Drevningens betydelse?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
UA, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hej!

Ja, det är höst och mörkt, så man får tid att grubbla :gnissla Men jag funderar på om det spelar någon roll om man har tex 15/45, 16/48 eller 17/51? Jag är med på ofjädrad vikt, och att det i viss mån kan påverka hjulbasen, eller mer konkret, avståndet mellan svingaxeln och hjulaxeln och därmed bland annat påverkar fjädringen. Men finns det andra argument för att välja någon av dom olika varianterna?
 
Påverkar det bara livslängd, eller även friktionen mellan kedja och drev?

Lite som ovan, mindre slitage eller mindre friktion?
Länkarna har större radie att "böja" sig på, mindre friktion.
Livslängd på kedjan styrs från gashandtaget............ (eller ett fett lass på bönpallen)
Sen kan du ju labba med olika storlek på bakdrevet för optimalt varvtal på motorn för din tänkta hastighet.
 
Du ska få plats med ett större främre drev också.
 
Vill du minskad ofjädrad vikt är väl 51 tänder i "Aluminiumlegering" en lösning.
Ju färre tänder du har fram, desto mer varierar kedjespänningen på grund av att kedjerullarna går in i fördjupningar i hörnen på en allt mindre regelbunden polygon, ( men försumbart jämfört med när svingen åker upp och ner.)
När du väljer större drev så minskar påverkan från gasen på svingen.
Med mindre drev ligger kedjan närmare svingen. Så när du gasar reser sig hojen upp baktill.
Med större drev kommer kedjan motverka den här resningen mer och mer pga större avstånd ( längre hävarm) till svingen.
Men det visste du ju redan ......
 
Last edited:
Jagar man gram (vikt) så är ju små drev och kortare kedja att föredra.
(fast det är bättre att viktreducera föraren)
 
...
När du väljer större drev så minskar påverkan från gasen på svingen.
Med mindre drev ligger kedjan närmare svingen. Så när du gasar reser sig hojen upp baktill.
Med större drev kommer kedjan motverka den här resningen mer och mer pga större avstånd ( längre hävarm) till svingen.
...
Jag som inte kan, men försöker lära mig, undrar om de ospecifierade drev du refererar till i ovanstående meningar är det främre?
#n00b
 
Att välja mellan 15/45, 16/48 eller 17/51 påverkar även din anti squat.
 
Om du har mindre drev (speciellt fram) än orginal så får man ofta slitage på svingen av kedjan.
 
Jag bytte på min Ninja 900.
Valde det främre drevet för bak hade jag behövt köpa längre kedja. Tror det var ett
Kugg mindre.
 
Obs, slå av adblock och liknande ev testa med annan browser.

Om du/ni vill veta hur ändringar på drevningen påverkar utväxlingen
 
Jag som inte kan, men försöker lära mig, undrar om de ospecifierade drev du refererar till i ovanstående meningar är det främre?
#n00b
Nej jag tänkte på kombinationerna 15/45, 16/48 eller 17/51 som Hoztic väljer mellan.
Där 16/48 större än 15/45 och 17/51 större än 16/48. Alla 3 ger samma utväxling 3 varv främre blir ett varv bakre 45/15 = 3 48/16 = 3 osv.
Men de större dreven (16/48 respektive 17/51) kommer flytta kedjan längre från svingen och göra att hojen inte reser sig sig lika mycket vid gas. Kanske tom sjunker. Det som kallas squat.
Som NiklasJ skriver i inlägg #10 Citat
Att välja mellan 15/45, 16/48 eller 17/51 påverkar även din anti squat.
slut citat
 
*/ ?>
Nyheter
KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Back
Top