GSX 1400 Turbofighter

Jonathan

Guest
andersbrink skrev:
Efter en väldigt snabb blick säger man kanske "å rackarns, va coolt med en turbo-1400'a" (för det ÄR det). Kikar man lite närmare ser man att man har vänt turbon bak-och-fram (för att slippa kapa/flytta de tvärgående ramrören) och fått knöla till grenrören så att 1'an och 4'an kommer in i en väldigt brant vinkel samt att avståndet till framhjulet kommer att vara smått. Röret från kompressorn till IC'n går tvärs under hojen istället för att dra upp på samma sida till gaveln och sen ut från vänster IC-gavel in till plenumet. Iofs petigheter men det skulle kunna se 'snyggare' ut rent tekniskt.


Aha, nu när du säger det så :)

Jo klart man vill förena funktion med utseende så mycket som det går, och ta genvägar bara för att det är lätt känns lite oseriöst.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Snubbarna med sidan jag länkade till verkar ha lite annorlunda idéer.. ta en titt på rördragningen på den här gixxern
http://www.sandrpro.com/gsxr10003.jpg
http://www.sandrpro.com/gsxr10005.jpg
http://www.sandrpro.com/gsxr10001.jpg
Varför inte vrida huset 30 grader till och dra ett rör rakt upp i ic:n och inte runt halva hojen... Eller är det förvärmning av luften de vill ha för att ic:n ska få jobba lite? :rolleyes: (Obs. skämt) Det får plats ändå med lite jävlaranamma.
Hmm, nu ska vi inte dra iväg från ämnet alltför mycket, men det handlar iallafall fortfarande om turbo! :) Heliac, är du färdig snart? Väntar otåligt... :hihi
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Allvarligt? Antagligen fattar de inte att man faktiskt kan vrida på husen... :va

Beställde rörkrökar och lite flänsar idag plus en cylinderfotspackning att ha som mall när jag gör spacern.

Kommer med bilder så fort hojen är inomhus...bara det är ett mindre projekt då den måste ner genom en svängd källartrappa för att nå min verkstad :gnissla
 

Hygglo

Solskens knutte...
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Hyttö rakan
Hoj
XV1600
Kanoners Heliac att du startade en tråd om turbobygge på min gammel hoj..
Ska bli jäv***t intressant att följa denna tråden... :tummenupp
Själv så har man ju blivit zatsy mupp hahaha..
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hygglo skrev:
Själv så har man ju blivit zatsy mupp hahaha..

Vafandå, har'u monterat kjolar på 142'an och installerat ett Fosgate-paket à la MAMMUT i skuffen med 3 km neon-slingor? :7peta :D

Oh well, har väl själv Zatzy'fierat mig lite de senaste veckorna, 4x65 rms i fram och 2x150 rms i bak och 2x3.5", 2x6.5", 2x6*9" och 2x12". Nu saknas bara ett njurbälte. Dock inga kjolar! :näsblod
 

Jonathan

Guest
andersbrink skrev:
Vafandå, har'u monterat kjolar på 142'an och installerat ett Fosgate-paket à la MAMMUT i skuffen med 3 km neon-slingor? :7peta :D

Oh well, har väl själv Zatzy'fierat mig lite de senaste veckorna, 4x65 rms i fram och 2x150 rms i bak och 2x3.5", 2x6.5", 2x6*9" och 2x12". Nu saknas bara ett njurbälte. Dock inga kjolar! :näsblod




Vad för bil ?

Vore kul att veta vad en g... äldre herre som kör 8 sek. på strippen med turbo hoj kör för bil :hihi
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jonathan skrev:
Vore kul att veta vad en g... äldre herre som kör 8 sek. på strippen med turbo hoj kör för bil :hihi

Gubbjäveln kör med en rostgrön Audi 100 2.6E -93 +34k mil, en Svart 900 2.0T -98 med 11k på mätaren och en Pontiac Firebird 350" -94 med 20k på mätaren. Det är f.ö. Birden som får dra hojarna till/från racen då den mullrar mest och kör ifrån VR6'or vid rödljusen trots kärra och hoj att dra på. :D
 

