Harley Davidson m fl glidarhojar

Wide glide. Då är det en Dyna va? Jag har förvisso Harley men inte hundra på vad dom heter med alla sina bokstäver. Min är en SuperGlide. Den har ju 80 hästar plus steg ett. Vad det nu gör. Mest påverkan på plånboken? Jag har 1584cc så om din har 1700 så lär den ju skjutsa iväg dig med rätt bestämd fart.
Styret vibrerar när dom står stilla. Det försvinner när man börjar köra. Tänk på att man kan växla tidigt på en Harley. Jag drog min i varvstoppet flera gånger innan jag vande mig att Harley inte varvas. Den har vridmoment istället.

Känslan är kanske så, men objektivt så har HD både lägre vrid och lägre effekt än konkurrenterna med motsvarande stora motorer. Det är inte ens så att de har vridet eller effekten vid lägre varvtal så det måste ju handla om en subjektiv känsla och inte verklighet?

Kombinationen ljud, vibrationer, utseende, andrahandsvärde, eftermarknad, gemenskap och image är däremot väldigt svårslagen. Sedan får man väl välja vad som är viktigast för en själv. Jag känner glada ägare, det är anledning nog tänker jag. :)

Och så är det ju rollspelet med biker-imagen a la ZZ Top, det är lite skoj.

En av mor&fars vänner genom åren har kört Harley sedan tidigt 1970-tal. Kör fortfarande, alltid långgaffel och egenbyggd. Har importerat trimdelar osv under många år och sålt till andra entusiaster. Han är en av de absolut trevligaste och bästa människor jag känner. Kanske är det hojarna?

Med vänlig hälsning,

Känslan är kanske så, men objektivt så har HD både lägre vrid och lägre effekt än konkurrenterna med motsvarande stora motorer. Det är inte ens så att de har vridet eller effekten vid lägre varvtal så det måste ju handla om en subjektiv känsla och inte verklighet?

Kombinationen ljud, vibrationer, utseende, andrahandsvärde, eftermarknad, gemenskap och image är däremot väldigt svårslagen. Sedan får man väl välja vad som är viktigast för en själv. Jag känner glada ägare, det är anledning nog tänker jag. :)

Och så är det ju rollspelet med biker-imagen a la ZZ Top, det är lite skoj.

En av mor&fars vänner genom åren har kört Harley sedan tidigt 1970-tal. Kör fortfarande, alltid långgaffel och egenbyggd. Har importerat trimdelar osv under många år och sålt till andra entusiaster. Han är en av de absolut trevligaste och bästa människor jag känner. Kanske är det hojarna?

Med vänlig hälsning,
Vad dillar du för dritt? M8 motorn i 114cui versionen har 160-170nm orginal. Vilka mer har det vridet menar du?

Vad dillar du för dritt? M8 motorn i 114cui versionen har 160-170nm orginal. Vilka mer har det vridet menar du?
1,85 liters motor? Det är väl inte så många hojar som har så stora motorer?
Det blir lite svårt att jämföra då.
Det blir ju bara andra glidarhojar då, och dom har liknande siffror

Last edited:
Fast vrid är ju egentligen ganska ointressant?
Det är lika mycket drag i en Shiver som i en M1800R, trots halva vridmomentet. 81nm vs 160nm.

Man ska köra, eller bara åka, det man själv vill, inte det andra tycker är rätt!:fakta:krama

För min del räcker det inte att köra rakt fram, jag gillar att svänga. Att då vara rädd för att delar av motorcykeln skrapar tar bort delar av nöjet. För mig. ;)
Nu kan man se ner på erfarna motorcyklister som behöver grundläggande kunskaper i att svänga men varför behöver somliga se ner på andra? :va

Nu har jag kört Harley så jag får kanske ha en åsikt, men det är ett gammalt märke som tillverkat många olika. En del som även tävlats med.
Men många vill generalisera och det gillar vi svenskar! :hihi

