toppen?

//NH

Hej o välkommen Nisse :hej.
Man kan nog säga att det finns en del man kan göra med motorn, o portning är inte fel.
Min topp är portad dock inte jag som gjort det utan Maggy som hade iväg den när han monterade 1550 kittet på sin hoj vilket jag nu har på min :yoparty .
Finns bilder på portningen o lite annat under flik 89 i denna tråden .
Spjällhusen är ju lite unika iom. fördelningen som Fillingen nämde o original husen går endast att ta upp till 37mm från 34 original .
Dock tror jag ventilerna är den största flaskhalsen när man gjort allt annat.
Vi har tidigare letat om det finns några som passar från någon annan mc modell dock utan någon lycka :( (Kostar en del o tillverka egna ventiler ).
Har måtten någonstans dock inte på denna datorn ,ska se om jag kan skaka fram dom.
Men det som enskilt gör mest för effekten är kammarna o avgassystemet ihop med en powercommander 3:an eller 5:an :rock.

/Maveric
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Har fått en GSX1400 för lite omvårdnad av en kompis som lider av tidsbrist:)
Hur ofta behöver man demontera oljesumpen (bottenpanel) på en sådan?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top