Nytt från SVEMO: "Farligt och olagligt att tanka etanol (E 85) i motorcyklar"

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kortfattat, TK anger inget skäl till varför inte E85 får användas. Har man rökt på igen (för att använda ett lite slitet men väl målande uttryck)?

Det som förvånar mig är att man använder samma metod som med lustgasförbudet, fast i ännu större bemärkelse. Man anger INGEN anledning till varför man förbjuder E85 som tillåtet drivmedel i tävlingsfordon utan det enda substantiella är, citat: "Som ett inlägg i debatten om önskemål från förare att använda E 85 inom tävlingsverksamheten vill TK bestämt avråda från detta."

Man rabblar sen upp en massa självklar rappakalja som att man kan få byta slangar, startsvårigheter vid kallt väder och avgaskrav från tillverkarna. Vad är det vi redan inte vet om E85 som TK vet? Sedan NÄR behöver man göra ett CO/NO-test på en Funnybike?

E85 (eller ännu hellre E100) som tillåtet drivmedel inom dragracing skulle vi få Greenpeace att jubla och George W Bush att gråta. Tävlingkommittén verkar inte alls veta vad man ska tycka, bara att man ska förbjuda.

Starkt jobbat Rolf.

Okej, det finns ju en fall-back, dvs till metanol... fast då lär man köra Funnybike. Hm, eller använda sig av en vatteninsprutning (med inblandning av etanol, typ en sissådär 95%).

Nu fick vi iaf veta var det blå skåpet ska stå i god tid att man kan lugnt smida vidare under vintern och våren i lugn och ro.
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Vad då "Uppfyller inte avgaskraven" (det stod det i texten från SVEMO). Är inte E 85 mer miljövänligt en vanlig bensin? Eller har jag fåt allt om bakfoten nu?
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Jaha, det är ju bra att SVEMO vet att det är olagligt med E85 i helfordons godkända moppar, synd att dom tror det är olagligt i alla bara.... Men vad har det med oss att göra? Blir det tillåtet i dragracing eller inte?

Att det är bättre betyder inte att det är godkänt. Kvittar vad du ändrar på ett nytt fordon så är det inte godkänt längre (förmodligen nått med EU..)
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Nja, det står faktiskt inget om ett förbud, det står att TK vill "bestämt avråda" SVEMO-förare från att åka med E85.

jojje1963 skrev:
Blir det tillåtet i dragracing eller inte?
Huvet på spiken som vanligt.

Jag vill nog tro att SVEMOs sportgrenar får köra sitt eget race när det gäller bränsle.

Anders, vad man än tycker om lustgasförbudet och sakfrågorna så är det väl ingen större hemlighet att det hela hängde på problemet med att få flaskorna godkända som tryckkärl i Sverige.

MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
pwillen skrev:
Anders, vad man än tycker om lustgasförbudet och sakfrågorna så är det väl ingen större hemlighet att det hela hängde på problemet med att få flaskorna godkända som tryckkärl i Sverige.

ProSteetCar=lustgas. ProStreetBike=ingen lustgas. Det är just inkonsekvensen som gör mig smått bafflad.

Ivfsh suger det att inte referera till ett beslutsunderlag, på det här sättet är det väldigt lätt att tro att det är en okunnig person som har tagit beslutet rakt ut ifrån det blåa.
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
andersbrink skrev:
ProSteetCar=lustgas. ProStreetBike=ingen lustgas. Det är just inkonsekvensen som gör mig smått bafflad
Jo, plus att det går bra med gas i FB men inte i STTG fast dom har samma säkerhetskategori.

Vilket som. SVEMO har ett eget forum så det är bara att gå dit och fylla på det som har påbörjats i diskussionen om E85.

MVH
PiPPi
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Jag har hört att turbo oxå är farligt och olagligt, det ända jag inte hört nått om är Nitro :tummenupp
 

TurboVmax

www.turbovmax.org
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Enköping
Hoj
Turbomatad Vmax
Jag är stum!

Snacka om sandlådefasoner från SVEMO. Man undrar vad de har för koll egentligen. Otroligt...

Jeffrey
 

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Finner inte ord för hur dåligt detta är. E85 finns snart på varenda mack och så börjar dom grina över att det är farligt. :va Det är farligt att vara ute i solen också. Bäst det börjar köras på natten istället :rolleyes:
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
MMMM å METANOL för man köra som om de vore ofarligt
och inte kräver att man justerar förgasaren och fördelardosan

Visserligen kan de va SATANS kallt i DR depån ibland ( då kan de ju hjälpa med att dricka sprit)

Men om man vaknar nån morgon å de e under 10 minus då får nog hojen stå :D
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Jag skrev ut det och satte upp det i verkstan, jag tror SVEMO blitt hackat och det är ett skämt, jag skojar inte..
I vilken klass kör man med besiktigade original hojar när det är -10C? Kan det va snöskoter han pratar om?

Tänk om man nån gång kunde läsa nått sånt här istället:
Vi på tävlingskommitén har förstått att E85 är både miljövänligt och att man kan köra ännu fortare på det än med bensin och eftersom vi vet att SVEMO's medlemmar inte har några problem med att ställa in sina motorer för maximal prestanda (och minsta miljöpåvärkan) så rekommenderar vi alla som har möjlighet att prova detta nya renare bränsle.
Först över mållinjen vinner
TK

:banana
 

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Har tagit tag i detta och mailat SVEMO och bett om en djupare förklaring. Om alla slänger iväg ett mail så kanske dom kommer till insikt :arsele
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Fräd skrev:
Har tagit tag i detta och mailat SVEMO och bett om en djupare förklaring. Om alla slänger iväg ett mail så kanske dom kommer till insikt :arsele

...och om det inte räckte med lustgas och etanol så lär man köra Internet Exploder mot deras hemsida för att det ska funka .RYYYYS! :D
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Det är så man blir mörkrädd.

saknar ord!! :huvet :huvet :4skrika :död
 

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Jag har fått svar på mitt mail där jag tog upp just detta med att vi (jag säger vi även om jag inte tävlar med detta bränsle) som kör inte är helt missanpassade vad gäller injustering. Tanten tog upp det med SVEMOs bränslexpert som konstaterade att han stödjer de tidigare teorierna. MEN!!! Hör och häpna, han hänvisade till en artikel den 24:e november på DN-debatt.. Denna fanns dock inte :rolleyes:

Har nu svarat och krävt lite konkret underlag från bränsleexperten. :gnissla
 

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
Varför vill ni turbosnubbar åka på Etanol?

Med risk för att framstå som okunnig (och dessutom :felämne ), men varför vill ni turbo- och dragracingsnubbar åka på Etanol?
Handlar det inte i grund och botten om att omvandla bränsle till (bakhjuls)-energi på kortast möjliga tid. Varför då åka på bränsle med 30% mindre energi? :confused: Förklara kort för en oinsatt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top