Verkyg och Verktyg.

apbot

ECC Crü
Gick med
13 Aug 2004
Ort
11XXX
Hoj
säxsäxsti
Som alla vet så finns det bra verktyg och så finns det dåliga verktyg.
Ex biltemas stjärnmejslar är det sämsta jag någonsin har använt mig av.

Jag hade tänkt att införskaffa en helt ny uppsättning Mejslar, främst stjärn.
Samt ett set bra blocknycklar.
samt ett set blocknycklar med spärrmekanism

Har ni några tips på bra verktyg till bra priser och vart man kan köpa dessa ?

är trött på noname billigt skit.


Tack på förhand
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
apbot skrev:
Har ni några tips på bra verktyg till bra priser och vart man kan köpa dessa ?

Inte direkt. Men eftersom du frågar så handlar det om en stram typ av budget. Mitt råd då, köp endast de vertyg som du kommer att använda - och inte bara "bra å ha uti-fall-att". Blankkromade verktyg är värdelösa ur en användares perspektiv - som oftast har oljiga händer. Skruvmejslar är förbrukningsvara.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
apbot skrev:
Som alla vet så finns det bra verktyg och så finns det dåliga verktyg.
Ex biltemas stjärnmejslar är det sämsta jag någonsin har använt mig av.

Jag hade tänkt att införskaffa en helt ny uppsättning Mejslar, främst stjärn.
Samt ett set bra blocknycklar.
samt ett set blocknycklar med spärrmekanism

Har ni några tips på bra verktyg till bra priser och vart man kan köpa dessa ?

är trött på noname billigt skit.


Tack på förhand
Själv använder jag en Bacho (8576A) mejsel med lösa bits, får plats 5 bits i handtaget.
Bara att köpa nya bits när de blir slitna.
 

CMF

Nummer två är bara den första förloraren
Gick med
6 Apr 2004
Ort
SKÅNE
Hoj
Honda VTR SP1 2001
jag köppte samtliga nycklar och mejslar på biltema. billigt som fan. och efterhand jag har sönder något eller det är kass så byter jag ut bara de delarna. tex igår spräckte jag hylsa 17 bara att dra in och köpa en ny. givetvis inte på biltema. utan riktiga grejor. bara ett tips
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag undrar vad ni köper för verktyg på biltema efterssom ni lyckas ha sönder dem. :confused:

I min portabla verktygssats som jag bär med mig återfinns nästan enbart biltemaverktyg och de används många timmar i veckan.
På 3 år har jag endast haft sönder en sak och det var hylsa 27 då jag körde mutterknackare med en vanlig hylsa vilket man eg inte skall göra med annat än krafthylsor.

Visst biltemas skruvmejslar håller inte lika länge som Bacho/belzer men de kostar mindre än en sjättedel och jag byter hellre en biltemaskruvmejlsel ofta än använder en halvsliten Bacho.

Min raceverktygslåda innefattar följande verktyg ooch den kan ses som en bra vägledning på vad man kan köpa om man vill ha en hyggligt komplett verktygslåda:

2x Skruvmejslar 12-282 59kr
2x Blocknycklar 10-499 189kr
Lednycklar 11-251 398kr
Insexsats 10-997 70kr + motsvarande för torx
Hylsnyckelsats 10-123 398kr + lösa hylsor i uddadimensioner
t-handtag insex 10-103 79kr (Bra att ha om kåpskruvar etc är insex)
Tång 12-106 60kr
Polygrip 12-458 70kr
Sidavbitare 12-104 70kr
Låsringstång 12-170 40kr
Gummiklubba 20-143 20kr
Skjutmått 16-1142 110
Mikrometer 16-1140 98kr
Digital multimeter 15-133 79kr
+en massa annat som inte kan köpas på biltema

Total kostnad 1800 :banana

Edit: I princip alla av dessa verktygen är biltemas serie som har 10års garanti dvs drar man sönder något åker man till biltema och kvitterar ut nytt.
 
Last edited:

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Biltema har 10 års garanti på verktyg, inte på alla dock men dom dyrare
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag har upplevt ganska stor kvalitetsskillnad på olika kvaliteter av verktyg i Biltemas sortiment. En typ av torxbits kunde jag vrida sönder med lillfingret mot spärrskaftet. Med en annan torxbitstyp kan jag ta i så att jag skakar innan de går av. Samma sak med hylsor och insexnycklar.
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
för privat bruk behöver man inte baco, Allt som sitter jävligt tar ju muttermaskinen
 

nasholm6

Hooters Chicago ; )
Gick med
19 Jun 2004
Ort
Umeå
Hoj
Retta
Boris JR skrev:
Jag undrar vad ni köper för verktyg på biltema efterssom ni lyckas ha sönder dem. :confused:

Biltema har så gått som ingen kvalitetskontroll på sina produkter/verktyg.