Jonathan

Guest
andersbrink skrev:
Gubbjäveln kör med en rostgrön Audi 100 2.6E -93 +34k mil, en Svart 900 2.0T -98 med 11k på mätaren och en Pontiac Firebird 350" -94 med 20k på mätaren. Det är f.ö. Birden som får dra hojarna till/från racen då den mullrar mest och kör ifrån VR6'or vid rödljusen trots kärra och hoj att dra på. :D



:D

Tur att höra att du åtminstonde kör en vettig bil. Firebirden alltså :hihi


VR6, är inte det en sås eller nåt :gnissla
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
heliac skrev:
Då har både hoj och turbo inhandlats och därmed är bygget igång. Det är en GSX 1400 -02 som ska få fighterkläder och konstgjord andning.
Man blir nästan tårögd!!! Har själv sneglat på en 1400a och motospeed`s "1550 kit".. Hoppas vi får följa ditt bygge med bilder och film..
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Jag står i valet och kvalet mellan att beställa ett eftermarknadssprut eller modifiera mitt standardsprut. Tanken var att byta spridare, tryckregulator, ev. pump och byta MAP-sensorn. Standard-sensorn jobbar mellan 0-5V alltså samma som tex SAAB fast SAAB-sensorn även klarar tryck. Då är frågan får jag felmeddelande från sprutet om jag byter sensor? Enligt mekboken kommer meddelande c13 upp om MAP-sensorn befinner sig under 0,20V eller över 4,8V. Jag har mätt att SAAB-sensorn ger ca 2,2V vid atmosfärtryck så låt säga att det funkar med den sensorn så kommer hojen att gå väldigt magert, men det borde kunna kompenseras med powercommandern och större spridare. Eller??
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
heliac skrev:
Jag står i valet och kvalet mellan att beställa ett eftermarknadssprut eller modifiera mitt standardsprut. Tanken var att byta spridare, tryckregulator, ev. pump och byta MAP-sensorn. Standard-sensorn jobbar mellan 0-5V alltså samma som tex SAAB fast SAAB-sensorn även klarar tryck. Då är frågan får jag felmeddelande från sprutet om jag byter sensor? Enligt mekboken kommer meddelande c13 upp om MAP-sensorn befinner sig under 0,20V eller över 4,8V. Jag har mätt att SAAB-sensorn ger ca 2,2V vid atmosfärtryck så låt säga att det funkar med den sensorn så kommer hojen att gå väldigt magert, men det borde kunna kompenseras med powercommandern och större spridare. Eller??

Kör i stället med progresiv regulator 1-3 utväxling+ en powecomander
+stora spridare hojen kommer gå som en klocka

Att försöka modifiera orginalsprutet är dödsdömt på förhand
då du inte kommer åt bränslemappar och andra setuper


Civincoboxen fungerar förträffligt numera efter jag fick mitt skräddarsydda
program men är tyvär med sina dryga 8000 lite dyr i mina ögon
fast räknar du av vad en powercomander+ regulator kostar så är man ganska nära ändå

Då har man även funktioner så som laddtrycksstyrning shiftligt mm i samma box
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Hmm..jag är ju ingen expert på området men bränslemappen kommer man ju indirekt åt via powercommandern och om styrdonet jobbar tillsammans med Saabens MAP-sensor vilket jag tror att det gör, så har man fortfarande ett system jobbar efter MAP TPS och RPM istället för bara TPS och RPM.

Dock kommer bränslemappen i powercommandern behöva ändras.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
heliac skrev:
Hmm..jag är ju ingen expert på området men bränslemappen kommer man ju indirekt åt via powercommandern och om styrdonet jobbar tillsammans med Saabens MAP-sensor vilket jag tror att det gör, så har man fortfarande ett system jobbar efter MAP TPS och RPM istället för bara TPS och RPM.

Dock kommer bränslemappen i powercommandern behöva ändras.