Vi var några kamrater på väg ner till en träff i Danmark. Krokiga småvägar är trevligare tyckte samtliga i sällskapet men några ogillade grus. Jag låg bakom kamraten som körde först i 90 - 100 på 70-vägar. Inga problem förrän han "glömde" detta med grus. Vi fortsatte i samma hastighet men resten försvann i backspegeln. Nu körde han en 750 sida så hästkrafter att sladda ur kurvor som man "normalt" gör gick inte. Så istället låsa bakhjulet in i kurvan i sladd, in med kopplingen och sedan hård på gasen ut ur kurvan!
Så underbart att ligga bakom. :kär

När den tillverkades var 95% av vägarna grus så inget konstigt tyckte han. Inte den som passar in i normen om H-D. Inte han heller, född samma dag som mig, som har SM-guld med en H-D.

There is more to the picture than meets the eye. :krama

Triumph Rocket III t.ex.
Okej, som har 2,3liters motor. Nja det är inte riktigt samma som att jämföra en luftkyld v twin. En Harley från nuvarande 20 tal, går grymt bra med tanke på att den har en kamaxel, luftkylning och teknik från förra seklet typ.
Sen svarar m8 motorn grymt bra på trim. Såg på mectecs fb här om dagen att dem bänkat en hd med m8 motorn som fått 135cui kit. Den gav 160hk och över 200nm på bakhjulet.
En kam och mappning och så kallat luft och buller så ger en m8 typ 100hk på bakhjulet. Nåja ni kommer ju ändå tycka hd är skit så.
Fridens!

Okej, som har 2,3liters motor. Nja det är inte riktigt samma som att jämföra en luftkyld v twin. En Harley från nuvarande 20 tal, går grymt bra med tanke på att den har en kamaxel, luftkylning och teknik från förra seklet typ.
Sen svarar m8 motorn grymt bra på trim. Såg på mectecs fb här om dagen att dem bänkat en hd med m8 motorn som fått 135cui kit. Den gav 160hk och över 200nm på bakhjulet.
En kam och mappning och så kallat luft och buller så ger en m8 typ 100hk på bakhjulet. Nåja ni kommer ju ändå tycka hd är skit så.
Fridens!
Neh, jag tycker hd är ascoolt faktiskt. Läste MCM religiöst förr i tiden och var inne på att jag skulle köra chopper. Sen tog jag körkort och snöade in på Ducati. Som jag inte heller har ägt.

Faktiskt gillar jag nästan alla motorcyklar, men är född i Småland och ... saker får kosta pengar men jag vägrar betala hur stor varumärkesavgift som helst.

Triumph Rocket III t.ex.
Är ju som att jämföra äpplen med päron med tanke på cylindervolym och antalet cylindrar.

Tycker generellt att det ligger väl stort fokus på effektsiffror, istället för att fokusera på karaktären ifrån en motor som i mitt personlig tycke är betydligt mer relevant för en trevlig upplevelse.

Tar några konkreta exempel:

Harleys milwaukee motor drar utan protest ifrån de lägsta varven (vilket är trevligt - speciellt för en Custom), medans den motor som satt i Indian Chief årsmodell 202X (tror dem heter thunderstroke) hostade och protesterade vid de lägre varven vilket jag inte alls uppskattade.
Dock så var Chiefen piggare uppe vid varv, självklart smaksak.. Men jag väljer hellre en motor som drar ifrån de lägsta varven som ger harmoni än en som upplevs som piggare uppe vid varv.

Samma fenomen som Indianen upplevde jag även med Harleys Revolution Max motor....

En annan motor som jag inte heller föll för var den som sitter i Moto Guzzi V7, bra vrid i den, men upplevdes som en gammal Volvo-motor uppe på varv (dvs tycker inte om att varvas), vilket inte i mitt tycke passade hojtypen.

Boys, många fina poäng. Och tackar för all nyttig info. Det fanns så många hojar där att jag blev helt yr. Så min strategi var enkel; gå till en hoj jag kan tänka mig sitta och köra på, och bekanta mig mer med den.

Enkel och praktisk som jag är så blev den en 2015 Dyna wide-glide med lite roliga men diskreta uppgraderingar.