Dom köper in produkter från dom billigaste producenterna/grossisterna, olika från år till år. Vilket leder till att den stjärnskruvmejsel du köpte för ett år sen för 19:- höll skit bra, inte är säkert att den du köpte i år för 19:- håller lika bra.
Dyrara märken har mycket hög kontroll på sina underlevrantörer om dom nu inte tillverkar produkten själv.
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Beta och Usag :tummenupp
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Köpte en stor hylsnyckelsats beggat av en garagegranne för en struntsumma.
Den var införskaffad från Micro.
Spärrskaften var bara skit och byttes ut mot Kamasa, men resten funkar bra.

Så jag skulle nog köpa Biltemas verktygsatser, och sen byta ut vissa delar som t.ex. spärrskaft mot andra fabrikat.
(OM dom nu skulle paja, eller funka dåligt d.v.s.)

10 års garanti är ju bara :tummenupp .

Köp mängdverkytgen på Biltema (Hylsor, nycklar m.m.), och satsa på "kvalitetsmärken" där det behövs mest istället (spärrskaft, instrument m.m.)
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
nasholm6 skrev:
Biltema har så gått som ingen kvalitetskontroll på sina produkter/verktyg.

Dom köper in produkter från dom billigaste producenterna/grossisterna, olika från år till år. Vilket leder till att den stjärnskruvmejsel du köpte för ett år sen för 19:- höll skit bra, inte är säkert att den du köpte i år för 19:- håller lika bra.
Dyrara märken har mycket hög kontroll på sina underlevrantörer om dom nu inte tillverkar produkten själv.

Nja det är sanning med modifikation....

Deras billigaste skit är där ingen koll på och frekventa levrantörsbyten gör kvaliten varierande men på deras dyrare verktyg har ivf jag inte märkt någon varierande kvalite trots att jag känner åtminstone fem pers som har en låda identisk med specen ovan.

Om man jämför blocknycklar så har de två serier
den ena 11-779 89kr är total skit sämsta made in china skitet du kommer troligen att dra sönder dem,
Köper du däremot 10-499 så får bu bra kvalite jag känner ännu ingen som har dragit sönder en av dem.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Köper på dem firmor där killens byggartbetsplats får rabatt vilket kan variera. Även om han arbetar i norge så är arbetsgivaren svensk o finns i Mariestad där vi bor.

Är så trött på verktyg, brädor, isolering, spik o skruv etc hemma så jag :zpy
 
Last edited:

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Har en 135 delars biltema hylsnyckelsats och det har hållit ganska bra. 17s hylsa har spruckit och det mindre spärrskaftet kan ibland "kugga". Men annars är jag helnöjd med verktygen. :tummenupp

Har haft den i 4år ungefär och skruvar väl sådär medelmycket... i både hoj, bil och skoter..
 

alexholm

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Umeå
Hoj
Gsxr 1100
Mina absoluta favoritverktyg om man ser till precision och hållbarhet är gamla Hazet från... gissningsvis 60-talet. Annars gör ju beta och snap-on sköna verktyg...

Kamasas spärringnycklar är ju smidiga å ha, men använd dom inte för att lossa något som sitter hårt
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
U/ringnycklar lite förbrukningsvara (har en förmåga att slarva bort dem...).Låt bli de billigaste, lite si och så med storlekarna. För tighta säger sig själv, för stora och skallen blir rund.

Skruvmejslar är förbrukningsvara. Jula brukar ha vettiga för småpengar.

Insex, köp kvalitet. Stor skillnad mellan dem. En bra som greppar ordentlig tar alla skruvar. Dåligt grepp och skallen blir rund.

Spärrhandtag varierar i kvalitet. Främst handtaget ska var ordentligt, helst 1/2 tums eller grövre. Inte nödvändigt att köpa dyrt men låt bli de billigaste. Rätt ofta extrapris hos olika handlare. Ut och jämför, du upptäcker rätt snabbt skillnaden.

Momentnyckel, köp en bra. Kostar men värt det.

Tänger, stor skillnad på bra och dåliga. Bahcos gillar jag, finns till vettiga pengar.

My 2 cents..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top