VARVSTOPP PÅ MIN YAMAHA DT 125 -84a VID 8500 RPM. kan man koppla ur det?

Hangman

Bannad
Gick med
31 Oct 2005
Ort
Mjölby
Hoj
Yamaha dt 125 -84
Nån som vet om man kan koppla ur och HUR man gör på en yamaha dt 125 -84a? varvara bara 8500 varv. skulle vilja ha mer varv!!!! Mvh/ kim
 

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
mm Det är i cdi boxen.. kanske går den bara att koppla ur lätt. eller får du klippa av nån tråd som på CRMen
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Hangman skrev:
Nån som vet om man kan koppla ur och HUR man gör på en yamaha dt 125 -84a? varvara bara 8500 varv. skulle vilja ha mer varv!!!! Mvh/ kim
Att CDI-boxen skulle begränsa varvtalet till 8500 varv är knappast troligt, när rödmarkeringen ligger vid 11000 .(tror det var 11000rpm iaf :va)
Du har nåt annat fel på hojen, vad vet jag inte...
 

Hangman

Bannad
Gick med
31 Oct 2005
Ort
Mjölby
Hoj
Yamaha dt 125 -84
KalleNorton skrev:
Att CDI-boxen skulle begränsa varvtalet till 8500 varv är knappast troligt, när rödmarkeringen ligger vid 11000 .(tror det var 11000rpm iaf :va)
Du har nåt annat fel på hojen, vad vet jag inte...


OK, men allt talar för att det är CDIn som stryper varvet för det finns inget annat som kan spärra så exakt skulle gå över varvet nångång i nerförsbacke eller nått men icke.
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Ehm, nu när jag tänker (vilket jag sällan gör) så kanske hojen är strypt. Då är det nog möjligt att CDI-boxen stryper varvet vid 8500rpm.
Tänkte inte på möjligheten att din hoj kunde vara strypt till 11kw, det är så ovanligt... :näsblod
 

Hangman

Bannad
Gick med
31 Oct 2005
Ort
Mjölby
Hoj
Yamaha dt 125 -84
hehe

KalleNorton skrev:
Ehm, nu när jag tänker (vilket jag sällan gör) så kanske hojen är strypt. Då är det nog möjligt att CDI-boxen stryper varvet vid 8500rpm.
Tänkte inte på möjligheten att din hoj kunde vara strypt till 11kw, det är så ovanligt... :näsblod


hehe jadu! den är inte ens i närheten av 11kw ;) nästan det dubbla!

Hangman skrev:
hehe jadu! den är inte ens i närheten av 11kw ;) nästan det dubbla!



Den gör 145 km/h på 6an vid 7800 varv. Med acc som en cross! hela vägen upp till 145 accar den bra! tänk dig om den skulle varva 11000 rpm! då skulle den nog göra runt 160-170 km/h?!

Kronen skrev:
mm Det är i cdi boxen.. kanske går den bara att koppla ur lätt. eller får du klippa av nån tråd som på CRMen



hur vet man vilken kabel man ska klippa eller ta bort för den ska varva mer, om den är spärrad i cdin?
 

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
Det kan vara en koppartråd. Vart den sitter vet jag inte. om du nu har en sådan strypning.
men hade jag varit dig så hade jag hört med en MC butik/affär om det.
 
Last edited:

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Hangman skrev:
hehe jadu! den är inte ens i närheten av 11kw ;) nästan det dubbla!

runt 20kw?

Min nsr har 23kw och den är trimmad ?:S

Så lite ljuger du va ;D Tror du menar Hk.
 
Last edited:

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Hangman skrev:
Den gör 145 km/h på 6an vid 7800 varv. Med acc som en cross! hela vägen upp till 145 accar den bra! tänk dig om den skulle varva 11000 rpm! då skulle den nog göra runt 160-170 km/h?!

:rofl
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Hangman skrev:
hehe jadu! den är inte ens i närheten av 11kw ;) nästan det dubbla!





Den gör 145 km/h på 6an vid 7800 varv. Med acc som en cross! hela vägen upp till 145 accar den bra! tänk dig om den skulle varva 11000 rpm! då skulle den nog göra runt 160-170 km/h?!





hur vet man vilken kabel man ska klippa eller ta bort för den ska varva mer, om den är spärrad i cdin?

Om din DT som har en maxeffekt runt 25hk på runt 11000rpm axxar som en cross med 40hk på bara 8500rpm..
Ja, då körde du nog en halvkass kinafiddy :brinnerup

En sak till bara.. Om den nu gjorde 145km/h i 7800rpm, då är den ju inte ens emot spärren på 8500rpm :3freak

Jag vill inte verka otrevlig eller så men..
Du kan ha ett alldeles för litet munstycke, dvs den skär vilket sekund som hellst.
Du kan ha sett fel, den varvar mer än 8500rpm.
Du bara inbillar dig.
Du håller på att bli galen.
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Svanen skrev:
Om din DT som har en maxeffekt runt 25hk på runt 11000rpm axxar som en cross med 40hk på bara 8500rpm..
Ja, då körde du nog en halvkass kinafiddy :brinnerup

En sak till bara.. Om den nu gjorde 145km/h i 7800rpm, då är den ju inte ens emot spärren på 8500rpm :3freak

Jag vill inte verka otrevlig eller så men..
Du kan ha ett alldeles för litet munstycke, dvs den skär vilket sekund som hellst.
Du kan ha sett fel, den varvar mer än 8500rpm.
Du bara inbillar dig.
Du håller på att bli galen.
:fakta

+att en DT från 84 har inte ens 25hk. 22 har jag för mig.
 