Här ..
IMG_4955.JPG

IMG_4973.JPG

IMG_4954.JPG

IMG_4956.JPG

IMG_4966.JPG

IMG_4971.JPG

130 kkr inkl ett nytt bakdäck, nytt batteri samt färsk service. Har jag blivit blåst?

Tankade fullt och provkörde väl nån timme på både motorväg och slingerbultar norr om stan, och hojen känns stabil i allt från 10-120 kmh. Tänkte testa det där "death wobblet" men det händet inget ;) Allt verkar vara bra justerat och avstämt. Papprena ser bra ut, besiktningar och servicar i bra ordning. Det viktiga är att motorn låter bra och växlarna klonkar smidigt och lätt. Det tog väl en kvart innan jag hann vänja mig vid manövreringen.

.. sen tänker jag sätta ett par bra crossdäck på och prova köra lite enduro.

Last edited:
Boys, många fina poäng. Och tackar för all nyttig info. Det fanns så många hojar där att jag blev helt yr. Så min strategi var enkel; gå till en hoj jag kan tänka mig sitta och köra på, och bekanta mig mer med den.

Enkel och praktisk som jag är så blev den en 2015 Dyna wide-glide med lite roliga men diskreta uppgraderingar.

Här ..
View attachment 516363

View attachment 516367

View attachment 516362

View attachment 516364

View attachment 516365

View attachment 516366

130 kkr inkl ett nytt bakdäck, nytt batteri samt färsk service. Har jag blivit blåst?

Tankade fullt och provkörde väl nån timme på både motorväg och slingerbultar norr om stan, och hojen känns stabil i allt från 10-120 kmh. Tänkte testa det där "death wobblet" men det händet inget ;) Allt verkar vara bra justerat och avstämt. Papprena ser bra ut, besiktningar och servicar i bra ordning. Det viktiga är att motorn låter bra och växlarna klonkar smidigt och lätt. Det tog väl en kvart innan jag hann vänja mig vid manövreringen.

Du gjorde det jag inte vågar...
Sittställningen påminner om min gamla Yamaha Dragstar och då vill jag ju höra vad du tycker efter 25-30 mil utan att kliva av.

Tankade fullt och provkörde väl nån timme på både motorväg och slingerbultar norr om stan, och hojen känns stabil i allt från 10-120 kmh.

Huvudsaken är ju att du blev nöjd, och du verkade ju ha provkört ordentligt för att bilda dig en uppfattning.

Har du köpt chaps med fransar och pott-hjälm till?

Och vad har du i väskan där fram?

Här ..
View attachment 516363

View attachment 516367

View attachment 516362

View attachment 516364

View attachment 516365

View attachment 516366

Ja den var ju jävligt fin. Grattis.
Bra pris för en 2015
LaPera sadel är fina grejer. Och dyra.
Kolla växelreglaget. Den kromade pinnen från växelpedalen. Den kan ge upp och då blir det innovativ handväxling för att komma hem, samt att bromsljuset fungerar som det ska. Kontakten i fotbromsen tror jag det är ger upp och då får man märkliga fel på bakljuset.
Annars är det bara att åka.
Du har ju fått med alla rätta grejer! Återigen grattis! 👍

...och stoppa in dB killersarna i rören, för det där är väl Vansinnes Hines Long shots staggered?

Dom låter för mycket även med propparna i...

Grattis till hojen. Den blir du säkert nöjd med 👍

Jag äger och kör en (tekniskt sett två) HD som komplement till de andra hojarna för att det ger en helt annan upplevelse. Tuffa runt i Sörmland på mindre vägar i lite lägre hastighet, lukta på omgivningen och bara känna lugnet. Har inget som helst behov att klä mig i dödskallar eller skinnbyxor eller köra i stora grupper. Händer att jag kör omkring på min HD i min Sporthoj.com-tröja, vilket väcker en del frågor.... 😁
Vill jag köra snabbt, skrapa knän eller mata motorvägsmil finns det helt enkelt bättre hojar att använda.
Mitt mål är att ha en hoj till varje ändamål, saknar några just nu men jobbar på det 😊

Back