Lufta bakbroms på Honda VFR800FI

xezer

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2008
Hoj
Yamaha R6 -99
Hej,

Jag skaffade nyligen en VFR800FI där jag tyckte bakbromsen tog väldigt långt ner.
Ikväll skulle jag ut och lufta den. Jag skaffade mig en vacuumpump ( https://www.amazon.se/dp/B0788MSW7Y?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title ) eftersom det kändes lättare när jag är ensam och mekar.

Problemet är att jag inte får ut någon bromsvätska ur nippeln. Det kom först en liten skvätt som jag kunde suga ut, men efter det är det stopp. Att pumpa på pedalen bygger heller inte upp något tryck.
Jag har visserligen inte luftat bromsar på en motorcykel tidigare, men på andra fordon brukar det bara vara att pumpa pumpa pumpa, håll, släpp nippel.

På min modell går det två slangar till bromsoket om det spelar någon roll.

Hur felsöker jag?

Tack på förhand.

Länkat system? Dvs bromsarna bak o fram påverkas av både pedal o handtag?
Kanske finns något här

Ta bort nippeln och rensa ur kanalen i den.

Hej,

Jag skaffade nyligen en VFR800FI där jag tyckte bakbromsen tog väldigt långt ner.
Ikväll skulle jag ut och lufta den. Jag skaffade mig en vacuumpump ( https://www.amazon.se/dp/B0788MSW7Y?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title ) eftersom det kändes lättare när jag är ensam och mekar.

Problemet är att jag inte får ut någon bromsvätska ur nippeln. Det kom först en liten skvätt som jag kunde suga ut, men efter det är det stopp. Att pumpa på pedalen bygger heller inte upp något tryck.
Jag har visserligen inte luftat bromsar på en motorcykel tidigare, men på andra fordon brukar det bara vara att pumpa pumpa pumpa, håll, släpp nippel.

På min modell går det två slangar till bromsoket om det spelar någon roll.

Hur felsöker jag?

Tack på förhand.
Du har som sagt ett länkat system med flytande trekolvsok (samma ok både fram och bak) och dubbla bromsnipplar (en för båda yttre kolvarna och en för mitten kolven). Nu var det ett par år sedan som jag bytte mina bromsslangar, så jag kommer inte exakt ihåg hur man luftar bromsarna. Men för att lufta mitten kolven bak behöver man vara två, tror inte det hjälper med vakuumpumpen eftersom det sitter ventiler i systemet. Det sitter en "slavbromspump"på vänster bromsok fram, den behöver du trycka ihop för att generera tryck på mitten kolven bak. Svårt att göra ensam. Sedan finns det en luftnippel under sadeln vid tanken, är osäker på den gäller frambromsen eller bakbromsen.

Här har du luftningsinstruktion från verkstadsmanualen, man skulle tydligen vända bakre bromsok upp och ner.... Första bilden är ensam och visar hur man ska vända bakre bromsok, dom andra bilderna är i serie från verkstadsmanualen.
1751434354698.png
1751434398562.png
1751434431348.png
1751434464607.png

1751434498360.png

1751434533802.png
1751434572466.png

Tack för alla svar! Det är otroligt roligt att återvända till det här forumet efter 15+ år och se att det fortfarande är lika aktivt och hjälpsamt!

Nu har jag lite att göra i helgen!

Jag har nu haft isär delar av bromssystemet, men jag är lite bekymrad över att jag inte lyckas suga ut någon vätska, varken från centernippeln där fram eller nippeln för de två sidokolvarna bak.

Reservoaren är full, bakre bromsok har jag vänt så att nippeln för de två sidokolvarna pekar uppåt men jag lyckas inte bygga upp något tryck genom att pumpa på pedalen eller suga ut något med vacuumpumpen. Nivån i reservoaren sjunker inget.

Visst borde jag kunna avvakta med det länkade systemet och se så att det sidokolvarna fungerar först?

1751460364450.png

Jag har nu haft isär delar av bromssystemet, men jag är lite bekymrad över att jag inte lyckas suga ut någon vätska, varken från centernippeln där fram eller nippeln för de två sidokolvarna bak.

Reservoaren är full, bakre bromsok har jag vänt så att nippeln för de två sidokolvarna pekar uppåt men jag lyckas inte bygga upp något tryck genom att pumpa på pedalen eller suga ut något med vacuumpumpen. Nivån i reservoaren sjunker inget.

Visst borde jag kunna avvakta med det länkade systemet och se så att det sidokolvarna fungerar först?

View attachment 517696
Det kan ju vara så att hålet i bromspumpen för bromsvätskan från behållaren är täppt eller så kan tätningarna i pumpen vara slut. Så som du beskriver problemet skulle jag börja i den änden och jobba mig vidare därifrån.

Back