GSX 1400-tråden

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
154hk 154Nm

Bänkoperatören sa att det var lägre än normalt pga temp och luftfuktighet. Borde vara något högre... detta i samma "snålbänk" som jag kört tidigare. Andra bänkar ger som regel ca 8-10hk mer men det spelar ju mindre roll.

Är nöjd!

GRYMT!! :yoparty
 

Snkris

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2003
Ort
Alta, Norge
Hoj
GSX1400 K2, Katana 1230 1983, DR350 1999, TGB Bullet 50 moped, TGB Blade 1000 ATV
Hei Maggy!

Bra jobbet! Når du monterte kammene, justerte du lobcenters, eller brukte du kun original merking? Min gav vel 3-4hk mer etter justering...

Skal forresten til Piteå i helgen og se på vårdraget. bor som vanlig på
Ladrike camping fre-søn.

Når det gjelder rykkete gange, forsvant nesten helt med PC3/1550/ST1/BMC osv... hehehe:D = DYRT, spør Maggy!
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Hei Maggy!

Bra jobbet! Når du monterte kammene, justerte du lobcenters, eller brukte du kun original merking? Min gav vel 3-4hk mer etter justering...

Skal forresten til Piteå i helgen og se på vårdraget. bor som vanlig på
Ladrike camping fre-søn.

Når det gjelder rykkete gange, forsvant nesten helt med PC3/1550/ST1/BMC osv... hehehe:D = DYRT, spør Maggy!

Lobecenters är justerade... 104 på insug och 106 på avgaskammarna... ett hiskeligt pillerjobb.
Större ventiler skulle vara kul... men då blir det ännu dyrare!
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Nu har man uppdaterat pärlan lite. Det blev Dunlop Roadsmart till slut ändå och jag kan efter invigningen på gokartbana idag bara konstatera att greppet var det inge fel på. Nu vill jag bara ha andra fotpinnar också, det skrapade i lite. ;)
Sen har man fått på fatbar,vilket gjorde en rejäl skillnad. Övrigt på listan är styrändsbackspeglar och LED-blinkisar fram och bak.

I övrigt kan man väl säga att jag är lite smått avis på dina siffror där Maggy. ;)
 

Bifogat

  • 1400ny3.JPG
    1400ny3.JPG
    100.1 KB · Visningar: 91
  • 1400ny1.JPG
    1400ny1.JPG
    107.7 KB · Visningar: 89
  • 1400ny2.JPG
    1400ny2.JPG
    71.5 KB · Visningar: 77

Snkris

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2003
Ort
Alta, Norge
Hoj
GSX1400 K2, Katana 1230 1983, DR350 1999, TGB Bullet 50 moped, TGB Blade 1000 ATV
Lobecenters är justerade... 104 på insug och 106 på avgaskammarna... ett hiskeligt pillerjobb.
Större ventiler skulle vara kul... men då blir det ännu dyrare!

Vil nok tro at du kan hente mye med og legge lobecenters opp mot 110gr.
104 grader er lite... cam Motion anbefaler 110gr på de fleste trimkammer til gamle GSX. Mine la jeg på 108-109grader.

Piteå?
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Vil nok tro at du kan hente mye med og legge lobecenters opp mot 110gr.
104 grader er lite... cam Motion anbefaler 110gr på de fleste trimkammer til gamle GSX. Mine la jeg på 108-109grader.

Piteå?

Kanske det kan vara något att undersöka nästa vinter.
Vet inte om Piteå ännu... har 35 kubikmeter ved att göra också. :(
 

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
B King GSX 1400
Fina siffror Maggy:tummenupp

För att återgå till ryckningarna så var det inte så på min när den var ny det kom vid ca 12-1500mil för att sedan vid spridarbyte från 220cc till 390cc blev ryckningarna rejält märkbara:gnissla

Det är nog så att ECUn har någon störning vid det aktuella varvtalet som ställer till det.
Kolla på första bilden så syns det att det är något som jäklas (2-2500 varv) Mottyn snålade ner rejält på bränsle blev nästan som ett kärringstopp.
Sen andra bilden har det blivigt lite manuell handpåläggning i bränsle cellerna så nu går den rättså bra men inte 100.
 