Tyvär inte då orginalsystemen jobbar med tps som huvudparameter
mapsensor används bara för lågfartsdelen
sen övergår man till tps

Att byta mapsensor kräver att man kan kalibrera om skalan samt att systemet använder map som huvudparameter

eller har mapsensor som kompensering typ 1bar laddtryck ger 100% mer bränsle

som jag tidigare nämde det är inte möjligt
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
För att mer klargöra hur dom olika delarna fungerar så är det så här
Bränslemapparna i orginalstyrdonet kommer man inte åt

Det Yoshimurainstrumentet kan göra är att välja en förprogramerad map som ligger som lager på varandra

om du tänker dig 5 skivor på varandra och 3 skivor på längden

där områdena är låg mellan och högfartsdel där du kan välja +5 +10
-5 och -10 samt standardmapp

detta ger oss möjligheten att välja som exempel

-10 lågfart 0 på mellan och +10 på högfart

På så sätt har vi tänjt på spännvidden som standardburken klarar
detta är dom enda ändinger som kan göras i orginalburken

Powercomander är en " förvrängningsbox"
där man manipulerar in och ut signalerna med hjälp av en pc styrd datalåda


Att mappa turbo med en powercomander enbart är riktigt dåligt
MR turbo i usa gör så


Anta att vi har vid 6000rpm och 80% trottel en spridartid på 10ms (millisekunder) säg att vi laddar 1 bar det skulle krävas en tid på ca 20 ms
det finns för det första inte så stort reglerområde i powercomandern
samt att 20 ms skulle inebära 100% duty på spridaren vilket inte är bra

Men låt oss säga att man trots detta gör uppmapningen med powecomandern

Detta skulle innebära att så fort man ändrar laddtryck eller hamnar i oladdat område så går motorn riktigt kasst ( dubbelt så mycke soppa)

Vad man i stället gör med exempelvis civincoboxen ( förvrängningsbox även denna) är att montera stora spridare (dubbelt) som exempel

Signalen skickas via civinco som " kapar" pulsen till hälften 10 ms/ 2=
5 ms med bibehållen gång under oladdat område

En inbyggd mappsensor kompenserar sen mot laddtrycket och lägger till i procent exempelvis i detta fallet 5ms x 200 % = 10 ms

En progresiv regulator gör samma jobb fast inte lika exakt

Här är upplägget sådant att stora spridare monteras
bränsletrycket sänks så att en "normal" gång uppnås vid off boost läge

(standard tryck ca 3.5 bar) sänks till ca 1.2 -1.5 bar
och sedan höjs soppatrycket via regulatorn x 3 på inskickat laddtryck

Exempel grundtryck = 1.5 bar - 1bar laddtryck detta ger

1 x 3 + 1,5 bar = 4.5 bar soppatryck vid 1bar laddtryck
funkar ruggit bra powercomandern används sedan till att finjustera dom områden som regulatorn inte ger exakt rätt värden
detta brukar vara några procent hit eller dit


Sånt här har jag bekymmrat mig med dom senaste 10 åren hehe :huvet

att montera aftermarketsprut är ju skitskojj om man har några 100 timmar
att spendera på olika problem som uppstår

Sömnlös kan man ligga för mindre haha

Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter om någon vill diskutera

Ring ( pm )gärna en signal då det säkert är lättare över telefon att belysa dom problem och lösningar som krävs


Peter
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
andersson turbo skrev:
Tyvär inte då orginalsystemen jobbar med tps som huvudparameter
mapsensor används bara för lågfartsdelen
sen övergår man till tps

Det där förklarade en del. :)
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
heliac skrev:
Det där förklarade en del. :)

Det låter ju helt baklänges men om det nu är så så smacka dit en 2bars absolut sensor istället för TPS:en och dubbelt så stora spridare. Borde bli rätt nära. (säkert inte bättre än AnderssonTurbos förslag, bara annorlunda) :tomten
Eller sätt på megasquirt och kom hit när den är klar så mappar jag den på en eftermiddag i bänk och på gatan
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Det knepiga med dagens styrsystem är att dom är integrerade med mätarpanelerna
och skickar data info till panelen och där i genom även felkoder

Om nån givare inte finns eller är felaktig så går systemet i ett default läge
där man tar ett genomsnittligt värde på vissa sensorer

Hojen går " nästan" lika bra men ställer inte ut full tänding mm

Skitjobbigt med andra ord
vill man åka aftermarket sprut och samtidigt bibehålla funktioner så som tankmätare , tempmätare mm så måste även orginal ecu sitta kvar
+ att man måste simuleradiverse givare och spridare för att inte gå in i felkod



Att byta lastgivare från TPS till mapsensor är inget nytt
men man måste kunna göra en fullständig om mappning i hela tabellen för att få nån gång i motorn

Signalerna är snarlika men långt ifrån kompatibla rakt av
då parametrar som acc pumpar även ligger där
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top