Hangman

Bannad
Gick med
31 Oct 2005
Ort
Mjölby
Hoj
Yamaha dt 125 -84
Ni har rätt. jag skrev fel. menade hästkrafter, inte kw. Jag kan lova att den här 125an åker ifrån dom flesta maskiner.
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Hangman skrev:
Ni har rätt. jag skrev fel. menade hästkrafter, inte kw. Jag kan lova att den här 125an åker ifrån dom flesta maskiner.

Så du menar att din DT 125a från -84 med max 20hk drar dom flesta maskinerna?
Skojar du?

Vi kan ta ett race, dag eller natt, sommar eller vinter.

Du har kanske en chans mot en RD från samma årtal.

Aprilia RS/MX? Yamaha TZR? Honda NSR?

Nädu, jag tror att din DT är det enda du kört i hojväg, därav har du inget direkt att jämnföra med. Men se det som en positiv sak, du kommer skita i brallan bara du ser en 600 :hihi


EDIT: Du är härmed skyldig att bifoga en film där din DT drar valfri maskin på 125cc.
 

Hangman

Bannad
Gick med
31 Oct 2005
Ort
Mjölby
Hoj
Yamaha dt 125 -84
Svanen skrev:
Så du menar att din DT 125a från -84 med max 20hk drar dom flesta maskinerna?
Skojar du?

Vi kan ta ett race, dag eller natt, sommar eller vinter.

Du har kanske en chans mot en RD från samma årtal.

Aprilia RS/MX? Yamaha TZR? Honda NSR?

Nädu, jag tror att din DT är det enda du kört i hojväg, därav har du inget direkt att jämnföra med. Men se det som en positiv sak, du kommer skita i brallan bara du ser en 600 :hihi


EDIT: Du är härmed skyldig att bifoga en film där din DT drar valfri maskin på 125cc.



VISST! inga problem grabben! jag hade en RD 125 nyligen oxå med ypvs och DTn åkte om den på bakan hur enkelt som helst och RDN var inte orginal!!! Hade även ett tag en yamaha TZR 92 som inte ens gått 2500 mil den var nyskick den trimmade vi m.m och DTN drog hur enkelt som helst. kanske låter konstigt men här i stan (Mjölby) Finns det ingen som hänger med mig med 125 cc! finns någon NSR som gör 175 km/h och det är snabbare än min, men accet hänger dom inte med. Min granne hade en suzuki DR 650. Den lånade jag på helgerna Den var det effektavgassystem på och när 125an rejsade åkte dom jämne i början men sen kom 650n den gjorde ca 190 var jag uppe i.
4 taktare är inte lika rappa som 2takt. Min granne har även en YAMAHA nått 1300 cc. kombination av sport/glidar. 01a. Vi rejsade och DÅ hängde jag inte med för jag fick upp min på bakan medans hans var så tung och var lättare och hålla ner. sen att den gör lite över 100 knyck på 1an oxå säger rätt mycket. Jag har en film när jag kör runt mjölby med TZRen. kan skicka te nån om dom vill. OBS jag körde inte ut den för den var inte inkörd sen var det 10 minus och rullgrus överallt. men om nån vill se min galna körning mellan bilar m.m så adda min MSN --> dekrimkim@hotmail.com

Filmen är ca 50 mb stor.
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Ladda hem hojfilmer! http://sporthoj.years2.com/
Ladda upp din hojfilm! ftp://sporthoj:sporthoj@ftp.years2.com/

Vad är det för trim på din DT då?
Om den enbart är ostrypt så sitter du ju och fantiserar..

Skriv inte ihop allt heller, en radbrytning eller 8 hade inte skadat.
Förövrigt så skriver du som en mytoman, inget illa menat.
Känner 3st riktiga mytomaner och det är slående likt.

BTW, det var inga problem skrev du.
Kom hit då så tar vi ett race. Men du får leva med att jag har 154cc för den tar jag inte av. Men det får bli efter jag har fixat min bestyckning och avgasporten.
Dvs om ungefär 3veckor.
 

Hangman

Bannad
Gick med
31 Oct 2005
Ort
Mjölby
Hoj
Yamaha dt 125 -84
Svanen skrev:
Ladda hem hojfilmer! http://sporthoj.years2.com/
Ladda upp din hojfilm! ftp://sporthoj:sporthoj@ftp.years2.com/

Vad är det för trim på din DT då?
Om den enbart är ostrypt så sitter du ju och fantiserar..

Skriv inte ihop allt heller, en radbrytning eller 8 hade inte skadat.
Förövrigt så skriver du som en mytoman, inget illa menat.
Känner 3st riktiga mytomaner och det är slående likt.


Okej. Sorry då. Jag är ingen myttoman men det luktas lite avundsjuka på sina håll kanske?....

Om du kände mig så hade du vetat att det var sanning i varända mening.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top