Bifogat

  • AFR1b.JPG
    AFR1b.JPG
    215.5 KB · Visningar: 90
  • Afr5.JPG
    Afr5.JPG
    155.3 KB · Visningar: 84

Gigator

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki GSX1400 04
Ja, efter ha läst och letat runt på diverse forum och siter från flera olika länder gällande GSX 1400. Så är jag benägen att hålla med dig. Felet är ett elektronik fel som blir i ECUn efter ett par tusen mils körning (eller ålderspåverkan), Att man däremot kan kompensera detta med att laborera med blandningen för att mildra symtomen är ju helt logiskt. Synd bara att detta standardfel inte uppmärksamats hos Suzuki, detta är ju ett fel där Suzuki skulle stå för bytet av ECUn, nu har det nog tyvärr gått för lång tid för att dom skall ta på sig det. Vågar inte tänka på vad en styrenhet kostar.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Ja, efter ha läst och letat runt på diverse forum och siter från flera olika länder gällande GSX 1400. Så är jag benägen att hålla med dig. Felet är ett elektronik fel som blir i ECUn efter ett par tusen mils körning (eller ålderspåverkan), Att man däremot kan kompensera detta med att laborera med blandningen för att mildra symtomen är ju helt logiskt. Synd bara att detta standardfel inte uppmärksamats hos Suzuki, detta är ju ett fel där Suzuki skulle stå för bytet av ECUn, nu har det nog tyvärr gått för lång tid för att dom skall ta på sig det. Vågar inte tänka på vad en styrenhet kostar.

Det kan man ju tycka men jag själv upplever inte problemet så stort. Min rycker också men inte nämnvärt mer än andra cyklar jag provat. "Alla" insprutare verkar ha nån typ av abnormalitet typ ryckningar/flatspots/tvekar osv. Kanske vågar jag sträcka mig så långt att jag fäller påståendet att "man får leva med det".
Tanka och kör!
 

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Falköping
Hoj
GSX 1400 -02
När hastighetsmätaren rör sig som en varvräknare, då vet man att man sitter i rätt sadel :)
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
FI-lampan lyser:confused:
Hojen går på 3cyl och formligen sprutar bensin ur avgasrören.
Cyl no 3 verkar vara död.
Över 4000rpm går den bättre
Power Commander är installerad.
Vad göra:va
 

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Falköping
Hoj
GSX 1400 -02
Ta bort Power Commandern (koppla bort kablage) ,och se om det försvinner. Kolla anslutningen till spridaren på cyl 3. (så den inte är erjad eller liknande)
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Ta bort Power Commandern (koppla bort kablage) ,och se om det försvinner. Kolla anslutningen till spridaren på cyl 3. (så den inte är erjad eller liknande)
Tackar för svar! Power commander är alltså bara att koppla bort?
Har inte meckat med sådana här moderna prylar.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Ta bort Power Commandern (koppla bort kablage) ,och se om det försvinner. Kolla anslutningen till spridaren på cyl 3. (så den inte är erjad eller liknande)
Nu funkar hojen, fukt i kontakter vid spridare.
Simpel konstruktion, Suzuki borde kunna bättre:gnissla
 

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Falköping
Hoj
GSX 1400 -02
Hann inte svara innan :) Nice att det löste sig, nästan så man får kolla kontakterna själv då :)
 

Gigator

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki GSX1400 04
semestern förstörd ?

Vad gör jag, cykel packad och klar skulle åka på söndag, försöker starta cyckel då slår solenoiden inte till, startmotorn står bara och tjuter, någon gång slog den till och då drar det så mycket ström och går så trögt att batteriet töms, frågan är kan jag lösa detta innan söndag eller är semestern väck, tar mao gärna emot tips.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top